X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרסום חדש ברמה אינטלקטואלית גבוהה לא יכול להסתפק, בייחוד בעידן שלנו, בנושאים מדעיים צרופים, או באלה שרק ציבור משכיל ברמה אקדמית מוצא בהם עניין נדרשות גומחות במדעי החברה כמו מדע ההתנהגות שהן צירוף של מדע ומידע, תחומים שנוגעים או נושקים לחיינו היומיומיים
▪  ▪  ▪

לא הייתי מכניס את קצה האף לנושאים מטפיזיים מצד אחד ולכל סוג של מדע ריאלי מצד שני, כי הדיסציפלינות הללו רחוקות ממני ומבינתי מרחק גלקטי. כל הידע שלי מצטמצם לתחומים מסויימים במדעי הרוח והחברה, כמו מדעי מדינה, יחסים בינלאומיים, תקשורת המונים, סוציולוגיה, וכיו"ב. אילו למדתי פילוסופיה הייתי מן הסתם מבין יותר גם במטפיזיקה. אך כל הידע שלי בתחום זה הוא מבוא לפילוסופיה שלימדני פרופסור יוסף פליישמן הנפלא, שידע לחבב עלי את החומר. ולא זו בלבד, אלא מכיוון שהייתי לפני איזו נסיעה דחופה ולא יכולתי להתייצב באוניברסיטה העברית במועד נתון, הוא בא לביתי לערוך לי בחינה. הייתם מאמינים. מי שהכיר אדם מיוחד זה, מן הסתם מאמין. זה שיעור לא בפילוסופיה, אלא בהתנהגות (לכן אני מזכיר אפיזודה זאת), שאליה אתייחס בהמשך הרשימה.
אני כותב רשימה זאת משני טעמים. עורך הפרסום החדש 'אודיסיאה - מסע בין רעיונות', שמוליק שם טוב, שלח לי את הגיליון הראשון, ובתור שכזה אני רואה לנכון להתייחס אליו - כללית. לנוכח הנאמר לעיל, יובן מדוע אני לא יכול להתייחס נקודתית למאמרים כמו "החיפוש אחר החלקיק האלוהי", "המסע אל מקורות הלב", "מי שלא יודע לספור - המחשב הקוונטי" ועוד. הפרסום רואה אור מטעם האוניברסיטה העברית וחברת 'טבע' ואני משער שהמעוניינים יוכלו לאתר את אמצעי ההפצה.
'אודיסיאה' הוא כתב עת, ופרסום שאמור לצאת בצורה פריודית. יש בו גם התייחסויות למדיה המקוונת כמו "הקשר בין ברק אובמה לגוגל". כאשר אני מעלעל במה שנאמר בו, עולה בדעתי ההבחנה הישנה מאוד בגישה למדע. האם מחקר מדעי מקורו בסקרנות או בצורך? דומני שכיום יש צירוף סימביוטי למדי בין השניים. כמו שמחקר צרוף הופך ליישומי, ככה מחקר מעשי יש בו צדדים של נבירה וחיפוש בתוככי העולם הגדול ששמו מדע.
עוד עולה בדעתי הכורח ביציאה מתוך התחום הצר של ההתמחות כדי להשקיף ולהתייחס אל העולם ואל האדם בצורה קצת אחרת. ניקח דוגמה מעולם הרפואה; גם מדע וגם יישומי. במאמר של תמרה טראובמן ('הארץ', אפריל 2006) היא מצטטת את פרופסור משה מיטלמן, אז ראש ועדת הקבלה באוניברסיטת תל אביב כמי שהתבטא: "הפריע לי שפה ושם אתה נתקל ברופא שאתה אומר לעצמך: אולי הוא יודע רפואה, אבל בן אדם הוא לא."
במכתב לקוראים, כותבים נשיא האוניברסיטה העברית, מנחם מגידור, ונשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, כי "בעידן מבוסס רייטינג, שבו הזמן המוקדש לקריאה איכותית הולך ומתמעט, אנו מאמינים בחיוניותו של כתב-העת ומקווים שהוא ייסד במה לשיח המדעי בישראל ויתָווך בין העשייה בשטח לקהל הרחב." זאת אמירה יפה, אך היא רחוקה מלהיות מציאותית, כאשר מדובר בקהל הרחב. אותו קהל רחב שקורא בשקיקה את "דה מרקר", הוא לא בוגר התחומים של כלכלה ומנהל עסקים. הוא רוצה לדעת איך מתעשרים, או למצער, איך לא נעשים עניים. וגם קצת רשימות ותמונות רכילות שמרפדות את המגזין.
אני משוכנע שהוא גם קורא את מדור הרפואה של עיתון 'הארץ' בימי א', שבו כותבים רופאים מומחים על מדווים ומחלות בחיינו. מדורים דומים קיימים ב'ידיעות' ב'מעריב' ובאי אלה מקומונים. זה מעניין אותו, ותוך כדי כך הוא לומד דבר או שניים, שאין להם קשר ישיר למחלה שלו או לזאת המוכרת לו.
בכך אני לא מבקש לומר שאין מקום לכתב עת כזה, אלא שלדבר על הקשר בינו לבין "הקהל הרחב" נראה לי קצת יומרני, אם הגיליון הראשון הוא דוגמה. אם הוא "פיילוט", כלומר דגם שיהווה בסיס לא רק לסיג ושיח ברמה שהוא נכתב אלא גם בתכנים, ואפשר גם בצורה, יותר בגובה העיניים של הציבור הרחב, ייתכן מאוד והגשר הזה עם הקהל, אפילו צר מאוד, ייבנה.
למשל, הייתי שמח מאוד לראות בכתב העת רשימה מאת פרופסור ישעיהו תדמור, שמתמחה במדע ההתנהגות. באחד מספריו 'חינוך מעורב' - לקט רשימות בהוצאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל - יש פרק על קרל יונג והחינוך. מה שהוא מבקש לומר באותה רשימה (אשר לקוחה מיום עיון) הוא הצורך להדגיש לא את האלמנטים הדיסציפלינאריים, הדידקטיקה, ארגון ומינהל החינוך, אלא לחזור אל גלעין החינוך ולנסות לפצחו. מהי מהות החינוך, מהי החוויה החינוכית, מה טיב הקשר בין מורה לתלמיד, מהי ההשפעה החינוכית, מהם היסודות בכל אלה. לנושאים אלה הוא מקדיש ספר אחר 'חינוך כהוויה קיומית'.
הבאתי דוגמה זאת לא משום שאני מכיר את שייקה (שהיה מנהל הטלוויזיה) ואנו ידידים, אלא כמי שהצליח לעניין אותי בתחום לא מוכר לי, מתוך זוויות והיבטים שלי, שמוכרים לו. זאת דוגמה לתן וקח בין איש מדע ל"איש רוח", כמוני. זאת דוגמה שיכולה לשמש כמודל לכתב העת החדש. התנהגות האדם ברמות השונות, היא דבר מרתק. הייתי שמח אילו במישור האקדמי ולא המעשי ניתן היה למצוא מאמר ממצה על התנהגות של הציבור הישראלי לקראת בחירות ואחריהן, כאשר מצד אחד הוא מרסק מבנה מוצק גושי יותר ומאידך הוא רוצה להדביק אותו. או האם בדיקות, אפילו הן נקודתיות, של הצבעות חברי קיבוצים הן עוד אינדיקאטור חברתי, לאו דווקא כלכלי ופוליטי, של גוויעת רעיון הקולקטיב.
התנהגות של עם
במאמר תחת הכותרת" A NATION OF SHEEP - כאן ועכשיו" (זרקור פברואר 2004) כתבתי בין היתר: "'אומה של כבשים תקבל מנהיגות של זאבים'- אמר בשעתו העיתונאי והשדר האמריקני הידוע, אדווארד ר. מורו, תוך התייחסות לספרו של וויליאם לדרר A NATION OF SHEEP -"אומה של כבשים". לדרר(LEDERER) פרסם את ספרו בשנת 1961 והאומה אליה התייחס היא העם האמריקני. מאז, באופן בלתי פוסק, מתייחסים סוציולוגים, פילוסופים, עיתונאים ופרשנים גם לכותרת וגם למהות הספר אשר משווה את העם האמריקני לעדר שהולך כסומא בנתיב שמנהיגים מתווים. אפילו באחרונה, בהקשר של המלחמה בעירק נכתבו מאמרים ומסות שנושאים את הכותרת הזאת."
איך יוצרים פאזל, כמעט בלתי ניתן להרכבה, ומבקשים להרכיב אותו מחלקים לא מתאחים. זאת לא בהפשטה, כפי שעושים פרשנים למיניהם, אלא לעומק. כיצד מפרשים זאת מומחים לדבר, במדעי המדינה, במדעי החברה, בפילוסופיה.
הייתי רוצה לדעת על נורמות תקשורתיות, כאשר פובליציסט ידוע בעיתון בעל מוניטין איכותי בונה מאמר שלם על רכילות סמויה לגבי מגרעותיה של מנהיגת מפלגה, והאיש מוסיף לפרסם באותו עיתון והוא אף פופולרי מאוד בפנלים טלוויזיוניים. אילו 'העין השביעית' או פרסום רפלקטיבי אחר היה חי וקיים, אין כל ספק שהוא היה מתייחס לתופעה הבוטה הזאת של פרשן עם יומרנות, שנובר באשפתות של מידע ומפרסם אותו כדי להשמיץ פוליטיקאי. אח"כ הוא נותן לה גם עצות. מלבד העדר תבונה, והוכח שגם עיתונאים יכולים להיות לא נבונים בלשון המעטה, יש כאן היבט אֶתי. ושוב מן ההיבט הסוציולוגי או הפסיכו סוציולוגי (social psychology) של תקשורת המונים. אני משער שכאן הפרופסור אליהוא כץ או פרופסור דן כספי היו מסוגלים להעיר ולהאיר.
בסיכומו של דבר, בנוף האינטלקטואלי שלנו לא יזיק אם כתב עת כמו 'אודיסיאה' יעזור לנו להרים עינינו מקרקע המציאות למטה לדברים שהם מעלינו, שמעלים את ראשינו ומרחיבים את הנוף של ידע, שכה קשור, בתחילתו ובסופו של דבר למציאות הכוללת שלנו ושל כדור הארץ הקטן שבו אנו חיים.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור" www.notes.co.il/zvi
תאריך:  06/03/2009   |   עודכן:  06/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסע בין רעיונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חשיבה ממוקדת וחשיבה מתבדרת
מרק טווין  |  7/03/09 00:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
סוף טוב לישראלי המלכלך על ארצו ואנטישמיות ב"הפוך על הפוך"    הפחד הגנטי של הליכודניקים מהשלטון    ועל אחדות חלולה
אברהם (פריצי) פריד
היסטריה בפרקליטות    הטרגדיה של ביבי    המכרז לשר אוצר    כסף טס לתעופה    זכות הדיבור
בועז ארד
הגיליונות האלקטרוניים הפכו לכלי עסקי נפוץ, אולם למרות היתרונות המוכרים שלהם הם מסתירים גם מחירים וסיכונים שאותם קשה לזהות    "יש מחיר ידוע למעבר למערכות BI", אומר דיוויד האטצ' מקבוצת אברדין, "אולם יש גם מחיר לאי המעבר.."
תא"ל מיל. אמציה (פצי) חן
יכולת ההבחנה והניתוח של הממסד והציבור מעצבת בסופו של תהליך, תמונת מצב וירטואלית מסוכנת ומזיקה
איתן גנור
"תורת ישראל הפכה לדרך הקלה להתחמק מהחובה לשרת את עם ישראל. זו תורה וזה שכרה" - ח"כ אורי אורבך יוצא נגד השימוש ב"דתיות" לצורך השתמטות    "עיוות ערכי מדינת ישראל התפתח כמחלה ממארת. זה פחד של חברי כנסת לדורותיהם וזו תוצאתו" - אחד העם איתן גנור יוצא נגד חברי הכנסת לדורותיהם שבגדו בערכי המדינה ובמגילת העצמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il