X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעבר לנכים לא השתלם לעבוד אם רק הרוויחו את הסכום הזעום של כ-2,000 שקל, נשללה קצבתם אם פוטרו, הדרך להשבתה הייתה ארוכה ומייסרת עכשיו הכל משתנה: נכים יכולים לצאת לעבוד רשת הביטחון שם, כדי לדאוג להם, אם יפלו
▪  ▪  ▪
הפגנת הנכים ב-2002 החלה את התהליך שהוביל לחקיקת חוק לרון [יצחק אלהרר/סקופ 80]
המאבק שלה למשפט (א)
ענבל בר-און
רינת ברוך למדה משפטים ובקרוב תסיים את התמחותה * באמצעות ההפכותה לעורכת דין היא מתקנת את העוול שנעשה לה ולאחרים שכמותה * היא נאבקת על זכויותיהם של בעלי מוגבלויות לשוויון בתעסוקה ובחברה
לרשימה המלאה

המאבק שלה למשפט (ב)
ענבל בר-און
ההליכים המשפטיים שחוותה רינת ברוך על בשרה הובילו אותה ללימודי המשפטים * שם היא נתקלה בידע משפטי אותו הכירה וחוותה על בשרה
לרשימה המלאה

המאבק שלה למשפט (ג)
ענבל בר-און
תוך כדי שרינת למדה משפטים היא ניהלה הליך משפטי * הגם שהוצעה לה פשרה, היא ביקשה לאמר את דברה וחיפשה חרטה בעיני הרופאים * כעורכת דין לעתיד, היא תוכל להעניק ללקוחותיה הבנה מעומקים וממקומות שאף עורך דין שלא חווה את כל זאת על בשרו, יוכל
לרשימה המלאה

ביזיון או הזדמנות
ענבל בר-און
מחשבות, הרהורים והשגות על התקנה החדשה ל"שכר פחות ממינימום" עבור אנשים הסובלים ממגבלה
לרשימה המלאה

להטוט מתוחכם או עידוד תעסוקה
קובי כהן
לקראת הישורת האחרונה של הצעת החוק "עידוד יציאת נכים לעבודה" (חוק לרון) * פשפשתי ובדקתי ובזכוכית מגדלת במטרה למצוא את אותו מנוע המניע את הממשלה לקדם ובאדיקות את השינוי
לרשימה המלאה

נכים כלליים היזהרו!
קובי כהן
ביטוח לאומי פרסם באתר האינטרנט שלו מידע בנושא תיקון חוק הביטוח הלאומי העוסק בנכים כלליים ותעסוקתם * המידע באתר לדעת ארגון הפעולה של הנכים עלול להוליך שולל נכים תמימים ויגרום פגיעה קשה בזכויותיהם
לרשימה המלאה

עידוד תעסוקה לנכים
קובי כהן
קצבת הנכות מתבטלת לנכה המשתכר מעל לסכום מסויים, כך שהאופציה היחידה של הנכים היא או לצאת לעבודה ולהפסיד כסף או לשבת בבית ולהפסיד כסף. קובי כהן זועם על אשליה של צדק חברתי
לרשימה המלאה

מדינת ישראל ידועה בתחומים רבים כמדינת חלם. היא מתמודדת עם בעיות פשוטות לפתרון באופן חלמאי לחלוטין בתחומים רבים, ומשיגה תוצאות גרועות יותר היכן שישנה דרך פשוטה להגיע ליעדים רצוים, מהר יותר, וביתר בקלות.
גם אם נניח לרגע בצד את תופעת ההתחלויות, אשר מובילה אותנו בהכרח לאסון המדינה הדו-לאומית, משום שהדוגמה הזו מהולה בקורטוב של עמדה פוליטית (עמדתי שלי), נוכל למצוא דוגמאות רבות שבהן מדינת ישראל משתקפת כמי שמתנהגת כשיכור עם יצר הרס עצמי. משבר המים מהווה דוגמה מצוינת: לפני שנים כבר היה ידוע על הצורך להתפיל, אך כל מקבלי ההחלטות טמנו ראשם בחול, כיום יש לנו אוטוטו אח גדול שסופר לנו דקות במקלחת, וזאת כדי שנכפר במחי זיעתנו (תרתי משמע) הלא-רחוצה על מחדלי הטיפול במשבר המים של ישראל. דוגמה נוספת היא ההפרטה השיטתית: מדינת ישראל מתנערת מנכסיה החשובים לדעת, ובדרך לשם אינה מבטיחה את זכויות העובדים בנכסים אלו (ראו לדוגמה את הפרטת מפעלי ים המלח לאחים עופר, תוך שזכויות העובדים שם נרמסו עד עפר, הכל כפי שהוצג בסרט התיעודי 'זהב לבן, עבודה שחורה'), כאשר שיא השיאים של האבסורד הוא להפריט את מנהל מקרקעי ישראל, תוך סיכון שכל ישראלי מצוי שבעל הבית האמיתי שלו יושב בסעודיה.
ניתן למנות עוד דוגמאות למכביר כמו השוחד לחרדים, בכל מועד חדש של הרכבת קואליציה, שוחד אשר מפורר את יסודות החברה האזרחית הדמוקרטית: מאפשרים להם להיתמך בקצבאות ילדים אשר מעודדות עוני במתכוון, ופוטרים אותם מלימודי ליבה, פטור אשר מעודד נחשלות ונכשלות: בל תתפלא מדינת ישראל אם בעוד עשור או שניים הציבור המפרנס והמשרת ישא על גבו ציבור גדול פי כמה ממנו, שמתפרנס על גבו ונהנה מפירות שירותו הצבאי.
אולם ברשימה זו אין בכוונתי להאריך בשורת ההתנהלויות החלמאיות של מדינת ישראל, שמאבדת את עצמה לדעת, באי-ראייה מרחבית. בכוונתי להתמקד דווקא בחלמאות נקודתית, רעה, אכזרית, מנציחת עוני וחולשה, אשר הגיעה, בשעה טובה, לקיצה וזאת הודות למאבק הנכים בשנת 2002: מדובר בתיקון 109 לחוק הביטוח הלאומי, אשר מכונה "חוק לרון", ואשר יכנס לתוקף בראשון באוגוסט 2009. כניסתו לתוקף של חוק לרון, כאמור, תחתום את הגולל סופית, כך מקווים (ושטפו-טפו חוק ההסדרים לא יקלקל), על חלמאות אשר משולבת ברוע, בהתעמרות, ובמגמה ספק מודעת ספק עוצמת-עיניים, להותיר נכים ובעלי מוגבלויות במצבם הכלכלי המחפיר, עד קץ הדורות.
עד לתיקון 109 לחוק הביטוח הלאומי מקבל קצבת נכות כללית שרצה ויכול היה לעבוד נאלץ ברוב המקרים, לעבוד בשכר זעום כדי לשמור על הקצבה שלו או לוותר על קצבת הנכות הכללית. קושי נוסף שהיה מנת חלקם של מקבלי קצבאות שרצו לעבוד, הוא שברגע שהשתכרו מעל כ-2,000 ש"ח הם איבדו את "ההטבות הנלוות" (כגון סיוע בשכר דירה, הנחות הארנונה ועוד..) להם היו זכאים. לפיכך, השיטה הקודמת יצרה "תמריץ שלילי" ליציאה לעבודה.
בעיה נוספת בשיטה הקודמת הייתה החשש האמיתי של מקבלי קצבאות מההשלכות של הפסקת העבודה, שכן, ברוב המקרים, גם אם מקבל קצבה החליט שהוא מתחיל לעבוד ולהרוויח, נותר חשש כי במקרה בו יאבד את מקום העבודה, הוא ימצא עצמו "קרח מכאן ומכאן": הוא גם יאבד את השכר מהעבודה וגם יאבד את מקור ההכנסה הקבוע של הקצבה ואת ההטבות הנלוות לה.
כתוצאה מכך - על-פי נתוני הביטוח הלאומי - 90% ממקבלי קצבת נכות לא עבדו כלל, ורק 4.7% השתכרו סכום העולה על 1,609 ש"ח, ופחות מ-1% השתכרו יותר מ-2,874 ש"ח (נתוני הביטוח הלאומי מעודכן נכון לאוגוסט 2008).

להתקדם ולהישאר בטוח

חוק לרון התגבר על המחדל הזה, אשר מנע מבעלי מוגבלויות לצאת לעבוד, מחשש שיוותרו קרחים מפה ומשם. יש לזכור, כי החברה בה אנו חיים אינה סובלנית כלפי מוגבלות וכלפי שונות, ונכה אשר יוצא לעבודה תוך כדי נטישת קצבתו, מסתכן בסיכון של ממש: בעת פיטורין, הנכה יהא הראשון להיות מפוטר.
החוק מאפשר, לראשונה, לאדם עם מוגבלות להרוויח שכר גבוה יותר מבלי שקצבתו תישלל, תוך שמירה על ההטבות להן הוא זכאי. המשמעות בפועל היא שהכנסתו הכוללת, המורכבת משכר ומקצבה תהא גבוהה יותר. אך התיקון היותר חשוב והיותר משמעותי לטעמי, הינו פריסת רשת הביטחון: במקרה של הפסקת עבודה, יוכל האדם לשוב ולקבל את קצבת הנכות באותה דרגה אותה קיבל לפני תחילת עבודתו. החוק גם מציג קצבת עידוד, לה זכאים אנשים עם שכר גבוה יחסית, בהמשך לקצבת הנכות. קצבה זו מאפשרת בסופו של עניין לאדם עם מוגבלות לחיות מהכנסה (הכוללת קצבה ושכר) גבוה יותר. גם ביחס לקצבת העידוד תינתן רשת ביטחון ובמקרה בו אדם מאבד את מקום עבודתו הוא זכאי, במשך שלוש שנים, לשוב ולקבל את קצבתו מבלי שיצטרך לשוב ולהיבדק על-ידי הביטוח הלאומי.
התיקון לחוק הועבר בעקבות המלצות "ועדת לרון" בראשות השופט אפריים לרון ז"ל.
בתהליך הקידום התיקון השתתפה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, באופן משמעותי בשיפור הצעת החוק לה היו שותפים גם הביטוח הלאומי, שאף אמון על יישום החוק, משרד הרווחה, מטה מאבק הנכים וכן גורמים נוספים מהחברה האזרחית ומשרדי ממשלה.
לרגל הכניסה המיועדת של התיקון לחוק לתוקף, קיימה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מפגש הסבר בנושא החוק, אשר התקיים (יום ה', 4.6.09) בגני התערוכה. המפגש היווה הזדמנות לא רק להסברים על אודות החוק המוצע, אלא לאנשים אשר מתמודדים עם מגבלה פיזית או נפשית לתאר בפני קהל המאזינים, אשר הורכב ברובו מבעלי מוגבלויות, את פריצות הדרך שעשו בתחום שוק התעסוקה.

ניפוץ תקרת הזכוכית

הם היו ארבעה: רינת ברוך, מתמחה בלשכה המשפטית של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, אשר סיפור חייה, התביעה המשפטית שניהלה, לימודי המשפטים שלה ועבודתה המשפטית בנציבות השוויון הובאה באתר זה בהרחבה, שגיא יודוביץ', אדם הסובל מעיוורון וכתב בתוכנית הרדיו "לא רואים ממטר", פרסי אדירי, מתמודדת עם מגבלה נפשית ורכזת פעילות עמותת "אנוש" בישוב מודיעין, ומנחם יעקובוביץ', חבר מטה מאבק הנכים בישראל אשר מנהל חברת טכנולוגיה עילית אשר מעסיקה בעלי מוגבלויות.
כל אחד מהם פרש את סיפור כניסתו לעולם העבודה. המנחה שאל את ארבעת המשתתפים כיצד הם ניפצו את תקרת הזכוכית הפרטית שלהם. לתשובותיהם היה מכנה משותף: הם החליטו שהם יכולים, ומינפו את המוגבלות שלהם לטובת העיסוק שבחרו בו: הם לא פנו לעיסוקם "למרות" המוגבלות, אלא בשלה, תוך הפיכת המוגבלות ליתרון. מכנה משותף נוסף בין ארבעת המשתתפים הוא ניצול משרתם כדי לסייע לבעלי מוגבלויות כמותם. רינת ברוך עובדת כמתמחה משפטית בנציבות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, פרסי אדירי מסייעת לאנשים שנפגעו בנפשם במסגרת עמותת "אנוש", בין היתר למצוא עבודה, ומנחם יעקובוביץ', אשר הקים חברת טכנולוגיה עילית, החליט באופן עקרוני להעסיק בעלי מוגבלויות: הוא מאפשר להם לצבור ניסיון אשר עימו הם ממשיכים הלאה לעבודה בשוק החופשי, שם הם מרוויחים משכורות של "עשרים אלף שקלים", לדבריו, ו"מחזיקים משפחות".
גם כאשר משתמשים במוגבלות כיתרון ולא כחיסרון, עדיין, הקשיים לא מסתיימים. פרסי סיפרה כיצד "היא חשה שהיא צריכה בכל פעם לנפץ את תקרת הזכוכית מחדש", לא רק עבור אותם אנשים שעבורם היא מסייעת למצוא עבודה אלא משום ש"בכל דרכי, ובכל מהלך העבודה שלי – אני נתקלת באנשי מקצוע שעבורם לראות אנשים שעובדים באותו תחום אך נפגעו בעצמם נפשית, זו עילה להרמת גבה, ואני צריכה להוכיח שאני נמצאת במקום הזה בזכות ולא בחסד. אז אני עובדת ומשתכרת אבל זה לא נגמר. זו עבודה יום יומית".
גם מנחם מסיים בנימה אופטימית: "מי ששם לעצמו מטרה גבוהה, ולא נותן לעצמו הנחות ושואף למצוינות, יצליח. אסור להרים ידיים".

בחירה היא עוצמה

חלקו השני של חבר-הדיון הוקדש להסברים על חוק לרון. הגם שחלק זה מולא במחשבונים, במספרים, ובטבלאות אשר מראים כיצד שכר X ישפיע על קצבה Y, מה שחשתי בכינוס הזה הוא עוצמה. עוצמה אמיתית אשר נובעת מחופש בחירה אמיתי אשר ניתן לבעלי מוגבלויות. בניגוד לתוכנית ויסקונסין, אותה ביקרתי קשות באתר זה, משום שהיא תוכנית כופה, שיטורית, אשר מתייחסת לאנשים כאל שבויים במחנה אשר רוצים לברוח ותפקידם של נערי האוצר הוא למנוע את "התחמקותם מעבודה" (כפי שביבי הכריז בקול דמגוגי האופייני לו, עם כניסת התוכנית לתוקף), תיקון 109 לחוק הביטוח הלאומי מעצים את בעלי המוגבלויות, ומתייחס אליהם בכבוד, משום שהוא מאפשר להם בחירה: הוא מאפשר להם לצאת לעבודה בלא לסכן את קצבתם או את ההטבות הנלוות לנכות (כגון הקלות בארנונה וסיוע בשכר דירה), הוא מאפשר להם לבחור בהשתלבות בשוק התעסוקה בידיעה שיש להם רשת ביטחון אשר עומדת לרשותם למשך כל ימי חייהם, ובמידה שהם מרוויחים שכר גבוה יותר, רשת הביטחון תעמוד לרשותם במשך שלוש שנים, אך גם כאן, אם בחלוף שלושת השנים בעל המוגבלות שהשתכר שכר גבוה באופן יחסי יפוטר או יפסיק לעבוד, הוא יוכל לשוב ולקבל את ההכרה בנכותו בחזרה, בהליך מזורז יחסית.

"הסוד הכי שמור במדינה"

דיני המשפט המנהלי קובעים ככלל, כי על הנחיות מנהליות להתפרסם, בייחוד הנחיות מנהליות אשר מתוות קווים מנחים אשר נוגעים לזכות מהותית של האזרח. עם זאת, למרות חשיבות בהירות ההנחיות המנהליות של השלטון, בייחוד כאשר עסקינן בפרט, "זהו הסוד הכי שמור במדינה", לדברי יואב קריים.
חוק לרון מחייב את המוסד לביטוח לאומי להתקין תקנות, כך שתהנה עילות קבועות שעל פיהן ניתן לקבוע כושר/אי כושר עבודה. לפי התקנות, לא ניתן יהא לקבוע היעדר כושר עבודה אך ורק משום שהאדם עובד. בכך החוק מנחה את שיקול הדעת המנהלי של פקידי המוסד, במסגרת התכלית לנתק את ה"קשר הגורדי", כפי שעו"ד ערן טמיר כינה אותו, בין קצבת הנכות לבין השתכרות מעבודה.

"מסתרי משרד האוצר"

לשם שינוי, גוף רשמי במדינת ישראל יזם חקיקה סוציאלית שאין בה אלמנט של פטרונות, כפייה, התנשאות, חקיקה סוציאלית אשר מאפשרת לאדם הנכה לבחור, חקיקה סוציאלית אשר אינה מבקשת מנמעניה לחוש אסירי תודה (כמו תוכנית ויסקונסין אשר מחייבת אנשים, בעד קצבה זעומה, לציית ציות עיוור לכל גחמה מטופשת של הפקידונים המתפעלים אותה).
"האם הגולל על כל היוזמה המופלאה הזו לא ייסתם בתיווכו האדיב של חוק ההסדרים?", אני שואלת, בשלב שאלות הקהל. "לגבי סוגיות חוק ההסדרים, אי-אפשר להבטיח שום דבר, איש אינו יכול לדעת מה מתרחש במסתרי משרד האוצר, הסיכוי שיפגעו בזה בקרוב קטן, משרד האוצר היה חלק מהתהליך, זו התחושה שלי", השיבה כרמל סטינגר.
רופמן ממשרד המשפטים הוסיפה ש"אנחנו לא ניתן לזה לקרות כל כך מהר".

תאריך:  06/06/2009   |   עודכן:  07/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוצמה היא בחירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכה גרוש קצבתו נלקחת ממנו ל"ת
חיי עוני ומרירות   |  7/06/09 14:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
בלי פוליטיקה של תרבות, בלי התגייסות חירום של משרד החינוך ובלי מעורבות פעילה של אוהבי השפה, תהפוך ישראל בתוך דור אחד, מבחינה לשונית לפחות, לפוארטו-ריקו שנייה
אודי לבל
אם על-פי דעת אובמה, ראש ממשלת ישראל הוא הסמנכ"ל שלו לענייני ישראל, מעתה אני פונה בעניין חריגות הבנייה של השכן שלי בבאר-שבע ישר למנכ"ל
שאול רוזנפלד
גם בן-גוריון, גם אשכול וגם בגין אמרו "לא" לאמריקנים, והשמיים לא נפלו עלינו    עתה, כשבבית הלבן יושב מי שלבו כה יוצא אל העולם המוסלמי - לישראל כבר אין הפריבילגיה של הימנעות מאמירת "לא" לאמריקנים
אריה אבנרי
שר המשפטים יעקב נאמן צורף לממשלה בזכותו של שר החוץ הבריון ליברמן    המחיר על מינוי זה עוד יתגלה בעתיד    הערת אזהרה (37)
ראובן לייב
מדיניות הפיוס הנאיבית של נשיא ארה"ב לאחוות עמים ודתות לא תשכנע קיצונים כמו אירן, צפון-קוריאה ואל-קאעידה לפרוק את נשקם ולדכא את אש השנאה שלהם. היא רק תתפרש בעיניהם כעמדת-חולשה והם לא יהססו להרים בעקבותיה ראש    את מחיר ההשתהות בנקיטת סנקציות נגדם נשלם, בסופו של דבר, כולנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il