X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר בעיני הערבים והמוסלמים היהדות אינה דת לגיטימית, הלאום היהודי אינו קיים ופלשתין כולה היא ארץ איסלאמית, איך אפשר שיכירו בישראל כמדינת הלאום היהודי?
▪  ▪  ▪
הסכסוך אינו טריטוריאלי, אלא דתי. האיסלאם אינו יכול להכיר בקיומה של מדינת לאום יהודית
המאבק על שרידותה של ישראל הוא בבסיסו דתי, גם אם מבחינה חיצונית הוא לובש צורה של מאבק טריטוריאלי. אפילו תישאר מדינת ישראל על מילימטר מרובע, היא לא תזכה להכרה של העולם הערבי והמוסלמי כמדינה לגיטימית

אחרונה בא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בדרישה מן הערבים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, או כמדינת העם היהודי, כפתיח למשא-ומתן עתידי. דוברים בעולם הערבי והאיסלאמי קיבלו דרישה "חדשה" זו בביטול ובסירוב, בנותנם שלל הסברים הן לדרישה והן לסירוב. ההסבר הנפוץ היה, שהדרישה נועדה למנוע את זכות השיבה של הפליטים לתוך מדינת ישראל, ולכך איש אינו מסכים. הסבר נוסף שנשמע שוב ושוב לאי-יכולתו של העולם הערבי להיענות לדרישת נתניהו הוא, שבהכרה בישראל כמדינת העם היהודי היא תקבל רשות לבצע טרנספר המוני ותסלק מתוכה את כל הערבים אזרחיה. היו עוד הסברים "טכניים", אך האמת נמצאת בשלושת מרכיבי הדה-לגיטימציה של ישראל שיפורטו להלן.

אי הכרה במשנים ובמסלפים

על-פי האיסלאם, הדת היהודית בָּטלה מן העולם כאשר נולדה הדת הנוצרית, והנצרות בָּטלה כאשר האיסלאם הגיע לעולם. תפיסה זו ש"הדת אצל אללה היא האיסלאם", כלומר אללה אינו מכיר בשום דת מלבד האיסלאם, נקבעה בקוראן (פרק 3 פסוק 19). על-פי תפיסתו את עצמו , האיסלאם בא לעולם כבשורת האמת, אחרי שהיהודים והנוצרים, כל אחד בתורו, "עַ'יַּרוּ ובַּדַּלוּ" – שינו וסילפו – את דבר אללה שניתן להם; ומאחר שכך עשו, נטל מהם אללה את התפקיד הדתי ואת המסר התיאולוגי ומסרם למוסלמים, שהם ורק הם "המאמינים". דת האיסלאם על-פי גישתו הבסיסית לא באה לעולם על-מנת לחיות לצד הדתות הקודמות כשווה בין שוות – אלא כדי להחליף אותן.
המסקנה אם כן היא, שאם היהדות כדת איבדה את משמעותה ואת תפקידה בעולם, כיצד ניתן להקים מדינה יהודית? ואיך ניתן לומר שלאחר שבוטלה היהדות, יש לה ארץ קדושה? וממתי יש ליהודים – בני דת שאין לה משמעות – זכות למדינה על ארץ כלשהי, לאחר שבגדו באללה ולא קיבלו את דת האמת – האיסלאם? בפועל, קיבל האיסלאם את היהודים כ"עם הספר" ולא ככופרים, אבל בתנאי שיחיו תחת שלטון האיסלאם כ"אהל ד'מה" – בני חסות – ו"ישלמו מס גולגולת מהיד כשהם מושפלים" (קוראן פרק 9 פסוק 29). אך מאז שהשתלטו על הארץ, הרגו והִגלו מוסלמים, איבדו היהודים את הזכויות שהקנה להם "חוזה עומר".
לכן דרישתה של ישראל, שהאיסלאם יכיר בה כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי, מנוגדת לתפיסה הבסיסית ביותר של האיסלאם, ולמעשה היא דרישה שהאיסלאם יכיר ביהדות כדת לגיטימית, לאחר שהאל בכבודו ובעצמו קבע בקוראן ש"מי שבוחר בדת מלבד האיסלאם אינו מקובל" (פרק 3 פסוק 85).

ישראל - מדינת העם שאינו קיים

יהדות על-פי תפיסת האיסלאם היא דת של קהילה, שהיא חלק מעם שעל אדמתו היא נמצאת, ואינה מהווה יחידה אתנית או לאומית.
לדוגמה, העם העירקי מורכב מעדות דתיות רבות – מוסלמים, נוצרים, צבאא'ים, מנדאים, יזידים ויהודים – שכולם בני האומה הערבית, כולם בני העם העירקי והמקום של כולם הוא על אדמת עירק. כך יש ערבים עירקים מוסלמים, ערבים עירקים נוצרים וערבים עירקים יהודים, וכולם בני קהילות דתיות שהן חלק מהעם העירקי. כך המצב בתימן, שבה יש ערבים תימנים מוסלמים וערבים תימנים יהודים. במרוקו ובשאר מדינות האיסלאם המצב דומה, ויש בעמיהן קהילות יהודיות כמו שיש קהילות מוסלמיות ונוצריות.
יתר על כן, על-פי התפיסה האיסלאמית, זהו המצב גם בשאר מדינות העולם: היהודי בפולניה הוא פולני מבחינה אתנית ויהודי מבחינה דתית. היהודי הצרפתי הוא בן העם הצרפתי שדתו יהודית, ולכן אין בעולם עם אתני יהודי כמו שאין עם אתני נוצרי או מוסלמי.
לפתע מחליטות הקהילות היהודיות שהן עם אחד, שהן ממוצא אתני אחד, כאילו היהודים בעולם דומים במראם, מדברים אותה שפה, נוהגים אותם המנהגים, אוכלים אותם המאכלים ולובשים אותם בגדים. לדידם, זה השקר הגדול של התנועה הציונית, שיצרה עַם יהודי יש מאין, והיא מנסה לשכנע את העולם בקיומו. חמור יותר הוא, שהקהילות היהודיות הללו מחליטות לעבור לפלשתין, לסלק ממנה את תושביה המקוריים ולהקים בה מדינה, ששמה כלל אף אינו מזכיר את העם היהודי, אלא את בני ישראל. אז איך ניתן להכיר במדינה זו כמדינתו של "עם יהודי" שבכלל אינו קיים?

אפילו לא מילימטר

פלשתין קודשה כאדמה מוסלמית בשני אקטים: האקט הראשון היה עצם כיבושה בימי הח'ליף עומר בן אלח'טאב בשנות ה-30 של המאה השביעית, וכך נמצאת פלשתין בקבוצת ארצות, שהיו בעבר תחת שלטון האיסלאם, כמו ספרד, סיציליה וחלקים בבלקן, החייבות לחזור אל חיק האיסלאם. האקט השני הוא המסורת האיסלאמית, הגורסת שהח'ליף עומר הכריז על פלשתין, מן הים עד הירדן, כאדמת ווקף – כלומר הקדש איסלאמי, השייך לכל המוסלמים לעולמי עולמים. אם כן, איך מעיזים היהודים – שדתם אינה לגיטימית והם אינם עם אתני – לדרוש מן המוסלמים שיכירו בכיבוש ארץ פלשתין המקודשת למוסלמים בלבד?
כך, על-פי האיסלאם, מדינת ישראל אינה לגיטימית, הן בשל בטלות הדת היהודית, הן בשל העדר לאום יהודי, שרק הומצא על-ידי התנועה הציונית, והן כי אדמתה היא אדמת הקדש מוסלמי. לפיכך, דרישתו של נתניהו להכיר במדינה כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי מנוגדת לאמונה האיסלאמית, ומתריסה כלפי עצם הבסיס של האיסלאם, שבנה את זכות קיומו על בטלותה של היהדות.
לכן אין מנוס מן המסקנה, שהמאבק על שרידותה של ישראל הוא בבסיסו דתי, גם אם מבחינה חיצונית הוא לובש צורה של מאבק טריטוריאלי. אפילו תישאר מדינת ישראל על מילימטר מרובע, היא לא תזכה להכרה של העולם הערבי והמוסלמי כמדינה לגיטימית.
רבים טוענים נגדי, שאני הופך את הסכסוך הטריטוריאלי לסכסוך דתי, כשכוונתם בכך לומר, כי פשרה טריטוריאלית תביא להכרת הערבים והמוסלמים בלגיטימיות של מדינת ישראל. אמירה כזו יוצאת מתוך נקודת הנחה, שהעולם הערבי והאיסלאמי הוא חילוני כמו שלנו, עולם המושגים והערכים שלו זהה לשלנו ושיש לנו אותו סולם עדיפויות. תפיסה זו היא תוצאה של הבורות הישראלית בכל הקשור לאיסלאם ולעולם הערבי, הנובעת מן העובדה שאנו לא מבינים, לא שומעים ולא קוראים ערבית. לפיכך, אין אנו חשופים לאמת המרה הנאמרת בלשונות האזור, והמוסתרת היטב על-ידי דוברי "הדיאלוג הבין דתי", שאין לו שום תוחלת ותקווה, כל עוד האיסלאם רואה את עצמו – ורק את עצמו – כ"דת אצל אללה".
זהו גם ההסבר לכך, שלמרות הסכסוך העמוק בין אש"ף וחמאס על כל נושא, בדבר אחד הם מאוחדים: באי-יכולתם להכיר בישראל כמדינה יהודית או כמדינת העם היהודי. סאאיב עריקאת, כמו גם נשיא מצרים, חוסני מבארק, שניהם בני שיח ותיקים של ישראל, אמרו לאחרונה, שגם בעוד אלף שנה הם לא יכירו בישראל כמדינה יהודית. כאשר בעיניהם היהדות אינה דת לגיטימית, הלאום היהודי אינו קיים ופלשתין כולה היא ארץ איסלאמית, איך אפשר שיכירו בישראל כמדינת הלאום היהודי?

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דה-לגיטימציה למדינה יהודית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מאלף ונוגע במהות הבעיה ל"ת
מרק טווין  |  4/07/09 03:52
2
סמולצ'יקים,האם אתם מבינים אותו
מרדכי קידר החכם..  |  4/07/09 09:08
3
איך מתמודדים עם ענן הבורות,
הניה  |  4/07/09 19:43
4
יש גם יהודים שלא מקבלים זאת
ser3  |  4/07/09 19:54
5
שתי מדינות לשני עמים
גדעון אמיר  |  5/07/09 00:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אלון דהן
הוויכוח המכריע עתה אינו עוד בין ציונים לבין מצדדי "שתי מדינות לשני עמים" וחלוקת הארץ, אלא בין ציונים לבין מצדדי הפוסט-לאומיות וקץ הריבונות הישראלית
מרטין שרמן
הטקסים הפומביים לציון ה"נכבּה" לא נועדו להבעת צער אישי על אובדן, אלא להבעת זעם קולקטיבי על אי-הכחדתה של "הישות הציונית"    תכליתם אינה תיקון עוולות העבר, אלא ליבוי איבה בהווה
אודי לבל
בטרם נייסד מדינה פלשתינית, יש עדיין לעמול על עצמאותה של המדינה היהודית הקיימת ולחזק את אמון הציבור בה
סופיה רון-מוריה
העובדה שהשמאל פתח בקמפיין נגד השופט משה דרורי לא בהכרח אומרת שגלעד ארדן נכנע    מבחנו - במינויים שיבואו
ד"ר אברהם בן-עזרא
הנשיא חוסיין כשל שוב בהבל פיו, כאשר הציב בפני ממשלת ישראל דרישה אולטימטיבית לחבל בצורכי היישובים ביהודה ושומרון בצורה סלקטיבית – רק נגד היהודים    אולי הוא לא השכיל לזהות שהתקשורת הישראלית המוחאת לו כפיים היא בסך הכול עוד מפלגת מיעוט של שמאל קיצוני, וזה לא ייחשב לו כאי הבנה מקרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il