X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה כי הזירה הפנימית האירנית רוחשת מתחת לפני השטח, באופן המציב אילוצים לא פשוטים על המשטר הזדמנות פז לאובמה
▪  ▪  ▪
נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד [צילום: AP]
מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג'עפרי

מפגני הכוח של אירן בעת האחרונה, שביטוים העיקרי בחשיפת טילים ורקטות ארוכי-טווח, מטפחים במערב כמו גם במדינות המפרץ הפרסי חששות בלתי מבוטלים באשר ליכולותיה של טהרן, בדגש לתרחישי תגובה למקרה של תקיפת יעדי גרעין בתחומי המדינה.
הסיקור התקשורתי המוקפד והמתוזמר היטב, הרווי בסממני פירוטכניקה משוכללים ובדברי רהב מתלהמים, מכוון מטבע הדברים גם לצרכי פנים, בבחינת הזרקה מוראלית לתושבי אירן, שאינם רווים נחת מביצועי המשטר האיסלאמי, בעיקר לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות. כך גם בהתייחס לציון החגיגי של אירוע חנוכת הכור הגרעיני בבושהר.
לכאורה אפוא, מצטיירת אירן כמעצמה אזורית הבוטחת בכוחה ונכונה לאתגר כל איום חיצוני, בדגש לעיסוק התקשורתי המוגבר באפשרות של יוזמה התקפית אמריקנית-ישראלית; אולם מכלול סימנים ממקורות שונים, משרטטים תמונה שונה במהותה, ובעיקר חושפים תהליכים פנימיים בלתי מבוטלים, כאלה המחדדים איום גובר על שרידותו של משטר האייתולות בטהרן. לפיכך, הדעת נותנת כי האדרת היכולות הצבאיות האירניות, בעיקר בעיתוי זה, הינה סוג של הסחת דעת לנוכח בעיות מתעצמות בתוככי המדינה, ובכלל זה זליגת ביטויי מחאה גם ליחידות צבא ומשמרות המהפכה.
מספר כלי תקשורת מערביים דיווחו באמצע חודש אוגוסט 2010, באופן מוצנע, על אודות פיגועים מכוונים במתקני נפט ובצינורות הולכה של דלקים באירן, זאת תוך הצבעה על ההיתכנות כי המדובר במעשי חבלה של גורמים עוינים למשטר. היומון הבריטי "דיילי טלגרף" מסר פרטים על פיצוץ בצינור הנפט מאירן לטורקיה, על התפוצצות במתקן גז טבעי ליד העיר טיבריז, וכן על שריפה גדולה במתקן פטרוכימי בעיר אסאלוויה.
בהקשר זה העריך העיתון האמריקני החשוב "וול סטריט ג'ורנל" (24.8.10) כי יש ביטויים ראשוניים להשפעה מהותית של הסנקציות החדשות שהוטלו על-ידי מועצת הביטחון (ועליהן נוספו גזירות מחמירות מצד ארה"ב, קנדה, אוסטרליה והאיחוד האירופי) על אירן, בדגש לתחום הדלקים. על-פי הדיווח, נרשמה עלייה חדה ברמת האבטלה (עד כדי 45% בערי השדה), תקלות חוזרות ונשנות באספקת החשמל הן חזיון נפרץ, והתורים בתחנות הדלק נעשו בלתי נסבלים.
על-פי מקור זה, נרשמו לאחרונה מספר ארועים חריגים במערכת הביטחונית האירנית ובכלל זה פרישה של כ-250 קצינים משורות משמרות המהפכה, לאחר שחשפו עצמם כתומכי "התנועה הירוקה". יודגש כי הגנרל מחמד עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, הודה (סוף יולי 2010) כי קצינים בכירים רבים הביעו תמיכתם בתנועה הרפורמיסטית. במקביל, נודע כי כמה כתבים בכירים של סוכנות הידיעות FARS (המשויכת למשמרות המהפכה) ערקו מאירן ומצאו מקלט בצרפת ובארה"ב.
היומון האמריקני מסר פרטים על תקרית אווירית חמורה שאירעה בקרבת הכור הגרעיני בבושהר במהלך חודש יולי השנה, כאשר מטוסי קרב אירניים יירטו שלושה מל"טים בלתי מזוהים שטסו בגובה רב. חקירת התקרית העלתה כי היו אלה מל"טים אשר השתייכו ליחידה של משמרות המהפכה האירניים, אולם חיל האוויר האירני לא היה מעודכן בדבר. חוסר התיאום בין הצבא הסדיר לבין משמרות המהפכה אינו מפתיע, בהינתן התחרות הסמויה על יוקרת צמרת המשטר באירן. יודגש כי יחידות משמרות המהפכה מופקדות על הפעלת מערך הטילים והרקטות של אירן.
בתוך כך הולך ומסתבר כי מה שתואר כניסיון התנקשות בחייו של הנשיא אחמדינג'אד (יולי 2010), לא היה אלא תרגיל של לוחמה פסיכולוגית מבית היוצר של הנשיא האירני, שתכליתו יצירת אהדה ציבורית לנשיא, תוך הטלת האשמה מרומזת למעשה על גורמים חיצוניים. בראייה לאחור נראה כי הזדקקותו של המשטר ל"תרגיל" מתוקשר מסוג זה, הינה הוכחה נוספת לתחושת המצוקה האופפת את הצמרת האירנית בעת האחרונה.
ראשי התנועה הרפורמיסטית, מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי, ממשיכים מצידם בפעילות נמרצת במוקדי התמיכה שלהם, במטרה להוכיח כי "התנועה הירוקה" חיה ונושמת. החשיפה המועטה של פעילות זו כלפי המערב היא תולדה ישירה של העצמת המגבלות מצד המשטר על חופש המידע ובכלל זה פיקוח הדוק על רשת האינטרנט והטלפוניה.
על-רקע הנאמר לעיל משתקף שוב כי הזירה הפנימית האירנית רוחשת מתחת לפני השטח, באופן המציב אילוצים לא פשוטים על המשטר. עובדה זו, לצד מכלול הסנקציות המשודרגות, אינן עניין של מה בכך. "חדירת" הלכי-רוח רפורמיסטיים גם לשורות משמרות המהפכה והצבא, היא תופעה חדשה יחסית, הטומנת בחובה חשיבות מיוחדת, שראוי לתת עליה את הדעת.
מצרף הסימנים המעידים על סדקים נוספים במצב הפנימי באירן, על-אף פרופיל החשיפה הנמוך שלהם, ראוי שידרבן מהלכי השפעה והכוונה מבחוץ, בעיקר מצידה של ארה"ב, כדי להאיץ תהליכים בעלי עניין לעולם החופשי. האדישות היחסית, שגילה ממשל אובמה כלפי המתרחש באירן במהלך האירועים האלימים של קיץ 2009 באירן, היו ללא ספק בגדר טעות אסטרטגית. תיאורטית לפחות, מתקיימות עתה נסיבות המייצרות הזדמנות בלתי חוזרת, מבחינתן של ארה"ב ובנות בריתה, מול הזירה האירנית, כאשר התרחיש הכוחני אינו בהכרח חזות הכל.

תאריך:  27/08/2010   |   עודכן:  27/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבט עדכני על הזירה הפנימית באירן: סימנים מעודדים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התערערות המשטר - דוחפת למלחמה
עדינה קליין  |  28/08/10 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
אם נגיע למודעות שאין לנו כלום משלנו והכל הוא חסד ה' - נזכה כולנו למחילה גמורה ולכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
איתמר לוין
ישראל צריכה אלופים שיהיו אמיצים ונועזים לא רק מול אירן אלא גם מול מפקדם    מדוע נאלץ ברק חוסיין אובמה להודיע שהוא נוצרי?    אהוד ברק (והנשיא פרס) מבלבלים בין הדימוי לבין המציאות ביחס לילדי המסתננים הלא חוקיים   
ראובן לייב
תדירות היחסים, משך המגע והשימוש באמצעי-מניעה עולים לאין שיעור על אלה של העבר
שאול דישי
מה יהיה עכשיו באקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה עם תום ימי התום של ההצבעה החופשית מקול אינטרס?
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מעריכים כי כוחו הפוליטי של הנשיא אובמה ייחלש בחודשים הקרובים וכי הממשל האמריקני לא יצליח לקדם את פתרון הבעיה הפלשתינית    לפיכך המו"מ הישיר בין מחמוד עבאס לבנימין נתניהו יהפוך למשחק ידוע מראש של "ניהול הסכסוך ולא פתרונו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il