X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גבורה מסוג גבורתם של טוראי נתן אלבז ז"ל ורס"ן רועי קליין הי"ד היא המשך ישיר של שלשלת גבורת הדורות של עם ישראל כל עבודת יום הכיפורים והצלחתו תלויה ועומדת גם על מסירות נפשו של הכהן הגדול
▪  ▪  ▪
הכהן הגדול בבית המקדש

נתן אלבז, ילד שעלה בעליית הנוער תוך כדי בריחה מבית הוריו במרוקו, רק כדי להגיע לא"י. חייל בודד, שביום ח' באדר א' תשי"ד, מקריב את חייו ורץ עם רימון ללא נצרה ומשתטח עליו כדי להציל את חיי חבריו. גיבור שמזכירים אותו בסדנאות חינוך למנהיגות ומורשת קרב, בקריאת מחנה על שמו ליד באר שבע ('מחנה נתן'). גיבור שהיה אלמוני בעת שהקריב עצמו ונעלם חזרה אל אלמוניות יחסית, לאחר מותו. ספק אם הילדים רצו להיות 'גיבור כמו נתן אלבז'.
בתקופת מעשה גבורתו של נתן אלבז, ילדים שאפו להדמות לאחד 'הגיבורים האמיתיים' של יחידת 101. יחידה סודית ששמות חלק מלוחמיה היו מוכרים למרבית הציבור. יחידה שהיו בה גיבורים, שהפכו את עצם השתייכות לוחם ליחידה למעשה גבורה.
מקרה של דומה - לא דומה, הוא מעשהו של רס"ן רועי קליין. רס"ן רועי קליין הפך בעל קרחו לאחד הסמלים של מלחמת לבנון השנייה. בתאריך א' באב תשס"ו נתקלה פלוגה ג' של גדוד 51 בעשרות רבות של מחבלים במרחב בִּנת ג'בל. במהלך הקרב סגן מפקד הגדוד קליין בא לחלץ את הכוח הפגוע עם כוח נוסף...
כשזיהה רס"ן קליין כי המ"מ פצוע קשה, התקדם לעברו והורה לחיילים שסבבו אותו לירות לעבר המחבלים הנמצאים מעבר לחומה. לאחר העלאת המ"מ על האלונקה, נזרק רימון מעבר לחומה והתגלגל סמוך לאלונקה באופן שסיכן את כל הלוחמים שבקרבתו, כולל הפצוע. רס"ן קליין נשכב על הרימון והגן בגופו על חייליו מפני הרימון.
אמנם, סביר להניח שכמו מרבית החיילים הוא שמע פעם על גבורתו של נתן אלבז - אך המילים שליוו את ריצתו אל הרימון ובלימת פיצוצו בגופו לא היו 'אני גיבור', או 'תזכרו אותי'. מילותיו האחרונות היו קריאת 'שמע ישראל ד' אלוהינו ד' אחד'.
גבורה מסוג גבורתם של טוראי נתן אלבז ז"ל ורס"ן רועי קליין הי"ד היא המשך ישיר של שלשלת גבורת הדורות של עם ישראל. שלשלת שבה מסירת נפשו של האדם למען אנשים אחרים היא מחזה נפרץ. לא מסירות נפש במובן התיאורטי, אלא, התאבדות ממש כדי להציל אחרים.
שלשלת הדורות עוברת במסכת הגבורה מהסוג שמאפיין את תחינתו של אברהם על הצלתן של ערי ככר הירדן, מגבורתו של משה שמשליך נפשו מנגד ואומר לקב"ה 'מחני נא מספרך', גבורה שמשתלשלת וממשיכה בדרכה דרך כוהנים גדולים וחכמי הדורות מימי התנאים ועד לדורות אלו שמוסרים נפשם למען הצל נפשות בעם ישראל.

מסירות הנפש של הכהן ביום הכיפורים

אחד מקטעי הפיוט השמחים ביותר ביום הכיפורים הוא 'מראה כהן' שיר הלל למראה הכהן הגדול שיוצא מבית קדשי הקדשים בשלום בלי פגע. כל עבודת יום הכיפורים והצלחתו תלויה ועומדת גם על מסירות נפשו של הכהן הגדול.
הכהן הגדול שנכנס למקום הנורא. הכהן הגדול שצריך להזכיר את השם המפורש בסילודים ומתוך טהרה גמורה, נוטל נפשו בכפו והולך לעבודת היום. תואר הכהן הגדול יותר מאשר להעניק יוקרה לבעליו הרי שהוא מחייב את בעליו למדרגה רוחנית כה גבוהה שרבים אינם יכולים לעמוד בה.
מעידה הגמרה במסכת יומא (ט.) – "אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב 'יראת ה' תוסיף ימים ושנות רשעים תקצרנה', 'יראת ה' תוסיף ימים' - זה מקדש ראשון, שעמד ארבע מאות ועשר שנים ולא שמשו בו אלא שמונה עשר כהנים גדולים, ושנות רשעים תקצרנה - זה מקדש שני, שעמד ארבע מאות ועשרים שנה, ושמשו בו יותר משלש מאות כהנים. צא מהם ארבעים שנה ששמש שמעון הצדיק, ושמונים ששמש יוחנן כהן גדול, עשר ששמש ישמעאל בן פאבי, ואמרי לה אחת עשרה ששמש רבי אלעזר בן חרסום - מכאן ואילך צא וחשוב: כל אחד ואחד לא הוציא שנתו."
לקבל על עצמך תפקיד של כהן גדול בימי בית שני הוא לא רק הפחד התיאורטי מפני העול הנורא והקדוש שמתלווה לתואר. בימי בית שני הכהן המתמנה רואה את רשימת הקברים המתארכת של קודמיו לתפקיד... הדבר המדהים ביותר בסיפור זה שמדברי המשנה (יומא, א', ו') עולה שבתקופה מסוימת בימי הבית השני אנשים היו קונים את תפקיד הכהן הגדול בכסף, וזאת למרות רשימת הקברים המתארכת והולכת.
ודאי שמי שלא קנה את כהונתו ככהן גדול בכסף ידע מה חומרת האחריות הרובצת על כתפיו. הגמרא משתפת אותנו בעוצמת ההתגלות הנלוות לכניסת הכהן הגדול לקדש הקדשים – 'תנו רבנן: אותה שנה שמת בה שמעון הצדיק אמר להם: בשנה זו הוא מת. אמרו לו: מניין אתה יודע? אמר להם: בכל יום הכפורים היה מזדמן לי זקן אחד לבוש לבנים ועטוף לבנים, נכנס עמי (לתוך קדש הקדשים) ויצא עמי. והיום נזדמן לי זקן אחד לבוש שחורים ועטוף שחורים, נכנס עמי ולא יצא עמי. אחר הרגל חלה שבעה ימים ומת, ונמנעו אחיו הכהנים מלברך בשם (המפורש) ' (לט:).
האחריות של הכהן הגדול היא עצומה. כפרתו הפרטית בעדו ובעד ביתו הכרחית בכדי שיוכל לכפר על עם ישראל. ראוי לחשוב על האחריות העצומה שנוטל הכהן הגדול המכניס עצמו תחת זכוכית מגדלת ומקצר בתפילתו ועובד עבודה פיזית מפרך ורציפה מאור ראשון ועד אחרי השקיעה תוך כדי הצום וחיבוט הנפש בדבר זכאותו בדין ויכולתו לבקש רחמים על עם ישראל.
הרי שמסירות נפש שכזו היא דבר עצום. הכהן הגדול יודע שעליו לגלות מסירות נפש כשל נתן אלבז ולמסור את נפשו על טעויות של קרוביו. הכהן הגדול תלוי ביכולתו לצאת בשלום מתוך קדשי הקדשים בעוונותיהם של קרוביו, שכן התנאי הראשון לשליח הציבור הזה הוא ' וכפר בעדו ובעד ביתו', לא כיפר עליהם לוקה כלל ישראל בגללו!
מן הצד השני יודע הכהן הגדול שעליו לגלות גבורה כגבורתו של רס"ן רועי קליין – גבורה נגד האויב השוכן מבחוץ. עליו למסור את נפשו נגד כל אחד ואחד מישראל. עליו לשאת באחריות ולכפר על כלל ישראל על צדיקים, בינוניים ורשעים גמורים – צבור.
הכהן הגדול יודע שמסירות הנפש אינה תיאורטית אלא, מוחשית מאד. מסירות נפש שנדרשת מכל אחד ואחד מאיתנו כפי שמעידות אלפי מצבות בבתי העלמין הצבאיים, רבבות נכים בגופם, או בנפשם שמסרו את נפשם במערכות ישראל.
כל אלו מלמדים אותנו בלשון מודרנית על מסירות נפש למען כלל ישראל. כולם כאחד מצטרפים לשלשלת הנוראה של מסירות הנפש הנדרשת על עם ישראל. שלשלת שאנו נזכרים בה בערגה מתוך דמיון מכאיב ומשמח כאחד – 'אמת, מה נהדר, היה מראה כהן גדול בצאתו מבית קדשי הקדשים – בשלום בלי פגע'.
במהרה בימינו שנזכה ונתברך מפי כהן גדול, ותתקיים בנו ברכתו – 'יהי רצון מלפניך ד' אלוהינו שתהא שנה זו גשומה ושחונה, שלא תסתלק מלכות מבית יהודה, ולא יהיו ישראל צריכין לפרנסה זה מזה, ולא תיכנס לפניך תפילת עוברי דרכים שרוצים רק את טובתם המיידית בלי קשר לטובת כלל העם.

המאמר פורסם באתר רשת אמי"ת
תאריך:  21/09/2007   |   עודכן:  21/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
מנסים לומר לנו שצה"ל השתנה. השקר שלפני יום הכיפורים
עידן יוסף
בראיון ערב יום הכיפורים ל-Nfc מספר הרב הראשי לצה"ל על פעולותיה של הרבנות הצבאית בהטמעת תודעה לאומית יהודית ערכית בכלל החיילים, ורוצה שרב יהיה קרבי
יובל ברנדשטטר
מביילין ועד נתניהו הארץ היא נדל"ן. השאלה היא רק מה המחיר
עולם קטן
שנתיים לאחר ביצוע ההינתקות: מה התהליכים שהובילו לכך, וכלפי מי יש לכוון אצבע מאשימה?    חשבון נפש
ראובן לייב
32 שנים נאלצה יהודית יורב, בת לניצולת שואה, להמתין, עד שהתראתה, לראשונה, עם אמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il