X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט אינו מחויב לייחס משקל ראייתי לשתיקת הנאשם. עם זאת, סוגיית משקלה הראייתי של שתיקת נאשם נתונה לשיקול הדעת של בית המשפט, בהתאם להתרשמותו ולמכלול הראיות שהובאו בפניו
▪  ▪  ▪

פסק-דין חדש שניתן בימים אלה על-ידי הנשיאה, דורית ביניש, מפרט ומסביר בהרחבה מהם הנימוקים שיילקחו בחשבון בהחלטת בית המשפט לייחס משקל ראייתי לשתיקתו של העותר. שלשה נימוקים יילקחו בחשבון, קובעת ביניש: האחד, נבע מחומרת העבירות המיוחסות לעותר. השני, נעוץ בניגודים ובסתירות העמוקות בין הגרסאות השונות שמסר העותר במשטרה. הנימוק השלישי עניינו בהתנהגותו של העותר במהלך החקירה, בה הפליל את אחיו ולא ביטא כל רצון להרחיקם מאירועי העבירות.
העותר, סלים קייס, הועמד לדין, יחד עם ארבעת אחיו וקרוב משפחה נוסף, בגין רצח אחותו ובן זוגה על-רקע "כבוד המשפחה". העותר ושניים מאחיו הורשעו בדין, ואילו שני האחים הנותרים וקרוב המשפחה הנוסף זוכו מהמיוחס להם. בעקבות הרשעתו גזר בית המשפט המחוזי את דינו של העותר לשני מאסרי עולם מצטברים.
במסגרת העתירה התמקד העותר בסוגיית הקף זכות השתיקה. לטענתו, זכות השתיקה מוקנית לנאשמים המואשמים בעבירות חמורות, בקובעה כי אין להכיר בכך ששתיקת נאשם המואשם בעבירות רצח או עבירות חמורות אחרות נבעה מרצון להימנע מהפללת בני משפחה.
בפסק-הדין לא נקבעה הלכה חדשה. בית המשפט הפעיל, בנסיבות המקרה, את הכלל הקבוע בסעיף 162(א) לחוק סדר הדין הפלילי, ולפיו "הימנעות הנאשם מהעיד עשויה לשמש חיזוק למשקל הראיות של התביעה וכן סיוע לראיות התביעה במקום שדרוש להן סיוע".
בית המשפט אינו מחויב לייחס משקל ראייתי לשתיקת הנאשם, אך עם זאת, סוגיית משקלה הראייתי של שתיקת נאשם נתונה לשיקול הדעת של בית המשפט, בהתאם להתרשמותו ולמכלול הראיות שהובאו בפניו. גם במקרים בהם בחר בית המשפט שלא לייחס משקל ראייתי לשתיקת נאשם, ניתן דגש לכך שאין מדובר בהלכה גורפת, אלא בסוגיה הנבחנת בכל מקרה לגופו בהתאם לנסיבותיו המיוחדות.
העותר טען בעתירתו כי בפסק-דינו ביטל בית המשפט את ההלכה המכירה באפשרות כי נאשם ימנע מלהעיד בשל קיומן של נסיבות מיוחדות כגון קרבת משפחה, ככל שמדובר בעבירת הרצח. אולם, השופטת הנכבדה ציינה כי טענה זו מבוססת על קריאה שגויה של פסק-הדין, אשר כלל לא קבע הלכה גורפת לעניין זה אלא אך חזר על ההלכה הידועה והמקובלת, לפיה משקלה של שתיקת נאשם בבית המשפט ייקבע בכל מקרה לפי נסיבותיו. בית המשפט אף יישם הלכה כללית זו גם במקרה של העותר, וקבע כי יש לייחס משקל ראייתי לשתיקת העותר באופן פרטני, בהתאם לנסיבותיו הייחודיות של המקרה ונוכח אוסף הראיות שהוצגו בפניו.
בית המשפט ציין בשולי הדברים, כי הליך של דיון נוסף הינו חריג לכלל סופיות הדיון, שהוא יסוד בשיטת המשפט בארצנו. קבלת טענה לפיה די בעצם קיומה של דעת מיעוט כדי להצביע על "עיוות דין" אינה מתיישבת עם אופי שיטתנו, ומפרה את האיזון בו נקט המחוקק באפשרות קיום של הליך הדיון הנוסף במקרים נדירים ויוצאי דופן בלבד.

דנ"פ 5776/07, סלים קייס נ' מדינת ישראל
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון, משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי.
תאריך:  24/10/2007   |   עודכן:  25/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה מכנס
שוב חוזרים החזיונות השנתיים של הפסטיבל המאורגן לזכר רצח רבין, כאמתלה להסתה
ראובן לייב
למה כדאי להיכנס דווקא לחנויות של רשתות-קנייה
עו"ד יצחק גאגולה
יואילו נא לחשוב ולהתבונן כל מטיפי המוסר וחוצבי הלהבות, במה הם תרמו לשינוי ב-12 השנים מאז הרצח הנתעב, חוץ מקשקשת ודיבורים על "אודות השינוי", שאיננו!
איתמר לוין
ייתכן שהחלטת בג"צ מהיום אינה רק בשורה חשובה בתחום הנקודתי של השמיטה, אלא גם סוללת את הדרך להשבת מערך הרבנות לידי הציבור הדתי-לאומי. צריך לראות האם בג"צ יהיה מוכן להעניק גיבוי דומה למערך כשרות נפרד, למערך גיורים נפרד וכדומה
אמילי לנדאו
ואירן ממשיכה לעבוד על תוכנית הגרעין שלה כאילו לא קיבלה כבר בעניין זה מועצת הביטחון של האו"ם שלוש החלטות מחייבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il