X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"האהבה קושרת את שמה למספר רב של עניינים שמייחסים לה, אלא שחלקה בהם כחלקו של הדוכס בנעשה בונציה" (לרושפוקו, אמרות)
▪  ▪  ▪
ערך האהבה נשחק

במאה ה-19 כתב הפילוסוף הדני, סרן קירקגור, שמחזות תיאטרון שמציגים סיפורי אהבה מסתיימים בחתונה או באירוסין אם יש להם סוף טוב. אבל במציאות, שיא הקושי של מערכות היחסים בין בני הזוג מתחיל דווקא אחרי הנישואים, בנקודה שבה ההצגה של האהבה נגמרת. כל אומנות שמציגה את האהבה בצורה של תיאטרון או מוזיקה או אומנות פלסטית עלולה לפתות את הלב האנושי בצורה לא אותנטית ולשחד אותו באינספור דימויים כמעט ריקים שהם רק תערובות אסתטיות של מילים מתות, פרצופים מעושים, צלילים לא טבעיים, איברי גוף מאובנים, תלבושות משוחזרות, צבעים מצויירים, רגשות בדויים ועוד.
בעבר השתמשו בכלים יפים של אומנויות בצורה שעיוותה את המציאות של האהבה. אבל בהווה, כדי להמציא את האהבה מחדש, או פשוט להעתיק אותה, אין צורך בכישרון ייחודי או אפילו בצל של מוזה, אלא רק בקשרים עסקיים ובפיתוח והפצה המונית של חיידקים ידידותיים שנקראים "פרסומות".
מהי אהבה בעידן החדש?
כנראה שאין חדש תחת השמש, הירח, או השקיעה ככל שמדובר בחיפוש אחר האהבה. מספיק לטייל בתרבויות היסטוריות שקרובות אלינו כדי להבחין שהמתכונים של האהבות שלנו עשויים מאותם חומרים. ההבדל העיקרי בין התקופות הוא לא ברוח, אלא בחומר שבו מבטאים את אותן תופעות שבלב. עד היום כמעט כל אוהב שחי בתקופה שלנו יכול להזדהות עם סצינות רומנטיות מטרגדיות יווניות ועם פרשיות אהבים תנ"כיות ושירי אהבה מהתקופות העתיקות ביותר בדברי הימים.
אבל האסון הוא שבזמן מסויים, נראה שהגולם של החומר המודרני התחזק והשתלט למעשה על הרוח בצורה עיוורת ושרירותית במקום להיות רק חומר הגלם של ההתפתחות האנושית. בתקופה שלנו התהליך הזה נעשה קיצוני ושגרתי, כי נראה שלא רק בעניני אהבה ובשפע של עניינים פרטיים אחרים, הכוח העיקרי שמניע אותם הוא מפלצת כלכלית שכמעט שום גורמים אחרים לא יכולים לגעת בה. לא המסורת, ולא הדת ולא הערכים האזרחיים ולא המוסר או הפילוסופיה, כולם חסרי אונים מול הגחמות האוטומטיות של הכלכלה הניהיליסטית שכל העולם מתגלגל בעקבותיה ולעיתים צונח בשידור חי לבורות חדשים.
האהבה היא כמובן לא הקורבן היחיד של התקופה, אבל היא משלמת מחיר כבד בגלל העומק של החומרנות שהיא שוקעת בתוכה בשנים האחרונות. יצירת קשרי אהבה היא יכולת חברתית שתלויה במידה רבה בתפקוד האישי של הפרט בתוך החברה, אבל הרבה מעבר לזה, האפשרות לתקשר ולהתחבר לבני אדם בכל הקשר תלוי באופן הרבה יותר עמוק ובסיסי במבנה החברתי הכללי ובצורה שבה החברה כולה מתפקדת או לא מתפקדת כקבוצה. ניתן להבחין בתחום של ההכרויות או של הרווקות שמעבר להערות אישיות או טיפוסים לא רצויים, ישנן כמה בעיות מובנות ב"משחק הקבוצתי" באותו תחום, ואולי למעשה ב"חוקי המשחק".
החוקים כרגע הם חוקיים כלכליים ותועלתניים שהם ביסודם אגואיסטים ומנוכרים כמו הרבה מפגשים חמוצים שגדלים באתרי הכרויות. האינטרנט מצטיין בהצפה של האנושות במידע מסחרי, אבל אי-אפשר להפוך את הרמס (אל המסחר) לקופידון. אז מה שנעשה בפועל, זה שכל תחום האהבה, הרומנטיקה וההכרויות עבר מסחור או שינוי צורה והפך לענף כלכלי משגשג. אתרי ההכרויות בקושי מאפשרים לרווקים ולרווקות להכיר באופן חיצוני, כי הם הפכו למוסד חברתי שאחראי על חיפוש בני זוג.
מעבר לדרישה הכלכלית ולהשפעה על התפקוד של החברה בהקשר הזה, הפעילות שנוצרה בתוך אתרי ההכרויות משקפת בדיוק את החומר והערכים שמהם עשויה רוב הסחורה המובטחת. חוץ מהעובדה, שהתעשיה הזאת הפכה פעילות חברתית בסיסית לסדרה של טקסים מלאכותיים ומייגעים, למעשה, היא שינתה גם את ההתחלה (ואולי גם את הסוף) של היחסים בין שני המינים. למשל, חבר באתר הכרויות גדול בתשלום מקבל גישה וירטואלית למספר רב של חברות. אבל התוצאה היא שכל חבר או חברה בודקים ומראיינים במקביל מספר גבוה של מועמדים לתפקיד, כשהרוב הגדול של הפגישות מסתיים בדחייה הדדית או חד-צדדית. יצר הסקרנות והמשחק ממכרים וגורמים לעינוי בתשלום להימשך שנים. שני המינים נעשים בררנים, כמו מנכ"לים של חברות היי-טק. דורשים קורות חיים מבוקשים, גובה, משקל, וכל דבר שאפשר לצלם או לכתוב במספרים או במילים מדויקות בכרטיס. כלומר, יש ביקוש בעיקר למספרים טובים ולכמויות, כמו במוצרי מזון, כלי רכב או טכנולוגיה ביתית.
במקביל לפיחות של הערך של האיכות לעומת הכמות, גם הערך של האהבה עצמה המונוגמיה נשחק על-ידי כוחות השוק. אם הכרות ואהבה הן כמו מוצר, למה לפגר אחרי חלונות הראווה ולא להחליף מדי פעם, או לפחות לשדרג בחינם? גם מערכות יחסים זוגיות רבות משתתפים זה פיתרון רווחי שמקובל באינטרנט והטכנולוגיה תומכת בו. הסימפטום הבולט ביותר הוא השטחה והחפצה של בני האדם ובדומה לשאר תרבות הצריכה, היצרנים מעודדים את "חוויית הקנייה" והחליפין הרבה מעבר להנאה מהמוצר עצמו.
רק שבניגוד למוצר, אף אדם לא יכול להחליף את עצמו. וגם באינטרנט הוא לא רק איש עסקים או צרכן שקונה הכרויות בתשלום, אלא הוא גם יוצר לעצמו הרגלים ומעצב את האופי שלו לטוב לרע. הוא לא רק קונה ומוכר, אלא גם מייצר את עצמו בחינם וזה כל מה שהוא יוכל להציע מעבר למסך לעצמו או לחברה.
זה אירוני שהיום אפשר למצוא דווקא בקזנובה האגדי ניגודים ברורים ל"אומני הפיתוי" של ימינו: מתוך 73 שנות חייו, הוא כתב שהכיר רק 132 נשים. הוא מעולם לא ניהל מערכות יחסים כפולות, והסביר שהדבר פוגע באיכות של הקשר הרומנטי. 16 נשים דחו אותו מפניהן, וכמו-כן הוא התרושש בגלל הוצאות רומנטיות, כך שכל העיסוק שלו מאד לא השתלם לו בסופו של דבר מבחינה חומרית כלכלית.

מאמר זה מהווה ניתוח בכלים פילוסופיים והומניסטים של תופעה אקטואלית מחיי היומיום. הקריאה אינה דורשת ידע קודם או הבנה של הרקע מעבר למידע הרגיל שמצוי אצל בני התקופה שלנו.
יועץ פילוסופי, בעל תואר שני בפילוסופי ובוגר קורס הכשרה ליועצים פילוסופים במכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית.
תאריך:  27/07/2010   |   עודכן:  27/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבה – לאן? בין אתרי האהבה ועקבותיו של קזנובה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
האמון בשירותי הביטחון הפלשתינים צריך להיות מוגבל והם צריכים להיות תחת בקרה מתמדת של ישראל    "מי שנכווה ברותחין, נזהר בצוננים"
אהרון רול
בחוגים מסוימים מקובלת התזה כי אך נגיע להסכמה עם הפלשתינים, אך נחזיר שטחים לדעת, אך נחתום הסכמי שלום עם מדינות מתונות ערביות ובא לציון גואל, אנו נשב איש תחת גפנו ותחת תאנתו
עקיבה לם
שלוש הרשויות שאמונות על הסדר והשלטון נלחמות זו בזו, ומי נדפק? האזרח הקטן, כמו תמיד
עקיבה לם
הרצח המחריד בנתניה הוא סימפטום של בעיה חברתית עמוקה    הגיע הזמן לחשבון נפש
אורי ברעם
צו השעה לנוכח האתגרים בפניהם ישראל עומדת מולם בעולם ובזירה הפנים-לאומית הוא הגדרה מחדש של הישראליות    בזמנים קשים אלה, בהם גואה האנטישמיות בעולם והערבים בכספם הרב מייצרים גל של הסתה אנטי ישראלית, יש להמציא מחדש את הסיפור של מדינת ישראל ועם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il