X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה גדליהו מביא נתונים ועובדות שאושרו על-ידי רשות המים, המעלים הרהורים וערעורים באשר ליעילות ולמחיר המים שמשלמים הצרכנים בישראל המכתב המלא ותגובת רשות המים
▪  ▪  ▪
השימוש אינו מינימלי [צילום: יח"צ]

הקמת רשות המים ותאגידי המים הייתה במטרה לייעל את המערכות ולהוזיל את מחירי המים לצרכנים, והנה הגיע אלי באקראי, במסגרת תפוצה במייל של מכתבי שרשרת, מכתבו של פנסיונר, מר משה גדליהו מחיפה. המכתב מדבר על נתונים ועובדות שאושרו על-ידי רשות המים (המצורפת גם בזאת), המעלים הרהורים וערעורים באשר ליעילות ולמחיר המים שמשלמים הצרכנים בישראל באשר הם. בחרתי לפרסם את מכתבו של גדליהו כלשונו ושהציבור ישפוט:
  • כידוע לכולכם הוקמה "רשות מים" ארצית הפועלת דרך תאגידים חופפים לרשויות המקומיות. זה כשלעצמו מעורר שאלת הצורך לעשות כן, אלא אם כן מישהו מצא דרך לנפח את המנגנון הבירוקראטי בעוד כמה עשרות פקידים בכירים כמו מנכ"לים וסגניהם, פקידות בכירות וכו', ומאחר שצריך לדאוג למשכורותיהם, רשות המים נקטה מיד בשני צעדים משמעותיים:
    א. נקבעו מכסות מים, 2.5 ממ"ק לחודש לכל נפש מדווחת. להזכירכם, שאלון בדבר הנפשות המתגוררות בדירה הופץ ע"י הרשות המקומית. לכמות זו ניתן השם "כמות מוכרת".
    ב. נקבעו שני מחירים. האחד "נמוך", 6.988 ש"ח לממ"ק עבור אותה כמות מוכרת והשני, גבוה, 10.299 ש"ח עבור כל כמות מעבר לה. מחירים אלו בתוקף מ-1.1.2010.
    מתוך הנחה שה"כמות המוכרת" היא הכמות המינימלית הדרושה לקיום החיים הנורמאליים של בן-אדם, הפניתי לרשות המים מכתב בנידון. להלן הקטע הרלוונטי:
    להלן חישוב קטן שעשיתי על-מנת להבין כיצד הגיעו ל"כמות המוכרת" שלפי דעתי אמורה להיות הכמות המינימלית שאדם אמור לצרוך בחודש ימים:
    אסלה - פעמיים ביום עבור "צרכים גדולים", 9 ליטר בכל פעם: 540 ל' - 9X2X30.
    ארבע פעמים ביום עבור "צרכים קטנים" (אני בן 77), 4.5 ל' כל פעם: 540 ל' - 4.5X4X30.
    מקלחת פעם ביום, 25 ל'. בכל פעם: 750 - 25X30.
    כביסה - פעם בשבוע, 100 ל'.
    למחזור - 400, סה"כ - 2,230. כלומר, נשארו 270 ליטר מים שאמורים להספיק לשתייה, לבישול, לשטיפת הכלים ולניקוי הבית.
    לאור החישוב הנ"ל, נראה לי ש"הכמות המוכרת" קטנה מן המינימום ההכרחי ונקבעה כך שלמעשה בלתי אפשרי לא לחרוג ממנה.
    אודה לכם מאוד על תשובתכם בהקדם.
    את המכתב שלחתי ב-20.5.2010. תשובת הרשות נושאת את התאריך 6.10.2010. אני מביא אותה לפניכם במלואה:

"מנגנון סוציאלי מינימאלי"

  • שימו נא לב לפיסקה האחרונה:
    "ברור כי כמות זו אינה אמורה להספיק לצריכתו החודשית של צרכן, כמות זו משקפת סוג של מנגנון סוציאלי מינימאלי אשר כל מטרתו לאפשר הקצאת מים מינימלית בתעריף נמוך מתעריף העלות של המים דה פקטו".
    לדעתי, מתעוררות כמה שאלות:
    1. אם מדובר במנגנון סוציאלי, למה לא לקחו בחשבון את הצרכים המיוחדים של הקשישים. אלה נמצאים רוב שעות היממה בבית וכל תצרוכת המים שלהם נמדדת ע"י המונה הביתי. לעומתם, אלה שעדיין עובדים, נמצאים שעות לא מועטות מחוץ לבית, משתמשים בשירותים של מקום העבודה, לפעמים גם מתקלחים שם ובהרבה מקרים גם אוכלים ארוחה אחת ביום, לפחות. כלומר, הם זוכים להטבה משמעותית בתצרוכת המים.
    2. אשר למחיר המים. לפני זמן מה העברתי אליכם מצגת שלא אני הכינותי, הדנה בניסיון שנעשה בחברת החשמל להתפיל מים. אוסיף לנאמר שם כמה פרטים:
    מתקן ההתפלה הוקם באשדוד, בשטח תחנת הכוח אשכול, בשנת 1980-81, כושר ההתפלה היה אמור להגיע ל-50 מיליון ממ"ק בשנה. שיטת ההתפלה הייתה "אוסמוזה הפוכה", אותה שיטה שמשתמשים בה במתקני ההתפלה היום. המתקן עבד כ-4 חודשים, לא גמר את תקופת ההרצה והופסק כי מקורות טענה שהוא "יקר מדי", 1.5 דולר לממ"ק, בזמן הרצה. ב-1984 פורק סופית.
    3. אם לא מדובר ב"כמות מוכרת" שמתבססת על איזשהם קריטריונים, מי לידנו יתקע שמחר-מחרתיים לא יחליטו להקטין עוד את ה"כמות המוכרת" או אפילו לבטלה כליל.
    הזכרתי את המצגת. אם טענתו של מי שהכין אותה נכונה ומקורות הכשילה את המיזם מן הסיבות שהועלו בה, לדעתי יש מקום לחקירה פלילית נגד מקורות. תארו לעצמכם שמתקן התפלה היה עובד כבר 30 שנה, איך הייתה נראית היום הכנרת. מה עוד שאפשר להניח בביטחון מלא שלא היינו מסתפקים במתקן התפלה אחד. האם יתכן שמשבר המים נגרם במתכוון?
    אני מקווה כי לאחר שקראתם (אם הגעתם עד כאן סימן שכן) תפיצו את המייל הזה לכל רשימת התפוצה שלכם. שהציבור יידע ואולי ימצא מישהו שיוכל לקחת את זה צעד אחד קדימה.
    בברכה, מ. גדליהו
עד כאן מכתבו של גדליהו.
ולסיכום: תודה לך מר גדליהו; ומן הראוי שקברניטי המדינה ייקחו את הנושא לתשומת ליבם, בעיקר רשות המים ותאגידי המים באשר הם.

תאריך:  23/11/2010   |   עודכן:  23/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחיר המים - מכתבו של פנסיונר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היבט נוסף לא כללת - חבל
בן צבי  |  24/11/10 00:31
2
עיקר המים מבוזבזים ע"י החקלאים
לינור לוי  |  24/11/10 10:56
3
הנחות לפנסיונרים
אילנה12  |  16/12/10 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
השחיתות בקופ"ח מאוחדת היא תוצר של הפרטה לא אחראית, שנעשתה ללא רגולציה מתאימה    הפרטה מהסוג הזה תוביל לשחיתות גם במשק המים ובשירותים אחרים שהופרטו ללא תכנון    הפחד הוא שהמדינה תמשיך להפריט גם ארגונים כמו בתי כליאה ומרכזי גמילה, כשהכל עלול להתפוצץ לנו בפנים בשנים הקרובות    חייבים לעצור את תהליך ההפרטה!
אברהם שרון
היו "מערכות בחירות", גם לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל, שהיו מרות וחריפות ואף בוטות, אבל דומה כי זו הפעם הראשונה שבה מופרים ונפרמים כל קשרי השתיקה ונשברים כל הכללים. זו הפעם הראשונה שמועמדים או מי מנאמניהם עושים שימוש כה מופגן, כה מתוקשר, בנשק יום הדין – במין
מוטי פלד
"החיים בצל בעל הלום קרב הם חיים של מתח בלתי פוסק, של לבד. בשנים האחרונות התחלתי לגלות שגם אני סובלת מאותם תסמינים שמהם סובל בעלי"    בת-זוג של הלום-קרב בספר המתאר את התמודדותה    חיילים ששבו ממלחמות בשנים עברו נתקלו בחומה חסרת-רגש    רק במלחמת לבנון השנייה החלו המערכות לקחת אחריות
יחיאל (חיליק) רוזמן
"עזה יא עזה"... "אין לי חופש"... "מהנהר ועד לים פלשתין תהיה חופשית"...    שורות אלו מעטרות שיריהם של זמרים פלשתינים, אמריקנים, ישראלים ואחרים, המשמשים יחידת-קרב תרבותית למען העם הפלשתיני    מוזיקה בשירות האינתיפאדה
עקיבה לם
התנגדות המרכז והשמאל למשאל העם על נסיגה מהווה זלזול באינטליגנציית הבוחר    הבוחר לא מבין מספיק על-מנת להכריע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il