X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין כל דמיון בין מדינת ישראל לפני 30 שנה, שהיתה חברה ענייה ברובה, אך אנושית ומפרגנת, למדינת ישראל של היום, המנוכרת לאזרחיה, חסרת חמלה ונשמה יתרה
▪  ▪  ▪

לפני מספר שבועות הכריז ארקדי גאידמק על הקמת תנועה חברתית ושמה "צדק חברתי". תושבי שדרות ודאי מריעים ומברכים על היוזמה. כך גם אוהדי הכדורגל של קבוצת בית"ר ירושלים.
המשותף לשתי האוכלוסיות הללו, הוא שרבים מהם שייכים לשכבות החלשות, והצורך שלהן למצוא סעד כלכלי מביא אותן כפרי בשל לידיו של גאידמק שמשתמש בהונו לצרכים פוליטיים.
הקמת מחנות אוהלים בניצנים ובפארק הירקון לאנשים במצוקה אפשרית רק בחברה שמתנערת ממחויבות לאזרחיה בשעתם הקשה. גאידמק והונו, שמקורותיו נחקרים, נותן פרשנות צינית למונח "צדק חברתי".
ואנחנו לתומנו חשבנו שצדק חברתי הוא ביטוי למחויבות הממלכה לאזרחיה. ערבות הדדית שמסייעת לאביון ולחלש. ממשלה שבמדיניותה הכלכלית מווסתת את הפערים בין העשיר והעני ומאפשרת קיום בכבוד לכל אזרחיה. כך חשבנו וכך קיווינו, אך לא עוד, הכל השתבש.
מאז עליית הליכוד לשלטון ב-1977 נעלמה הסוציאל-דמוקרטיה ופנתה מקומה להשקפת עולם ליברלית-קפיטליסטית שרואה בתורה הכלכלית של מילטון פרידמן את המצע החברתי-כלכלי. הישראלי הממוצע התקרב למערב באורח חייו ואורח חשיבתו. הוא נעשה צרכן של מוצרים ושירותים מערביים ומרבה להשתמש בסטנדרטים מערביים בעיצוב שאיפותיו, בהערכת הישגיו ובקביעת נורמות התנהגותו.
המשפחתיות נחלשת. האינדיווידואליזם, האוטונומיה של הפרט וההגשמה העצמית הפכו למטרות לכל צעיר במדינה. גם חילופי השלטון, בימיהם של רבין וברק, לא שינו מהותית את השקפת העולם הכלכלית, והמושג "צדק חברתי" היה חסר משמעות בקביעת סדר היום החברתי.
הצמיחה הכלכלית, ע"פ הפרמטרים המערביים, הגבירה את הונם של העשירים והותירה את העניים בעני. הפערים צמחו לממדים לא אנושיים. רחובות בודדים מפרידים בין העושר של רמת השרון והעוני של מורשה, או בין אור יהודה ורמת אפעל. נוצרה תהום בין שתי האוכלוסיות שהיה להן חלום ציוני משותף.
19 המשפחות העשירות בישראל קובעות את ההוויה של שבעה מיליון תושבים שחיים במדינה. הם מנווטים את מדיניות הממשלה באמצעות המדיה והתקשורת. והשלטון בחולשתו. חדל לתת את הפתרונות החברתיים לכלל האוכלוסיה.
אין כל דמיון בין מדינת ישראל לפני 30 שנה, שהיתה חברה ענייה ברובה, אך אנושית ומפרגנת, למדינת ישראל של היום, המנוכרת לאזרחיה, חסרת חמלה ונשמה יתרה.
המעטים שעדיין מאמינים בשוויון הזדמנויות וכבוד ערך האדם מחויבים כיום לעשות לבירור עקרונות הצדק החברתי כפי שהוגדרו בדברי הנביאים ובמגילת העצמאות, ולעשות כל שניתן למען דיון שיאפשר פרשנות יצירתית אקטואלית שניתן ליישם אותה.

מנכ"ל המרכז הרעיוני-חינוכי קרן ברל כצנלסון. בעל מדור קבוע באתר אופקים חדשים.
תאריך:  04/09/2007   |   עודכן:  04/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדק חברתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פסמיות
ע.ג1  |  4/09/07 13:35
2
אור יהודה הישתפרה המון לטובה
האליל  |  4/09/07 20:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
מאמר זה קשה עלי כקריעת ים סוף, הבלגתי רבות עד אשר החלטתי, שתועלתו רבה מנזקו
ד"ר יובל ברנדשטטר
למה לגייס את כולם אם רק חצי הארץ ראויה להגנה? מדוע יש לגייס את כולם להגן על רמת גן, אך מותר צריך ונכון להפקיר את אריאל? מה הצידוק לגייס את בני הישיבות להגן על תל אביב עיר החטאים, ובאותו זמן לקרוא להם לעקור משפחות יהודיות מחברון?
עו"ד משה מכנס
עד היום לא שמענו אף מילה אחת של הסבר מפי זליכה, לתופעה המשונה: בהיותו החשב הכללי שיבח במילים חמות את שר האוצר דאז, אולמרט, דווקא על התנהלותו במכרז בל"ל ועל תרומתו הרבה להצלחת המכרז
מיכאל אדירעם
העובדה שפרידמן ואולמרט, למען שמירה על שלום הקואליציה מוכנים להקריב זכויות קיימות של מגזרים חלשים שבחלשים, צריכה להרים דגל שחור לפני כל אדם עם טיפת מוסר והגינות אנושית
אביתר בן-צדף
כל בר-דעת יודע, שהובסנו קשות במלחמה, שהייתה בקיץ האחרון בלבנון    צה"ל חזר מדרום לבנון מוכה וחבול, ואנחנו במצב אסטרטגי נחות בהרבה מאשר היה מצבנו יום לפני תחילת הלחימה    מארגני טקס העיטורים בהיכל התרבות היו, כנראה, בחופשה בזמן המלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il