X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע רק חג סוכות זכה לציווי של "הוויה שמחתית יתרה" בשונה משאר מועדי ישראל ובעיקר יותר מחג הפסח ("זמן חירותנו") ומחג השבועות ("יום מתן תורתנו")?! להלן התשובות המשמחות
▪  ▪  ▪
שמחה רבה, שמחה רבה [צילום: פלאש 90]
איתמר לוין
סוכה ועננים

"משנכנס חג הסוכות מרבין בשמחה". כן. אין זו טעות. מימרה לא ידועה זו ראיתיה לאחרונה באחד מן ה"מדרשים" [מדרש גם] והיא, כמובן, נאמרה על משקל מימרה אחרת מפורסמת וידועה לכל בר בי רב: "משנכנס אדר מרבין בשמחה" [בבלי, מסכת תענית כ"ט.]. וגם אמנה, זכה חג הסוכות יותר משאר מועדי וחגי ישראל שהתורה מציינת לגביו שמחה משולשת: "...בחמישה לחודש השביעי הזה, חג הסוכות... ושמחתם לפני ה' אלוהיכם..." [ויקרא כ"ג, מ']; "חג הסוכות תעשה לך... ושמחת בחגך [דברים ט"ז, י"ד]; "חג הסוכות תעשה לך... והיית אך שמח" [דברים ט"ז, ט"ו]. אין כל ספק, שחזרה משולשת זו בתורתנו הקדושה, ראשית, מדגישה את הציווי האלוהי שעל כל יהודי להיות במציאות ובהוויה של שמחה והיא יוצרת "מימד חדש ומיוחד לחג זה במסכת מועדי ישראל" [מתוך "על שמחת החג"/ר' משה אישון]. גם קובעי ומתקני תפילות העם היהודי היו "רגישים" לחזרה משולשת זו בתורה והם "הצמידו" רק לחג סוכות את הביטוי: "זמן שמחתנו". וזאת, גם אם ההלכה שנפסקה בנוגע למהות השמחה מתייחסת לכל שלושת הרגלים כפי שקבע "הנשר הגדול", הלא הוא הרמב"ם [הלכות יו"ט פ"ו, הי"ז]: "מצוות עשה הוא לשמוח בכל הרגלים".
ונשאלת השאלה: מדוע רק חג סוכות זכה לציווי של "הוויה שמחתית יתרה" בשונה משאר מועדי ישראל ובעיקר יותר מחג הפסח ["זמן חירותנו"] ומחג השבועות ["יום מתן תורתנו"]?! פרשני והוגי התורה לדורותיהם התמודדו עם שאלה חשובה זו ואף הציעו מספר פתרונות. חלקם טכניים גרידא וחלקם מופשטים יותר, למשל: השמחה היתרה הנדרשת מן האדם בחג הסוכות, היא קודם כל מעצם הציווי התורני של "ושמחתם לפני ה'", ורק לאחר מכן "יורדת" היא ושוכנת בהווייתו של היהודי, בסוכתו ועוד, קרי: בחגו ויפה תירגם אונקלוס על אתר: "חגא קדם ה'". או למשל, תירוצם של "דעת זקנים מבעלי התוספות" [בהתבסס על ילקוט שמעוני]: "שבחג הפסח עדיין לא נלקטו התבואות ופירות האילן. ובחג השבועות כבר נלקטו התבואות ואיכא חדא שמחה ולא יותר, כי עדיין לא נלקטו פירות האילן... אבל, בחג הסוכות, שכבר נלקטו התבואות ופירות האילן וגם הכל נאסף לתוך הבית, אזי השמחה היא שלמה. לכך כתיב ביה שלוש שמחות".
ונראה לנו להציע תירוץ נוסף המתבסס על תשובתו של הארי ז"ל הקדוש כשהוא מסביר את הסיבה למימרת התלמוד "משנכנס אדר מרבין בשמחה", כדלקמן: חג סוכות הוא החג האחרון והמסיים את חגי תשרי, קרי: חגי "הימים הנוראים". בתקופה זו האדם היהודי מגיע למדרגות רוחניות גבוהות ביותר, "מדרגות מלאכיות" והשיא הוא ביום הכיפורים הקדוש שבו היהודי נדמה למלאך ה', צח, טהור ונקי. ואם שב הוא בתשובה שלמה, הרי תשובתו "מגעת אפילו עד כיסא הכבוד". ודו"ק. לקראת חג הסוכות ובמהלך שבעת ימי החג ישנה, מדרך הטבע, ירידת מתח, מעין מפל מתח ומעין "אווירת סיום קורס" [=אס"ק או אוסוק"ו, בעגה הצבאית]. ועל כן, באה תורתנו הקדושה וציוותה על דרך נכוחה ונכונה, שהיא "דרך השמחה המופלגת והיתרה" כדי שהאדם יגבר חילים וימשיך להתעלות ולעלות ב"דרך העולה בית אל". ראשית, בריבוי השמחה לפני ה' כנ"ל ומשם ימשך עליו "חוט חן שמיימי" והשמחה תתפשט ותתרחב בכל הווייתו.
מעגל נפלא זה של "השמחה היתרה" יתחיל ביומו הראשון של חג סוכות ויימשך ו"יסגור מעגל" באותה שמחה אדירה שפורצת במעגלי הגיל, הרון והריקודים ב"גמרא של תורה", קרי: בחג שמחת התורה. אולם, על האדם הנבון לדעת, שעדיין מרחפת באוויר "רוח של משפט ודין" שהרי "הפתקה" לא נחתמת סופית, אלא רק, בליל "הושענא רבה", הלילה שלפני חג שמיני עצרת, שהוא יומו השמיני של חג הסוכות [בארץ ישראל שזור יום זה יחד עם "שמחת תורה" ואילו בחו"ל עומד הוא בפני עצמו ו"שמחת תורה" נחגגת ביום שלאחרי].
השמחה היתרה שאנו מצווים עליה בימי חג הסוכות מוציאה את האדם היהודי מ"אווירת סוף העונה" השוררת, באופן טבעי, בכל דבר שמרגישים בו "את הסוף". הציווי של להרבות בשמחה בימים אלו כאילו אומר לאדם היהודי: יהודי! אל תעשה לעצמך שום הנחות. אדרבה! עלה והתעלה הן בעבודתך הפנימית והן בעבודתך החיצונית. היה נאמן לצו הריבון ולצו מצפונך שהוא מצפנך האמיתי, בבחינת: "כי יצפנני בסוכו", במשמעות של מצפון ומצפן יהודי. אל תעש זאת בדאגה, בפחד וביראה, אלא ההפך. עשה זאת מתוך שמחה של מצווה, שמחה שנובעת ממעמקי ומקירות הלב היהודי הפועם בקרבך.
ו"בשולי האדרת" הרשוני לצטט מדברי קודשו של האדמו"ר השביעי והאחרון לחסידות חב"ד, ר' מנחם מנדל שניאורסון זצוק"ל שהיה נוהג לומר על שמחת ימי חודש אדר: "כל יהודי חייב להרבות בשמחה בכל יום בחודש אדר אף יותר מן היום הקודם, שהרי חז"ל קבעו במאמרם את מילת "מרבים"! מלשון: להרבות!". ריבוי השמחה בימי חג הסוכות, כמו גם בימי חודש אדר אינו בגדר המלצה בלבד. יש בו עניין מחייב של שמחה מופלגת, שמחה שאינה יודעת גבולות אלא פורצת גבולות. ברם, חשוב להדגיש שלא תהא זו שמחת הוללות ופריצות, אלא, שמחה של מצווה בלבד. שמחה שמאששת ומקיימת "הלכה למעשה" את הציווי האלוהי המשולש: "ושמחתם לפני ה' אלוהיכם!", "ושמחת בחגך!", "והיית אך שמח!".

תאריך:  01/10/2009   |   עודכן:  01/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
לסבתא הינתקות נולד נכד בעייתי: דוח גולדסטון. המופרע מספר לכל העולם, שאימא עופרת יצוקה היא אכזרית, ששה אלי הרג, שביצעה פשעי מלחמה. אל תזכירו לו את סבתא הינתקות, מפני שהוא לא מוצא שום קשר בין האכזריות של אימא עופרת יצוקה, להתעללות שעברה סבתא הינתקות
עו"ד אברהם פכטר
נאומו המרגש וההיסטורי של נתניהו באו"ם - נשמע כמו "בום" על-קולי, במליאת האו"ם ובעולם כולו. זה לא היה נתניהו נגד האו"ם - אלא נגד הצביעות העולמית, אי-העשייה, השיתוק ומתן פתחון פה, לנסיכי האופל נוסח דרקולה-אחמדינג'אד    לאונרד כהן סיים את הופעתו בישראל בברכת הכהנים וביבי סיים את נאומו בפסוק: "ה' עוז לעמו ייתן"
ד"ר יובל ברנדשטטר
החטא הקדמון של החזרה לציון הוא העסקת הערבים, והניסיון הנואל ליצור מדינת אפארטהייד של עבדים ערבים מופרדים מן האדונים היהודים    מדינת ישראל בכלל ומדינת תל אביב בפרט צריכה להחליט אם היא מדינת העם היהודי, או גרסה של דרום אפריקה
יצחק מאיר
חגו של העראי השברירי, הנשען על כתלים של בינתיים, והתלוש ההולך ושמתברר ואין לו קיום אלא לשעה סוכך עליו, הוא חג האמונה. זה טיבה. היא מתקיימת בין ספק כתלים, היא מבטת מבעד לסבך הסכך בכוכבים הרועים בשמים, ושם היא דרה
צ'לו רוזנברג
כל מי שעקב ברצינות אחר המהלכים שהובילו לפסגה, אחר הנאמר בנאום אובמה בתום המפגש ודבריו הברורים והחריפים בפני העצרת, אינו יכול להגיע למסקנה אחרת והיא שהמדובר, למרות דבריהם של המלגלגים, בנשיא נחוש, החותר להשיג את מטרותיו מבלי לקמץ במאמצים    ראוי שאזרחי ישראל, ומנהיגיה במיוחד, לא יזלזלו בו ובאנשיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il