X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תרבות ה'חפיף' וה'סמוך' פושה במקומותינו. לעיתים היא מביאה לכשלים אסטרטגיים הפוגעים ביכולת שרידותה של ישראל ולפגיעה קשה ביחסי חוצה
▪  ▪  ▪
הפגנה אנטישמית בטורקיה. איפה ההסברה הישראלית שתמנע את ה"מחוות" הללו כלפי ישראל? [צילום: AP]
הזובור של השגריר הטורקי
אלכס נחומסון
יש לטפל במתקפה המסוכנת של טורקיה, אך גם לדעת להתנהג כפי שמדינה המתיימרת להיות תרבותית וריבונית אמורה להתנהג
לרשימה המלאה

רק השבוע קיבלנו שיעור כואב כיצד התנהלותנו בעבר הקרוב היא שהביאה לפיאסקו ביחסי חוצנו עם טורקיה. זהו מקרה ברור המאפיין את תרבות ה"סמוך - יהיה בסדר" שלנו. אנו בוחרים לא להגיב מסיבות שונות לאירועים אנטי-ישראלים הקורים סביבנו וכאשר מגיעים מים עד נפש, אזי אנו מתנערים בכעס ובצדק רב ומגיבים באורח הפחות מידתי וחכם האפשרי. כך מגיבים אנשים מהבטן במקום מהראש.
ללא כל ספק, מי שפתח ותיחזק את מערכת ההשמצה והשקרים נגד ישראל משך כל השנה החולפת, היה טאיפ ארדואן ראש ממשלת טורקיה. אין ספק כי היה עלינו להגיב, ובחומרה, עוד מאירוע דאבוס אשר בו העליב ארדואן את נשיאנו ומיד המשיך בכך בכל הזדמנות שנקרתה לפניו. ובכן, מדוע לא הגבנו? מדוע לא קראנו אז את השגריר הטורקי לסדר? מדוע בכל אחת מהפעמים שחייבים היינו להגיב העדפנו להחריש?
נראה שהסיבה עומדת על שלושה מישורים;
הראשון - האוריינטציה האידיאולוגית החד-אג'נדתית שהעבירו את משרד החוץ שמעון פרס בשנות התשעים וציפורה שפיצר החל משנת 2006 ועד 2009. משך שנים אלו מינה אותו צמד חמד עד אובדן ההכרה אנשי שמאל ושמאל קיצוני בכל שגרירויות העולם. התוצאה, שגרירינו בעולם ניהלו מדיניות חוץ עצמאית, אישית, חד-אג'נדתית התלושה מהמדיניות הישראלית הרשמית. חלק נכבד בחוסר התגובה נגד טורקיה נעוץ בעצות האחיתופל שהזרים השגריר בעל האוריינטציה לעיל לעבר הנהלת משרד החוץ והפציר בממונים עליו לא להגיב.
השני - האינטרסים של משרד הביטחון ואהוד ברק בראשו, שסיכלו כל יוזמה ורצון להגיב כהלכה שמא יבולע לקשרים הצבאיים שבין טורקיה לישראל, אשר ללא תלות בנו הפכו רופפים יותר ויותר תוך שהופכים אמיצים לכיוון האירני. עקב קשרים אלו אשר ממון רב מעורב בהם, התעלמו דווקא אלו ממשרד הביטחון אשר אנו משלמים להם על-מנת שיתריעו בפנינו על סימנים מעידים כנגדנו, דווקא אלו כשלו באופן אומלל לזהות את הסחף העצום של העם הטורקי וממשלת טורקיה לעבר הקיצוניות האיסלאמית ואירן.
השלישי - ואיך לא, תרבות הסמוך. אנו מנחמים עצמנו תדיר כי באם אך נטמון ראשינו בחול, באם אך נאטום אוזנינו ומוחותינו לנעשה סביבנו, אזי רווח לנו. ארדואן משקר ומשמיץ? נו, זה ודאי יעבור. טורקיה נוטה חדות לכיוון אירן? נו, במהרה הם יבינו עד כמה אנו טובים וחשובים להם מהאירנים ויחזרו לתלם. הטורקים מעבירים טכנולוגיה ישראלית לידיים אירניות? נו, אין דבר, נפתח אחרת.
ובכן, זה לא כך. סלסול עשן דק הופך לעבה יותר וזה הופך לאש קטנה הגדלה במהירות ומכלה כל. באם לא יגיעו הכבאים, הרי שכל רכושנו נאכל באש.

חרפה של הסברה
הפיאסקו הטורקי הינו אך האירוע האחרון בשרשרת כשלים חמורים דומים, מערערי קיום מדינת ישראל.
שמונה שנים ריקטו הפת"ח ואחריו החמאס את הנגב המערבי באלפי רקטות ופצמ"רים ואנו החשינו. הם ירו, הרסו, הרגו ופצעו את רכושנו ואזרחינו, ואנו החשינו.
בל נטעה, תגובת ישראל האידיוטית שכללה ירי לשטחים פתוחים כתגובה על ירי הרקטות גרמה יותר נזק מתועלת. למצער, קיבלו מספר עכברי שדה באותם שטחים פתוחים התקפות לב וכיבי קיבה עקב התפוצצות הפגזים הישראלים. את הוגה הרעיון האווילי והמטופש הזה צריך להצעיד בכיכר העיר עם שלט מבזה על גופו. מה חשבו כל הללו שם במשרדי ראש הממשלה, משרדי הביטחון וצה"ל? האם באמת ובתמים חשבו הם כי זו התגובה הראויה? האם חשבו הללו כי הפחדת העכברים בשדות תסיים את ירי הרקטות? האם חשבו כי הירי יגווע מעצמו? ואלו הם האנשים אשר בידם הפקדנו את המפתחות לצרכי ביטחוננו, שווה בנפשך.
למה הדבר דומה? לאותו אחד השומע פורץ שחדר לביתו ואזי על-מנת לחזק רוחו, הינו ננעל בחדר השינה, מדליק שם האורות ואת מקלט הרדיו וממתין לחגיגת השוד בשאר החדרים להסתיים.
וכמובן, לכשכלו כל הקיצין, מלאה הסאה, הפעלנו האמוציות שהצטברו לכלל התפוצצות ויצאנו למבצע "עופרת יצוקה" אשר הוגדר בכל רחבי העולם כבלתי-מידתי ורצחני. ובכן רבותיי, "מדינות העולם המגנות אותנו על המבצע אכן צדקו, תגובתנו ביציאה למבצע "עופרת יצוקה" הייתה בלתי-מידתית. בהחלט צודקת, אך בלתי-מידתית". לא נתייחס כאן מפאת קוצר היריעה, לפיאסקו של סיום המבצע אשר חיסל באיבו כל יתרון שהמבצע, שאפשר שלא היה חייב כלל להיערך, יכול היה להעניק לישראל ולחסוך ממנה את הנעשה כיום ברצועת עזה יחד עם שמירת הפילוג הכה-חשוב לנו במחנה הפלשתיני. מאמרנו בנושא הכולל ניתוח מדוקדק בתוצאות המבצע, פורסם מיד לאחר תומו בתחילת שנת 2009.
הכיצד יכלו אומות העולם והמוסדות הבינלאומיים לדעת על אודות שמונה שנות ריקוט הנגב המערבי, כאשר אנו עצמנו לא דאגנו ליידע באורח הולם, שוטף ומקצועי את הגופים המטפלים בעולם - האו"ם, ארגוני זכויות האדם, המדיה וכיוצא בהם - על אודות המתרחש בגבולנו הדרום-מערבי? מדוע לא הוגשו תלונות אחרי תלונות אחר תלונות בכל פעם שנורתה ולו רקטה בודדה לעבר שטחנו. הייתה סכנה שיראו אותנו כנודניקים? אז שיראו ובלבד שהאירועים ירשמו, יתועדו, יצולמו, יפורסמו ויאפשרו לנו לדרוש פעולה בינלאומית בסופו של יום נגד היורים. ואיך לא, כבונוס נוסף, לצאת למבצע בסופו של יום כאשר כל העולם ואחותו מאחורינו. נראה כי כבר שכחנו תלמודנו: "מי שטרח בערב שבת, יאכל בשבת", או אף טוב יותר: "איזהו חכם, הרואה את הנולד".
יתרה מזו, ביצוע ירי תגובה אפקטיבי לעבר מקורות הירי או לעבר כל מטרה אחרת (באשר אנו היינו חופשים לברור מטרותינו), היה מתקבל בהבנה מלאה (כפי שהינו מתקבל היום), במידה שהיה נעשה באורח של 'אחד מול אחד', פגז משמיד מטרה מול טיל, פצצת מטוס משמידת מטרה מול כל טיל וכן הלאה. יתרה מזאת, קרוב לוודאי כי פעילות מסוג זה הייתה מייתרת כליל את מבצע עופרת יצוקה... ואידך זיל גמור.
אין כאן חוכמה שלאחר מעשה. כותב מאמר זה מטיף מזה שנים בעשרות מאמרים לפעול בדיוק, אבל בדיוק כפי המתואר לעיל.

הכיצד יכלו אומות העולם והמוסדות הבינלאומיים לדעת על אודות שמונה שנות ריקוט הנגב המערבי, כאשר אנו עצמנו לא דאגנו ליידע באורח הולם, שוטף ומקצועי את הגופים המטפלים בעולם - האו"ם, ארגוני זכויות האדם, המדיה וכיוצא בהם - על אודות המתרחש בגבולנו הדרום-מערבי? מדוע לא הוגשו תלונות אחרי תלונות אחר תלונות בכל פעם שנורתה ולו רקטה בודדה לעבר שטחנו?

נקודת אור

תגובה נכונה אך שגויה

תאריך:  15/01/2010   |   עודכן:  15/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סמוך - יהיה בסדר"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חפיפניקי לגמרי
אייל.ב  |  16/01/10 05:50
 
- המאמר -מצוין וכך גם השם שפיצר
הניה  |  16/01/10 15:09
2
תגובה לתגובה מאמר חפיפי
צבי פיילס  |  16/01/10 07:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרי
התחלת נכון את הזובור לטורקיה, אך התקפלת וסיימת אותו בצורה מבזה    כך ביישת לא רק את עצמך, אלא את כולנו    מכתב לאיילון
דר' יובל ברנדשטטר
במקום לעמוד על שלה, ולהעמיד את הטורקים במקום, ישראל פעלה (שוב) לפי רפלקס ההתנצלות של גטו תל אביב בעל השוליים הצרים אשר נשלט על-ידי הנציב העליון שמעון פרס    לא ניתן להוציא את הגלות מן היהודי, כבר אמרנו?
אורי אבני
בית המשפט העליון סירב לדון בדרכים לבחינת קבילותה של רשומה מוסדית, כי העניין כבר הוכרע    איך? מתי? לבית המשפט העליון הפתרונים
אריה יואלי
כבר כמה שנים שמדינת ישראל נוחלת כשלון חרוץ בכל מה שקשור להסבר עמדתה בעולם    כדאי אולי לקבל טיפ ממשה רבנו
ד"ר אברהם בן-עזרא
להזכיר, איום באלימות, קל וחומר ברצח, זו עבירה פלילית, והנורמה המתקבלת מהפרסומת הינה - כי איום באלימות או ברצח מהווה דבר מובן, סביר, מלבב, ראוי לחיקוי, חיובי ומוצדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il