X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות נדונו עשרות מקרים של דירקטורים חיצוניים שלא מילאו תפקידם כיאות, התרשלו ואפילו פעלו בניגוד עניינים תיקון לחוק החברות - חובה!
▪  ▪  ▪
היכרות מוקדמת - פסולה [צילום אילוסטרציה]

משימת הדירקטורים החיצוניים (דח"צ = דירקטור חיצוני) בחברות הבורסאיות היא להיות "כלבי השמירה" של ציבור בעלי המניות (שאינו בעל שליטה) ולהתנהלותן התקינה של החברות. אלא שבשנים האחרונות חזה המשק בחלוקת משכורות מוגזמת, בונוסים ואופציות למנהלים בחברות הציבוריות שנקבעו על-ידי בעלי השליטה, אף שאלה מחזיקים בידיהם לפעמים במיעוט מניות (לפעמים כ-10%...), כך שמשכורות ובונוסים מנופחים אלו ממומנים לפעמים למעשה על-ידי 90% מבעלי המניות שהם אצל הציבור (לרבות קופות גמל ופנסיה), כאשר הדח"צים שהיו יכולים למנוע זאת שתקו ולא התערבו.
הסיבה לכך ברורה ומדהימה כאחת; מאז ומתמיד הדח"צים ממונים על-ידי בעלי השליטה בחברה - תקשיבו שוב: בעלי החברה הם אלה אשר ממנים את הדירקטורים החיצוניים! מינויים אלו, ברוב המקרים, נעשים על בסיס של היכרות מוקדמת עם המועמד (מכר, ידיד, קרוב משפחה וכדומה) של אחד מבעלי העניין בחברה, או מינוי בשיטת "חבר מביא חבר" ולפיכך, הדח"צ הנבחר אינו תמיד בהכרח בעל כישורים מתאימים לתפקידיו; אבל מה שכן קורה בפועל הוא: שהדח"צ הנבחר מכיר טובה לבעלי השליטה שמינו אותו.
הכרת תודה זו יוצרת מיד זיקה בין הדח"צ לבעלי השליטה בחברה. זיקה זו גורמת לדח"צ לרצות את אלו שבחרו בו, ולפיכך להיות קשוב וחיובי יותר לרצונותיהם ולפעילויותיהם, מאשר לשמירה על האינטרסים של בעלי המניות מהציבור ומהחברה גם יחד. יותר מכך - הדח"צ גם מודע לכך שהארכת שירותו כדח"צ תלויה לחלוטין בהחלטתם של בעלי השליטה בחברה, וזה כמובן תלוי בדרך-כלל בשיתוף הפעולה מצידו עם רצונותיהם ופעילותם.
בשנים האחרונות נדונו עשרות מקרים של דירקטורים חיצוניים שלא מילאו תפקידם כיאות, התרשלו ואפילו פעלו בניגוד עניינים. בחלק מהמקרים אף הושגו הרשעות בבתי-משפט. לפיכך, נראה בעליל שלפרקטיקה הקיימת של מינוי דח"צים יש מחיר כבד לציבור בעלי המניות שאינם בעלי שליטה, לעמיתי קופות הגמל והפנסיה המושקעים בחברות, ולמשק בכללו. מתבקש, לכן, תיקון חקיקתי אשר יפסיק לאלתר נוהג נפסד זה של מינויים, ולדאוג לכך שדירקטור חיצוני אכן יהיה חיצוני, משוחרר מכל מחויבות לבעלי החברה ו/או למי שמינה אותו ו/או המליץ על מינויו. חייבים להפסיק את העיוות בו דח"צים מאשרים "נדיבות" של בעלי השליטה לשלם לעצמם על-חשבון הציבור - וזאת, כאמור, על-ידי תיקון לחוק החברות.
מוצע לכן ליצור סעיף תיקון לחוק החברות, הקובע שתוקם ועדה מיוחדת ברשות לניירות ערך, שתכין מאגר/רשימה של דירקטורים חיצוניים בעלי כישורים, שתתבסס על בחינה מדוקדקת בכתב ובעל-פה לכל המעוניין והמועמדים יסווגו לפי כישוריהם. הזכות לבחור דח"צים אומנם תישמר לאסיפה הכללית של כל חברה, אבל תהיה מתוך רשימת מועמדים שתוגש לחברה על-ידי הרשות לניירות ערך, רשימה שתציג לפחות 12 שמות של מועמדים מתאימים ששמותיהם הוצאו באופן אקראי מהמחשב.
השאלה החשובה היא - האם יימצא חבר-כנסת שייקח על עצמו משימה חשובה זו, אף שברור כי הנושא יותקף קשות על-ידי לוביסטים, וכי הדבר יפגע ביכולתו לקבל בעתיד תרומות מחברות בורסאיות?

הכותב שימש כדירקטור חיצוני בחמש חברות ציבוריות גדולות ב-18 השנים האחרונות.
תאריך:  10/10/2010   |   עודכן:  10/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המינהל (הלא-תקין) במינוי הדח"צים בחברות הבורסאיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
שלושה פנים לרה"מ בנימין נתניהו    אלו מבין השלושה הם פניו האמיתיים?    הייתכן כי אלו השייכים להשקפות הימניות של אביו?
ראובן לייב
תחילה היו משה דיין, אריאל שרון ואהוד ברק עטורי-תהילה בזכות הישגיהם, אך בסופו של דבר איבדו את עולמם בשל כישלונותיהם    כך חולפת תהילת-עולם
גד גזית
השנים שחולפות לא מכהות את עוצמת הטראומה. כאב האובדן לא נחלש. הכעס והאכזבה לא יימחו. החשבון לא נסגר והעוול לא נמחל    משום שעד היום אנו חשים אשמים
דוח מרחב
הצטרפות סגל האוניברסיטה הפתוחה לארגון "כוח לעובדים" היא עוד אזהרה על הנעשה בשוליים הרדיקליים של החברה הישראלית
מיכאל הרשקוביץ
ממשלת ישראל החליטה לאמץ את הצעת דיין ולהפקיר פצועים במעוזים לאורך התעלה, לשלוח כוחות להתאבד בקרבות הזויים ואבודים מראש, ולעטר גנרלים באותות גבורה שהעניקו להם החיילים הפשוטים ודרגות הפיקוד הזוטרות על מגש נוטף דם של לוחמים, אשר בתעוזה ובעוצמות נפשיות בלתי נדלות החליטו שלא לוותר על חבריהם, למרות ההוראות והפקודות שנחתו עליהם לעשות זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il