X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הופעת ילדים בטלוויזיה עלולה להוביל את הצופים למסקנות שליליות גורפות גרוע מזה, מידע שלילי מקדים על התלמיד באופן זה עלול לרפות, ולו גם באופן בלתי מודע, את ידי העוסקים בחינוך
▪  ▪  ▪
"בחשיפה יש פוטנציאל לנזק". הלפרין
[צילום: יח"צ]

בעידן של רייטינג, עם גיבורי תרבות חדשים, בוגרי תוכניות ריאליטי, מהווה לעיתים החשיפה בטלוויזיה אטרקציה בעיני הורים וילדים. אך לא כל הנוצץ זהב.
בדיון סוער שהתקיים לאחרונה בוועדה לזכויות הילד בכנסת, עלה נושא ההשלכות של השתתפותם של ילדים בתוכניות ריאליטי. להשתתפות מסוג זה, עשויה לדעתי להיות השפעה שלילית על חיי הילד גם במקרים בהם הוא רק נוכח, ולא משתתף פעיל, וגם כאשר הפרסום נעשה באישור הוריו. הכוונה לדרך שבה הילד עלול להיתפס בידי אלו הצופים בהתנהגותו ובהתנהלות בני משפחתו מעל גבי המסך.
בחשיפה או פרסום של מידע על התנהגותם, הישגיהם, ועמדותיהם של ילדים, בעיקר כאלה המציגים אותם באור בלתי מחמיא, גם זו שהיא מחוץ לשעות הלימודים, יש פוטנציאל לנזק. חשיפה שלילית, פוגעת בראש ובראשונה בקשר של התלמיד עם הדמויות החינוכיות המלוות אותו, שיתקשו באופן טבעי לשדר ציפיות חיוביות לגבי יכולותיו השונות. בנוסף לכך, פוגעת החשיפה בזכות הילד לפרטיות, פותחת פתח לניצולו וללעג מצד חבריו. בתוכניות ההדרכה עליהן דובר בוועדת הכנסת, לדוגמה, חודרות המצלמות לתוך ביתו של הילד ממש, והן מאפשרות לצופה להיות חלק מן הדינמיקה המשפחתית האינטימית ביותר.
לכאורה, יש לתוכניות אלו כוונות טובות: המשפחה המקבלת את ההדרכה, כמו גם הצופים בבית, לומדים שיטות ורוכשים כלים לפתרון בעיות בתוך המסגרת המשפחתית. אלא שהנזק במקרה זה גדול מן התועלת: חשיפה מסוג זה יוצרת "דעה קדומה" המשתרשת אצל הצופים, העשויה להשפיע על התייחסותו של המורה לתלמיד, עד כדי אפלייתו לרעה.
קביעה זו נכונה במיוחד ביחס לקבוצות אוכלוסיה מודרות ומוחלשות בחברה. פיתוח רגשות שליליים כלפי פרטים או קבוצות, עוד קודם להיכרות אתם, ועל סמך השתייכות מגזרית, מעמדית, סטריאוטיפים שליליים, סטיגמות או ציפיות נמוכות, גורמים לילד בהרבה מהמקרים להתנהג בהתאמה, והתוצאה היא חיזוק הציפייה הראשונית, עד כדי הפיכתה בהמשך להתנהגות קבועה.
ציפיות שליליות עלולות אפוא להוליד התנהגויות שליליות. הופעת ילדים בטלוויזיה עלולה להוביל את הצופים למסקנות שליליות גורפות. גרוע מזה, מידע שלילי מקדים על התלמיד באופן זה עלול לרפות, ולו גם באופן בלתי מודע, את ידי העוסקים בחינוך.
"הנבואה המגשימה את עצמה"
דברים אלה נסמכים על שני מחקרים, העוסקים בנטייה שיש לציפיות מן האחר לגרום לו להגיב בהתאם. תופעה המכונה "הנבואה המגשימה את עצמה" והבאה לידי ביטוי בשני אופנים: האחד מתייחס למקרה החיובי, שבו ציפיות גבוהות יגדילו את הסיכויים לביצועים גבוהים. השני הוא המקרה השלילי, שבו ציפיות נמוכות יגדילו את הסיכוי לביצועים נמוכים. שני המקרים גורמים לפגיעה בעיקרון השיוויון בחינוך, ויוצרים אפליה בתוך המערכת עצמה.
"אפקט פיגמליון"
כבר בשנת 1968 מצאו רוזנטל וג'יקובסון כיצד העברת מידע כוזב חיובי על יכולתה וכישוריה הלימודיים והחברתיים של קבוצת תלמידים, שנבחרה באופן אקראי, השפיעה על ציפיות המורים ממנה. שהשפיעו על היכולת ועל המוטיבציה של תלמידיהם. ואכן הישגיהם של אותם התלמידים היו גבוהים מקבוצת הביקורת. תופעה אותה כינו החוקרים בשם "אפקט פיגמליון".
"אפקט הגולם"
עיקרון זה עובד גם בכיוון ההפוך. שנים מאוחר יותר בדק פרופ' אלישע באב"ד את השפעותיהן של ציפיות שליליות של מורים על תלמידיהם כשפעם הושתלו נתונים שליליים. התברר, כי חברי הקבוצה קלטו את הציפיות הסמויות ואת חוסר האמון של המורים בכישוריהם וביכולותיהם ומימשו אותם הלכה למעשה. תופעה שזכתה לשם "אפקט הגולם".
המסקנה מכל האמור לעיל היא, כי רק מידע הכרחי, הנוגע לביטחונו הרגשי והפיזי של הילד, צריך לעבור הלאה. כל מידע אחר עשוי לפגוע ביכולתו למצות את כישוריו ללא אפליה, התעלמות, או זלזול. השתתפות בתוכניות ריאליטי מהסוג שציינו היא לבטח איננה המתכון הנכון לשמירה על זכותו של הילד לחינוך טוב ולחיים בריאים.

תקציר התוכנית
מחברת המאמר הינה מפתחת תוכנית אמ"ת למאבק באלימות
תאריך:  12/11/2010   |   עודכן:  12/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא כל הנוצץ זהב
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שיתוף ילדים בתוכניות ריאליטי
אביבית 1234  |  12/11/10 20:46
2
תוכניות ריאליטי
אוהד, תל אביב  |  12/11/10 21:04
3
אכן ילדים יכולים להיות אכזריים
רמת גנית   |  12/11/10 21:13
4
זה עתה קבלתי הכתבה, נפלא! ל"ת
אורית, חיפה  |  14/11/10 07:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
האבחנה ההלכתית שיהודי הינו אך ורק מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר כהלכה, הייתה נכונה וחשובה כל עוד היה העם היהודי נעדר מולדת משלו    התנאים החשובים האלה איבדו את חשיבותם עם כינונה של מדינת-ישראל ויש למצוא להם חלופה אחרת
אברהם (פריצי) פריד
1,600 ימי מחדל    הקלון    חרדת החרדים    ג'ובים לח"כים פורשים    איש לא נעלב    הפרווה של ח"כ תירוש
צבי גיל
החמאס, החיזבאללה, הסורים, אל-קאעידה ואחמדינג'אד נמצאים במקום רביעי בסולם הדאגות של הציבור, בדיוק ההפך מסדר העדיפויות של הממשלה שהם בחרו
ציפי לידר
מה היה הנשק הסודי של יעקב? כן, ניחשתם, התפילה וקדושת הארץ    מה מסמל סולם יעקב    וגם: מה מקור השם יהודי?    על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו
עו"ד אברהם הללי
יציאת יעקב מארץ אבותיו    יד ישראל על העליונה    גורל ישראל להיאבק    הכל גלוי וכתוב בתורה    פנינים לפרשת ויצא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il