- "כמות הזמן שצעירים מבלים עם המדיה עלתה כל-כך, עד שהם מבלים כך יותר משבוע עבודה במשרה מלאה (כ-53 שעות בשבוע). כשילדים מבלים כל-כך הרבה זמן בכל פעילות שהיא, עלינו להבין איך זה משפיע עליהם - לטוב ולרע."
(דרו אלטמן, נשיא ומנכ"ל של הקרן על-שם משפחת קייזר - קרן פרטית הפועלת ללא מטרת רווח, שפועלת לייצר ולקדם מחקרים ומידע בתחומי בריאות)
- "השורה התחתונה היא שכל התקדמות טכנולוגית מנגישה את המדיה לצעירים והם מבלים איתה יותר ויותר זמן. היום חשוב יותר מאי-פעם שחוקרים, קובעי מדיניות והורים יהיו ערים וישלטו בהשלכות שיש לכך על ילדיהם."
(ויקטוריה ריאווט, סגן נשיאת הקרן ומנהלת המחקר "דור ה-M בריבוע: המדיה בחייהם של גילאי 8-18")
זהו המחקר השלישי של הקרן על-שם משפחת קייזר, והוא שלישי מתוך סדרת סקרים מייצגים אמריקנים הבוחנים ברמה לאומית את השימוש של צעירים במדיה. זהו הסקר הגדול והמקיף מכל המחקרים הפתוחים לציבור בנושא.
להלן תקציר של ממצאי הסקר 'דור ה-M בריבוע: המדיה בחייהם של גילאי 18-8':
ילדים היום מקדישים במוצע 7 שעות ו-38 דקות ביום מול מגוון ערוצי המדיה. לעיתים, ילדים מקדישים את זמנם לכמה ערוצי מדיה בו-זמנית (למשל האזנה לרדיו בזמן גלישה באינטרנט) "media multitasking" ובכך, למעשה, הם "דוחסים" 10 שעות ו-45 דקות של שימוש במדיה באותן 7.5 שעות יומיות. בין השנים 2008 ו-2009, זמן השימוש הממוצע היומי עלה בשעה ו-17 דקות, כמו גם זמן השימוש הסימולטני, רב הערוצים.
להלן כמה נתונים נוספים שעלו מתוך המחקר:
- העלייה במכשירי טכנולוגיה ניידים כמו פלאפונים ומכשירי i-pod תרמה לריבוי השימוש במדיה. השימוש בקרב ילדים בטווח הגילאים 18-8 עלה מ-18% ל-76% באביזרי מוזיקה ניידים (כדוגמת ה-i-pod, ומכשירי MP3) ומ-39% ל-66% בסלולארי. מאז 2004, מכשירי הסלולארי הפכו להיות מכשירי מולטימדיה רב-שימושיים. ילדים כיום משתמשים במכשירים הסלולאריים יותר למשחק, להאזנה למוזיקה ולצפייה בטלוויזיה מאשר לשיחה.
- רק כ-30% מהצעירים שנשאלו, ציינו כי יש בביתם חוקים לגבי זמני השימוש בערוצי המדיה השונים. בבתים בהם ההורים מגדירים חוקי שימוש, זמן השימוש במדיה נמוך בממוצע של 3 שעות ליום.
- פחות מחצי מהצעירים שנשאלו טענו כי יש בביתם חוקים המגבילים את התכנים אליהם הם נחשפים כמו תוכניות טלוויזיה, משחקי המחשב או סוגי המוזיקה.
- שני שליש מהצעירים העידו כי הטלוויזיה דלוקה בזמן ארוחות, וכחצי ציינו כי הטלוויזיה דלוקה "רוב הזמן" בבית - גם כשאף אחד לא צופה. בבתים אלה, זמן הצפייה עולה על זמן הצפייה בבתים בהם מכבים את הטלוויזיה.
- ל-71% מהילדים יש טלוויזיה בחדר.
- המחקר אינו מעיד על סיבה ותוצאה בין השימוש במדיה וציוני הילדים, אך מראה שקיים הבדל בין משתמשי מדיה "כבדים" (החשופים למדיה למעלה מ-16 שעות ביום) - אשר מחצית מהם מקבלים ציונים נמוכים, ומשתמשי מדיה "קלים" (החשופים למדיה פחות מ-3 שעות ביום) אשר רבע מתוכם מעידים על ציונים נמוכים. יחד עם זאת, לא ניתן להוכיח שכמות השימוש במדיה היא זו המשפיעה על ציוני הילד.
- ילדי קבוצות מיעוט אתניות בארה"ב נוטים לצרוך יותר זמן מדיה מילדים לבנים.
- לאורך תקופת המחקר, זמן הצפייה של ילדים בטלוויזיה החל להצטמצם בכ-25 דקות ביום, כשבמקביל החלה הצפייה בטלוויזיה באמצעות מכשירי מדיה שונים כמו האינטרנט והסלולארי לעלות.
- השימוש ברשתות חברתיות תרם לעלייה בשימוש במדיה כשבממוצע, הצעירים מבלים ברשתות חברתיות 22 דקות ביום, במשחקים באינטרנט - 17 דקות ובצפייה ב-Youtube כרבע שעה.
- השימוש בערוצי המדיה מתחלק: בראשו הטלוויזיה עם ארבע וחצי שעות בממוצע, אחריו האזנה למוזיקה הממלאת כשעתיים וחצי ביום, המחשב ממלא כשעה וחצי, משחקי וידאו כשעה ורבע, קריאת מגזינים ועיתונים כ-38 דקות וצפייה בסרטים כ-25 דקות ביום.
- זמן הממוצע המוקדש לקריאת ספרים נשאר דומה בין 2004 ועד ל-2009. יחד עם זאת, זמן הקריאה במגזינים ועיתונים ירד.
- חצי מהצעירים ציינו כי הם משתמשים בערוץ מדיה כלשהו בזמן שהם עושים שיעורי בית.
- השימוש במדיה עולה באופן משמעותי כשילדים מגיעים לגילאי 14-11.
מה קורה אצלכם בבית?
למידע נוסף אתם מוזמנים לקרוא את
המחקר המלא (באנגלית).