X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הביטוי השגור בפי יו"ר מפלגת העבודה המנסה למכור לציבור את התנהגותו המוזרה כדי לא לומר הנלוזה - "טובת המדינה" מחייבת כניסת מפלגת העבודה לממשלה - הנו שלילי ביותר
▪  ▪  ▪
אהוד ברק [צילום: פלאש 90]

למשמע הצהרותיהם של הפוליטיקאים הישראלים במסגרת פסטיבל הרכבת הממשלה החדשה, עוד עלולים אזרחי ישראל לחשוב שבאמת הם מתכוונים לכך. האמת מונחת במקום אחר, הרחק מאוד מן האינטרסים של האזרח מן השורה. המטרה היא שלטון וכשאין יותר יכולת לתרץ את המהלכים הכה בזויים, מגייסים הפוליטיקאים ביטויים מסמרי שער. קחו לדוגמה את הביטוי השגור בפי יו"ר מפלגת העבודה המנסה למכור לציבור את התנהגותו המוזרה כדי לא לומר הנלוזה: "טובת המדינה" מחייבת כניסת מפלגת העבודה לממשלה. להתבטאות זו יש קונוטציות ממש שליליות ומן הראוי שגם הציבור הרחב יבין אותה היטב.
רק במשטרים טוטליטאריים רואים את "טובת המדינה" לפני טובת האזרחים או טובת העם. טובת המדינה, על-פי פירושם והתנהגותם של אותם רודנים, משמעותה שבשם "טובת המדינה" מותר לעשות הכל, כולל מניעת זכויות אדם ואזרח, פגיעה קשה בכל אורח החיים הפרטי של האזרחים, הכל ל"טובת המדינה". ייתכן מאוד שמר ברק טועה בטרמינולוגיה, אך לפי התנהגותו במשך שנות חייו כפוליטיקאי ולפי דברי חבריו הקרובים שמזמן עזבוהו, לא מן הנמנע שדווקא הפירוש הנכון של "טובת המדינה" מתאים לו מאוד.
ברק מתכחש למציאות
במדינה דמוקרטית יש לכבד את הכרעת הציבור. לא אחר מאשר מר ברק קבע בליל הבחירות ובהזדמנויות אחרות, שהציבור הישראלי שלח את מפלגת העבודה לשרת באופוזיציה. בפוליטיקה לא תמיד אתה יכול להיות רמטכ"ל. יש שקורה מצב שאתה מורד בדרגה ואתה חייב לשרת את העם באופוזיציה. אין בכך כל בושה. גם אם מר ברק יגייס את כל הרטוריקה הפוליטית ואת כל יכולתו האינטלקטואלית, הוא לא יצליח לשכנע שהציבור רצה אותו שממשלה, אלא ההפך הוא הנכון. תוצאות הבחירות מוכיחות זאת מעל לכל ספק סביר, וכל הניסיון של מר ברק לעוות את המשמעויות של התוצאות הוא ניסיון מבזה. יש למר ברק היסטוריה צבאית מפוארת אך הוא נושא, באשמתו או שלא, בחטוטרת של פוליטיקאי לא יוצלח. אפילו אנליסט כה מוצלח ואיש ספר ומוזיקה כישרוני כמו מר ברק אינו יכול להתכחש למציאות. לכן מוטב לו לעזוב את הביטויים הלא-מלבבים הללו ולאמץ טרמינולוגיה אחרת.
בוחרי מפלגת העבודה לא רצו לראות את מר ברק יושב באותה הממשלה עם המפלגות הימניות ואפילו הימניות קיצוניות. הבוחרים רצו במפלגת מרכז, עם כל המשמעויות לכך. לא תהיה זו הערכה מופרכת לקבוע שבוחרי מפלגת העבודה היו מוכנים לממשלה רחבה שבה הליכוד, קדימה ומפלגת העבודה. לממשלה, שהאידיאולוגיה שלה מנוגדת לחלוטין לזו של מפלגת העבודה, בוחרי המפלגה אינם מוכנים לתת את ידם, גם אם בקומבינות פוליטיות במרכז או בוועידה יצליח מר ברק להעביר החלטה לטובתו. אין למר ברק שום כלי לקבוע שבוחרי העבודה רוצים בהצטרפותו לממשלת נתניהו הנוכחית. צירי הוועידה כן.
הפוליטיקה היא אומנם אמנות הבלתי-אפשרי, אך בכל זאת אין להפוך אותה לקרקס. צודק מר ברק בקביעתו שהמתנגדים בסיעתו אינם אלטרואיסטים מובהקים אלא גם פוליטיקאים מונעים על-ידי אינטרסים אישיים רבים. ובכל זאת יש גבול. אם למר ברק אצה הדרך לממשלה, יתכבד לעזוב את מפלגת העבודה. יש לו מורים רוחניים מהם יכול ללמוד, אפילו מהאזרח מספר אחד במדינה.
העבודה - אבודה? - ממש לא!
לבטח יש אנשים אשר יש בהם שמחה לאיד על הפיכתה של מפלגת העבודה לכה בנאלית תחת הנהגתם של מנהיגים ציניים. יש אפילו שמקווים שמפלגת העבודה תיעלם מן הנוף הפוליטי של ישראל. לאלה ולאלה מצפה הפתעה רבתי. למרות הציניות, יש למפלגת העבודה זכויות והישגים שאין כדוגמתם. קהל התומכים של המפלגה, ברובו המכריע, עדיין משוייך לאלה שנטלו חלק פעיל בבנייתה של המדינה. קהל זה לא יפקיר את מפלגת העבודה. נכון שבמשך השנים היו פילוגים ומריבות אשר הפילו לקרשים את המפלגה. אפילו בן-גוריון הגדול, יחד עם נשיא המדינה של היום, מר פרס, עזבו, אך לקן החם והאידיאולוגי תמיד חוזרים.
מפלגת העבודה במשבר מנהיגותי חמור ביותר, אך מי שסבור שהיא תיעלם, חולם באספמיה או שמדבר מהרהורי לבו.

ד"ר צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  26/03/2009   |   עודכן:  26/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"טובת המדינה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טוב מאוחר מאשר לעולם לא
א.פובליציסט  |  26/03/09 17:01
2
בוודאי שטובת המדינה
humanape  |  26/03/09 18:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
ביקורת נוחה ולא-נוחה לסדרה "הבורר", וזאת - ללא סטריאוטיפים
ד"ר אנה בלנט
מיליון וחצי בני אדם סובלים מתופעות אלרגיות הבאות לידי ביטוי בהתעטשויות, נזלת, עיניים אדומות ודומעות וכו'    ניתן לטפל באמצעות סדרת זריקות עם החומר אליו רגיש החולה
ד"ר פינקי פיינשטיין
בהתמודדות עם ילד שמתנהג בצורה "לא נורמלית" הפניה לתרופות נפשיות לעיתים מהירה מדי ומרעה את המצב
עו"ד שמחה ניר
אילו דרש החמאס מאיתנו לשחרר 5,000 אסירים תמורת שליט, ולבסוף היינו סוגרים איתו על 451, היינו רואים זאת כ"הישג דיפלומטי"    פרשת קצב: איך החמיצה ההגנה את האפשרות לסנדל את התביעה, ואיך החמיצה התביעה את האפשרות לסיים את הפרשה
חיים נוי
ביקורת: אבק - בכורה, תיאטרון גבעתיים - דרמה משפחתית מצחיקה ומרגשת
רשימות נוספות
הליכוד והבית היהודי חתמו על הסכם  /  איציק וולף
נתניהו: "אנהל מו"מ עם הרשות"  /  עידן יוסף
ועכשיו: הקרב הגדול על התיקים  /  עידן יוסף
"אהיה פה גם ב-2018 וגם ב-2026"  /  אהוד ברק
'העבודה' כבר לא אבודה  /  ראובן לייב
הקוסם שוב הצליח  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il