X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"התרבות הפוליטית הישראלית בכלל, ובתוכה סינדרום ועדות החקירה, גוזרות על ממשלות ישראל, כמעט בכל מצב וכמעט כל הזמן, לעסוק בתחזוקה ובהישרדות הפוליטית של עצמם"
▪  ▪  ▪
"תרבות של ועדות חקירה" [צילום: AP]

אין ממשלה שהחלטותיה פרועות וחסרות אחריות כממשלה העוסקת בהישרדות. כך היו כל ממשלות ישראל בשלב זה או אחר של קיומן.
תקציבים לשותפים קואליציוניים נשפכים כמים, פרויקטים נזנחים ואחרים קמים לתחייה כדי לרצות שרים שונים. יוזמות מדיניות מוזרות נולדות בהבל פה כדי לקושש עוד שבריר תמיכה מפה או משם. תקציבים שהושקעו לקידום מדיניות כל שהיא, משרד החינוך כדוגמא, מבוזבזים לשווא עוד בטרם מתחיל יישומם, כאשר בא השר הבא ומשליך את יוזמות קודמו לפח עם כל התקציבים שהושקעו בהם ומשנה כיוון רק כדי שהשר שאחריו יחזור על התהליך מההתחלה.
את המחיר הכלכלי כולנו משלמים ובעיקר, כמו תמיד, החלשים בחברה. התרבות הפוליטית הישראלית בכלל, ובתוכה סינדרום ועדות החקירה, גוזרות על ממשלות ישראל, כמעט בכל מצב וכמעט כל הזמן, לעסוק בתחזוקה ובהישרדות הפוליטית של עצמם. עם או בלי ועדות חקירה, אין שום מדיניות שניתן לקדם כאשר ממשלות שורדות שנתיים וחצי ועסוקות, שנה וחצי מתוכן, בהישרדות עצמית.
אין מדיניות פחות אחראית, בטווח הארוך, ממדיניות התגובה הפסיבית. כל ממשלה אחראית חייבת ליזום, תמיד בתנאי אי וודאות, את המציאות שבתוכה היא רוצה לשגשג. למרות שפעולה מתוך חוסר ברירה, מלחמה למשל, תמיד מתקבלת בתמיכה ציבורית, ופעולה מתוך יוזמה תמיד תיתקל בביקורת ציבורית הקשורה לעצם היוזמה, לתזמונה ולניהולה הנכון, אוי למדינת ישראל אם תזנח את היוזמה למרות הכישלונות שבצידה. באופן שיטתי מענישה הפוליטיקה הישראלית את היוזמה, שמעצם טבעה יש בה בשר רב לביקורת.
ועדת וינוגרד לא חידשה דבר בתרבות קבלת ההחלטות בישראל. ההחלטות הגורליות ביותר, לטוב ולרע, התקבלו בישראל, מאז ומתמיד, בצורה המחרידה ביותר שאפשר להעלות על הדעת. תוכנית ההינתקות של אריק שרון הנהגתה בפורום "החווה" ויעדיה המדיניים והביטחוניים, לעולם לא הוגדרו בישיבה סדורה. אהוד ברק, מפקד חוליה בצבא השחרור האפגאני, כפי שהוגדר על-ידי בכיר בלשכתו, יצא לקמפ-דיוויד, ניהל את היציאה מלבנון ונגרר לאינתיפדה ולמהומות אוקטובר 2000 מבלי להתייעץ עם איש ותוך זיגזג פוליטי סהרורי שבלבל את קרובי מקורביו.
מאז מלחמת לבנון השנייה, אירעו שני אירועים אסטרטגיים שיש בהם כדי לשנות מהבסיס את הסכסוך בינינו לפלשתינים, ושחשיבותם גדולה מתוצאות מלחמת לבנון: השתלטות החמאס על עזה ופריצת הגבול בין עזה מצרים. שני האירועים מכילים בתוכם סיכונים, אבל גם שפע סיכויים. ברור לחלוטין שממשלה בהישרדות וללא גיבוי, כשירה הרבה פחות להתמודד עם המצב ומעדיפה עמדות של תגובה פסיבית מאשר של יוזמה אקטיבית - לרעת כולנו.
ידוע שאין קשר בין צורת קבלת ההחלטה לאיכותה ולצורת הביצוע. יתר על כן, עוד לא נמצאה שיטה שהצליחה לייצר באמצעות ועדות חקירה תרבות קבלת החלטות שהיא יותר טובה מהתרבות החברתית והפוליטית שבה ההחלטות מתקבלות. גם נפילת ממשלת ישראל הנוכחית לא אומרת דבר לגבי הממשלה החליפית. הניסיון המצטבר מלמדנו שבהתנהלות הבסיסית לא צפוי כל שינוי, אלא אם כן תשונה השיטה הפוליטית מהבסיס.
ועדות החקירה השונות למחדלי ישראל מעלות למעשה תמיד מחדש את אותם הממצאים, כי הן עוסקות במהות הבסיסית של האופי והתרבות האנושית ואלו לא משתנים מועדת חקירה אחת לשנייה. החברה הישראלית תיטיב עם עצמה, אם תדע להסתגל לבחירות כל ארבע שנים במקום כל שנתיים וחצי ולא תגרור את ממשלות ישראל, גרועות ככל שיהיו, לעמדת הישרדות שבהן הן יהיו עוד יותר גרועות. הרווח הפוליטי של קיצור ימיה של ממשלה בשנה לא שווה את הנזק הפוליטי והכלכלי של מאבק הישרדות בן שנה. אם אהוד אולמרט, כמו רוב הפוליטיקאים, חומק מאחריות אישית, נבוא איתו בחשבון בעוד 24 חודש.

תאריך:  01/02/2008   |   עודכן:  01/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה חדש?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נבוא איתו בחשבון בעוד 24 חודש?
מאוחר מדי  |  1/02/08 18:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
עם זאת: "כדאי להיזהר במילים ובמסקנות"    תמונת הכוכבים מ-01.02.2008-07.02.2008
עו"ד יוסי דר
מדוע השמיט אתר בית הנשיא את דברי שמעון פרס בטקס השבעת שופטים כי "מערכת המשפט, בדומה למפעל הפיס, היא עניין של מזל ולא מושא של צדק"?    האם יש רצון להציג שם פלקט ורוד?
שמואל קופר
סרט וידיאו שצולם ע"י חוקר סמוי מתעד התעללות אכזרית בפרות בתהליך השחיטה באמצעות הממה    מעלה דאגה רצינית בנוגע לבריאות הבשר הנשחט ומסופק בארה"ב
עמי דור-און
קו אחד מאחד את הזוג המוזר - הבוגד מרדכי ואנונו והמרגל מרקוס קלינגברג. שניהם נשאו במשרה ציבורית שבמסגרתה הגיע לידיהם מידע סודי ביותר על מה שיכול להיתפס כתוכניות האסטרטגיות-ביטחוניות של ישראל. שניהם התחייבו, בחתימת ידם, לשמור את הסודות האלה מכל משמר - ושניהם, ביודעין ובכוונה תחילה, הפרו את מחויבותם. כל אחד מהם, בדרכו ועל-פי מניעיו האישיים, ביקש "למכור" את הסודות שהופקדו בידיהם בנאמנות
איתי ברק
"איכות מול כמות" אמר בן-גוריון שנתבקש לסכם את ההיסטוריה היהודית    תפקוד הדרג הצבאי סדק קשות את מיתוס "הצבא הקטן והאיכותי"    החברה הישראלית בין מוטי (אשכנזי) לתומר (בוהדנה)    ואיך הגשש החיוור, אסכולת פרנקפורט, וג'קו אייזנברג קשורים לעניין?
רשימות נוספות
"הדוח מוכיח תבוסת ישראל"  /  איציק וולף
זכויות האזרח: חקירה פלילית בפרשת המצרר  /  רותי אברהם
"הציניות השתלטה על הציונות"  /  איציק וולף
גם וינוגרד הוא ממסד  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
עולם הפוך  /  איתמר לוין
הדילמה ההמלטית של ברק  /  דניאל בלוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il