X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתניהו הוא קוסם גדול של מילים. בנאום בר-אילן שלו הצליח למנות בגילוי לב חמישה מכשולים שכל אחד מהם מונע את המו"מ, ולמרות זאת גרף תשואות בישראל ובמערב. מוזר
▪  ▪  ▪

לאחר האזנה לנאום של נתניהו, המסקנה שלי היא: נאום נתניהו באוניברסיטת בר-אילן נועד להרוויח זמן. טקטיקה ותו לא.
הנאום כלל חמישה אלמנטים (מכשולים) שאינם מאפשרים לפלשתינים תזוזה מינימלית. כל אחד מהקוראים יחליט האם חוסר תזוזה כזה משרת את רצונותיו. בעיניי, הצגת האלמנטים היא כנה וגלוית לב.
הנה פירוט המכשולים שהוזכרו בנאום או השתמעו ממנו:
  • הראשון - מדינה ריבונית לא יכולה להיות מפורזת. הגבלה כזו איננה הגיונית. ובכל זאת, זוהי דרישת נתניהו.
  • השני - הפלשתינים בפרט, ומדינות ערב בכלל, לא ייאותו להצהיר כי ישראל היא מדינתו של העם היהודי. זה פוגם ברעיון הכללי שלהם – להשתלט בעתיד באופן דמוגרפי על כל מדינת ישראל בחסות הדמוקרטיה. ואולם, זוהי דרישה בסיסית של נתניהו בנאומו. הגיוני עבורנו אך בלתי קביל מנגד.
  • השלישי - ישראל לא תחזור לגבולות 4 ביוני 1967. מאידך-גיסא, הפלשתינים לא יסכימו לוותר על שטחים ולו כזית. הפלשתינים גם לא יסכימו לחילופי שטחים. הערך של קרקע מקודש אצל הפלשתינים יותר מאשר אצלנו.
  • הרביעי - ישראל לא תסכים שירושלים המזרחית תהיה מחוץ לשלטון ישראלי. מאידך-גיסא, הפלשתינים לא יסכימו להמשך שלטונה של ישראל בירושלים המזרחית.
  • החמישי - ישראל לא תסכים ליישם את זכות השיבה. לא לתחומי מדינת פלשתין וודאי שלא לתחומי מדינת ישראל. אי-הסכמה זו תקפה גם לפשרה שתעסוק בחלק מהפליטים. הפלשתינים ומדינות ערב לא יסכימו להסדר שיותיר את הפליטים במחנות הפליטים במדינות ערב. במתכוון, לא טיפלו מדינות אלה במשך 60 שנה בפליטים הגודשים עד היום מחנות וחיים בצורה בלתי סבירה.
האזנתי וקראתי תגובות בישראל ובמערב לנאום נתניהו. לתמהוני, הוא קיבל שבחים מרוב הציבור ומגורמים מדיניים רבים בישראל ובמערב. בעיניי, השבח המשונה ביותר נכלל בתגובתה של יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, שאמרה כי נתניהו עשה צעד לכיוון הנכון. תגובה מוזרה במקרה הטוב המעידה על תלישות. הרי נאום נתניהו והמכשולים הכלולים בו לא יתירו את הקשר הגורדי שמונע הסכם בין ישראל לפלשתין. האם ישנו רוב במפלגת קדימה שמאפשר את סילוק חמשת האלמנטים (המכשולים) שציינתי, או חלק מהם? אני בטוח שאין. אם כך, מהו השינוי שגברת לבני רואה?
גם אם היינו מגיעים לנוסחת פשרה בחמשת המכשולים, ישנו רכס תלול נוסף שאינו מאפשר ביצוע. להערכתי, ממשלת וכנסת ישראל הנוכחיות (או העתידיות) לא יצליחו לעמוד ב"הינתקות" נוספת ביו"ש. אין להן יכולת לוגיסטית לבצע זאת (ראו את "יכולתה" של המדינה בטיפול בהינתקות של 8,000 מתיישבי רצועת עזה. עד היום הטיפול לא תם), וכמובן שאין לכנסת ולממשלה יכולת עמידה בלחץ הפוליטי הפנימי ובשסע החברתי הצפוי.
ממשלת ארה"ב בראשות ברק אובמה אמורה להיות מודעת לעוצמת המכשולים שעליהם אני כותב, גם לפני שנתניהו פירט אותם בנאומו. לכן, תמוה בעיניי שמשטר מתוחכם שכזה יוצא לנאום קהיר ופותח שם תהליך ציפיות שגוי מיסודו שידוע מראש שששני הצדדים, הערבי והישראלי, לא יוכלו לעמוד בו ולו במקצת. כל מי שמתגורר במזרח התיכון X שנים יכול לומר זאת בוודאות רבה לברק אובמה ולחבר יועציו.
מהו אם כן הפיתרון לבעיה ארוכת-השנים? להערכתי, הדרך היחידה שנותרה היא להרוויח זמן לקראת אחת משתי אפשרויות:
הראשונה, שלום כלכלי ללא מדינה, במטרה ליצור תהליכים בוני אמון בין שני הצדדים אפופי החשדנות וחוסר האמון. תהליך כזה אמור ליצור סינרגיה בין שני הצדדים לבין המיקום הגיאוגרפי המיוחד במינו בו אנחנו מצויים.
אפשרות פרקטית אחרת היא הפיכה בממלכת ירדן והשתלטות פלשתינית על הממלכה.
אינני רואה דרך שלישית. לא בעשור הקרוב.

תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאום נתניהו - כמטרה להרוויח זמן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שום מכשול לא מעניין את חוסיין
קורן נאוה טבריה  |  23/06/09 05:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי פורסטר
הרעיון אשר עלה בוועדה למינוי שופטים, כבר מרמז על ההסכמה הכללית המוכרת היטב לציבור הרחב: בתי המשפט בישראל, ובראשם חלק מן השופטים, אינם ראויים לתפקידם    משהו רקוב מאוד בממלכת הצדק הישראלית
גיא לוי
האם אתם רוצים לחיות חיים ארוכים ובריאים? האם אתם חולמים להרגיש קלילים ומלאי מרץ? התשובה פשוטה מאוד: הפחיתו ממשקלכם
ד"ר אברהם בן-עזרא
הוא לא חלם על נאום בר-אילן, ואין לו שום מענה לנאום אחרית הימים של בנימין נתניהו. אובמה ציפה להתקפלות כנועה, איתה הוא יכול היה להתמודד, או להתנגדות הזויה, שגם עמה הוא היה יכול להתמודד. אלא שהסתבר לו כי מולו ניצב מדינאי העולה עליו בכמה מעלות, והנאום ההיסטורי שננאם בבר-אילן בתשובה לנאומו שלו שננאם בקהיר - השאיר את אובמה פעור פה, ללא מענה, עם מלמולים וגמגומים בדבר המאחזים
דודו אלהרר
לא מתעייפים החבר'ה האלה! דבר לא יתיש אותם! לא מציאות ולא עובדות. כתבי 'הארץ' שוב מלכלכים ומתלכלכים
זאב גלילי
הגניבה בה הורשע שר האוצר לשעבר שונה מפרשיות השחיתות של אישי ציבור בכירים, בדרך הפשוטה, הלא מתוחכמת והאווילית בה נעשתה    פשוט מכניסים יד לקופה הציבורית ומעבירים לכיס הפרטי    מהו הרקע ההיסטורי הנעוץ בהקמתה של "הסתדרות העובדים הלאומית" והתנהלותה משך שנים שהפך את הגנבים לבטוחים בחסינותם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il