X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זה שכתב על פיגור תרבותי של יהודי מרוקו וקיבל פרס ישראל, נלמד עתה בבתי הספר ובמוסדות להכשרת מורים כאורים ותומים בתחום החינוכי
▪  ▪  ▪

הפערים בחברה הישראלית הולכים ומתעבים. העשיר המשכיל המתגורר במגדלי תל אביב, בעל הרקע הקיבוצי, המתבצר, החבר במועדונים סגורים, תיאטרון, אופרה, מחול, תערוכות, מיצגים, מוזיקה ומיני פעילויות תרבותיות ססגוניות אחרות - מפתח הביטוס [התצריף הסגולי של אורחות החיים] – השונה מההביטוס של מי שנולד לשכונת עוני, חי על משכורת חודשית, מטופל בילדים, השכלה תיכונית ומטה, מוזיקה מזרחית, הופעות סטנד-אפ, ניזון מהטלוויזיה וממלא לוטו/טוטו.
תיאוריות למידה מושתתות על פערי הקוגניציות [קוגניציה = תופעת הידיעה האנושית, תהליכי רכישתה, עיבודה ויישומה] בין הלומדים. ההנחה המרכזית של פרופ' ראובן פוירשטיין הייתה שניתן לסגור פערים אלו באמצעות גירויים מתאימים.
שיטותיו של פוירשטיין אינן מלמדות על קירוב בין ההביטוסים, אי-לכך ימשיכו בני ההביטוס האחר לאכלס את הכיתות החלשות, כיתות המב"ר, האומץ, האתגר וכל מיני שמות לאוכלוסיות "חלשות".
לא פערי הקוגניציה הם המייצרים את הפערים האחרים, אלא הלגיטימציה להתגבשות שני הביטוסים בחברה הישראלית.
להלן הערות על חולשת תיאוריית ההתנסות בלמידה המתווכת של פרופ' פוירשטיין והבעיות המישוגיות בהנחות היסוד של התיאוריה.

10 הערות ועוד 1, על המודל גירוי תגובה

1.
ההגדרה הפיזיולוגית מסובכת, מציגה טאוטולוגיה במלוא הדרה. כתוב בכל ספרי המדע, שהגירוי הוא התגובה המתעוררת כששני תאי עצב מעבירים מידע ביניהם, ובנשימה אחת מסבירים בספרי הלימוד שהמודל גירוי-תגובה מתאר כיצד קולטן מגיב לגירוי. אם בהתחלה הגדרנו גירוי כתגובה, יוצא איפוא שנשאל מה היא התגובה לתגובה.
2.
סובב ומסובב: לעתים גירוי הוא הסיבה ולעתים התוצאה. נאמר עתים "בית הקברות גרם לו לגירוי בלתי רצוני בעיניו", או נאמר עתים "הגירוי גרם לו לבכות". שני המשפטים הללו מכילים סובב ומסובב. בראשון הגירוי הוא התוצאה של בית הקברות, ובשני הבכי הוא תוצאה של הגירוי.
3.
אינטראקציה סימבולית כתחליף למודלים פסיכולוגיסטיים: סמלים וסימנים מכל סוג (נראים, נשמעים, נטעמים, נמששים, מורחים) עשויים להזכיר, להניע, לפשט, להחריד ממרבץ, להדריך מנוחה, להטריד, להפליא, להחדיר, להקפיא, להרעיד, להזעיק, לצרוב בתודעה, להשניק, להחניק, להפעים, לגמול, להדהים, לפתוח, לסגור, לאטום, להשכיח, להטמיע. במקום לדבר על גירוי - מדברים על סמלים וסימנים.
4.
זמן הגירוי: משפטים כמו "מה קורה בזמן הגירוי", מלמדים על טווח, על תהליך. לגירוי יש משך זמן ברור, הוא אינו מניע, גורם, דוחף - אלא כותרת לפעילות מתהווה, כותרת לטריטוריית זמן מוגדרת.
5.
אינוס תרגום לצורכי תיאוריה: בערבית מתורגם הגירוי כמניע, כלומר כגורם המביא לתגובה. התוצרים המופקים מהתגובה מלמדים על למידה, דחייה, התנגדות, הסכמה, יראה ועוד. המודל גירוי תגובה בערבית אינו מסובך כמו בעברית העושה שימוש בגירוי הן כשם פעולה והן כשם.
6.
ייתור המודל של גירוי תגובה: שונות בבחירת אסטרטגיות (ללא הישענות על מודל גירוי תגובה), שונות הנשענת על מודל הדג של אישיקאווה קאורו ומציגה יריעה רחבה יותר של גורמים המניעים ללמידה או מעכבים אותה.
7.
מודלים של בקרת קונטרול: הידיעה על התוצר האופטימאלי מכתיבה את האמצעים. הראיה היא של קשר בין תשומות לתשואות. אין להישען כאן כלל על מודל של גירוי תגובה, אלא על מודלים פסיכו-כלכליים (טרנד אמריקני שאף זיכה ישראלי בפרס נובל). (Total Quality Management T.Q.M).
8.
לסמלים ולסימנים הנתפסים כגירויים המעוררים תגובות שונות, אם בכלל, ניתן לייצר סולם רב-גוני של עוצמות כמספר הילדים בכיתה. גישות פיידוצנטריות עלולות להטות את ההוראה לכיוונים צורכי אנרגיה, במטרה "להציל" מתי-מעט מן התלמידים, בחינת כל המציל תלמיד אחד כאילו מציל עולם מלא. גישות פיידוצנטריות כאלו עומדות נוכח תפיסות מודרניות קפיטליסטיות (עתים נקראות אף "חזיריות") המעודדות מצוינות בקרב מי שמוגדר מלכתחילה כבר-הצטיינות. היענות לכלל התלמידים בעקבות השונות בעוצמת הגירויים עשויה לפגום במטרה של יצירת אליטה מחקרית, כלכלית, תרבותית, חברתית, פוליטית.
9.
שוב בעיית תרגום המסבכת את המודל: האם תגובה היא ה-result - התוצאה? שהרי תגובה ותוצאה עשויות לדור בכפיפה תחת אותה קורת-גג, אך עשויות שתיהן לִרְחַק זו מזו.
10.
שוב בעיית תרגום. האם גירוי הוא הסיבה? והתגובה היא התוצאה?
11.
פוירשטיין, שאת ספרו "ילדי המלאח: הפיגור התרבותי אצל ילדי מארוקו ומשמעותו החינוכית" (תשכ"ג) ראיתי לפני שנים רבות והסתייגתי בפומבי מתפיסות גזעניות כאלו, אינו ראוי להילמד על-ידי שנית משום הקושי הנפשי שיש לי לראות את שמו בכתובים.

מאמר זה בא בעקבות קריאה מחודשת בחומרים ישנים על אודות מחנכים "דגולים" שהמציאו שפה סתמית שמקורותיה נעוצים באי-הבנה של "העולים", "הנקלטים", "השונים", "האחרים".
הכותב הינו אנתרופולוג חברתי, מחנך, הוגה ופובליציסט.
תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  05/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מודלים בחינוך: זוכה פרס ישראל - פוירשטיין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרס ישראל לפוירשטיין
מלאכי  |  9/03/11 06:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פרשת השבוע ואחד מהפרקים שנקראו השבוע בספר יחזקאל, מדברים כמעט באותה לשון על השבת - ופותחים פתח להבנת החשיבות העצומה שמייחסת לה היהדות
דודו אלהרר
האינתיפאדה השלישית בפתח - מי מעוניין בהתלקחות שכזו ואיזו תועלת מבקשים מבעיריה?    לפי העיתונאית עמירה הס, הצד הפלשתיני לא חפץ בה ואולי מחפש דרכים לא-אלימות לבטא מאבקו
אריה יואלי
מעשה העגל אירע לפני כ-3,000 שנה, אבל הרעיונות של עובדיו קיימים עד היום    מעט לפרשת כי תשא
אלעזר לוין
החולים יקבלו תרופות, מגדל ומכבי יגדילו הכנסותיהם ויפנו לקהל לקוחות חדש, ואפילו נתניהו, ליצמן והח"כים יצילו קצת מכבודם    גם חברה קדישא תרוויח
מתי דוד
חג פורים הוא הזמן לחשוף את המסכות מפניהן של דמויות מוכרות, המתחפשות ומתאפרות כל השנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il