X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי אבנרי עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בגן-החיות הזה הקרוי ממשלה, היצור החשוב באמת הוא הליברק - מפלצת דו-ראשית, שכל שאר בעלי-החיים יראים מפניה החיה הזאת היא חצי ליברמן, חצי ברק
▪  ▪  ▪
סכנה ממשית ומיידית. ברק [צילום: AP]

העסק רשום על שמו של בנימין נתניהו. המציאות שונה.
נתניהו לא היה מעולם יותר מאשר מוכר חלקלק של תרופות-פטנט. זהו הטיפוס המופיע במערבונים אמריקניים ומוכר תרופה שהיא טובה לכל, גם למניעת שפעת וגם לריפוי שחפת, גם להתקפי-לב ולמחלות-נפש. המכשיר של המוכר הוא הלשון: בשטף-דיבורו הוא בונה מגדלים באוויר, מנפח בועות של אשליות ומשתק ספקות.
מאז שנבחר נתניהו לפני כמעט שנה, יצירתו העיקרית היא הממשלה שהקים: ממשלה מנופחת של 30 שרים ושלל סגני-שרים, רובם מובטלים מכל תפקיד ממשי, חלקם מופקדים על משרדים חשובים שהם הכי-הכי לא מתאימים להם. מאז הקמתה הוא עוסק בתפקיד האחד החשוב לו באמת: ההישרדות.
בגן-החיות הזה הקרוי ממשלה, היצור החשוב באמת הוא הליברק - מפלצת דו-ראשית, שכל שאר בעלי-החיים יראים מפניה. החיה הזאת היא חצי ליברמן, חצי ברק.
כאשר הופיע אביגדור איווט ליברמן לראשונה על הבמה, רבים זלזלו בו. לאדם כזה, חשבו, אין סיכוי בפוליטיקה הישראלית.
זה עשר שנים מתנהלת נגדו חקירה על חשדות של שחיתות, קבלת כספים ממקורות זרים עלומים ועוד. יתר על כן, בעיני ציבור גדול הוא דמות לא-ישראלית מובהקת. הדביקו לו תווית נצחית של עולה חדש, למרות שהוא כבר נמצא בארץ 31 שנה. בעיניהם, מראהו החיצוני, שפת גופו, חתך-דיבורו - כולם "בלתי-ישראלים" בעליל, "לא משלנו". איך יבחרו ישראלים באיש כזה?
חוץ מזה, ליברמן הוא מתנחל, תושב ההתנחלות נוקדים באזור בית-לחם, והמתנחלים אינם פופולריים במדינה. הוא גזען מוצהר, שונא ערבים, מזלזל בשלום, אדם שמטרתו המוצהרת היא מדינה נקייה מערבים. אומנם יש בישראל (כמו בארצות אחרות) הרבה גזענות חבויה, בחלקה גם לא-מודעת, אבל זו גזענות מוכחשת. הישראלים - כך האמינו רבים - לא יבחרו באדם שהוא גזען גלוי.
בבחירות האחרונות הופרכה אמונה זו. מפלגתו של ליברמן זכתה ב-15 מושבים, שניים יותר ממפלגתו של ברק, והפכה למפלגה השלישית בגודלה בכנסת. לא-מעט צעירים ישראלים מובהקים, צברים בני צברים, הצביעו בעדו. הם ראו בו את הכתובת הטובה ביותר להצבעת-מחאה.
הממסד לא נבהל. אז בסדר, הייתה הצבעת מחאה. בכל מערכת-בחירות בישראל קמה רשימה שצומחת פתאום וקמלה למחרת, כמו הקיקיון של יונה הנביא. ד"ש, הדרך השלישית, שינוי ועוד - איפה הם היום?
אבל ליברמן איננו יגאל ידין ולא טומי לפיד. הוא אדם כוחני, ברוטלי, חסר-מעצורים, אדם המוכן לפנות - כאמרתו של יוסף גבלס - אל היצרים הפרימיטיביים ביותר של ההמון.
עלולה לקום בישראל קואליציה של כל הנרגנים והנזעמים, כמו שנאמר על דויד כאשר ברח מפני שאול: "ויתקבצו אליו כל איש מצוק וכל איש אשר לו נושה וכל איש מר-נפש, ויהי עליהם לשר". ציבור-הבית של ליברמן הוא מגזר העולים מברית-המועצות שלא התאקלמו בארץ וחיים בגטו רוחני וחברתי. עלולים להתווסף עליו קהילות אחרות: מתנחלים, מזרחיים המאמינים שהליכוד בגד בהם, צעירים הרואים בו אדם המבטא בגלוי את אשר הם מאמינים בו בסתר: שצריכים לגרש את הערבים מהמדינה, ומהארץ בכלל.
ההופעה הבלתי-ישראלית של ליברמן עלולה להפוך ממגרעת ליתרון. דווקא אדם כל-כך לא-ישראלי עלול להתגלות כמנהיג אידיאלי למחנה המאוחד בשנאתו ל"אליטות", לבית המשפט העליון, למשטרה, לתקשורת ולשאר עמודי-התווך של הדמוקרטיה הישראלית.
גם חקירת המשטרה עלולות לרומם אותו בעיני קהל זה. בעיניו הוא נרדף על-ידי האליטות המתחסדות. ענן החשדות לא הפריע לנתניהו למסור לשליטתו את משרדי המשפטים והמשטרה, שני המשרדים המופקדים על אכיפת החוק, הנשלטים עכשיו על-ידי עבדיו הנרצעים.
אסור לזלזל בסכנה. מנהיגים אחרים מסוגו בהיסטוריה נחשבו למוקיונים והיו נושא ללעג האליטות לפני שהגיעו לשלטון ועשו שמות.
אבל הראש השני של הליברק מסוכן מהראשון. סכנת ליברמן שייכת לעתיד - סכנת אהוד ברק היא ממשית ומיידית.
השבוע עשה מעשה שצריך להדליק נורה אדומה. לדרישת ליברמן, העניק ברק מעמד אוניברסיטאי למכללת המתנחלים באריאל.
בניגוד לליברמן ה"זר" בא ברק מלב ישראל הוותיקה, בן קיבוץ, איש סיירת מטכ"ל, דובר עברית רהוטה במבטא הנכון. כרמטכ"ל לשעבר וכשר-הביטחון בהווה הוא מייצג את העוצמה המסיבית של המגזר החזק ביותר במדינה: הצבא.
ליברמן עדיין לא הספיק לעשות שום מעשה ממשי חשוב נגד השלום, חוץ מדיבורים. ברק עשה גם עשה. קראתי לו פעם "פושע שלום", להבדיל מ"פושע מלחמה" - אם כי גם תואר זה הודבק לו מאז "עופרת יצוקה".
הפגיעה האנושה שהנחית ברק על סיכויי השלום באה אחרי ועידת קמפ-דייוויד. כדאי לחזור בקיצור על ההשתלשלות: כשנבחר ב-1999 ברוב מוחץ, על גלי ההתלהבות של מחנה-השלום ובעזרת סיסמאות-שלום מובהקות ("חינוך במקום התנחלויות!"), הוא פיתה את הנשיאים ביל קלינטון ויאסר ערפאת לקיים איתו ועידת-פסגה. בתערובת אופיינית של שחצנות ובורות האמין שאם יציע לפלסטינים מדינה פלסטינית, הם יוותרו על כל שאר תביעותיהם. הצעותיו, שאמנם הרחיקו-לכת יותר מהצעות קודמיו, היו רחוקות מהמינימום הדרוש לפלסטינים. הוועידה נכשלה.
כשחזר מקמפ-דייוויד לא השמיע את ההכרזה המקובלת ("הושגה התקדמות חשובה, המשא-ומתן יימשך..."), וגם לא את ההודאה הבלתי-מקובלת ("מצטער, טעיתי. לא היה לי מושג!") הוא יצר מנטרה שהפכה מאז למרכז הקונסנזוס הלאומי: "הפכתי כל אבן בדרך לשלום / הצעתי לפלסטינים כל מה שהם יכלו לבקש / הם דחו את כל ההצעות / אין לנו פרטנר לשלום".
הכרזה זו מפי מנהיג מפלת-העבודה, הקורא לעצמו לא-אחת "ראש מחנה השלום", הנחיתה מכה קטלנית על כוחות-השלום בישראל, שתלו בו תקווה כל-כך גדולה. הרוב העצום של הישראלים מאמינים עכשיו באמונה שלמה ש"אין לנו פרטנר לשלום", וכך סלל את הדרך לעלייתם לשלטון של אריאל שרון ובנימין נתניהו.
בכל תקופת כהונתו הקים והרחיב ברק התנחלויות. לפי הוראתו, העניק אלוף-הפיקוד רישיון לתחנת-שידור של המתנחלים (שהתחילה באחרונה לשדר, למרות מאבק המשפטי עיקש של "גוש שלום" נגדה.) גם בבחינה זו, הוא עולה בהרבה על הליברמנים. החלטתו בעניין האוניברסיטה באריאל תואמת את כל דרכו.
"רגע! רגע!" ישאל כאן אדם רציונלי, "מה זה נוגע בכלל לברק? הוא הרי שר-הביטחון, לא שר-החינוך!"
אריאל היא שטח כבוש. בשטחים הכבושים, הצבא הוא הריבון. ברק אחראי על הצבא. את ההוראה לשדרג את מכללת אריאל נתן ברק לאלוף פיקוד המרכז של צה"ל. כפי שציין יוסי שריד, שר-חינוך לשעבר, "המרכז האוניברסיטאי אריאל" יהיה המוסד האוניברסיטאי היחידי בעולם המוקם על-ידי הצבא.
מוסד אקדמי ישראלי עובר דרך ארוכה עד שהמוסדות האחראיים מעניקים לו הכרה כאוניברסיטה. יש בישראל מכללות רבות, הרבה יותר מקצועיות ממכללת אריאל, השואפות למעמד זה. בשטחים הכבושים די בהוראת גנרל.
העובדה הזאת מטילה אור על מצב חסר-תקדים, שכולו המצאה ישראלית: הכיבוש הנצחי.
משטר של כיבוש הוא, מטבעו, מצב זמני. הוא קם כאשר צד אחד במלחמה כובש במהלך הקרבות שטח של הצד האחר. הוא אמור לשלוט בו, בכפוף לחוק בינלאומי מפורט, עד לסיום המלחמה, כאשר גורל השטח מוכרע בהסכם-שלום.
מלחמה היא עניין של כמה שנים, לכל היותר, ועל כן מצב הכיבוש הוא זמני. ממשלות ישראל הפכו אותו למצב-קבע.
מדוע? משה דיין, שר-הביטחון בראשית הכיבוש, גילה שהכיבוש הוא בעצם מצב אידיאלי. הוא נותן לכובש שלטון מוחלט ללא שום התחייבות להעניק לתושבים זכויות-אזרח כלשהן. אילו סיפחה ישראל את השטחים, היה עליה להחליט מה לעשות באוכלוסיה. זה היה יוצר מצב מביך. תושבי ירושלים המזרחית, שסופחה רשמית לישראל, לא קיבלו אזרחות, אלא רק מעמד של תושבים. ממשלות-ישראל חששו שהעולם לא יסבול מדינה ששליש מתושביה אינם אזרחים.
מצב הכיבוש פותר את כל הבעיות. לתושבי השטחים הכבושים אין בפועל שום זכויות: לא לאומיות, לא אזרחיות, לא אנושיות. ממשלות ישראל מקימות התנחלויות בכל מקום העולה על רוחה, בניגוד לחוק הבינלאומי, ועכשיו היא מקימה שם אוניברסיטה.
(לא מכבר השמיע סרי נוסייבה, נשיא אוניברסיטת אל-קודס בירושלים המזרחית המסופחת, רעיון מקורי: שהפלסטינים ידרשו מישראל לספח את השטחים הכבושים, מבלי לדרוש מעמד של אזרחים. נוסייבה מקווה, כנראה, שברבות הימים לא תוכל ישראל לעמוד בלחץ הבינלאומי ותיאלץ להעניק אזרחות לתושבים, ואז כבר יהיו הפלשתינים רוב במדינה וייעשו בה ברצונם. אני מעריך את נוסייבה מאוד-מאוד, אבל זה הימור מסוכן מדי).
ממשלת ספרד כבר הודיעה שהיא מחרימה את מכללת אריאל וביטלה את השתתפותה בתחרות אדריכלית עולמית בהנהגת ספרד.
אני מקווה שממשלות נוספות וקהילות אקדמיות אחרות בעולם ייקחו דוגמה ויטילו חרם מוחלט על מוסד זה.
הליברק אומנם מצפצף על העולם. למפלצת דו-ראשית זו לא איכפת שום חרם. אך מוסד אקדמי לא יכול להיות אדיש לחרם עמיתיו בעולם. ואם הקהילה האקדמית הישראלית לא תקום נגד הקמת אוניברסיטה מטעם המתנחלים ובחסות צבאית - היא מסתכנת בהטלת חרם גם עליה.

למאמרי "על צד שמאל" קודם להסבתם למגזין באתר News1
עיתונאי ולוחם-שלום ותיק, מנהיג "גוש שלום". בעבר עורך "העולם הזה" וחבר כנסת.
תאריך:  24/01/2010   |   עודכן:  24/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפלצת ושמה ליברק
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מה בין אורי ואריה
נזכר שוב  |  24/01/10 13:39
2
אשפת חוצות באושה וסרוחה הקרויה
בוש ונכלם  |  24/01/10 13:55
3
אריה אבנרי ל"ת
צא מחיינו  |  24/01/10 14:58
4
אני מניח ששומעים את האנחה שלך
ההוא  |  24/01/10 15:14
5
למה נותנים לפסיכופט אבנרי לכתב ל"ת
גורג  |  24/01/10 15:33
6
זה לא חשוב מי בממשלה
זיו שמש  |  24/01/10 15:56
7
זבלן שכל !
ישמעאל  |  24/01/10 16:41
8
אבנרי ומרעיו
הפטרון   |  24/01/10 18:37
9
אל תעליב את החיות
אליהו חיים  |  24/01/10 18:45
10
הממסד השמאלני שאתה מייצגו
עמודי-התווך   |  24/01/10 18:56
11
מפלצת - דימוי לא ראוי
רמי הלפרין  |  24/01/10 19:13
12
קביעת עובדות בשטח
דובון בלע סבון  |  2/02/10 07:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי י' כסה
המפד"ל הציונית, לפני המוטציה האמונית של הגוש, היו בני בקר מבקרנו ועצם מעצמנו, בשר מבשרנו ההומניסטי הנשען על האמיתות האוניברסליות הנפלאות שמסרנו לאנושות בפרקים היפים של התנ"ך
יריב מוהר
כשמסתכלים על המדיניות העכשיווית של המנהיגים ושל קבוצות שונות בשני העמים, מדובר בסיפור עם הרבה קווי השקה וסימטריה, וסיפור כזה קשה לאנשים להבין
יצחק מאיר
הרב בני נכטיילר, מזכ"ל תנועת בני עקיבא, לא יכול היה לשאת עוד את ה"צוותא" בטקס לזכר לוחמי הל"ה, והלך צעד אחד רחוק מדי
קרן אלמוג
כאשר נחקור את עולמנו הרגשי, נראה שמחשבותנו, שיקולנו, החלטותנו, לא היו מקריים    הם הושפעו באופן מכריע מעולמנו הרגשי הלא מודע
אברהם שרון
קח יוזמה, גלה מנהיגות, תציע את שירותי התיווך שלך. אתה האיש. אתה יכול להצליח במקום שהאחרים נכשלים בו    טיבי לעזה
רשימות נוספות
נתניהו: הפלשתינים מעכבים התנעת המו"מ  /  מחלקה ראשונה
אובמה מאוכזב: "הגזמנו בציפייה לשלום"  /  איציק וולף
מיטשל יציע חילופי שטחים  /  איציק וולף
הוט הם ז"ל בשבילי  /  ענבל בר-און
מובארק מפשיל שרוולים  /  מרדכי קידר
השלום באופק  /  קובי לירז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il