X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חידוש השיחות בין ישראל לסוריה השבוע בטורקיה הוא חשוב וישראל צריכה לעשות הכול כדי ששיחות אלה יימשכו ואף יעברו למסלול של משא-ומתן ישיר בין שתי המדינות. ניסיונותיו של הנשיא אסד לרכוש נשק מתקדם ברוסיה מעידים על חולשת צבאו מול צה"ל אך האינטרס הישראלי הוא לא להסלים את המצב בצפון ולהמשיך במאמצים לנתק את סוריה מאירן
▪  ▪  ▪
מדבדב ואסד

מערך המודיעין של ישראל קיבל הנחיה מהדרג המדיני לאתר במהירות, כמשימה חשובה ביותר, את תוצאות שיחותיו של הנשיא בשאר אסד במוסקבה. נכון להיום כל האינדיקציות המודיעיניות שבידי ישראל מצביעות על כך שעדיין לא הושגה הסכמה בין הנשיא אסד לבין ההנהגה הרוסית לגבי סוגי הנשק שרוסיה מוכנה למכור כעת לסוריה.
ראש הממשלה אהוד אולמרט ייצא בתחילת החודש הבא למוסקבה לפגישה ראשונה עם הנשיא הרוסי החדש מדבדב. פגישה זו תעניק לישראל הזמנות לנסות ולשכנע את הרוסים שלא למכור מערכות נשק מתקדמות לסוריה.
ההערכה בירושלים היא כי למרות המתיחות בין סוריה לארצות הברית , הינתקותה של רוסיה מנאט"ו והמעורבות הישראלית במכירת נשק לצבא גאורגיה אין רוסיה מעוניינת ביצירת משבר עם ישראל ובהפרת "האיזון האסטרטגי" במזרח התיכון. לכן אומרים גורמים בכירים בירושלים שלהערכתם לא תמכור רוסיה לסוריה טילי אס.איי 10 או את מערכת האס.300. מערכות אלה מכונות בעגה הביטחונית "נשק שובר שיוויון", בישראל סבורים שאם תקבל סוריה מערכות נשק חדשות מרוסיה יהיה זה נשק הגנתי בלבד.
למשרד החוץ בירושלים הגיע מידע כי הרוסים מתכוונים ליזום בקרוב ועידה בינלאומית שתתכנס במוסקבה ותהווה מעין ועידת המשך לוועידת אנאפוליס, ועידה זו אמורה בין היתר למקד את הדיונים בדרישה הסורית שישראל תיסוג נסיגה מלאה מרמת הגולן. הרוסים בוודאי ירצו שישראל תשתתף בוועידה הזו ולכן לא יחריפו את היחסים עמה על-ידי מכירת נשק התקפי מתקדם לסוריה, כך מעריך גורם בכיר בירושלים.
האמריקנים נותנים גיבוי
אם כן, צריך להמתין ולראות מה הצליח הנשיא אסד להעלות בחכתו בביקורו האחרון במוסקבה והאם הצליח להשיג נשק מתקדם מהרוסים. ישראל צריכה להבהיר לרוסים כי היא לא תאפשר, בשום פנים ואופן, את שינוי המאזן האסטרטגי באיזור. ישראל כבר הוכיחה כי היא יכולה לשמור על עיקרון זה בכך שהשמידה את הכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור לפני כשנה. לכן אם יציבו הסורים מערכות טילים חדשות והתקפיות בשטחם הם צריכים לדעת שמערכות אלה יושמדו מיד על-ידי ישראל.
לישראל יש היום גיבוי מלא מארצות הברית לפעול נגד סוריה. האמריקנים זועמים על יוזמתו של בשאר אסד להציב טילים רוסיים בסוריה כתגובה על ההסכם שחתמה ארצות הברית עם פולין על הצבת טילים בשטחה. גורמי מודיעין מערביים מעריכים כי הנשיא אסד ניסה לרכוב על גל השנאה הרוסית לארצות הברית כדי לקבל נשק מתקדם ובאותה העת גם לנסות ולהעכיר את יחסי ישראל רוסיה בעקבות מכירת הנשק הישראלי לצבא גאורגיה.
למרות כל ההתפתחויות האלה, השבוע אמורות להתחדש בטורקיה השיחות העקיפות בין ישראל לסוריה. הנשיא הסורי בשאר אסד כבר הודיע בראיון טלוויזיוני כי סבב השיחות הנוכחי הוא מכריע והוא יקבע אם הצדדים יעברו למשא-ומתן ישיר ביניהם.
האינטרס הישראלי צריך להיות שהשיחות האלה יימשכו. אין לישראל שום אינטרס להסלים את היחסים עם סוריה דבר שיביא להסלמת היחסים גם עם ארגון החיזבאללה. נכון שעד כה היו אלה הסורים שהרוויחו מחידוש המשא-ומתן עם ישראל, הם קיבלו לגיטימציה בינלאומית בעולם והתחילו בהתקרבות למערב למרות מעורבות סוריה ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ותמיכתה של סוריה בארגוני הטרור הפועלים נגד החיילים האמריקנים בעירק. אולם ישראל לא הפסידה ממהלך זה, הוא הגביר את היציבות בצפון והוכיח לעולם שישראל מעוניינת בשלום עם סוריה.
הערוץ הישראלי פלשתיני תקוע עמוק בבוץ והתהליך שקיבל זריקת עידוד בוועידת אנאפוליס לפני כעשרה חודשים הוא על סף קריסה.
נראה שבערוץ הסורי ישראלי ניתן יהיה להגיע ליותר התקדמות מאשר במשא-ומתן עם הפלשתינים, לכן צריך לנסות ולהמשיך במשא-ומתן עמם למרות כל הקשיים ומאמציו של הנשיא בשאר אסד לרכוש נשק התקפי מרוסיה. צה"ל חזק דיו להתמודד עם האיום הסורי, אך אסור להרפות מהמאמצים לנסות ולנתק את סוריה מבריתה עם אירן.
ספרו האחרון של מרטין אינדיק, מי שהיה שגריר ארצות הברית בישראל, על שיחות שפרדסטאון בין ישראל לסוריה בסוף 1999, מדגיש כי שלום בין שתי המדינות היה בהישג יד. ראש ממשלת ישראל דאז, אהוד ברק, דוחה את טענותיו של אינדיק על הסף ואומר כי לא נוצר בשיחות אלה רגע היסטורי. כמי שסיקר את השיחות האלה בתוקף היותו הכתב המדיני של קול ישראל, אני יכול לומר כי האמת נמצאת באיזשהו מקום באמצע. למרות זאת ולמרות הדרישה הסורית, כפי שעלתה גם בשיחות שפרדסטאון, לשבת על שפת הכינרת בחוף הצפון מזרחי, סבורני שישראל חייבת להעמיד את סוריה בהנהגתו של בשאר אסד במבחן ולנסות ולהגיע עמה להסכם שלום שלא יפגע באינטרסים הביטחוניים שלה.
לכן לא צריך להיבהל ממאמציו של הנשיא אסד לרכוש נשק מתקדם מרוסיה. הדבר רק מעיד על המצוקה שהוא נמצא בה. הוא יודע שכוחה הצבאי של ישראל עולה על כוחה של סוריה. צריך לנצל נקודה זו ולמצות את המגעים המדיניים עמו. מלחמה תמיד אפשר לעשות עם סוריה, הבה ננסה שוב את דרך המשא-ומתן עמה מבלי להתפשר על צרכיה הביטחוניים החיוניים של מדינת ישראל.

תאריך:  25/08/2008   |   עודכן:  25/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינטרס ישראלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האינטרס הישראלי
אורי ג.  |  25/08/08 12:35
2
נו ישראל הפכה......
י.ש  |  25/08/08 13:43
3
יוני יוני יוני תגיד גם שצריך ל
גואל  |  26/08/08 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
ההתנהלות של הקברניטים הישראלים בכמעט שני העשורים האחרונים הייתה ההיפך הגמור מהדרך לה הטיף קלמנסו: הקברניט הוא המנווט, הוא הקובע, הוא הדואג שהגופים הכפופים לו יעשו את העבודה כפי שנדרש מהם. הטלת אחריות על דרגים אחרים היא פחדנות ולא מנהיגות
עו"ד יוסי דר
האנגלים יכולים לרמות את עצמם ולהדחיק את פחדיהם עד בלי סוף. אבל הם חייבים לצאת מנקודת הנחה אופרטיבית, שיש מי שיושב ומתכנן לבצע פיגוע מרשים במהלך האולימפיאדה, או סמוך לפני כן, כדי לשבש קשות, או אפילו לסכל, את החגיגה העולמית הזו
עו"ד משה גולדבלט
המחשבה כי פקיד ממשלתי יפסול מינוי של אדם לתפקיד בגלל התבטאות צריכה להדיר שינה מעינינו, כי פירוש הדבר שקיימת סנקציה יעילה מאוד ביחס לחופש הביטוי בישראל-אי מינוי לתפקיד של אדם שהתבטאויותיו נתפסות כבלתי ראויות
ראובן לייב
התפריט של מסעדת "איכה" החדשה, בתל אביב, מעיד עליה שהיא מזרחית, על טהרת הגריל, אלא שהיא, בעצם, יותר מכל, מסעדה בוכרית, עם מבחר קולינרי עשיר. סיפור של סכיזופרניה קולינרית במיטבה
הרצל חקק
על ספרו של שאול חדד, "פרח-דודים", הוצאת המחבר, 2008, 286 עמודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il