X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא ברק נעמד על רגליו האחוריות, ובסדרה של מניפולציות מופלאות הצליח לסכל את המינוי, תוך שהוא מודיע קבל עם ועדה, כי לפרופ' גביזון יש "אג'נדה" הפוסלת אותה. כלומר, השקפתה השמרנית באשר לתפקיד העליון והתנגדותה לאקטיביזם השיפוטי של הנשיא ברק סיכלו את מינויה
▪  ▪  ▪
פרדימן. צעד אמיץ

מעטות הדוגמאות בהיסטוריה שבהן מתרחש שינוי בדעת הקהל כמו שאירע ביחסו של הציבור למערכת המשפט ולביהמ"ש העליון. לאחר שנים של טשטוש גבולות בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית, שנבעה מהתפשטותו של העליון אל התחומים הפוליטיים, תוך יומרה לקבוע את "דמות המדינה וערכיה", התנקז הויכוח לדרך בחירת השופטים בישראל.
במשך שנים שלטו שופטי ביהמ"ש העליון בוועדה למינוי שופטים, זאת על אף שהמחוקק הקדיש להם רק 3 מתוך 9 חברי הוועדה. שופטי העליון ניצלו את הפיצולים במערכת הפוליטית ובלשכת עוה"ד על-מנת לבסס לעצמם רוב תמידי למועמדים מטעמם. בדרך זו, שכפל ביהמ"ש העליון למעשה את עצמו, כאשר מרבית השופטים התמנו מתוך השכבה המכונה "הציבור הנאור" - הציבור המשכיל, החילוני והליברלי, המהווה מיעוט במדינה.
תהליך זה הקצין ככל שביהמ"ש העליון נכנס יותר ויותר להחלטות האידיאולוגיות והפוליטיות, ושינה במו ידיו ובאמצעות פרשנויותיו את סמכויותיו ואת תפקידו בחברה הישראלית, בטענה שאירעה "מהפכה חוקתית". כך נוצרה סתירה פנימית מסוכנת - כניסה לתחומים הפוליטיים מחד, בצד שמירת המונוליטיות בהרכב ביהמ"ש העליון מאידך.
אם בעבר התחלק העליון בין שופטים ליברליים לשמרנים (ראה למשל פרשת "שליט" בשנות ה-60 שם נפלה הכרעה אידיאולוגית על חודו של קול), בעשור האחרון הצליח הנשיא ברק בדר"כ בכוח מנהיגותו, והן בכוח שליטתו בהליך המינוי, לגבש רוב כמעט טוטאלי לעמדות הליברליות בהן דגל, אשר לעיתים קרובות נגדו את השקפות הציבור בישראל.
כל רעיון באשר לשינוי בועדה, או בסמכויות העליון, נתקל במקהלה שוצפת, בחרמות ובנידויים. בשנת 1996, כשהשופטים איבדו לרגע את שליטתם בוועדה, "הוסדר" העניין חיש קל, באמצעות כתבי אישום מופרכים, שהוגשו נגד השר יעקב נאמן ונגד ראש לשכת עוה"ד דרור חטר ישי, ובא לציון גואל.
האנומליה שנוצרה כאן, לפיה גוף ממונה גם מגדיר את סמכויותיו, וגם ממנה את חבריו, יצרה התמרמרות גואה בקרב הציבור. נקודת השבר היתה פרשת סיכול מינויה של פרופ' רות גביזון לביהמ"ש העליון. בתקופת כהונתה של השרה לבני נעשה ניסיון רציני למנות את פרופ' גביזון, אחת המוחות הגדולים של העם היהודי בדור הזה, אשר על כישוריה אין עוררין (לתרומתה המרשימה לעבודתה של ועדת וינוגרד נתוודע גם הציבור הרחב לאחרונה), לביהמ"ש העליון.
הנשיא ברק נעמד על רגליו האחוריות, ובסדרה של מניפולציות מופלאות הצליח לסכל את המינוי, תוך שהוא מודיע קבל עם ועדה, כי לפרופ' גביזון יש "אג'נדה" הפוסלת אותה. כלומר, השקפתה השמרנית באשר לתפקיד העליון והתנגדותה לאקטיביזם השיפוטי של הנשיא ברק סיכלו את מינויה.
נימוק אקסצנטרי ומשולל כל הגיון זה, הבהיר סוף סוף לציבור את עומק הבעיה שנוצרה כאן במרוצת השנים. שינוי האווירה הציבורית ואובדן האמון של הציבור בביהמ"ש העליון כתוצאה מכך, הוא זה שמאפשר כיום למערכת הפוליטית, שנמנעה במשך 20 שנה מלהתעסק עם התופעות השליליות שהתפתחו כאן, לטפל טיפול שורש ולהחזיר עטרה ליושנה, כפי שמנסה שר המשפטים דניאל פרידמן.
בצעד אמיץ והיסטורי, הגיש השבוע השר הצעת חוק ממשלתית לשינוי מבנה הוועדה למינוי שופטים באופן שהשליטה תילקח משופטי העליון. בהגשת הצעת חוק זו גילתה הממשלה בגרות, אחריות, ואומץ לב שלא אפיין את ממשלות ישראל בעבר, שסברו, מן הסתם, כי כל התעסקות עם ביהמ"ש העליון תביא עליהן פורענות. עתה נתגדשה הסאה והגיעה העת לתקן את המעוות, לפני שיגרמו לדמוקרטיה הישראלית נזקים נוספים ומיותרים.

הכותב הינו חבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  15/01/2008   |   עודכן:  15/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בזכות ה"אג'נדה"
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
חזרה אינסופית על שקריך לא
לבקני  |  15/01/08 14:34
 
- כל הכבוד לבקני
ליפמן צנץ  |  15/01/08 15:44
 
- לבקני יקירי
שחורי  |  15/01/08 16:07
 
- פסטינגר קיבל 2310 גיא רון 4616
לבקני  |  15/01/08 18:22
 
- האם הד'ר?
קרטופל  |  16/01/08 12:30
2
כל הכבוד ללבקני
תוכי יוסי  |  15/01/08 17:13
3
הרס את ישראל השופט ברק
5690  |  15/01/08 17:45
4
תעשית הכזב פועלת כאן
לבקני  |  15/01/08 17:58
5
לבקני אין לך שום עובדות
חחחח  |  15/01/08 20:38
 
- אין אף פרט אמת בקשקשת שלך
לבקני  |  15/01/08 22:04
6
לבקני רוצה לגדוע את ידי?
חחח  |  15/01/08 20:52
7
צודק בכול מילה. חבל שלא נבחר  ל"ת
לראשות הלשכה.  |  15/01/08 22:24
8
כל הכבוד לאהוד אולמרט
פץ  |  15/01/08 23:52
9
יראון, נאה ונכון דרשת ל"ת
א מ רול  |  16/01/08 08:10
10
כמו כל מערכת בלי משוב...
מרק טווין  |  16/01/08 10:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יונתן צור
האחריות של צה"ל כלפי חייל, בכל הקשור לכבודו וזכויותיו היא מוחלטת ולא ניתן להתנות עליה, בשל העובדה שצה"ל מגייס חיילים בעל כרחם
חמי דורון
משרד הדתות פורק מכיוון שהיה משרד בזבזני, אשר שימש באופן מעשי כאחוזתם הפרטית של השרים שהיו מופקדים עליו. הדבר בא לידי ביטוי בבזבזנות בלתי הגיונית של מיליוני שקלים מדי שנה, במינויים שההיגיון היחיד, אשר עמד מאחריהם היה מידת הקרבה של האדם שהתמנה, לשר הממנה. הקמתו היום היא כלי נשק בידו של אולמרט כדי לרכך את מפלגת שס
כרמית צברי
"הבעיה הינה בכך, שהדמויות המשתייכות ל"עולם הזוהר", שמופיעות לרוב במדיה, או על השטיח האדום המאולתר, החלו לחלחל לדור הצעיר"
צפריר רונן
המצאת "העם הפלשתיני" כפסגה באמנות הלוחמה הפסיכולוגית לחיסול ישראל
ענבל בר-און
חוק הכסת"ח החדש לא יאפשר מניעת לשון הרע (את לשון הרע ניתן למנוע ע"י מערכת מסננת ותו לא), אבל כן יאפשר לכל גולש, נקמן ככל שיהיה או סוגר חשבונות ככל שיהיה לקבל את פרטיו של טוקבקיסט ש(כבר לא יהיה) אנונימי, רק משום שבעל אתר האינטרנט רוצה לכסת"ח את ישבנו הוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il