X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיטת בחירות אזורית תבטל ותמחק אינטרסים של ציבורים שלמים היא לא תחזק את קשרו של הח"כ עם הבוחר
▪  ▪  ▪
אל תנסו את זה בבית [צילום: AP]

לאחר כל מערכת בחירות זה מתרחש מחדש: ישנן כמה מפלגות גדולות, כמה בינוניות, וכמה קטנות, והרבה קולות שנשפכו לשווא היות שלא עברו את אחוז החסימה. מישהו (או כולם) אינם מרוצים מתוצאות הבחירות. הנסיונות להרכיב קואליציה נשמעים כמו חריקה צורמת. ואז קמים מי שקוראים לשנות את שיטת הממשל, ולהנהיג (בין היתר) בחירות אזוריות, לפחות למחצית מן המושבים בכנסת.
הדוגלים בבחירות אזוריות סבורים שכך לנציג יהיה קשר יותר ישיר עם הבוחר, הנציג יהיה מחויב ישירות לאותו בוחר, ובכך תתעבה ותתחזק מידת הדמוקרטיזציה והדמוקרטיה של ישראל. האמנם?
שיטת בחירות אזורית פירושה שכל מחוז גיאוגרפי במדינת ישראל הקטנטונת, יקבל ייצוג: יהיה נציג לאזור חיפה, לאזור רמת גן-גבעתיים, לאזור עמק יזרעאל, לאזור פתח תקוה וראש העין, וכן הלאה, ממש כמו בארצות הברית בה יש נציג למחוז X בקליפורניה ולמחוז Y בלואיזיאנה. ואצלנו, כשאומרים 'כמו באמריקה' (לדוגמא: "נשיאותי") חושבים - דמוקרטיזציה, דמוקרטית-יתר, בטח יותר-דמוקרטי ממה שיש אצלנו עכשיו. האמנם?
סביר להניח, שהיות שמרבית התושבים בישראל, כמו גם בכל מחוז, הינם הטרוסקסואלים ולא הומוסקסואלים, שיטת בחירות הבוחרת נציג לכל מחוז, לא תביא לידי ביטוי את המיעוט החד-מיני, לדוגמא. או שהיות שנכים ובעלי מוגבלויות מהווים גם הם מיעוט באוכלוסיה, סביר להניח שמי שייבחר בכל מחוז, לא יימנה על קבוצה זו של בעלי-מוגבלויות. שיטת בחירות מחוזית-אזורית פירושה במבחן התוצאה אי-מתן ביטוי לקבוצות מיעוט, תוך מתן ביטוי יתר, ביטוי אשר משכפל את עצמו אף לקבוצת הרוב, שכן אין ממש הבדל בין תושב עפולה למטולה, מבחינת הצרכים של תושב זה מן הממשלה, כמו גם שאין הבדל ממשי בין תושב אשקלון לחיפה, בין תושב גדרה לחדרה וכן הלאה.
נכון, ישנם מחוזות מסוימים בישראל אשר לתושביהם צרכים מיוחדים, לדוגמא: 'תושבי קו העימות' - אך זה רק משום שהאינטרס אשר יש לתושבים אלו אל מול הממשלה, חופף במקרה גם לאזורם הגיאוגרפי. מאידך, ישנם אינטרסים רבים של קבוצות בציבור, אשר אין להם חפיפה לאזור גיאוגרפי: בעלי אינטרסים (מה שנהוג לכנות: 'קבוצות סקטוריאליות') בציבור אשר אין להם אזור-ישיבה גיאוגרפי מסוים אשר מאפיין אותם, האינטרס שלהם ייבלע, ייספג ויעלם בשיטת בחירות אזורית. דומה שעדיף, כדי לייצר שיטת בחירות אשר מייצגת את קבוצות-האינטרסים השונות במדינת ישראל, לאפשר מפתח ייצוגי סביב אינטרס מסוים, ולא סביב אזור גיאוגרפי מסוים, שכן הצרכים של האזרח מאזור X או Y מהשלטון הם די זהים, שאחרת, הדרישות של קבוצות מסוימות, אשר מבוזרות על פני אזורים גיאוגרפיים שונים, לא תוכלנה להתבטא בשיטת בחירות אזורית.
גם בדיני החברות מקובל, בהצבעות חשובות של בעלי המניות, לאפשר לכל סוג של בעלי מניות לבטא את דעתם באסיפה נפרדת, וכך גם לכל קבוצת אינטרס של בעלי מניות. כך למשל ס' 20(ג) לחוק החברות מוודא כי כל שינוי בתקנון יעבור את אישורן של קבוצות האינטרסים השונות בחברה, הלא הן קבוצות של בעלי מניות מסוגים נפרדים, שונים.
בפסק הדין לאומי פיא (ע"א 70/92 כלל תעשיות בע"מ ו 2 אחרים נ' לאומי פיא ו 7 אחרים) הכיר בית המשפט בצורך לפצל הצבעה של אסיפת סוג גם ל-2 הצבעות נפרדות של בעלי אינטרסים מנוגדים באותה אסיפת סוג, וזאת בכדי לאפשר מתן ביטוי לאינטרס של כל קבוצה בתוצאה הסופית.
שיטת בחירות אזורית, כאמור, לא תאפשר ביטוי לקבוצות מיעוט רבות בישראל, ואם רוצים, ככל שאפשר במסגרת חברת-המונים, להתקרב לאידיאל ה'דמוקרטיה של נציגים', יש לאפשר ייצוג לפי מפתח של אינטרס, ולא של אזור גיאוגרפי. אם במסגרת חברה מסחרית קבע בית המשפט כי יש לאפשר ייצוג לכל קבוצה, מקל-וחומר יש לעשות כן במרחב הציבורי פוליטי; למעשה, זה מה שמתרחש כיום בשיטה הפרלמנטרית: כל מפלגה בשלטון מייצגת פחות או יותר, מספר קבוצות אינטרסים בעלות ייחוד מובהק: בכלל, במציאות הישראלית, המפתח המפלגתי, מאז הבחירות הראשונות אשר נערכו ביישוב היהודי בשנת 1920, מייצג פחות או יותר את השסעים ואת ריבוי האינטרסים בחברה הישראלית. אם קבוצות מסוימות אינן מקבלות די ייצוג בשיטה הפרלמנטרית אפשר לפתור זאת על-ידי שכלול השיטה הקיימת (למשל שריון מקומות לנציגי קבוצות מסוימות במפלגות), ואין צורך לעבור לשיטה אזורית, רק בגלל שהיא מצלצלת יפה כמשהו "חדש" ש"עוד לא ניסינו" והוא "כמו באמריקה".
שיטת בחירות אזורית תבטל לחלוטין ותמחק קולות של ציבורים שלמים אשר לא יכולים להתגבש לכדי רוב במסגרת בחירה במחוזות גיאוגרפיים.

תאריך:  24/02/2009   |   עודכן:  25/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לשיטת בחירות אזורית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ברור לכל מי שעיניים בראשו....
י.ש  |  25/02/09 13:34
2
כן לשריון לא למפלגות מגזריות
א.כ.  |  25/02/09 14:51
3
מה על הקיבוצים ?
שאול חנוכה  |  25/02/09 16:02
4
מה עם מחוז הקיבוצים ?
שאול חנוכה  |  25/02/09 16:09
5
גיבוב של שטויות. ל"ת
פרופסור שום  |  27/02/09 22:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל קורובקין
בפנואופטיקון צופים באסיר בכל רגע נתון    או שלא    הוא אינו יודע אם צופים בו או לא ועל כן עליו להניח כי צופים בו כל הזמן
יצחק מאיר
על קדימה לשבת באופוזיציה    ממשלת אחדות תיצור שיתוק    על ביבי הוטל להקים קואליציה, והוא יכול לעשות זאת גם ללא המרכז-שמאל    הגיע הזמן לצאת מן האשליה ש"העם אמר את דברו"
ד"ר צ'לו רוזנברג
מה שמניע את קדימה לחבור לנתניהו הוא מה אם לא אינטרס הכסאולוגיה    פיטורי עמוס גלעד מתפקידו - מוצדקים!    התבטאויות משפחות נרצחים נגד שחרור המרצחים להחזרת שליט - צודקות; מאידך, תוצאות אי-שחרור שליט עלולות להיות הרות אסון
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
להלן החלטות מיסוי אחרונות בנושאים כגון ריט, פירוק שיתוף, גירושין והוצ' ביטול עסקה    החלטות אלו שופכות אור על עמדת הרשות בנושאים שונים
עו"ד דב אבן-אור
תגובה למאמריהם של פייגלין ופואה, כי "רק הליכוד יכול", ורק תנועת "מנהיגות יהודית" תעשה מהפך בליכוד    האמת חייבת להיאמר ובקול גדול; ואם מאן דהו נפגע ממנה – אינו ראוי לאמון הציבור ובוודאי שלא לכתר מנהיגות
רשימות נוספות
מופז מנסה לעקוף את לבני  /  איציק וולף
ביניש: איציק יצרה אווירה עניינית  /  רותי אברהם
ח"כ איתן: "נכשלנו בכינון חוקה"  /  עידן יוסף
צא לדרך, ביבי  /  יוסי אחימאיר
דברי פרידה מיו"ר הכנסת  /  דורית בייניש
הצד האחר של בנימין נתניהו  /  מיכאל פואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il