X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התרבות דורשת סוג של 'ברירה טבעית' שלנו כאנשים ספקנים ובעלי חוש ביקורת ואסתטיקה, אחרת לא תהיה כאן תרבות אלא דברי רהב ותעמולה בחסות ההמון הרוצה 'לחם ושעשועים'
▪  ▪  ▪
"האח הגדול" [צילום: פלאש 90]
צילום מהפגנה של צעירים ונוער בת"א בעד תרבות אחרת [איתן אלחדז]

תוכנית המציאות 'האח הגדול' שהסתיימה השבוע הציתה מחדש ויכוח ישן שממאן לגווע - והוא מהי 'תרבות' ומהי 'תת-תרבות'.
הוויכוח הוצת לאחר שרבים הביעו שאט נפש ממה שהתחולל בתוכנית שהוגדרה במקרה הטוב כבעלת טעם רע ובמקרה היותר חמור כ'תת-תרבות' גסה ושטחית. ואכן, כל דיון שמנסה לקבוע כללים למה 'טוב' או 'ראוי' מבחינה תרבותית מחייב יצירה של קריטריונים או היררכיה של תכונות שאותן אנו מזהים כראויים. אך האם בעידן 'הפוסט-מודרני' שבו בהכרח כל מי 'שמעז' להציע סט של תכונות או חלוקה למה טוב ומה אינו כך, מוקע מיד ומואשם בפטרונות או באליטיזם. נשאלת השאלה האם זה בכלל אפשרי?
עד לעשורים האחרונים 'תרבותי' נחשב למה שקבוצה מצומצמת של סופרים, משוררים, ומבקרי תרבות החשיבו זאת כך. פעם זה היה ברור שמוצארט, ספרות קלאסית ואפלטון נחשבו כתרבות גבוהה וכחלק 'מהקנון' של התרבות המערבית. בעשורים האחרונים העניין מעורר סערה ואפוזיציה קולנית שמנסה לאתגר את הקביעה הזאת קמה וטוענת כי מה שנחשב אמיתי ומצוין קשור תמיד לאינטרסים של אלה המכריזים כך. הם טוענים כי הקנון המערבי נותן ייצוג יתר למה שנקרא - גברים אירופים, לבנים ומתים בעיקר. הם טענו כי הממסד הלבן הגברי והאירופ-צנטרי מנסה כך להנציח את מעמדו. המתנגדים טוענים עוד ברוח הרלטיביזם שכה מאפיין את השקפתם כי אין כל יחס של עדיפות לכל יצירה על פני האחרת ואין אנו יכולים לשפוט תרבות אחרת באמצעות הכלים שלנו.
אז מי צודק בוויכוח ואיך אפשר להכריע בו?
מילון אבן שושן מגדיר 'תרבות' "סך ההישגים בהתפתחותו הרוחנית של האדם או של החברה בהשכלה, במדע, באמנות בדת ובמוסר...". אם כך המילון מזהה תרבות במובנה החיובי כתוצר של ההישגים של האדם. וההישגים מושגים על-ידי מאמץ משותף של יחידים או של רבים. אם כך, לא הכל נחשב כהישג ורק אלו שהגיעו כביכול לפסגה והוכיחו עצמם ראויים להיחשב כהישגים. אפשר באותה מידה לשאול את רעיון האבולציה ממדעי הטבע אל מדעי הרוח ולומר כי אותם רעיונות ששרדו במבחן הזמן ראויים להישאר.
הרלטיביסטים צודקים וגם טועים. הם צודקים בכך שיש צורך להרחיב את המושג תרבות לא רק לכל מה שנחשב כמערבי ואירופאי אך הם טועים בכך שכל יצירה היא תרבות. כי תרבות דורשת גם סוג של אליטיזם ואין בכך שום רע. זוהי מהותו של החינוך המבקש להבחין בין האמת לבין הזיוף, בין הקיטש לבין האומנות, בין דברי חוכמה לבין פופוליזם זול. התרבות דורשת סוג של 'ברירה טבעית' שלנו כאנשים ספקנים ובעלי חוש ביקורת ואסתטיקה. כי אחרת לא תהיה כאן תרבות אלא דברי רהב ותעמולה בחסות ההמון הרוצה 'לחם ושעשועים'.
כאשר אנו מחפשים מהי 'תרבות' אין צורך להכביר במילים, פשוט תפעילו את אמת המידה, המוסריות והאסתטיות שטבועות בכם ותשאלו עצמכם היכן אני יותר למד, נפעם ומלא השראה? כאשר אני רואה 'האח הגדול' או את 'במרחק נגיעה' ו'בטיפול'? כאשר אני קורא קפקא, או כאשר אני קורא מותחנים זולים בטיסה?
לסיכום: תרבות היא אינה רק שאלה של השקפת עולם. היא שתקבע האם נשקע בדקדנס או שנשאף למצוינות ערכית, אסתטית ורוחנית. זוהי השאלה שעומדת בליבה של כל אומה החפצת חיים, 'והאח הגדול' היא לא רק תוכנית טלוויזיה היא גם ספר שמתריע מפני הסכנות של הטוטליטריות.

תאריך:  19/12/2008   |   עודכן:  19/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תתנו להם לחם ושעשועים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה לא תירגמת את כל מלות הלע"ז ל"ת
מאיריקו  |  21/12/08 12:16
 
- צודק - אז הנה חלק :
איתן אלחדז   |  23/12/08 22:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
הרעיון המקורי במינוי ועדה מסדרת - היה לחבור לשאר מפלגות הממוקמות מימין לליכוד, כדי ליצור גוש אחד מלוכד, אלא שבפועל "יצא להם" תוך איבוד שליטה, ילד אחר - ולא לילד הזה התפללו הבוחרים
טובה ספרא
תמונת הכוכבים לשבוע 25.12.2008-19.12.2008    הגשם קרב ובא    אצלנו: ייתכן והפתעה אלימה תפקוד את המדינה; שינויים דרסטיים צפויים במפלס הרגשות    כלכלה ושווקים: סדר חדש מגיע לעולם, לא רק כלכלי אלא גם סוציאלי; סודות רגישים של ידוענים ימשיכו להיחשף
ציפי לידר
על דמותו של יוסף הצדיק המוזכר בפרשתנו    מדוע אנו מדליקים נרות במשך שמונה ימים, בעוד שנס פך השמן היה שבעה ימים בלבד?    ומה עלינו לקחת עימנו מחג חנוכה?
ד"ר צ'לו רוזנברג
האם למורמים מן העם והדואגים לעתידו לא היה מקום להשמיע בקול ברור וחד שבמדינה מתוקנת אין מקום להתל בחוקים ולפרשם, כל אחד כהוויית נפשו?    הסתגרתם והסתתרתם מאחורי פסקי דין שהעם אינו מבין אותם ואינו מסוגל להשלים עמם ובמחי יד הפכתם לשותפים שלא מרצון של אלה ההופכים את החברה למה שהיא היום    תשובה לכבוד השופטת (בדימ.) בן-עתו למאמרה "אני מתביישת", 'הארץ', 15.12.08
נסים ישעיהו
מאז ועד בכלל - שוב ושוב אנחנו חוזרים על אותה טעות של ניסיון לדחוק את הקץ, ונכשלים    לעתים קרובות מחיר הכשלון הוא כבד, אבל לא לומדים לקח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il