X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפתחה של הכלכלה הישראלית אורבת סכנה של הדפסת יתר מניין יבוא הכסף? הייתכן שאפשר להדפיס כסף מבלי לעורר את האינפלציה מתרדמתה? מענה לרעיון העיוועים של הרב גפני
▪  ▪  ▪
מאחורי הנייר צריך להיות גם כסף

באחד בספטמבר 1923 חתם הדירקטוריון של הרייכסטאג-בנק בברלין על שטר שהודפס בערך נקוב של 100,000,000 מארק. הייתה זו תוצאה של רמת הדפסה שטרם נראתה בהיסטוריה המודרנית. גרמניה מצאה ב"הדפסת כסף" את הפתרון לצמצום החוב המצרפי, אשר נאמד במארקים גרמניים. שוויו של הכסף הגיע למימדים מגוחכים: מפורסמת מאד התמונה של תור לקופת כרטיסים של הקרקס הגרמני אליו מגיעים הצופים עם ריבה, עוגות, שמן, ומיני מתיקה המשמשים כתחליף אמצעי-תשלום.
לפתחה של הכלכלה הישראלית אורבת אותה סכנה של הדפסת יתר. מחד, מבקש שר-העל לענייני כלכלה, ביבי נתניהו, להקטין את שיעורי המיסוי ובכך גם את נפח המס. מאידך, מבקש יו"ר וועדת הכספים לתמוך בבעלי ההון אשר נפגעו ממשבר האשראי. שתי גישות קונטרוברסליות מתנגשות, האחת מבית מדרשו של מילטון פרידמן והשניה מבית היוצר של רגולטורים המבקשים לווסת את מצבי אי-שיווי-משקל במשק.
מניין יבוא הכסף? אחת ההשערות היא הדפסת כסף מבלי לעורר את האינפלציה מתרדמתה. הייתכן?
תופעה מדהימה הופיעה לאחרונה במאזניה של חברת ג'יי.פי. מורגן. אחת המחלקות העוסקת בכרטיסי אשראי דיווחה על הפסד של 457 מיליון דולר. כאשר נשאל מנהלה של המחלקה, ג'אמי דיימון, לפשר ההפסד, השיב בנחרצות "נסדקה הקורלציה ההיסטורית בין שיעורי הבלתי מועסקים לבין השימוש בכרטיסי אשראי". אווירת מחנק האשראי "תפסה" גם את המועסקים. אם נחבר לכך נתונים אודות הביקוש המצרפי של משקי הבית נגלה מגמה מעניינת של "התכנסות" משקי הבית בתוך "היגון המצרפי" בשל איבוד חסכונות והשקעות: קרנות נאמנות, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות ומיני פַקְצְיוֹת-הוֹנִיות שהוחזקו בידי מעטים.
הנה, החודש התפרסמו ידיעות מרעישות שסיטי גרופ וג'יי.פי.מורגן צ'ייס הודיעו על רווחים של מיליארדי דולרים. אכן, אמריקה הקפיטליסטית עזרה לתאגידי הענק בהזרמה של מאות מיליארדים. וורן באפט מצוטט כבר שבוע לאחר אמירתו המהדהדת "נהדר להיות חלק ממערך הבנקים שכרגע מתעסקים אך ורק עם החמאה".
הדפסת כסף והזרמה לתאגידי הענק אינה מצמצמת את החוב המצרפי, אלא ההיפך. הפגיעה הקריטית באמון משקי הבית, החוסכים, תביא לידי מצב בו "יוקפא" חלק רב מהכנסת משק הבית ומרווחי הפירמות הקטנות והבינוניות. כסף יפסיק לעבוד.
יותר מכך, לאור משבר האשראי, הבנקים ותאגידים פיננסיים אחרים ידקדקו ויבחנו את יכולת ההחזר של כל לווה, ועשויים להרוויח מכך כבר בטווח הקצר. במילים אחרות, "התנועה" של כסף במשק תהא מלווה בחשדנות הדדית של לווים ומלווים, חוסכים ומשקיעים. העדר תנועה תעלה את רף הקשר סיכון/סיכוי ותתרום להקטנת רווחים האמורים לשמש את צמצום החוב המצרפי. הדוגמה הבולטת היא בהשתתפות הממשלה בהשקעות הייטק. על כל דולר שהממשלה משקיעה, מקבלת היא בין חמישה לששה דולרים התורמים לצמצום החוב המצרפי.
החוב המצרפי ניתן לאמידה. אסור לפעול במשק מבלי להוריד את החוב המצרפי. כיצד עושים זאת? מוכרים נכסים. באיזה מחיר? לא רלוונטי! האם הדבר לא יפגע במוכר?
שיישרף המוכר
מריון סמואל שולס, חתן פרס נובל לכלכלה, מצטט את הכבאי המפורסם Red Adair אשר יעץ לנשוף בחוזקה על הלהבה כדי לכבות אותה. לנשוף במובן של ללבות עד תום, לשרוף. כך יש לעשות עם כל הגופים הכלכליים השותפים למחדל של האשראי הנדל"ני.
שולס, מי שהיה תלמידו של מילטון פרידמן, מצדד היום בהתערבותו של הרגולטור, אך לא במובן שמצוטט מפיו של מר גפני. הרגולטור צריך לקבוע את הכללים לקבורתן של פירמות אשר לקחו הימור על כספם של אחרים. כללי הקבורה אמורים לתת ביטוי לצדק חברתי, בו ישיבו הבעלים והמנהלים את אשר נטלו תחת איצטלה של נוסחאות חישוב לתמריצים ואופציות מכל סוג שהוא.
יכול להיות שבעקבות מחיקת החובות של תאגידי הענק, באמצעות הזרמה מאסיבית של כספים מן הממשלה או בנק ישראל ובאמצעות התהליכים טבעיים של דיכוי "התנועה" במשק, לא תתעורר האינפלציה מריבצה, אך בכך לא יבוא מזור ל"יגון המצרפי".

יחיאל חיליק רוזמן הוא אנתרופולוג חברתי.
תאריך:  19/04/2009   |   עודכן:  02/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוב המצרפי ו"היגון המצרפי"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חבל שלא כולם מבינים את המאמר
מלחם  |  24/08/11 08:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
על שאלות אלו ועוד ניתן לקבל תשובה בהחלטות מיסוי חדשות של רשויות מיסוי מקרקעין ביחס לשנת 2008 פורסמו לאחרונה
עמנואל גרטל
הטרוריסטים, המוסלמים והדיקטטורים הבינו את החולשה העולמית הכללית ומקדמים תוכניות זדוניות, המהוות סימן אזהרה ברור לחולשת הנפש העולמית הנוכחית    ברק אובמה, כבר ניתן לומר, הוא המועמד הלא-נכון שנבחר בזמן הלא-נכון
יעל ארצי
היכן טמונה איוולת החידלון במניעת אסון ההתייבשות של מדינתנו דלת אוצרות הטבע? בחשכת משרד האוצר, בו שר אוצר יוצא מהלל בפני שר אוצר נכנס את עובדי המשרד המעולים, ומשבח את אותם "נערי האוצר", שבתמיכת שרי האוצר לדורותיהם קצרי האופק מנעו משיקולים תקציביים קצרי טווח את ההשקעות ארוכות הטווח החיוניות להצלת משק המים
יואב עציון
יש להסתכל לאמת בלבן של העיניים: בהיעדר הישגים כלכליים ינסה אובמה להראות לבוחריו לפחות הישגים במדיניות החוץ שיבואו על חשבוננו    ארה"ב עמדה מאחורי ישראל במשך כארבעים שנה ורק טבעי שהבגידה תגיע ביום מן הימים
ד"ר יובל ברנדשטטר
מי עודד את הטיימס, שמצוי בבעלותו של רופרט מרדוק אוהד ישראל, לפרסם בקול תרועה רמה את המידע הגלוי ביותר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il