X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המרחק הרב בין תחנות הדלק, והמרחק הבירוקרטי העצום שצריך לעבור מי שחפץ לנהל תחנת דלק - מוביל למבוי סתום - מונופול
▪  ▪  ▪
מונופול שמתדלק את עצמו [צילום: סולארפאוור]

הפרסום בתקשורת בשבועות האחרונים על פעילותה של ועדה במשרד התשתיות לרפורמה בתחנות דלק, הוא בשורה טובה המעידה על ראיית חשיבותו של הנושא ובעיקר - הבנה שאנחנו הצרכנים צריכים תחרות אמיתית על כיסנו כדי לשלם פחות עבור דלק.
אין ספק כי המצב כיום טוב לעומת המצב לפני 15 שנה: מוצעות הנחות ללקוחות עסקיים באמצעות פזומט דלקן ומכשירים דומים, ההנחות מתבטאות במחיר ולא בחלוקת מתנות, החנויות (ילו ודמיהן) הפכו למרכזי רווח והדבר איפשר להפחית מחירים של דלקים, המעבר לאופציה של תדלוק עצמי איפשר חיסכון נוסף בעלויות והפחתה נוספת של המחירים.
עם זאת, עדיין קיימות בעיות מהותיות בשוק זה:
מרווחי השיווק - כלומר הפער בין מחיר הדלק הנמכר בתחנה ללקוחות פרטיים בין המחיר ביציאת התזקיק מבית הזיקוק - הם עדיין גבוהים בהשוואה לארצות המערביות. זאת ועוד נוסחאת המחיר של משרד התשתיות מנציחה, במידה רבה, תופעה זו. הדבר נכון גם לגבי בנזין ועוד יותר לגבי סולר שאינו מפוקח.
מצב זה מאפשר לחברות הדלק למכור סולר במחירים נקובים גבוהים מאד. אמנם, ניתנות הנחות על מחירים אלו, אך עדיין מתדלקים מזדמנים משלמים מחירים כה גבוהים עד שהדבר תרם לצמיחתן של תחנות פיראטיות המוכנות להסתכן כדי להפיק מרווחים גבוהים של מאות שקלים לקילוליטר.
כל מי שנוסע בכביש בינעירוני למרחקים מבלי להבחין בתחנה אחת יכול להבין שמשהו אינו סביר.
הסיבה למחסור בתחנות מורכבת ממגוון סיבות:
ראשית, קיים קושי רב לקבל אישור לבניית תחנה נוספת. נדרשים אישורים מגורמים רבים מדי וכתוצאה לוקח שנים רבות (הוועדה טוענת, כשבע שנים) מרגע הכנת תוכנית עד לקבלת אישור. במדינות רבות בעולם ההקפדה על איכות סביבה אינה נופלת מזו שבישראל ולמרות זאת, אישורים לתחנת דלק לוקחים מחצית הזמן ואף פחות מזה.
למפקחים ולרשויות מצידן אין כל תמריץ לזרז הליכים. מנגד, לחברות הגדולות יש התמחות בהליך הבירוקרטי המסובך מול הרשויות, דבר שמטבעם של דברים מביא לידי כך שבעל קרקע שמעוניין להקים תחנה יתקשר מראש עם חברת דלק. משום כך בעצם, התחרות נפגעת.
מכיוון שקיים קושי להקים תחנות ועלויות ההקמה הן גבוהות, נפגעת התחרות והצרכן מפסיד. לו היה ניתן לבנות תחנות בקלות, גם אם בפועל - לא היו נבנות עוד תחנות רבות, בסופו של דבר המהלך היה פועל בכיוון הרצוי על המחירים.
הוועדה מדווחת על כאלף תחנות דלק בישראל וטוענת, ככל הנראה, כי זהו מספר נמוך. להערכתי, בארץ יש יותר תחנות יחסית למכירות בליטרים מאשר בארצות הברית, לכן הבעיה אינה בכמות אלא במיקום. אפילו במרכז הארץ- איך זה שבכביש 6 יש רק תחנה אחת בכל כיוון על פני עשרות קילומטרים.
הרעיון של משרד התשתיות להקים תחנה כל 20 ק"מ הוא בכיוון הנכון, אולם אולי אפילו רצוי שיוקמו תחנות דווקא אחת סמוכה לשנייה ב"אשכולות" כדי להפחית את המחיר של הדלק. וזאת, במקום להביא למצב שכל תחנה בודדת תהיה מונופול מקומי כתוצאה מכך שהתחנה הקרובה תהיה מרוקחת 20 ק"מ משם.
לסיום, בעיה נוספת שניתן לפתור אותה כבר היום בלי להקים אפילו תחנה אחת נוספת: מדיניות של כל חברות הדלק המונעת "כפל הנחות". כתוצאה ממדיניות זו אין אפשרות לרכבים רבים שבהם מותקנים פזומטים או דלקנים ודומיהם (ולכן בעליהם נהנים כבר מהנחה) ליהנות מהנחה נוספת כתוצאה מתדלוק עצמי.
בסופו של דבר נוצר מצב אבסורדי בו יכול לקרות שאין הבדל משמעותי בין מתקן תדלוק לבין לקוח מזדמן כשמדובר בתדלוק עצמי. ויתרה מזאת, בעל מתקן התדלוק גם משלם במקרים רבים עבור התקנת הדלקן או הפזומט כך שיתרונו היחיד בסופו של דבר הוא ריכוז החשבונית.

הכותב הוא מנכ"ל ERCG, מומחה להגבלים עסקיים, מונופולים ולשוק האנרגיה.
תאריך:  27/01/2010   |   עודכן:  27/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש דלק לרפורמה בתחנות התדלוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי חיות
רק בעלות מלאה על הקרקע תנתק את ההתיישבות הכפרית מההחלטות השרירותיות של המינהל
ד"ר אברהם בן-עזרא
כך זה קורה עכשיו מול אירן המתגרענת בהדרגה ובנחישות אל מול עולם פסיבי שישראל מצפה כי יצא מאדישותו נוכח פני הסכנה, דבר שלא רק שאינו קורה, אלא יתירה מכך - חלק לא מבוטל בכמותו מן העולם מחכך ידיו בהנאה ובתקווה סמויה או גלויה להתממשות הסכנה הזו, ומייחל לבואה
עמית בן-ארויה
רו"ח זאב פלדמן מדבר לראשונה מאז שהוחלט לא להעמידו לדין    פלדמן ייצג בהסכמי מס את לקוחותיו של עו"ד יעקב וינרוט מול פקיד השומה הבכיר שוקי ויטה    על הטענה שויטה ערך הסכמים מקלים לגאידמק וצ'רנוי: "לא הרגשתי ששוקי עושה לי הקלות; ההסדרים היו טובים לשני הצדדים"    על שכר הטרחה שגבה וינרוט מאוליגרכים: "וינרוט יותר טוב בלגבות שכר טירחה"
שאול בן נתן
כל העבודות שנוהגות באילנות, כדי שיהיו מוכשרים להוציא פירות, מוכרחות לעבור גם על האדם שרוצה להשיג את תכלית קיומו
מוטי קארו
פושעי הסייבר אינם שונים מפושעים רגילים וכל עוד מחסומי הכניסה נמוכים והסיכון להיתפס שואף לאפס, הפשיעה באינטרנט תמשיך לשגשג    ככל שתגדל הפעילות הכלכלית באינטרנט, כך יגדלו גם ההזדמנויות לפשיעה במרחב זה    לאן מתקדם עולם אבטחת המידע - תחזיות ל-2010 ואילך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il