X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההדלפה שהתפרסמה לאחרונה באתר של הירחון הגרמני Der Spiegel באינטרנט, על תוכנית אירופאית להטיל סנקציות חדשות על אירן, אינה אלא "זריית חול בעיניים" כל השחקנים המשתתפים במשחק יודעים את זה
▪  ▪  ▪
משחק שקוף. אובמה [צילום: AP]

חילופי המהלומות המילוליות שהיינו עדים להם לאחרונה בין וושינגטון לבין בייג'ין - בגלל ההכרזה על עיסקת הנשק בין ארה"ב לבין טייוואן, בסכום של 6.5 מיליארד דולר והחלטתו של אובמה להפגש עם הדלאי-לאמה - איננו מבשר על פתיחת מלחמה קרה או על עימות גרעיני קרב בין שתי המעצמות. זהו סך-הכל משחק מכור מראש שבו כל שחקן יודע את תפקידו של היריב. המשחק של אובמה שקוף לחלוטין. הוא החליט להשתמש בסוגיית טייוואן כדי לאלץ את הסינים להסכים להטיל על אירן סנקציות מחמירות שיפגעו קשה בכלכלתה ושאפשר לנסח כך: "אתם תתמכו בנו בהטלת סנקציות על אירן ואנחנו נבטל את עיסקת הנשק עם טייוואן".
אובמה אובד עצות. כולם לוחצים עליו: ישראל רומזת שאם היא תרגיש מאויימת היא תתקוף את אירן תקיפה מקדימה. גם מדינות המפרץ ומדינות אירופאיות, בעיקר צרפת, גרמניה ובריטניה, מרגישות מאויימות כי הן נמצאות בטווח הטילים שאירן מפתחת ודורשות לעשות משהו כדי לעצור את התגרענותה של אירן.
אובמה יודע שבלי שיתופן של רוסיה וסין הסנקציות יכשלו. בתקשורת העולמית התפרסמו ידיעות, שכולן מקורן כנראה מהבית הלבן, שסין עלולה להיות מבודדת אם היא תטיל וטו במועצת הביטחון אם תועלה ההצעה האמריקנית להטיל סנקציות מחמירות נגד אירן. כנראה כי מדובר במשאלת לב שמפיץ הבית הלבן. לא נראה כי אובמה יוכל להרשות לעצמו להתבזות ולהעלות הצעה שיש בה סיכוי שהיא תיפול בגלל וטו סיני. האמריקנים מתקשים לשכנע את הסינים להצטרף להצעה האמריקנית ונתקלים בלאו מוחלט. כזכור האולטימטום של אובמה לאירנים פג בסוף חודש דצמבר 2009, והיום בסוף פברואר 2010, חוץ מהדלפות ואיומים בתקשורת, אין כל סימן שהם יגישו את הצעתם למועצת הביטחון של האו"ם.
לסין יש מדיניות חוץ עצמאית, והיא אינה מוכנה שמעצמות המערב יתמרנו אותה. האינטרסים הכלכליים של סין באירן הם בסדר גודל בלתי-נתפס. משך 15 שנה זינק נפח המסחר בין סין לאירן, מ-400 מיליון דולר ל-29 מיליארד דולר נכון לסוף שנת 2009! לא נראה שסין מתכוונת לוותר על נתח שוק כזה. מה עוד שהיא תלויה בנפט המיובא מאירן. סין היא הצרכנית השנייה בגודלה בעולם של נפט גולמי וכל שנה הצריכה שלה עולה ב-35%! אז מדוע סין תרצה להיענות לדרישת ארה"ב?
מן הצד האחר, מדיניות סין מבוססת על יציבות כלכלית וחברתית לאוכלוסיתה המונה יותר ממיליארד ושלוש מאות מיליון תושבים, עם 56 קבוצות אתניות שונות. מנהיגי סין רוצים שהאזרחים יהיו שבעים ומרוצים. הם לא מעוניינים במשברים עולמיים. הסינים למדו מההיסטוריה שכל פעם שארה"ב מסתבכת במלחמה חדשה מחירי הנפט עולים, הזמנות בטלות, הייצור נעצר, האבטלה גוברת וסין נפגעת.
איך מתכננים האמריקנים לכפות את רצונם על האירנים? הסנאט האמריקני העביר בסוף חודש ינואר 2010, הצעת חוק שתאפשר לנשיא אובמה להטיל סנקציות חדשות על אירן והסעיף החשוב שבה, אמברגו על יצוא בנזין לאירן וכל מה שקשור לתעשיית זיקוק נפט. זאת הסנקציה החמורה ביותר שארה"ב יכולה להטיל, כי בלי בנזין הכלכלה האירנית תקרוס תוך זמן קצר. זה פרט מעניין, כי אירן בעלת רזרבות הנפט הגולמי השנייה בעולם, צריכה לייבא 40% של הבנזין בגלל היעדר בתי זיקוק. אבל האמברגו הזה יוכל להצליח רק בתנאי שתהיה הסכמה של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון. מסתבר שסין מתכננת לבנות שבעה בתי זיקוק באירן. ההחלטה הזאת אם תמומש, עלולה למוטט את בניין הקלפים שממשל אובמה בנה ולרוקן מתוכן את האמברגו החמור. מישהו מעלה על דעתו שאוניה ששטה תחת דגל סיני, תעצר במיצרי וורמוס כדי שתיבדק אם היא מפירה את האמברגו שהאמריקנים והאירופאים הטילו?
קיימת אפשרות שהסינים יסכימו לשחק את המשחק שהאמריקנים מובילים, יצטרפו להחלטה על הסנקציות אבל ידאגו לרכך ולמסמס אותה בדומה למה שהם עשו כשהטילו סנקציות נגד צפון קוריאה. באותה החלטת מועצת הביטחון קבעו, שמותר לבדוק מטען של אוניה כדי לבדוק אם היא מובילה חומרים וציוד אסור - אבל בלחץ הסינים, הוסיפו שהעלייה על האוניה תלויה בהסכמתו של קברניט האוניה. כדאי לציין שלפי דיני מלחמה, השתלטות על אוניה בלב הים, משמעותה "אקט מלחמתי", וספק אם הסינים יסכימו לכך.
כמעט כל האנשים העוסקים בנושאי ביטחון הסובבים את הנשיא אובמה, מחפשים תירוצים כדי לא להגיע לעימות עכשיו עם אירן. במאמר הפותח של רבעון המכללה למלחמה בזרוע היבשה של הצבא האמריקני, שהתפרסם לפני שנתיים, אמר שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס, שמלחמה עם אירן עלולה להיות הרת אסון. "מלחמה נוספת במזרח התיכון היא הדבר האחרון שארה"ב צריכה". הגנרל ג'יימס ג'ונס, יועצו לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הזהיר בסוף חודש דצמבר 2009, כי אירן עלולה להגיב על הלחץ הגובר עליה בתקיפה על ישראל, בעזרת החיזבאללה והחמאס: "ההיסטוריה מלמדת שכשמשטרים נלחצים, הם תוקפים בסיוע ממלאי-מקום". לגנרל האמריקני יש בהחלט זיכרון סלקטיבי. הוא לא למד כלום מהפייסנות שהפגינו בריטניה וצרפת כלפי התחמשותה של גרמניה הנאצית וכשלון מדיניות ההתבדלות וההבלגה של ארה"ב כלפי הסיכסוך באירופה, שהיו הגורמים העיקריים לפתיחת מלחמת העולם השנייה.
עו"ד אלן דרשוביץ, שהיה מתומכיו הנלהבים של אובמה, אמר, תוך שהוא מזכיר את הסכם מינכן המחפיר ב-1938, בין היטלר לבין צ'מברליין: "אם אובמה לא יעצור את התחמשותה הגרעינית של אירן, הוא יזכר לדראון עולם כמו שנוויל צ'מברליין, ראש ממשלת בריטניה מקובע בתודעה העולמית, כהאיש שבגלל קוצר ראותו הגאו-פוליטית ותפיסת עולמו הפייסנית הביא לאסון נורא שלא היה כמותו בתולדות האנושות - את מלחמת העולם השנייה".

תאריך:  26/02/2010   |   עודכן:  26/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך מוכרים אשליות לעולם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בקופסה ריקה ועליה השם- אובמה ל"ת
דני בז  |  26/02/10 16:42
2
תוספת מאוחרת למאמר
רובי בוזגלו  |  26/02/10 21:16
3
מציירים לו מזרח שימון חד"ש וער
קורןנאוה טבריה  |  27/02/10 07:41
4
בוזגלו וקורןנאווה ברבורי מרוקו ל"ת
ג'אן דרעק  |  27/02/10 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אבי סטוקהולם-כהן
הפרשנות השערורייתית שטיפחה עיריית ת"א לגבי אופן השימוש בפטור במקרה של נכסים שאינם ראויים לשימוש נעשתה בכוחניות ובעיוורון    ביהמ"ש העליון, שפסק פה אחד נגד התנהלות זו, עשה מה שלא עשו כל הגורמים במערכת הציבורית שאמורים לדאוג לנו    אפשר לראות את פסק-הדין הזה כעוד פס"ד "מופקר ופופוליסטי", לדברי שר האוצר שטייניץ
טובה ספרא
קופידון קופץ לביקור השבוע    במרס הקרוב נראה תנודות קשות במזג האוויר העולמי    הכלכלה תהיה מתוחה ומדאיגה    על ישראל להיות נחושה אל מול הרכילות העולמית    תחזית הכוכבים לשבוע שבין 5.3.10-26.2.10
דודו אלהרר
מציאות חיינו נראית כך: טיפשים מביאים וּמוציאים, טיפשים מנהלים וּמובילים, ובראש כל עדת טיפשים - טיפש!    פשה הטיפשות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מומחי ביהמ"ש מנותקים כליל מהמציאות ומתעקשים שלא להיתקל בה ולא להעמיד במבחן את מסקנותיהם. הדבר בא ע"ח התובעים בגין ליקויי בנייה, שתיקיהם נסגרים מהר ובזול
דן רוגל
זעזוע - זוהי המילה היכולה לתאר את תחושותיי בעקבות הסיקור התקשורתי של חיסול רב-המרצחים מחמוד אל-מבחוח    נבלה עיתונאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il