X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרפורמה במקרקעי ישראל נדרשת וחשובה - עכשיו הגיע הזמן להסדיר את זכויות החקלאים בחלקת המגורים!
▪  ▪  ▪
זכויות - גם לחלקאי [צילום: AP]

הרפורמה במקרקעי ישראל כוללת מרכיבים חשובים וחיוניים בקשר בין המינהל לאזרחי המדינה, במבנה הארגוני הפנימי של המינהל ובהפרדת פעילות התכנון מהמינהל. שינויים אלו מן הראוי היה ליישם מזמן, אולם כפי שנהוג לומר: טוב מאוחר מלעולם לא.
הרפורמה מחזירה את פעילות התכנון למקומה הנכון במינהל התכנון במשרד הפנים ובוועדות התכנון הארציות והמחוזיות. הפעילות התכנונית אליה נכנס המינהל בעשורים האחרונים, התאפשרה לא בגלל שזה היה תפקידו המקורי, אלא בעיקר משפע המקורות הכספיים שעמדו לרשותו שלא דרך תקציב המדינה, מזרם תקבולים ענק של דמי חכירה ותשלומים נוספים שגבה כגון: דמי היוון, דמי הסכמה. גם חולשתם היחסית של משרדי ממשלה אחרים, איפשרה לגוף שייעודו שמירה על עתודות קרקע ושיווקן לצרכים שונים, לפתח פעילות תכנונית כה רחבה ועמוקה.
יש לברך על המגמה של הקטנת החיכוך שבין האזרחים למינהל כמו הפסקת המעורבות באישורי בנייה, תשלומים תקופתיים של דמי היוון ולא שנתיים, ושיפור השירות לאזרחים.
למרבה הצער, בכל הקשור לזכויות האמורות להינתן לחוכרי קרקע למגורים ולתעסוקה, המגזר ההתיישבותי נותר מחוץ למשחק. מובילי הרפורמה לא התבלבלו, לא טעו, לא השמיטו ולא לקו בהיסח הדעת. בכוונת מכוון ועל-פי עמדה והכתבה ממש של גורמים במשרד המשפטים (היועץ המשפטי וצוותו), באוצר (הממונים על נושאי המקרקעין והתכנון באגף התקציבים) ואולי אף גורמים פוליטיים, דאגו להחריג אותנו מן הרפורמה. אינני מתכוון לקרקעות החקלאיות, שעליהן יש לדון בנפרד, אלא על זכויותיו של החבר בחלקת המגורים בתוך "שטח המחנה" - זכויות שהוא זכאי לקבלן בדיוק כמו תושבי הערים.
הרפורמה נבנתה עם הרבה כוונות טובות, אך כבעלי ניסיון אנו יודעים שאחרי ממשלה זו יבואו ממשלות ושרים אחרים. יש חשש שבעלי התפקידים החדשים, יחד עם גורמים אחרים במדינה ובעלי הון, ינצלו את חולשת מערכות השלטון ומנגנוני הפיקוח והאכיפה וינגסו בהישגי הרפורמה. העברת נכסי מדינה לידיים פרטיות היא מהלך רגיש, ולכן יישום הרפורמה צריך להיעשות בצורה זהירה ומבוקרת הרבה מעבר למה שמתבטא בעקרונות רפורמה כיום כדי לא למצוא את עצמנו מעבירים קרקעות ונכסים למי שאיננו רוצים.
לאחר שפע האכזבות מן המערכת המשפטית והציבורית, נראה כי ממדי האפליה והקיפוח של המגזר החקלאי נתפשים כיום על-ידי מעגלים מתרחבים של שרים וחברי כנסת כמוגזמים, בלתי סבירים ולא מידתיים. שנוי זה מעניק מקום לתקווה ולאופטימיות זהירה שלאחר הטיפול המעמיק במגזר העירוני יזכו אנשי ההתיישבות לזכויות האלמנטריות המגיעות לנו בחלקת המגורים.
עם כל זאת, ההתיישבות אינה פטורה מחשבון נפש מעמיק ונוקב עם עצמה: במה תרמה התנהלותנו בתחום הקרקעי להיווצרות המצב הנוכחי? האם הבנו וקראנו נכון את ההתפתחויות והשינויים בתחום המקרקעין החקלאי בעשורים האחרונים או התעלמנו, סמכנו על "המוסדות" ולקינו בנאיביות מול מדיניות ואווירה הולכת ומחמירה?
רבים בינינו מכים על חטא ה"השתפנות" מול הגוף המונופוליסטי הקרוי מינהל מקרקעי ישראל. גוף שפעל עד כה ככל מונופול בשרירות ובגבהות לב כלפי החוכרים (או נכון לומר אריסים) בהתיישבות. ודווקא מצד אותו מגזר שהיווה את חוד החנית בכל מלחמות ישראל ובמלחמה על אדמותיה בפרט.
אולם גם אם טעינו בהערכת המצב ועקב כך בניהול מושכל של תגובותינו, אחרי הכל ולמרות הכל אנו תובעים וזכאים לרפורמה בתחום חלקת המגורים והתעסוקה - כמו כולם ויחד עם כולם!

הכותב הנו יושב-ראש עמותת "אדמתי" www.admati.org.il המייצגת קיבוצים ומושבים במאבק על הזכויות בקרקע.
תאריך:  30/06/2009   |   עודכן:  30/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זמן לכפר על חטא ה"השתפנות" מול ממ"י
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש לשים לב
מד' ליונה עיוורת  |  1/07/09 09:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
מר שטייניץ, לאחר חשבון פשוט של תשלומים ומיסים אחרים אותם משלם האזרח קשה-היום, עדיין מצפונך מתיר לך להטיל מס בריאות נוסף על החלשים? לאיזה שאול תביאו את העם אתה ונערי האוצר המדושנים?
פרופ' הלל ויס
במסכת כה סבוכה של בגידה פרי מעשיהם של ונכונותם של יהודים רבים מאוד להיפטר מעירם ומארצם - רק חוסנו של הציבור החרדי והדתי יכול לעמוד בפרץ
מוטי פלד
"משנאייך ומחריבייך מתוכך יקומו" מצהירים חוגים קיצוניים, וציבור רחב מתחיל להבין ולהאמין. מצופה מאנשים בוגרים ומשכילים בישראל שילמדו מניסיונם האישי ומההיסטוריה של העם היהודי, לפחות החל משואת היהודים באירופה וכלה בימינו אלה, הניסיון מראה שאין לסמוך על אף אחד, גם לא על הדמוקרטיה...    פנייה אישית לאהרן ברק
אריה דרוקמן
בעקבות הונאת מיידוף בארה"ב ראוי שנבדוק גם את מצבנו    בפועל, אנו יודעים מעט מאד על יתרות ותנאי החסכונות שלנו    אומנם אנו מקבלים דוחות אולם גם אצל מיידוף קיבלו דוחות...
עפרה ישועה-ליית
מי שרוצה להשתחרר מכבלים אנכרוניסטיים וחסרי היגיון על החופש האישי שלו לטייל בשבת בעיר הקודש, ראוי שייאבק לבטל גם את המצוקות שנגזרו בשם הדת היהודית על השכנים הלא יהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il