X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתכנני משחקים או הגרלות עומדים בדילמה הם אינם יודעים אם ההגרלה או המשחק שתכננו יחשבו על-ידי החוק כ"הימור אסור" או כ"משחק כשר" יש והם יגייסו מומחים לסטטיסטיקה שיעידו בהן צדק כי ההגרלה/משחק שיצרו - דורשים יכולת שכלית, ואינם נסמכים אך ורק על-ידי מזל
▪  ▪  ▪
ישנן הגרלות שהן על גבול האפור
גיוס תרומות לעמותות באמצעות הגרלות
עו"ד טל קדש
הימורים יכולים למכר ועל כן החוק מגבילן * המחוקק מאפשר לחברות מסחריות לקיים הגרלות * לאור תכליתן הציבורית של עמותות, מדוע לא תתאפשר גם להן עריכת הגרלות כמשאב כספי?
לרשימה המלאה

תפיסת מחשבים בלא צו אפשרית רק אם שימשו לעבירת הימורים והגרלות
נועם שרביט
בית המשפט המחוזי הפך החלטה של בית משפט השלום, וקבע כי חוק רישוי עסקים אינו מסמיך שוטר לתפוס חפצים; לכן, תפיסת מחשבים מעסק שלא על בסיס חשד שבוצעה בהם עבירה בעבר, נעשתה שלא כדין
לרשימה המלאה

הכנסת אישרה מס בסך 25% על רווח מהגרלות או הימורים בלמעלה מ-70 אלף ש"ח
אילת אטיאס
המדיניות החדשה של משרד האוצר בהסדרת נושא ההימורים בישראל זוכה לביקורת חריפה מצד חברי ועדה הכספים שמצרים על ההחלטה; לדעתם, הצעדים החדשים יפגעו בהכנסות המדינה מהימורים.
לרשימה המלאה

בית המשפט פסק: חברת לוטונט רשאית לשווק לחברי מועדון כרטיסי הגרלות של מפעל הפיס
יואב יצחק
השופט יהודה זפט קבע: מפעל הפיס - שניסה למנוע הפצת הגרלות על-ידי לוטונט - פרסם נגדה ידיעות המהוות הוצאת לשון הרע
לרשימה המלאה

השאלה אם משחק מסוים עונה על הגדרת 'משחק אסור', כלומר משחק שתוצאתו תלויה במזל יותר מאשר ביכולת, היא מטבע הדברים שאלה עובדתית באופייה, כלומר הבדיקה היא לגבי הגורם העיקרי המשפיע על סיכוי הזכייה, ולא מהם הסיכויים לזכות במשחק מבחינה סטטיסטית.
משחקים המשלבים לצד עריכתם הימורים או הגרלות הינם בגדר תחום רגיש בלשון המעטה מדינת ישראל החולש אל עבר שטחים אפורים שאינם ברורים דיו, על כן ומטבע הדברים חברות מסחריות או גורמים פרטיים המתכננים להוציא אל הפועל מודל שיווקי או קונספט עסקי חדשני הנסמך על סוג כזה של פעילות ניצבים לא אחת בפני דילמה לנוכח חוסר הוודאות המשפטית והסיכון הכרוך בהגשמת הרעיון ולנוכח מדיניות רשויות האכיפה בהתייחס לסוג זה של פעילות.
חברות מסחריות ובתי עסק, בכדי לקדם את מכירותיהם ובכדי לחשוף את מוצריהם לקהל יעד רחב ככל שניתן, עורכים חדשות לבקרים הגרלות במסגרת מבצעי שיווק נושאי פרסים יקרי ערך כדוגמת דירות, כלי רכב זכייה בסכומי כסף נכבדים ועוד, כאשר כל חברה או בית עסק מתאימים משחק או פעילות שיווקית באופן פרטיקולארי לקונספט העסקי שלהם, אם תוך שילוב משחקי ידע ויכולת אישית אם תוך שילוב הגרלות והימורים, אם תוך שילוב של שני האלמנטים גם יחד.
כאשר אנו נדרשים לחוות את דעתנו המשפטית באם מבצע שיווק או מודל שיווקי חדשני עולה כדי 'משחק אסור' בהתאם לחוק העונשין במדינת ישראל, יש ליתן את הדעת לכל אחד ואחד מן השלבים במשחק בראייה כוללת תוך, בין היתר, בחינת תכלית המשחק, הרציונל לעריכתו, שקיפות ומצגים של החברה שעורכת את המשחק מול קהל המשתתפים ועד כמה ההגרלה או ההימור הם דומיננטיים ותופסים מקום מרכזי של ממש במשחק לכשעצמו.
מבלי לקבוע מסמרות, במקרים מסוימים משחק המשלב אלמנטים של יכולת וידע ביחד עם הגרלה המשמשת אד הוק כמכשיר לסינון כמות המשתתפים, יכול לקבל הכשר משפטי לעריכתו. כך למשל, בחירה רנדומאלית של זוכה בין משתתפים ומועמדים רבים הינה תנאי הכרחי לעריכת סינון לגיטימי לשם הגשמת מטרות המשחק ועצם היכולת להוציאו אל הפועל ולארגנו, ועל כן לא ניתן לומר כי בחירה שכזו אשר כל מטרתה להסב הנאה לכל מי שייטול חלק בתחרות, עולה באופן גורף כדי 'משחק אסור'.
יש לזכור כי 'משחק אסור' הינו משחק בו הגורם הדומיננטי המשפיע על סיכויי הזכייה הינו פועל יוצא של מזל ולא של יכולת, לפיכך וככל שייבנה פורמט שיווקי בו ההגרלה הינה נדבך שולי שנועד להגשים את ערכי מבצע השיווק, בעוד המשחק עצמו, מקוריותו, חדשנותו, והתכלית שהוא בא להגשים הם בעלי תפקיד מרכזי, הרי שניתן יהא לקבל היתר לארגון המשחק ועריכתו.
כך, לשם המחשת הפאניקה השוררת בקרב חלק מן החברות המנסות להוציא אל הפועל משחקים המשלבים לצד הידע מרכיב בולט של הימור וסיכון כספי, ניתן ללמוד מעתירת התאחדות הפוקר בישראל בע"מ לבית המשפט הגבוה לצדק שיצהיר כי רשאית היא לקיים טורניר של משחקי פוקר טקסס הולדם, ובדלת האחורית ייחלה לקבלת הכשר לחוקיות המשחק בהסתמך על חוות דעת של מומחה לסטטיסטיקה להוכחה כי המדובר במשחק המבוסס על יכולת. בית המשפט דחה את העתירה מבלי שנכנס כלל לשאלת חוקיות המשחק, ושלח את ההתאחדות לקבל אישור לעריכת הטורניר מהמשטרה, כפי שעשתה בעבר כאשר ערכה את הטורניר.
לסיכום; להפגת הערפל השורר בתחום זה, בנסיבות מסוימות ניתן לומר תוך בחינה מדוקדקת של כל מבצע שיווק או מודל שיווקי חדשני לגופם, כי הגרלה בין שווים בנתוניהם תוך יצירת איזון בין האינטרסים של השחקן התמים בזירה לבין האינטרס הציבורי בדבר מניעת סיכון שבהגרלות לא חוקיות, יכולה להוות אמצעי מתאים לבחירת הזכאים ולהגשמת תחרות מאורגנת.
באופן זה ובכפוף לעמידתם של עורכי ההגרלה בתנאים שנקבעו בהיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית שפורסם על-ידי מנכ"ל משרד האוצר (ככל שההגרלה נערכת על-פי תנאי ההיתר הכללי), תינתן לעיתים הגושפנקא המיוחלת לעריכת הגרלות במסגרת מבצעי השיווק הללו.
המאמר הינו בגדר מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת חוות דעת משפטית. הכותב אינו נושא באחריות כשלהי כלפי הקוראים ויש לראות בכתוב כמתן הסבר כללי ולא מחייב ובכל מקרה אין לראות במאמר משום מצג ו/או חוות דעת. כל הזכויות שמורות לכותב.

הכותב, עו"ד טל קדש, שותף באלסברג, קדש - עורכי דין, מעניק ייעוץ משפטי בענפי המשפט האזרחי והמסחרי, ובכלל זאת ניתנו על ידו חוות דעת לחברות מסחריות ולתוכניות טלוויזיה בתחום נשוא המאמר.
תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחירה רנדומלית מהווה לעיתים הגרלה לגיטימית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אוי מיצרי ועוד יותר מיוצרי  ל"ת
מגנטה כארטה  |  6/07/09 04:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
סיפור ההתנחלויות איננו קל כלל ועיקר. ישראל חייבת להבהיר לאמריקנים מה הם הקווים האדומים שלה בנושא
ענבל בר-און
יש הגורסים כי קפיטליזם קיצוני והיעדר מוחלט של רגולציה ממשלתית ימקסם את החופש של הפרטים בחברה    למעשה, היעדר רגולציה מאפשרת למעסיקים ולתאגידים ליצור ארכיפלגים גולגים קפיטליסטים שבהם העובד מפוקח כאחרון האסירים בכלא
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
דברי הרב הראשי לצה"ל נאמרו כשהיה בתפקיד ממלכתי, במדים, כמייצג את צה"ל ובכנס רשמי של הצבא. אך לא פחות מכך, מקוממת היא תגובתו הרפה משהו, הלא נחרצת של דובר צה"ל - זה הסתפק באמירה לקונית    צדק בצה"ל נרדוף!
יוסי ריבלין
פרשת פרס ספיר כנראה לא טופלה נכון מהרגע הראשון, והיום מפעל הפיס מצוי במשבר תדמיתי לא קל סביב הפרס הספרותי החשוב הזה. הצלקת הזו עלולה להיוותר על מפעל הפיס עצמו    עצה חינמית למפעל הפיס
זאב גלילי
מה קרה בעקבות אותה פגישה? האם ברק חוסיין אובמה שינה דעתו על האיסלאם? האם הסכים שהמתנחלים ילדו ילדים? האם גילה סוף סוף שמשהו מסוכן מתבשל באירן?    האמת היא שאיננו יודעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il