היום היה יום גדול - מעל מרקע הטלוויזיה עלה קולו של הקריין עם הודעה דרמתית - הרגולטור מטפל בנושא חדש הקשור לחברות ה
סלולר והפעם - נעילת כרטיס SIM.
אז מה הסיפור הפעם - מסתבר שחברות הסלולר מהם אתה רוכש מכשיר נועלות את כרטיס ה-SIM כך שאם תרצה לעבור לחברה מתחרה ואולי תיקח אתך את המכשיר שרכשת מהחברה אותה אתה עומד לנטוש לאנחות, מכשיר שעליו שילמת במיטב כספך, יהיה עליך לשלם אי אלו עשרות שקלים על-מנת שחברת הסלולר הנעזבת תועיל בטובה לשחרר את הנעילה האמורה.
האמור לעיל מתרחש השבוע בעוד שרק לא מזמן, "הוסדר" נושא "דמי הקישוריות" ויש עוד נושאים כאלו או אחרים שטופלו ויטופלו - הכל על-מנת להגן עלינו הצרכנים מפני הריכוזיות והעצמה של חברות הסלולר.
אלא מה, לחברות הסלולר כנראה יש שיטה בדוקה להסדרת השמירה על הרווחיות שלהם והשיטה פשוטה להפליא: בשלב הראשון, מתווכחים עם הרגולטור שהרי לא נעים לקבל תכתיבים מהשלטונות. בשלב הבא, לאחר "ניצחון" הרגולטור, ממתינות החברות זמן קצר ופונות לפתרון מצוקתן באופן הפשוט ביותר שניתן לעלות על הדעת - עליה במחיר דקת שיחה ו/או משלוח מסרונים ו/או כל סעיף אחר המצוי בחשבוניות החודשיות הנשלחות אלינו.
מה שתמוה בכל הסיפור זה שנראה, על פניו, שהרגולטור לא מפיק את הלקח המתאים והפעילות להסדרת סעיפי חיוב שונים נמשכת אך תוצאותיה ידועות מראש: או שהרגולטור יפסיד (כנראה שלא) או שינצח ואז יועלו מחירים.
אז מה עושים?
ראשית, אני בהחלט בעד רווחיות אצל חברות הסלולר. אם יפסידו וחלילה יפשטו רגל, מה נעשה בלי הטלפון הנייד שהפך לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו. אלא מה - מן הראוי שהרווחיות תהא סבירה ובמילה סבירה נראה כי הנכון ביותר זה להשוות מחירים עם מדינות אחרות בעולם, השוואה שכיום מראה כי חשבון הטלפון הממוצע ביחס להכנסה ממוצעת, במדינתנו הקטנה, הוא גבוה ביותר.
תיאורטית, ישנן מספר אפשרויות: האפשרות הראשונה היא "מרד צרכנים". חבל להרחיב - זה לא עובד בארץ. האפשרות השנייה היא פיקוח על המחירים. גם כאן, ספק אם זה "טוב לעם היושב בציון". הניסיון מראה כי מעורבות ממשלתית במגזר העסקי, לגמרי לא בטוח שזה טוב לטווח הארוך.
אז מה נשאר - הגברת התחרות. תנו רישיון לכל דורש להקים חברת סלולר מתחרה, בין עם חברה הכוללת תשתיות משלה ובין אם זו חברה סלולר וירטואלית הנשענת על תשתיות של אחרים. תחרות אמיתית בהחלט עשויה לעזור להגיע לרמת מחירים דומה לרמת המחירים בעולם המערבי אליו רובנו מבקשים להידמות.
ובהזדמנות זו - אם מישהו יצליח לגרום לכך שהדיווח החודשי של חברות הסלולר יהיה פשוט להבנה, יבורך. אני מנסה כבר שנים להבין חשבוניות אלו אך לצערי, עד כה, ללא הצלחה.