X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל הפקידה את הסמכות לגיור בידי נציגי האורתודוקסיה, המציבה את המרכיב הדתי במרכז הקיום היהודי על החברה היהודית-ישראלית לשוב ולקחת אחריות על עיצוב זהותה ועליה גם לייסד מערכת גיור המבטאת את שלל הגוונים המרכיבים זהות זו
▪  ▪  ▪
גיור על בסיס יהודי-ישראלי [צילום: פלאש 90]
גיור צריך לשקף את המכנה המשותף של הקיום היהודי-ישראלי. החברה היהודית בישראל היא ברובה חברה מסורתית המכבדת את ערכי המורשת היהודית, את טקסיה, חגיה, שפתה ותרבותה. אך היא גם חברה המאמינה בחירותו של הפרט ובאחריותו האישית לאורח חייו

מדי שבוע אנו נתקלים בדיווחים בתקשורת אודות הגיור בישראל. בדרך כלל מדובר בתיאורים קשים ומקוממים העוסקים בנוקשות בתי הדין ביחס למתגיירים, בביטול גיורים, באי הסכמה של רבנויות מקומיות להשיא את מי שהתגייר, ועוד. הפולמוס סביב נושא הגיור נובע ממחלוקת עמוקה ומשמעותית בעלת השלכות לקיום היהודי בעת הזאת.
מהו גיור? הגיור הוא תהליך אותו אנו מכירים מן המסורת היהודית מתקופת חז"ל ואילך, שבו אדם שאינו יהודי, איש או אשה, הופך להיות יהודי. אך כדי לקבוע מהם התנאים לגיור ומהו תוכנו של הגיור, יש לקבוע מהו הפירוש של 'להיות יהודי', שהרי הגיור הוא נגזרת של הגדרת הזהות היהודית.
העם היהודי התאפיין במשך דורות רבים הן בהיותו עם - אתנוס, יחידה לאומית, שבטית, משפחתית והן בהיותו דת. הלאום והדת חפפו במידה רבה ולכן היה ברור למי שמתגייר שהוא מצטרף לעם היהודי ומקבל על עצמו את הדת היהודית. עד לעת החדשה היה ברור שלהיות יהודי נורמטיווי פירושו לקחת חלק בחיי הקהילה היהודית, לקיים סולידריות עם יהודים אחרים ולדבוק באמונה ובמסורת היהודית. בכל התקופות היו יהודים שלא עמדו בדרישות אלו, והם נחשבו בעיני הקהילה כחוטאים וכפושעים וננקטו נגדם סנקציות. לעתים אף יצאו או הוצאו קבוצות שלמות מן המסגרת הקהילתית היהודית; כך לגבי הנוצרים, הקראים והשבתאים. בעת החדשה עבר העם היהודי תמורות רבות. מלבד אפשרויות דתיות חדשות כגון אלו שהוצעו על-ידי התנועה הרפורמית, נוצרה בעת החדשה האפשרות של קיום יהודי חילוני, המציב במרכז את הלאום היהודי ואת התרבות היהודית ולא את הדת היהודית. הציונות היא אחד הביטויים החשובים של תמורה זו, והקמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית היא פרי חזונם וחלומם של יהודים שראו בלאומיות המודרנית היהודית את הביטוי הרלוונטי לקיום היהודי בעת החדשה. הוגי הציונות ומובילי התנועה הציונית רצו לבנות מסגרת ריבונית המבוססת על ערכים יהודיים ועל ערכים מודרניים מערביים. משום כך הוגדרה המדינה שקמה בעקבות חזון זה כמדינה ש"תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות" (מתוך מגילת העצמאות).
התמורות הדרמטיות באופיו של הקיום היהודי בעת החדשה, כתוצאה מהתפתחות התנועה הרפורמית והתנועה הציונית ואידיאולוגיות מודרניסטיות נוספות, יצרו התנגדות עזה בקרב קבוצות יהודיות אורתודוקסיות שלא הסכימו עם ערכי המודרנה ולא רצו לשלב ערכים אלו בקיום היהודי. כתוצאה מן הפולמוס הדגישה האורתודוקסיה את המרכיב הדתי בזהות ובקיום היהודי. גם הגיור, על-פי תפיסה זו, הוא בעיקרו גיור לדת ישראל, לקיום מצוות ולשמירת ההלכה על-פי הפרשנות האורתודוקסית.
בעוד התנועה הרפורמית יצרה לעצמה מערכת גיור התואמת את השקפת עולמה אודות הקיום היהודי בעת החדשה, הציונות, שגם לה היה חזון לקיום יהודי לאומי ומודרני לא יצרה לעצמה מערכת כזו. יתרה מכך, מדינת ישראל, פרי החזון הציוני, העבירה את האחריות לתוכנם של החוקים בענייני מעמד אישי - נישואין, גירושין וגיור, כמו גם את הסמכות לדון בהם, לנציגי האורתודוקסיה: הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים. הסיבות לכך רבות: הרצון לשמור על אחדות לאומית, אינטרסים פוליטיים וכדומה. אך בכל מקרה, התוצאה היא שתחומים משמעותיים ביותר לחייו של הפרט ואף לאופיה של החברה הועברו לסמכותה של קבוצת אחת בחברה הישראלית, הרבנות האורתודוקסית.
החברה היהודית-ישראלית צריכה לשוב ולקחת אחריות על הזהות היהודית שלה וממילא גם על נושא הגיור המבטא זהות זו. גיור צריך לשקף את המכנה המשותף של הקיום היהודי-ישראלי. החברה היהודית בישראל היא ברובה חברה מסורתית המכבדת את ערכי המורשת היהודית, את טקסיה, חגיה, שפתה ותרבותה. אך היא גם חברה המאמינה בחירותו של הפרט ובאחריותו האישית לאורח חייו. גיור צריך לכלול, מלבד ברית מילה וטבילה במקוה, הכרות מעמיקה עם המסורת היהודית, עם ההיסטוריה של העם היהודי ועם התרבות היהודית-ישראלית העכשיווית; הכרות המבוססת על לימוד ועל התנסות בצורות השונות של הקיום היהודי בימינו. כך לדוגמא, על המתגייר והמתגיירת להכיר את התפילה בבית הכנסת, את ביאליק ואת עגנון, את יד ושם, את יום הזיכרון לחללי צה"ל, את חסידות בעלז, את הטלית והתפילין ואת מכון החגים בקיבוץ בית השיטה. את האחריות לאורח חייו האישי והמשפחתי יש להותיר בידיו של המתגייר ולקוות שימצא את מקומו בשלל הגוונים של הקיום היהודי-ישראלי. הפיקוח על גיור מסוג זה צריך להיות בידיו של 'בית דין' שייצג את החברה היהודית-ישראלית. תפקידו יהיה בעיקרו חינוכי ועליו תהיה מוטלת האחריות להדרכת המתגיירים ולעזרה בשילובם בחברה הישראלית.
יהדות ישראלית היא זהות יהודית חדשה שיש בה יסודות הקשורים לזהות היהודית כפי שהיא נחווית גם במקומות אחרים בעולם, אך יש בה גם מרכיבים הקשורים לזהות הישראלית, שחברים בה גם לא-יהודים. ההכרה בזהות היהודית-ישראלית ויצירת מערכת גיור שתבטא זהות זו הינם מהאתגרים המהותיים העומדים בפני החברה היהודית-ישראלית. זהו אתגר קשה ומורכב, אך ההתמודדות עמו תוכל למנוע ניכור, ואף לייצר קרבה, בין יהודי ישראל ליהודי התפוצות. ולא פחות חשוב: היא תוכל להעמיק מעגלי זהות משותפים ומשיקים לכלל הציבורים בחברה הישראלית, יהודים ולא-יהודים. הכרה בזהות זו וההתמודדות עם האתגרים שהיא מציבה, יסייעו בהשגת שוויון אמיתי בין יהודים ללא יהודים בישראל, מבלי לוותר על ייחודן של הזהויות השונות של אזרחי המדינה.

לאתר מכון שלום הרטמן
ד"ר אריאל פיקאר הוא המנהל החינוכי של תוכנית בארי במכון שלום הרטמן ועמית מחקר במכון.
תאריך:  10/01/2010   |   עודכן:  10/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גיור ישראלי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אל תוליכנו שולל.
ישעיהו שלמון  |  10/01/10 12:07
2
רות המואביה לא חיה בזמן חז"ל
מיכל, ירושלים  |  10/01/10 13:20
3
אין חדש תחת השמש
בן ציון  |  10/01/10 13:21
4
דיוק קטן שיתן מענה למגיבים:
מד' ליונה עיוורת  |  10/01/10 14:33
5
גיור הוא מונח יהודי דתי. למה  ל"ת
סתם להסית לשינאה?  |  10/01/10 14:40
6
מה באמת מניע אותך, בהצעתך?!
הניה  |  10/01/10 15:11
7
חבל מאוד
צפנת  |  11/01/10 08:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי היינריך
הבנק רכש למעלה מ-30 מיליארד ד', בעזרתם ניתן לרכוש את כל צריכת הנפט של ישראל למשך 5 שנים    מאיפה לבנק כסף לשלם?
ראובן לייב
מבין 120 חברי בית הנבחרים בולטים 6 בטוהר מידותיהם, באורח-חייהם הצנוע, במלחמתם בשחיתות ובמאבקם למען זכויות בוחריהם
אורי אבנרי
האמריקני השקט הוא בן דמותו של השטן ב"פאוסט", יצירתו של גתה, המגדיר את עצמו כ"כוח הרוצה תמיד ברע ויוצר תמיד את הטוב" - אבל במהופך
חיים שיבי
רק זה חסר לנו, גדוד שיריון (מורשה תנועה רק בתחומי הקו הירוק) של חסידי לוי מול גדוד צנחנים (בהתר הלכתי לפעולה בכל חלקי ארץ ישראל) של חסידי וולפא
דן שיאון
לאחר שזיהו את חולשתו של הציבור הישראלי הפכו ארגוני הטרור את חטיפות החיילים מאמצעי טקטי לנשק אסטרטגי
רשימות נוספות
חרב פיפיות בידם  /  ד"ר אלי הולצר
יהודי  /  אורית אבנרי
עשרת הדיברות החילוניים של ביאליק  /  ארי אלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il