X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בצילו של כינוס הקוורטט התחוללה דרמה נוספת, המעפילה בחשיבותה, עבור משתתפיה לפחות, על ענייני תהליך השלום הישראלי-פלשתיני המדובר בדיונים בין ארצות הברית ורוסיה על נושאים מרכזיים שבמחלוקת, הקשורים ליחסים שבין שתי המדינות
▪  ▪  ▪
הילרי קלינטון, מזכירת המדינה של ארה"ב וולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה בפגישתם האחרונה [צילום: AP]

ביום שישי, ה-19 במרס 2010, התקיים במוסקבה כינוס של הקוורטט בהשתתפות שרי החוץ של רוסיה, ארה"ב, האיחוד האירופי וכן המזכיר הכללי של האו"ם ושליח הקוורטט למזרח התיכון. הקוורטט נוסד במדריד בשנת 2002 במעמד של גוף מתווך, שלהחלטותיו תוקף של יעוץ. פורום זה התכנס בפעם האחרונה ביוני 2009 בטריאסט. זו הפעם הראשונה שקבוצת הקוורטט מתכנסת במתכונת מיוחדת ולא בשולי ועידות בינלאומיות, זאת ביוזמתה של רוסיה.
במהלך הכינוס הנוכחי התקבלה החלטה של הקוורטט, הכוללת את העמדות העקרוניות הבאות:
  • הקפאה מלאה של כל הפעילות הישראלית בתחום ההתנחלויות בשטחים;
  • פתיחת שיחות קרבה תוך 24 יום;
  • התנעת השיחות הישירות בהמשך, תוך 4 חודשים;
  • הקמת מדינה פלשתינית תוך 24 חודשים.
המשתתפים, חברי הקוורטט, הצהירו על מחויבותם לנקוט בכל האמצעים להשגת שיתוף הפעולה של הצדדים עם החלטת הקוורטט האמורה. עוד נמסר, שהקוורטט תומך בקיומה של ועידה בינלאומית במוסקבה לתהליך השלום במזרח התיכון, זאת בעיתוי מתאים ובהקשר לשיחות הישירות. נכון לעכשיו, סביר להניח שוועידה זו אכן תתכנס במוסקבה וזאת כאירוע פתיחה של השיחות הישירות, היה ויתממש תסריט זה.

אסטרטגיית ניצול הדינאמיקה של רוסיה
[צילום: AP]

כינוס הקוורטט האחרון במוסקבה נתפס ברוסיה כהישג לדיפלומטיה הרוסית, כמי שיזמה את כינוסו ובכך מיצבה את עצמה בעמדה משופרת - הן לגבי המשך התהליך המדיני במזרח התיכון והן במערכת הבינלאומית בכללותה. כינוסה של הוועידה הבינלאומית המתוכננת להתקיים במוסקבה, במידה שתצא אל הפועל, צפוי, לפי השקפת הרוסים, להביא לשיפור משמעותי נוסף במעמדה הבינלאומי של רוסיה, הישג אליו רוסיה חותרת מזה זמן רב.
ואולם, בצילו של כינוס הקוורטט במוסקבה התחוללה דרמה נוספת, המעפילה בחשיבותה, עבור משתתפיה לפחות, על ענייני תהליך השלום הישראלי-פלשתיני. המדובר בדיונים בין ארצות הברית ורוסיה על נושאים מרכזיים שבמחלוקת, הקשורים ליחסים שבין שתי המדינות. לליבונם הנוסף של נושאים אלו נוצל הכינוס הנדון. במכלול זה נמצאים הנושאים הבאים:
  • השיחות לגיבוש הסכם חדש בתחום צמצום הנשק האסטרטגי. תוקף ההסכם הקודם פג בדצמבר אשתקד, אולם רוסיה גוררת רגליים בשיחות, וזאת במגמה ברורה לקשר בין סיומן של שיחות אלו לביטול הצבתם של טילי יירוט אמריקניים, הפעם בבולגריה וברומניה (לאחר שהאמריקנים כבר ויתרו בעבר על הצבתם בפולין ובצ'כיה כמחווה לרוסים).
  • המחלוקת שבין רוסיה לארצות הברית בעניין החמרת הסנקציות על אירן. הנושא לא רק שלא בא על פתרונו, אלא אף הוחמר, וזאת כאשר לא אחר אלא פוטין עצמו הודיע, עם הגעתה של מזכירת המדינה קלינטון למוסקבה, על כוונתה של רוסיה להפעיל בקיץ הקרוב את הכור בבושהר, שנבנה בסיוע רוסי. הודעה זו היא חריגה, לכל הדעות, הן בעיתויה והן בחומרתה.
  • ראה ידיעות בנושא:
יוזכר, שרק לפני מספר חודשים התקיים, ביוזמת הנשיא ברק אובמה, סבב שיחות בין ארצות הברית לרוסיה, המכוון לשיפור מערכת היחסים הבילטראליים (שכונה האתחול). ככל שניתן להעריך, הושגו אז מספר הבנות בין השתיים. בתמורה לנכונות רוסית לשתף פעולה עם ארצות הברית בסוגייה האירנית, לרבות תמיכה בהחמרת הסנקציות על אירן, ארה"ב גמלה לה בשורה של ויתורים משמעותיים. בכלל זה ויתור על הצבת טילי יירוט במזרח אירופה והכרה במעמד מיוחד של רוסיה במרחב ברית המועצות לשעבר. אולם עתה מסתמן, שארה"ב לא ויתרה לחלוטין על הצבת הטילים, אלא פשוט העתיקה אותם לגזרה דרומית יותר. יתרה מכך, היא ממשיכה לראות באוקראינה ובגאורגיה מועמדות להצטרפות לנאט"ו בעתיד. ואף שבמרבית התחומים במישור הבילטראלי מתקיים שיתוף פעולה חיובי, המשקעים האלו, וכנראה נוספים, הינם הסיבה לאי-שביעות רצון רוסית.
עתה מצאו עצמם האמריקנים מחפשים אחר מוצא מכל חבילת הבעיות שנקשרו יחדיו על-ידי הרוסים למכלול מותנה ואחוד: גם השיחות האסטרטגיות, גם הנושא האירני וגם מקומה של רוסיה בתהליך השלום המזרח תיכוני. אין ספק שהרוסים הפגינו הפעם תחבולנות ראויה לשמה. נראה שהפתרונות המתאימים יימצאו בקרוב ורוסיה תצא נשכרת, כפי שהתכוונה. יש להניח שבין ההישגים הרוסיים תהיה ההסכמה לשדרג את מעמדה של רוסיה במזרח התיכון, כאשר כינוס הוועידה במוסקבה הוא רק אחד מן המרכיבים שישרתו את השדרוג הזה.
לא ברור אם רוסיה מאמינה ביישום החלטות הקוורטט, וכנראה שהיא גם לא מאמינה בפתרון קל ומהיר במזרח התיכון. אולם, היא כן מאמינה בניצול הדינאמיקה של התהליך המדיני למינוף יעדיה בזירה הבינלאומית וזאת היא עושה בכישרון רב.

תאריך:  23/03/2010   |   עודכן:  23/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
הקביעות כובלות את בית המשפט לתפישה משפטית שייתכן כי היא שגויה
יוסי ונטורה
חשוב לדעת למי מיועד הארון, לכמה אנשים והיכן הוא ימוקם ומומלץ להגיע לשלב התכנון עם "רשימת מלאי" לאחסון בארון
דלית ויסמן
האם השמנה נובעת מהתמכרות למזון? האם יש במזון המעובד חומרים ממכרים? האם הצורך הבסיסי לאכול יכול להיחשב במצבים של אכילת יתר להתמכרות בדומה להתמכרות לאלכוהול או לסמים?
ערן גרף
איש מבוגר אני, מרבית חיי - וחיי בני דורי - כבר מאחורינו. מה לנו היום בענייני השכלה, עבודה, פרנסה, ביטחון, צדק? חיי הנצח קרובים יותר מאי-פעם, ובהם מעיינינו...
שולמית קיסרי
ישראל מעמידה פנים של מדינה התומכת באזרחיה, אך לא כן הדבר    רבבות מדריה אינם מודעים לזכויותיהם וחיים בחסך-כלכלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il