X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין שום הבדל רעיוני בין מבצעי דין וחשבון, ענבי זעם, מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה. הלקחים שנלמדו ומיושמים מתמקדים בפיקוד, בארגון ובשליטה, בתפקוד פיקוד העורף, ביחסים לתקשורת, ובזחיחות הפוליטיקאים והמפקדים, אבל לא במהות המבצעית הבסיסית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
אם הייתה שעה מתאימה למהלך קרקעי מהיר שיביא את צה"ל למחילות האויב במעט נפגעים, הייתה זו השעה מייד לאחר הפצצת הפתיחה המפתיעה. אז היה האויב שרוי בהלם, מערך הפיקוד בבלבול והלוחמים בשגרה מנהלתית. במהלך מהיר כזה אפשר היה לפגוע אישית ברבים מבכירי החמאס במחילותיהם ולחזור עם כמות שבויים שתהפוך את עסקת שליט לדבר הכי כדאי לחמאס

ב-1993, כתגובה על ירי קטיושות בלתי פוסק על ישובי הצפון, הגה רמטכ"ל צעיר ונמרץ, אהוד ברק, תוכנית נפלאה להילחם בחיזבאללה ללא אבדות לצה"ל. השיטה נועדה, "לגבות מחיר" כל כך יקר שירתיע את החיזבאללה, להבא, מלירות פעם נוספת על ישראל. לצורך כך תוכננה כתישה פראית והרסנית שתיארך "כמה שצריך ו"תלוי בעמידות העורף". את ההכרעה ואת החתירה המהירה למגע החליפה האש מרחוק ולא חלילה תעוזת הצבא ויצירתיותו. עד שהחיזבאללה יתרצה - יהיו האזרחים מגן לצה"ל ולא חלילה צה"ל מגן לאזרחים. יהיו באזרחים מי שיאלצו להישאר במקלטים או בסביבתם עד יעבור זעם. יהיו מי שעסקיהם יתמוטטו. עשרות ומאות אלפי ילדים יחוו זיכרונות ילדות של פגזים ופיצוצים ובלבד שלא תיפול שערה משערות ראשם של חיילינו היקרים שמישהו חשב בטעות שתפקידם להגן על האזרחים. אם ייהרגו פה ושם אזרחים זה מחיר המלחמה הראוי כדי להגן על שלום חיילינו.
מהר מאוד מיצתה ההתקפה האווירית את עצמה, התמיכה הראשונית התחלפה בביקורת בינלאומית מוזנת מתמונות ההרס הבלתי פוסק בצד השני. הקהילייה הבינלאומית, שצביעותה גלויה ובוטה, החלה לסגור עלינו ודוברי צה"ל התפארו בהרס עוד משגר חסר ערך או עוד בית של בכיר טרור שהופצץ כבר בפעם החמישית. לבסוף, כשהאויב יורה עד הרגע האחרון, הושגה "הפסקת אש" שסעיפיה אומנם ריצו את ישראל, אך משמעותם האמיתית בשטח נשארה ריקה מתוכן. האויב שנגדו כוון המבצע אומנם ליקק את פצעיו ונרגע לזמן מה אבל יצא לבסוף מחוזק מתמיד.
אין שום הבדל רעיוני בין מבצעי דין וחשבון, ענבי זעם, מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה. הלקחים שנלמדו ומיושמים מתמקדים בפיקוד, בארגון ובשליטה, בתפקוד פיקוד העורף, ביחסים לתקשורת, ובזחיחות הפוליטיקאים והמפקדים, אבל לא במהות המבצעית הבסיסית. העיקרון של אש הרסנית מרחוק, שהוא בעצם ליבת המבצע, במקום התנועה המהירה כגורם ההכרעה המרכזי של הלחימה.
התנועה הקרקעית שהפכה מגורם מכריע לברירת מחדל לא רצויה משתמו האפשרויות האחרות; התקווה שהאויב אכן נרתע מהמחיר ולא מקבל דווקא הצדקה וחיזוק לקיומו; העמדת האזרחים ושגרת חייהם בכוונת מכוון בחזית ולאורך זמן; העדר אסטרטגיה ברורה של יציאה; הגדרת מטרות אמורפית ונזילה; שחיקת התמיכה הפוליטית העולמית הראשונית ממנוף של תמיכה בישראל לסד מלחיץ של אינטרסים בינלאומיים; בזבוז הזמן הבינלאומי העומד לרשותנו בלחימה עקרה והחשש המופגן לחתור למגע עם האויב - חוזרים על עצמם בדיוק מביש. אומנם במבצע חומת מגן, החריג במלחמות ישראל בשני העשורים האחרונים, נפלו 22 חיילים אבל זו הייתה גם המלחמה היחידה שבאמת שינתה את הכיוון האסטרטגי לטובתנו והביאה לדעיכת האינתיפאדה הפלשתינית. כל יתר המבצעים היו סך הכל מבוא לסיבוב הדומה הבא.
אם הייתה שעה מתאימה למהלך קרקעי מהיר שיביא את צה"ל למחילות האויב במעט נפגעים, הייתה זו השעה מייד לאחר הפצצת הפתיחה המפתיעה. אז היה האויב שרוי בהלם, מערך הפיקוד בבלבול והלוחמים בשגרה מנהלתית. במהלך מהיר כזה אפשר היה לפגוע אישית ברבים מבכירי החמאס במחילותיהם ולחזור עם כמות שבויים שתהפוך את עסקת שליט לדבר הכי כדאי לחמאס. העובדה שמכת הפתיחה לא לוותה במהלך קרקעי מהיר מעידה יותר מכל, שמהלך קרקעי נתפס כברירת מחדל בלתי רצויה וכאפשרות משנית אם לא תהיה ברירה. חשוב להדגיש שמהלך קרקעי אינו אומר בהכרח השתלטות מלאה על רצועת עזה או אחיזה בה לאורך זמן אלא הוא פונקציה של התפיסה האסטרטגית והגדרת מטרות המבצע.
ברור שמלחמת ישראל צודקת והחמאס הרוויח ביושר את כל האסונות המתרגשים עליו ועל האזרחים שבחסותו, אבל הצדק הטבעי אינו סותר את חובתנו להיות חכמים, יצירתיים וכן - גם מוסריים, ואפילו במחיר חיילינו, באסונות שאנו מפילים על זולתנו.
מבצע עופרת יצוקה מעיד שלמרות היצירתיות הטקטית שהופגנה בהפתעת הפתיחה של המבצע - המחשבה האסטרטגית נשארה תקועה בדחייה של בירות ומוסר הלחימה הפך למושג לא רלוונטי.

תאריך:  06/01/2009   |   עודכן:  06/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אותו הדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צודק בהחלט
משה, עורך-דין  |  7/01/09 00:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
ניתוחי אישיות של ציפי לבני וגבי אשכנזי    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
עמוס שריג
ישנה כיום נוסחה: מזרחי = גורמט, ערבי = מבטא, שניהם ביחד = אין כניסה!
לבנת שאובי
פסיכודרמה היא צורת טיפול בה מביא התלמיד קושי או חרדה אל הקבוצה    אז בוחר הוא את משתתפי הקבוצה שיציגו את החרדה    כתוצאה מכך נוצר עיבוד של הקושי או החרדה וחלה תחושת שחרור ושלווה
ד"ר אברהם בן-עזרא
את שגיאתם הטיב לבטא נשיא המדינה, שלא הבין כי אפילו הריגת משפחותיהן של כנופיות הטרור, לא תמנע מהן להמשיך במעשיהן
עו"ד דב אבן-אור
לא ייתכן כי העם היהודי, יהא העם היחיד בעולם, שיידרש לסכן את קיומו, רק כדי לרצות אינטרסים אנוכיים ו/או מסחריים של מדינות אחרות, ובפרט דיקטטורות ומדינות שאין בינן ובין דמוקרטיה - דבר וחצי דבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il