X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"לדבר עם אירן, האיסלאם רוצה שלום וביטחון ישראלי לא על חשבון פלשתין" - אובמה מציג בנאומו את מדיניות השמים הפתוחים של עידן הבתר-בוש: כולם שווים וכל הקודם זוכה
▪  ▪  ▪
מכניס גוון חדש. אובמה [צילום: AP]
הגיע הזמן לשינוי. מדוע? כי אין ברירה. לא עוד מהלכים שאינם תורמים לשלום האזורי, לא עוד החלטות הנובעות ממנוחה על זרי דפנת ההיסטוריה, כעת יש להיות פרגמטים, ממש כמו אובמה, לעשות ולא לדבר!

החל תור הזהב של הדיפלומטיה הציבורית האמריקנית: נשיא שחור, הזוכה לקבלת מלכים בעולם המוסלמי ונהנה מתמיכת העולם כולו. מסרונים שנשלחו בשידור חי בעשרות שפות שונות, ייצרו הקשבה מרשימה והעבירו בהצלחה את השכנוע והרטוריקה הרגשית היעילה. אלה הם בסיסי השינוי שמנסה אובמה לחולל - דיבור שכנועי ולא יריות, שימוש בעוצמה רכה מאשר קשה.
רק כאשר רואים בעיניים את השבבים ניתזים בקהיר, מבינים שאכן נחטבים עצים, אובמה מציג נשיא שכמותו לא היה לארה"ב. נשיא שעובד ומראה תוצאות בפועל, וזוכה להקשבה שלא ידע אף נשיא אמריקני קודם. חשיבות נאומו של אובמה פורצת מגבולותיו הטבעיים כנאום דיפלומטי רגיל. מדובר בהשקת העידן החדש של עולמנו שטוב להפנימו מהר.
אובמה מטאטא את בוש
שמונה שנות כהונתו של בוש אגרו המון "אבק ולכלכוך" שכעת אובמה מנסה לנקותו. הוא מבקש ממנהיגי מדינות המזרח התיכון להביט למציאות הקשה בעיניים, ולהפסיק לרמות עצמן, אחת את השנייה ואת העולם כולו. הנשיא השתמש בנאומו בכל הכלים האפשריים העומדים לו: כריזמה ורגש.
בנאומו ניסה אובמה לירות לכל הכיוונים והפגין פגיעות מרשימות: הוא התייחס לששת הנושאים החשובים ביותר על סדר היום העולמי - יחסי ארה"ב והעולם המוסלמי; הסכסוך הישראלי-פלשתיני; אירן והנשק הגרעיני; חשיבות הדמוקרטיה בעולם; וחופש הדת; זכויות נשים, הזדמנויות ושוויון כלכלי עולמי. לא בכדי ניסה להגביר את המכניזם בעולם בנאומו, הסכנות שיהיו לבעיות אלה - ההתחמשות הגרעינית בעולם, למשל, עלולה להביא לאסון - ללא שילוב זרועות בינלאומיים, לא ניתן יהיה למנעו.
זמן 'בר-מצווה' לישראל
הוא התייחס רבות לסכסוך הישראלי-פלשתיני, והציג תמונה מאוזנת, הוגנת ומשכנעת בצורה יוצאת דופן: שימור הברית עם ישראל ומנגד, פיוס היסטורי עם האיסלאם. העידן החדש של העולם נפרץ ולמדינת ישראל יש בהחלט סיבה לדאגה: אך לא מהעולם הערבי ולא מממשל אובמה, אלא מעצמה. ישראל חייבת לעשות את הדבר שממנו נמנעה: להחליט ולהתבגר.
דבריו של אובמה לא היו קלים לאוזניים ישראליות: אזכור השואה מול הפליטים הפלשתינים, חלוקת ירושלים לשלוש הדתות, העובדה שאובמה מוכן להיכנס לדיאלוג ללא תנאי מול האירנים, הבנת המחאה נגד הגרעין הישראלי ועוד. נאומו של אובמה עשוי ללמד לקח את ישראל ומדינות ערב: לפעמים עדיף לייצר ולהוביל שינוי, מאשר להיות מוטבע בתוכו. כך ניתן לשלוט יותר בעניינים הקשורים אליך ועדיין לזכות לאהדה ולדימוי אוהד. אם השינוי ייעשה ולא יוצלח - הצד המפריע יועמד לדין הבינלאומי, לכן יש סיבה טובה לעולם הדמוקרטי להשתנות, מי שלא ישתתף בו יועף מהמשחק.
אכן, דף חדש מבקש להיכתב
ממשלת נתניהו מסוגלת להביא את השינוי, בעיקר בשל היותה ממשלה ימנית בעלת ראש ממשלה מנוסה. נכון, מדובר אולי באחת התקופות המורכבות ביותר שידעה ישראל ב-61 שנות קיומה. הדרישה להפסקת בניית התנחלויות למשל, הינה דבר כואב וקשה לביצוע. חלום אוהבי המדינה הצעירה ליישב כל פיסת אדמה מובן, אך הגיע הזמן לשינוי. מדוע? כי אין ברירה. לא עוד מהלכים שאינם תורמים לשלום האזורי, לא עוד החלטות הנובעות ממנוחה על זרי דפנת ההיסטוריה, כעת יש להיות פרגמטים, ממש כמו אובמה, לעשות ולא לדבר.
מחיאות הכפיים המוסלמיות לדמוקרטיה העולמית היום, מוכיחות כי העולם צמא לשינוי: חיילי קואליציות המערב עייפו ממלחמות בעירק ובאפגניסטן, משלחות ארה"ב למזרח התיכון עייפו מתירוצים ונדמה שהעולם הערבי רוצה שינוי אמיתי. "אם נדון להישפט בידי העבר לא יהיה לנו עתיד" אמר אובמה. הסימבוליקה לשינוי אמיתי הונחה והמסכות הולכות לרדת, אלו פנים תתגלנה מאחוריהן? זו כבר שאלה קריטית אחרת...

שי אטיאס חבר בתוכנית לדיפלומטיה ציבורית בבית הספר לממשל שבאוניברסיטת הרווארד.
תאריך:  05/06/2009   |   עודכן:  05/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דף חדש בהיסטוריה מבקש להיכתב?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כמה נאיבי
אדל  |  5/06/09 16:28
2
הכושון הנאיבי והגזען
עבמה  |  5/06/09 17:25
3
אתה חי בסרט
מאיר שמואלי  |  5/06/09 23:11
4
חוסיין מנסה לחקות את צ'מברליין ל"ת
וזה חיקוי עלוב  |  5/06/09 23:30
5
משיח שחור ואיסלמי רכוב על חמור
קורן נאוה טבריה  |  6/06/09 07:35
6
הכיוון והכוונות של אובמה
עמית_א  |  6/06/09 12:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
כאשר הנשיא האמריקני מצהיר כי ארצו היא המדינה המוסלמית הגדולה ביותר, אולי כדאי שההצרה האמריקנית על הדולר תעבור גם היא רפורמה, זאת במקביל לרפורמת אובמה
ציפי לידר
מה מלמדת פרשת דודו טופז על העיתונות, על הציבור, על הפסיכולוגיה ועל המשפטנים?    מי קטף את הכרטיס הצהוב?    מצעד הכוכבים בתקשורת    מדוע טופז הוא רובין הוד מודרני? על הקנאה, התאווה והכבוד של מלך הבידור
נסים ישעיהו
התרגלנו לעובדה שהמנהיגות שלנו מקפידה לנקוט מהלכים שהיחס בינם ובין טובת העם והמדינה הוא הפוך לחלוטין. כעת נוכל להבין טוב יותר כיצד הידרדרנו עד כדי כך; אנחנו מתייחסים לטקסט של התורה כאל חומר ספרותי בלבד ואפילו משווים אותו לטקסטים אחרים, עתיקים או חדשים
ראובן לייב
מה לעשות, אבל זולת "הרברט סמואל" התל אביבית לא מצאנו שום מסעדה אחרת שכדאי לחזור אליה בתדירות גבוהה כל כך
איציק וולף
תיק החקירה נגד יו"ר המעצה הדתית לשעבר בקריית שמונה וראש העיר דהיום, ניסים מלכה, בחשד לניגוד עניינים חמור והפרת אמונים נסגר מחוסר ראיות    דוח שחשפנו השבוע ב-News1 מציג תמונה אחרת לגמרי    מי יתן את הדין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il