X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המערכת הפוליטית הישראלית מנוסה בוויכוחים על התגובה ההולמת לתוקפנות הערבית מעולם לא עסקו מנהיגינו רק בדיבורים ריקים
▪  ▪  ▪
ריקים. לבני וברק [צילום: AP]
היד התעייפה, ונערמו פנקסים, ושום דבר אינו קורה - פרט להרתעה הישראלית, שאבדה ללא שוב, ומבצע "עופרת יצוקה" לא הצליח להקימה לתחייה

באוקטובר 1966 הניחו מחבלים מפתח, שחדרו מירדן, מטעני חומר-נפץ ליד עמודי בתים ברחוב גדרה בשכונת רוממה בירושלים. לבתים נגרם נזק כבד, וחמישה תושבים נפצעו קל. בעקבות הפיגוע נזעק לוי אשכול, ראש הממשלה ושר הביטחון, עוד באותו הלילה לאזור הפיגוע, ואמר, "הפנקס פתוח והיד רושמת".
המשפט נכנס לאוצר הביטויים הישראלים - אך היה ריק מתוכן1.
למה הגיע ראש הממשלה לאתר ברוממה?
באחד מהבתים הללו התגורר אז, למיטב זיכרוני, זאב בנימין, גיאולוג צעיר, שאביו היה ראש סיעת גח"ל בכנסת.
כעבור כמה שבועות פעל צה"ל בסמוע (מבצע "מגרסה") שבדרום הר חברון. אך זה היה כיוון שקומנדקר מגדוד הצנחנים 890 עלה על מוקש מדרום להר חברון (שלושה חיילים נהרגו ושישה נפצעו). מדיניות ההבלגה פעלה, ועודדה את המחבלים להמשיך ולפגע ביהודים ובמדינתם - עד שפרצה מלחמת ששת הימים (לא בגללם).
המערכת הפוליטית הישראלית ותיקה מאוד. כבר בימי המנדט התווכחו על המונח, "הבלגה" - אי-תגובה צבאית צמודה למעשי טרור ערביים. זה היה סלע המחלוקת בין "היישוב" המאורגן לבין "הפורשים" ובין "סיעה ב'" (ומפלגת "אחדות העבודה" שצמחה ממנה) האקטיביסטית לבין מפא"י ההיסטורית.
מאז שקמה הרשות הפלשתינית בעקבות הטעות, הנקראת "הסכמי אוסלו", נמשכת ההבלגה, ויש לה צורות מביכות. למשל, ירי ארטילרי אל הים, או למגרשים ריקים, וירי אל בניינים ריקים של הממשל הפלשתיני. כל זה עד שגדשה הסאה, או הגיעו בחירות, והממשלה נאלצה להגיב ממש - למשל, מבצע "חומת מגן" - וחוזר חלילה.
כלומר - במונחי אשכול - היד התעייפה, ונערמו פנקסים, ושום דבר אינו קורה - פרט להרתעה הישראלית, שאבדה ללא שוב, ומבצע "עופרת יצוקה" לא הצליח להקימה לתחייה.
"עופרת יצוקה" היה מבצע, ולא מלחמה. היקפו מוגבל - ממש כמו "חומת מגן". המבצע נכשל כיוון שלא נועד להשיג הישגים מדיניים, או ביטחוניים, אלא לשקם את תדמיתם של ציפי לבני, שרת החוץ, ושל אהוד ברק, שר הביטחון, ולמצבם מחדש בדעת הקהל הישראלית כמנהיגים נחרצים ולא כרכיכות.
מבחינה זו, היה למבצע "עופרת יצוקה" הישג חלקי בלבד - בינתיים זז קצת המחוג של ברק בסקרי הבחירות לעומת מקום חנייתו על סף המבצע.
האם היה ראוי להשלות את העם?
כן! מגיעה לעם מנהיגות כזו, כיוון שהוא בחר בה, ומבליג על מעלליה (ומחדלי הביטחון הנם רק זוטות בשלל מחדלי ממשלת הזדון).
אשכול, שהיה מנהיג די חכם (ולמען האמת, כיום מאוד מוערך - למרות מאמצי רפ"י לרצוח את אופיו. עיינו בערך "בדיחות אשכול"), ידע, שאינו יכול לסמוך על הצבא. ביצועיו בשנות השישים לא היו משופרים (להזכירכם, פעולות התגמול בתאופיק ובנוקיב לא היו הצלחות יותר מדי גדולות; "הקרב על המים" צלע; ומחבלי פתח פעלו בארץ די ללא הפרעה כבר כשנתיים). מאז לא העז, כנראה, ראש ממשלה להביע אי-אמון מוצהר, או משתמע, ביכולת צבאנו - למרות שנכשל לא-אחת קבל עם ועולם.
אשכול שייך לזן נדיר אצלנו - שרי ביטחון שאינם גנרלים - וחבל שהוא מתמעט. עמיר פרץ עשה לנו נזק חמור (כשם שדן חלוץ פגע ביכולת לשפר את צה"ל ה"ירוק" על-ידי יבוא בכירים מחיל האוויר), וירחק היום, שנראה אזרח בראש מערכת הביטחון. אך מה לנו עם נוסטלגיה כשיש לנו שר ביטחון כביר ואדיר, עטור צל"שים אפופי סודיות.
אלא שאשכול עשה...
"גם אמש (יום א', 1.2.09) תקף צה"ל מטרות ברצועת עזה. בין היעדים שהותקפו - מטה ביטחון של חמאס שהיה ריק מאדם, כמה אזורים ששימשו לשיגור רקטות ויעדים באזור גבול רפיח, שבו מנהרות רבות להברחת אמצעי לחימה. התקיפות בוצעו לאחר שאתמול נורו לעבר ישראל ארבע רקטות קסאם ו-13 פצצות מרגמה" - דיווח אתר Ynet - "לאחר התקיפות אמש, אמר שר הביטחון, אהוד ברק, ל-Ynet: 'כי למרות הימשכות הירי מהרצועה - אין כוונה לצאת למבצע גדול' [ההדגשות שלי - אב"ץ]".
נחזור לימינו עם ציטוט אופייני: "צה"ל ימשיך להגיב למרות שמדובר בירי שאינו של החמאס, אך החמאס אחראי לכך. לדברי ברק, בסופו של דבר תהיה רגיעה, והירי הנוכחי הוא פרפורים, כמו זנב של לטאה הממשיך לקפוץ גם בלי ראש". כמובן, אלה דברי אהוד ברק, המפרש אותם -
"שר הביטחון אמר שאיש לא ילמד אותו ואת גורמי הביטחון איך יש לפעול, מתי לירות ומתי צריך לנצור את האש. ברק אמר כי לקריאות להכות בחמאס במלוא הכוח אין שום קשר להחלטת קבינט. 'אילו היה רוצה, הקבינט היה מחליט שאנחנו כובשים את עזה ונשארים בה כמה שנים וממוטטים את שלטון החמאס. לא זה מה שהחליט הקבינט. הקבינט החליט שני דברים: להחזיר את השקט לדרום, ואני אומר שאם לא נתלהם ונפעל בשכל השקט יחזור; והקבינט החליט לצמצום ההברחות מעזה, בתיאום עם המצרים'".
לאור מצב הביטחון - שר ביטחוננו דורש מישהו, שילמדו בדחיפות כיצד שומרים על ביטחון ישראל.
וכמובן, ברק צודק, שמערכת הבחירות קובעת את סדר היום, אך בהנהגתו ממשיכה המדינה לטבוע בביצת עזה - הרבה בגין טיפשות הסכמי אוסלו ולא מעט בגין ההינתקות האווילית.
כיוון שגדלתי על הרבה הומור יהודי, אני מקשיב לדברי מנהיגי ממשלת הזדון (אבוי לעם, שאלה מנהיגיו!), ומאמין לכולם... כולם מבינים וכולם חכמים וכולם נועזים, וכולם מובילים אותנו אל המדרון החלקלק, שאין מפלט ממנו אלא התרסקות מוחלטת.
ברק ולבני ברחו מהכרעת חמאס, כדי לנהל את המאבק החשוב ממנו, לדעתם - לבחירתם בעוד כשבוע. עם ישראל אינו חשוב להם, אלא כמנוף לממן את המשרות לעוזריהם ולספק את צורכיהם. מעולם לא היה מצבנו כה קשה - אך ורק בגלל מחדלי ממשלת הזדון - ותגובותיה כה דלות. כפי שהגדרתי, לצערי: הרבה רעש וצפצופים.

1. כנראה, עדי יפה, מזכירו של אשכול, הכין לו את האימרה - כפי שכתב את כל נאומיו, לרבות "נאום הגמגום" המפורסם. המשפט מתבסס על הנאמר בתלמוד: "הוא [רבי עקיבא] היה אומר: הכל נתון בעירבון ומצודה פרוסה על כל החיים, החנות פתוחה, והחנווני מקיף והפנקס פתוחה והיד כותבת וכל הרוצה ללוות בא ויִלווה. והגבאים מחזירין תדיר בכל יום, ונפרעין מן האדם לדעתו ושלא לדעתו ויש להם על מה שיסמכו והדין דין אמת והכל מתוקן לסעודה" [מסכת אבות, פרק ג', ט"ז].
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הפנקס פתוח והיד רושמת"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פרקי אבות
ירון זכאי  |  4/02/09 00:01
2
יורים במחסנית במקום באצבע
מרק טווין  |  4/02/09 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פורסטר
אני מסכימה לחלוטין כי חכ"ים ערביים המנצלים את הפלטפורמה הדמוקרטית של ישראל על-מנת לחתור תחתיה, אינם ראויים לשבת בבית הנבחרים. אך מכאן ועד ביטול השפה הערבית כשפה רשמית - המרחק עצום
יוסי עבדי
2006: מתפרסם חוק תובענות ייצוגיות    סעיף 27 קובע: להקים קרן למימון תובענות    רק שנתיים לאחר מכן: נזכרים להקים את הקרן    2009: עדיין עמלים על קריטריונים, הקרן עדיין אינה פעילה
דודו אלהרר
אי אפשר שלא להבחין במגמה הפוליטית ההולכת ומתחדדת לפנינו בכיוון ברור וחד-משמעי - עיוותה המוחלט של הדמוקרטיה. גם השנים והניסיון שצברנו מבחירות קודמות תורמים להבהרת המגמה שבסופו של דבר תהיה נחלת העם כולו על כל פלגיו המפולגים, אם לא ייעשה מעשה
רות פורסטר
נתניהו: "ממשלתי תפעל למוטט את שלטון החמאס"    בוגי יעלון: "באירן תהיה הפיכה פנימית. ללא הבסת המשטר, לא ניתן להביס את הטרור"
ד"ר יעל יצחקי
כל מילה שאמרה בנוגע לתפוקותיה הגבוהות של נשים בעבודה מופיע בכל מחקר שנעשה אי פעם בתחום הזה. אין זה סוד כי יום העבודה של אישה אינו דומה כלל ליום העבודה של גבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il