X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין די לכנות את החולה "צרכן" או "לקוח" - יש להקנות לו זכויות, מעבר למילים מנופחות ויש לשפר את רמתם של רופאים ואחיות מאמר שני בסדרה
▪  ▪  ▪
מערכת שזקוקה לטיפול נמרץ [צילום: AP]

מערכות הבריאות, בארץ ובעולם, הינן מערכות מורכבות, לעתים אף נוקשות, וקשה לשנותן במחי יד. מעבר לאימוץ קווי מחשבה ופעילות חדשים המוכתבים מלמעלה, יש לשכנע את הרופאים עצמם בצורך לשנות/להשתנות. והיות והרופאים הינם דעתנים מטבע מקצועם, אין הדבר פשוט כלל ועיקר.
הדבר נוסה בשנת 1983 לאחר שביתת הרופאים המשמעותית האחרונה. נעשה אז ניסיון, שהתברר לאחר מכן ככושל, לשנות מערכות ודרכי ניהול של המערכת; ואולם, בשל חוסר עניין של האוצר בנושא, בעייתיותו וקיבעון מחשבתי של הרופאים - בעיקר של הבכירים שבהם, שפחדו לאבד משליטתם ומכבודם - התמסמסו ההזדמנויות לשנות את מבנה מערכת הבריאות.
במאמרי הקודם הראיתי את הדרך בה שולט מערך נערי האוצר במערכת הבריאות, שליטה צינית, מרושעת והרסנית. ככלל, הם תמיד ביצעו שינויים מערכתיים משמעותיים מאוחר מהנחוץ, וגם אז בקמצנות ובחוסר רצון ברור. מערכת הבריאות אינה שונה מהכלל, וכיום היא זקוקה להנהגה ולהכוונה, שכן לאחר תקופת הבלות של השר היוצא, ומנכ"לו, שלא השאירו כל חותם של עשייה על המערכת (שלדעת פוליטיקאים מסוימים היא נטל), המערכת זקוקה לרענון, לפחות בשלושה מישורים עיקריים:
1. התווית עקרונות ניהוליים מתקדמים המתאימים למאה ה-21 שיחייבו הן את קופות החולים והן את בתי החולים לטובת החולים. שינוי שמו של החולה ל-"צרכן" או "לקוח" בלי לשנות את מערכת השירותים היא בלון הצהרתי נפוח ללא תוכן ומהות. יש לנפק לציבור כרטיסי זכויות מיקטיים שיסמנו שינוי ביעדי השירות ובאיכותו המגיעים לחולה.
2. נהלי התנהלות אדמיניסטרטיביים ורפואיים אחידים בכל בתי החולים בארץ, במרכז ובפריפריה. ישנם בתי חולים המתנהלים כחנות או סופרמרקט אישי של מנכ"ליהם: בקרה אחידה ופרסום תוצאותיה ברבים תוך דרישה להסברים מידיים ממנכ"לי האירגונים ידרבנו אותם להשתפר בניהול ולהתנהל בשקיפות. יתר על כן: על נותני השירות (קופות החולים) לספק הביטוח בדיוק כפי שחברה המבטחת את מכונת הכביסה חייבת לתקנה בתוך 24 שעות. ייעול השירות דרך בתי החולים והקופות המבטחות הינו הכרחי; ולא - על המערכת להבטיח השירות לחולה גם דרך מוסד/שירות פרטיים.
3. רפואה בכלל ובית חולים בפרט אינם בית חרושת. על כל רופא ואחות להתחייב - מחד - ולקבל - מאידך - יום מחקר והשתלמות שבועיים על חשבון המעביד. כך תשתפר רמת הרפואה בארץ ותיווצר יש מאין מצוינות רפואית טיפולית ואקדמית.
לצורך כל זה אנו זקוקים לשר אוצר מבין ופתוח לחידושים, לשר בריאות בעל יוזמה ומעוף הבקיא בנושאי רפואה ולמנכ"ל משרד שאינו מחפש ג'וב זמני או מקפצה למשרה הבאה.
ביבי, לעיונך.

הכותב הינו מנהל היחידה להתעוררות והשהייה במרכז הרפואי תל אביב, ראש החוג להרדמה וטיפול נמרץ באונ' תל אביב והמזכיר לשעבר של איגוד הרופאים המרדימים בישראל.
תאריך:  18/03/2009   |   עודכן:  18/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת הרפואה במשבר - מישהו מתעניין?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הטפת מוסר פתטית והטלת
האחריות על נתניהו  |  19/03/09 09:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
לא רק על כל פרט יהודי מרחפת סכנת מוות משחרור המוני של ראשי המרצחים - המדינה, ההתארגנות הריבונית היהודית, נפגעת ומתפוררת כאן ואין לכך ביטוי יותר קולע מהגדרתו המרושעת של חסן נסראללה: "קורי עכביש"
ד"ר אברהם בן-עזרא
הפער בין עמדותיו המדיניות של הפרופסור למתמטיקה, לבין ניסן סמוליאנסקי או זבולון אורלב, הוא גדול בהרבה מהפער בין עמדותיו של אהוד ברק לאלו של אריה אלדד
אביתר בן-צדף
צה"ל החליט להשקיע בניהול ערנות חייליו ומפקדיו    משאות כבדים פוגעים בתפקוד חיילי ארה"ב    חייל בצבא ארה"ב נושא כ-50 ק"ג על גבו, ונחת אמריקני - רק כ-40 ק"ג    רגם נושא כ-60 ק"ג על גבו    וחלק מהנזקים האורתופדיים אינם הפיכים
ד"ר ירון ברוק
הדברים אותם כתבה בספרה - "מרד הנפילים" - אודות התמוטטות הכלכלה האמריקנית - מתגשמים, והיא אכן, אע"פ שנפטרה לפני כיותר מרבע מאה, רלוונטית
דמיטרי רייזמן
הוא עדיין שם, עדיין חי. השבוי ב"מסכת הברזל". במסכה, אשר ייעודה היה להסתיר את פרצופם המכוער של מנהיגי ישראל. מי אתה, שבוי במסכת הברזל? גם אתה, כקודמיך, כלוא כבר עשרות שנים אי-שם בצינוק שכוח אל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il