X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גישות הרמב"ן ואברבנאל לסיבות בגללן מאכלים מסוימים נאסרו עלינו למאכל
▪  ▪  ▪

בפרשת שמיני נאמר אלו מאכלים מן החי מותרים ואלו אסורים. בעניין זה יש שתי גישות בקרב מפרשי התורה: האחת, בין היתר דוגל בה הרמב"ן, היא כי מאכלים אסורים מן העוף ומן הבהמה גורמים לנזק בריאותי, ובלשונו:
"מלבד שיש במותרים טובה ידועה בדרך הרפואות, וראיתי בקצת ספרי הניסיונות שחלב החזיר אם ינק היונק ממנו יהיה אותו הנער מצורע, וזה לאות שיש בכולן סגולות רעות מאוד".
לרלב"ג, המאוחר לרמב"ם ולרמב"ן, יש גישה התומכת בפירוש הרמב"ן לפיו מאכלים אסורים מהווים נזק גוף, והוא גם מוסיף הסבר מדעי לכך:
"וזה שהפרסה העגולה הוא כלי מלחמה לבעלי הפרסה ההיא וכן האצבעות בחיה הם כלי מלחמה הם, כמו שהתבאר בספר בעלי החיים. והנה בעלי החיים הנלחמים הם בלתי נאותי המזג להיזון מהן, לפי שכבר תגבר עליהן בהכרח הליחה השחורית או האדומית עד שלאלו בעלי החיים תימצא על הרוב ליחה ארסית. ואולם הפרסה השסועה איננה כלי להילחם".
ועוד:
"והתנה שיהיו מעלת הגרה כי זה יורה על החומר הדק אשר הוא נאות להיזון ממנו האדם".
הגישה השנייה - לה טוען אברבנאל בפירושו לתורה היא כי אין בהכרח נזק בריאותי באכילת מאכל שאינו כשר, ולא זה הוא טעם המצווה, אלא שהאיסור נועד למען שלמות הנפש.
להלן ציטוט מדברי אברבנאל בפירושו לפרשת שמיני:
"איסור המאכלים שאסרה התורה, כבר חשבו רבים מהמפרשים שהוא מפני בריאות הגוף ורפואתו, להיות המאכלים הרעים ההם מולידים ליחות רעות, זהו דעת הרמב"ן בפסוק ואלה תשקצו מן העוף, וחלילה לי מלהאמין כן, לפי שאם כן היה ספר תורת האלוהים במדרגת ספר קטן מספרי הרפואה הקצרים בדבריהם וטעמיהם ואין זה דרך תורת האלוהים ועומק כוונותיה. וגם שעינינו הרואות האומות האוכלים בשר החזיר השקץ והעכבר ושאר העופות והבהמות והדגים הטמאים, חיים כולם היום חזקים כראי מוצק ואין עייף ואין כושל בהם".
בהמשך מסביר אברבנאל את טעם המצווה כאמור. הגיונו של אברבנאל דומה להגיונו של הרמב"ם בכך שהוא אינו מקבל את טענתם של הפילוסופים הערבים, כי הוכיחו את קיום ה', וזאת לא מפני שהרמב"ם מצא פגם לוגי בהוכחתם, אלא מהטעם שלו היה קיומו של ה' טעון הוכחה - הרי האמונה בקיומו הייתה צריכה לפוג אם יימצא פגם בהוכחה זו, ולא היא.
הרמב"ם מתייחס לסוגייה בפרק מ"ח חלק ג' של חיבורו מורה נבוכים באומרו כי אכן יש מזונות מן החי שתזונתן רעה, אך יש גם איסורים שסיבתם אינה בנזק בריאותי. אכילת נבלות מביאה אכן לנזקי גוף בשל קשיי העיכול; בשר החזיר לח מדי ורבים בו העודפים (החלקים שאינם מועילים, ולפיכך מזיקים); ועוד. אלא שהרמב"ם לא מסיק (כמו הרמב"ן) מן הפרט אל הכלל כאן, ומביא דוגמאות של איסורי מאכלים שמקורם לא קשור כלל לנזק לגוף.
להלן שלוש דוגמאות:
א. איסור אכילת גיד הנשה מבואר בבראשית פרק ל"ב פסוק ל"ב, - "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה, כי נגע בכף ירך יעקב בגיד הנשה". (במאמר מוסגר ייאמר כאן כי הציווי שלא לאכול את גיד הנשה לא נגזר מהאירוע שפקד את יעקב, אלא נגזר מההוראה בתורה בספר ויקרא).
ב. איסור בשר בחלב אומנם הוא מהווה תרומה לבריאות, אך לדעת הרמב"ם לא זהו טעם המצווה, אלא הטעם הוא הימנעות מעבודה זרה, ולהלן דבריו:
    "אבל איסור בשר בחלב הרי עם היותו מזון גס מאוד בלי ספק, וגורם מילוי רב, אין הדבר רחוק לדעתי שיש לעבודה זרה שייכות, ושמא כך היו אוכלים בעבודה מעבודותיה או באד מאדיהם
  • ]. וממה שמחזק את זה, לדעתי, שאיסור בשר בחלב הזכירו פעמים בתחילת הציווי בו כאשר הזכיר מצוות החג, שלוש פעמים בשנה וגו', וכאילו יאמר בחגכם וביאתכם לבית ה' אלוהיך, לא תבשל מה שתבשל שם בצורה פלונית כפי שהיו הם עושים, זהו המתקבל יותר לדעתי בטעם איסורו".
ג. האיסור לאכול אבר מן החי - טעמו מניעת תכונת האכזריות.
דברי הרמב"ם על אודות טעם איסור אכילת בשר בחלב, מבהירים כי אכן תיתכן, וישנה, התאמה בין האיסורים שבתורה ובין בריאות הגוף, אף על-פי כן - לא זהו טעם המצוות.
מה גם שמוכח כי יש איסורים שאינם קשורים כלל לבריאות הגוף, כעדותו של אברבנאל לעיל, וכדוגמת גיד הנשה אותה הביא הרמב"ם, ואפשר להוסיף את איסור אכילת חמץ בפסח, שהטעם לכך אינו בריאות הגוף אלא זכר ליציאת מצרים.
  • אד מאדיהם = חג מחגיהם.

תאריך:  19/04/2009   |   עודכן:  20/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת שמיני - טעם המאכלים האסורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה דרוקמן
ישראל צריכה לנצל את המשבר הכלכלי התקופתי, ואת המצב הכלכלי המידרדר באופן שיטתי עבור אוכלוסיה לא מתוחכמת (מרבית שכנינו כך), על-מנת להראות בפועל לשכנים אופק כלכלי ורוד כאלטרנטיבה לאופק שחור של עוני, הרס וחורבן
ד"ר אברהם בן-עזרא
פרופסור לכימיה או לזואולוגיה, לא בהכרח מתאים לנהל תנועה ולהוביל עם. רב שכונתי - לא בהכרח מתאים להיות רב ראשי, ויכול להיות רחוק מהתאמה לשמש מוביל תנועה ציבורית
ראובן לייב
בתום החגים והחופשות הגיעה "העונה המתה", של סוף-אפריל ומאי, שבה ניתן לטוס ולנפוש בארץ ובעולם במינימום של מחיר, במיוחד כשהמדובר במשבר כלכלי עמוק ובמיתון
קובי כהן
החוק קובע כי גביית מזונות תעשה בכל מצב    גם אם הנכה חי על קצבה שתבלע בתשלום המזונות    הנכים נותרים חסרי כל וחסרי ישע    בנות הזוג לעיתים מעדיפות להתגרש
אילן שחורי
הפרעות בת"א-יפו בראשית המאה הובילו להקמת שוק תל אביבי    שוק נדד ממקום למקום עד שהתקבע באזור המוכר כיום כ'שוק הכרמל'    סקירה לרגל 100 שנה לתל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il