X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אודי לבל מרצה לפסיכולוגיה פוליטית מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כשאובמה כורך את הנושא הפלשתיני והאירני, הוא מכין אפשרות מילוט לשעה שבה ייאלץ להסביר לעמו מדוע שלח את חייליו לחזית הפרסית. כך יתעל את תסכולם כלפי הישראלים, שלא איפשרו לו לכאורה לסגור את העניין בדרך דיפלומטית
▪  ▪  ▪
בגלל ישראל... אובמה [צילום: AP]

האמריקנים מבהירים כי הקפאת ההתנחלויות תסייע להם במאמצי ההידברות עם האירנים. כי התקדמות בתהליך הוויתורים הישראלי מול הפלשתינים תאפשר להם לחץ אפקטיבי יותר למניעת ההתגרענות האירנית. כי הסכמה ישראלית לקבל את פתרון שתי המדינות וליישמו, תצייד אותם בתחמושת הנדרשת לתבוע את מדיניות פרו-מערבית מצד האירנים. תמוה. מה מטרתה של כריכה זו בין הדינמיקה הישראלית-פלשתינית לבין המאמצים למניעת השגת נשק גרעיני מאירן? מאיזה ספר לימוד של יחסים בינלאומיים נגזרה הזיקה הזו?
האם קיים איזשהו היגיון אסטרטגי או אידיאולוגי המצליח להבין את ההתחמשות האירנית כתלויה במעמדה הלא-ריבוני של הרשות הפלשתינית? שמא לא קראו הצוותים האמריקנים על המהפכה החומייניסטית? על האידיאולוגיה האירנית-אימפריאליסטית? על מצב הדיכוי והעוני הפנים-אירני ההופך את הממשל שם לכזה התלוי בהפקת אויב מדומיין, עדיף מערבי (למרות שבעת הצורך היה גם עירקי) כדי לתעל אליו את הזעם הציבורי ולהסוות את עיני ההמונים מאויבם האמיתי - המשטר?
זלזול בממשל האמריקני אינו במקומו. הצוותים של אובמה יודעים פונדמנטליזם אירני מהו. הם מודעים לעובדה כי ממש כפי שערפאת היה זקוק לסכסוך הישראלי-פלשתיני, שכן בעת שלום מנהיגותו לא הייתה שורדת ברחוב הפלשתיני יותר מדקה, כך זקוק הממשל האירני הנוכחי לאמברגו עולמי שילכד את הציבור סביבו. במילים אחרות - האמריקנים יודעים כי פני אירן אינם לפיוס ולנסיגה מתהליך ההתחמשות הגרעינית המסוכן שלה.
ובכן, למה לכרוך לפתע את יכולת ההשפעה על אירן בנכונות הפייסנות הישראלית? האם הדבר באמת מעיד על כוונת האמריקנים להתנות את פעילותם במישור האירני בהקפאת התנחלויות? ככל הנראה לא. ארה"ב היא מעצמה ריבונית שלא תתלה את ביטחון אזרחיה, המאוימים גם הם מהמתרחש באירן, בנכונות אירנית להקפיא את פרויקט הגרעין משום שנעצרה הבנייה בקדומים או בבית-אל. הם בטח שמו לב שבעקבות תהליך ההינתקות לא הכריז נשיא אירן שבכוונתו לצמצם את מספר הצנטריפוגות או הפצצות שבכוונתו לייצר.
המחשבה המתבקשת מורכבת יותר אך מדאיגה לא פחות: האמריקנים יודעים שלא יהיה מנוס מעימות עם אירן. עימות צבאי, שבמקרה הקיצון יתבע את הפלת המשטר באמצעות כוחות צבא. מדובר יהיה בעימות לא פשוט. מורכב יותר מזה שהתרחש בעירק, שיתבע קורבנות רבים ויעלה מיליארדים.
הם גם יודעים שההיסטוריה הפוליטית האמריקנית מלמדת כי נשיא שמכניס כוחות למערכה צבאית מורכבת - סופו ליפול. הוא זה הנושא באחריות הציבורית למערכה, כלפיו יופנה הזעם הציבורי על העלאת המיסים למימון המלחמה ומחאת משפחות החיילים שהקריבו את חייהם במהלכה. ואם אין מנוס מעימות צבאי עם אירן, ואם בכוונת הנשיא המכהן להימנע מהזעם הציבורי כאחראי לאותה מלחמה - למה לא להכין מראש את התשתית שתוכל להאשים בעימות העקוב מדם את היהודים?
כמי שיודע שישראל אינה מדינה מתאבדת, ושדעת הקהל הנוכחית בה, קל וחומר לאחר תהליך ההינתקות, תופסת את רעיון שתי המדינות ככתב חיסול עצמי, הרי שהוא יכול לסמוך על כך שיוכל להציג לדעת הקהל האמריקנית את האילוץ לצאת למערכה כנגד אירן כתוצר של סרבנות השלום הישראלית. זו שלא סיפקה לו את הכלים לפרק את הגרעין האירני בדרכי נועם.
זה מסר שככל הנראה לא ייאמר במפורש, אך בעצם כריכת היכולת האמריקנית להשפיע דיפלומטית על אירן בקידום תהליך אנאפוליס, נוצרת התשתית העתידית להפצתו. תשתית שהנה חלק מתוכנית ההישרדות האישית של אובמה. נשיא המבין שהעימות עם אירן בלתי נמנע והנה האפשרות להאשים בו את הישראלים סרבני השלום.
פגישת אובמה-נתניהו סימנה את המדיניות הישראלית כלפי הפלשתינים ככזו היכולה למנוע או לדרדר את ארה"ב לעימות צבאי עם אירן. כריכת שתי החזיתות הללו יחד הופכת את ישראל ואת יהדות ארה"ב למוקד של לחצים מצד כל צרכן דלק אמריקני, שחפץ באי-התייקרותו (מה שיקרה בעת מלחמה) ולסחטנות רגשית מצד כל אם של חייל אמריקני, שאינה רוצה לראות את בנה ברחובות טהרן.
אך יותר מכל, לא ניתן שלא לתפוס בכריכה זו את המילוט הציבורי שמכין אובמה לשעה שבה ייאלץ כמפקד הצבא העליון להסביר לעמו מדוע שלח את חייליו לחזית הפרסית. הוא יתעל את תסכולם כלפי הישראלים, שלא איפשרו לו לכאורה לסגור את העניין בדרך דיפלומטית. "האשימו את היהודים", יאמרו אז מי שיאמרו בשמו. זיק של אנטישמיות, כבר אמרנו?

ד"ר אודי לבל - מרצה בכיר לפסיכולוגיה פוליטית במכללת ספיר ובמרכז האוניברסיטאי אריאל.
תאריך:  19/05/2009   |   עודכן:  19/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמיד אפשר להאשים את היהודים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא בלתי סביר ל"ת
בן הארץ  |  19/05/09 22:41
2
אם נתנצר כולנו לא יהיו אשמים
אאוריקה !!!  |  20/05/09 02:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל רונן
תגובה למאמר "פמיניסטי" במובן הציני ביותר של המילה, שכל מטרתו היא "תחזוקתו" של ענן שחור ומפחיד בתודעת הציבור בדבר אופיים הנלוז והפגום של הגברים - גב' טל רבינוביץ' - הרי לך "סטוק" של ביקורת
אריה דרוקמן
לויתורים שאנו נדרשים לעשות לטובת הרשות ישנה רמת סיכון גבוהה ובלתי סבירה    הרשות צריכה להוכיח שהיא מסוגלת לשלוט    בינתיים, היא מצטיירת כישות נכה שזקוקה לחונך שיביא אותה לבשלות מדינית
צילה שיר-אל
תחזית כללית שנתית לילידי מזל החודש - תאומים    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
שחר בת-אלמוג מרון
ילדת? מזל טוב! התעטשת? לבריאות! ...ברח לך קצת פיפי?
מתי דוד
מאזן ללא איזון ל"שרת החינוך" לשעבר: על הנאיביות בתחום המדיני ועל הכשלונות בתחום החינוכי    יולי תמיר - שלוחה זרה של השמאל הנאיבי והקיצוני במפלגת העבודה
רשימות נוספות
סגן נשיא ארה"ב יגיע לביקור בזק בלבנון  /  צבי נצי"ב, עידן יוסף
לעצור מיד בניית התנחלויות  /  מאיה שני
נתניהו יבקש: אירן תחילה  /  מאיה שני
הנַאכְּבָּה שֶלנוּ  /  הרצל ובלפור חקק
רומא וירושלים  /  אליקים העצני
האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?  /  אמילי לנדאו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il