על הרבה דברים ניתן להתווכח, אך את העובדות קשה מאד להכחיש או להעלים. בשנתיים האחרונות שוטף את העולם ואת ישראל גל פייסבוקי עצום ממדים. לא בכדי אני מגדירו כגל עצום כי האפקט שלו הנו כצונאמי.
החל מהקטן בילדים... וכלה בגדול שבמבוגרים כולם פתחו עמוד אישי/עסקי בפייסבוק, היום תוכלו למצוא ברשת החברתית הגדולה בעולם גם אנשים בגילאי ה-80 אשר כל קשר בינם לבין טכנולוגיה או אינטרנט אינו ברור מאליו ואף זוכה להרמת גבה.
מצד שני גם ילדינו נמצאים בפייסבוק, ולמרות האיסור על פתיחת כרטיס מתחת לגיל 13, הם נמצאים שם בהמוניהם. על-כך יש לתת את הדעת ברמה הפרטנית על-ידי כל הורה לילדים. הסכנות האורבות שם אינם וירטואליות כלל וכלל, אלא מקור לסכנה אמיתית ומוחשית שכן כל סוטה או שוחר לטרף..., מבלה זמן ניכר ברשתות החברתיות ומנסה "לצוד" קורבנות תמימים שחושבים שהם מדברים עם נער/ה בן גילם אבל בפועל משמשים "מזון" לכל אותם סוטים אשר טרום עידן האינטרנט היו מנת חלקנו בגנים ציבוריים, פארקים ופינות אפלות.
כל ההקדמה הזו מחזירה אותי לנושא לשמו התכנסנו: האם הרשתות החבריות הינן טרנד בר-חלוף או עובדה מוגמרת?
לפני מספר ימים התרייאנו מספר ידוענים בנושא זה. אחד מהם אף טען כי "תוך שנתיים כבר נשכח שהיה פייסבוק". ואני מדבר על ידוען מוכר בכל בית בישראל. יתר הקולגות שלו טענו כי מדובר בטרנד שיחלוף בעוד 10 שנים, וחלק טענו כי אכן פייסבוק כאן להשאר לתמיד.
ואלו הם אנשים שמביעים דעתם בתקשורת על בסיס יומי וגם הם לא מבינים את משמעות המדיה הזו, הרי פייסבוק לא משוטט חופשי בעולם ריק וחסר חיים, אלא מבוסס וחי על רשת האינטרנט לה פנים רבות, כאשר פייסבוק הינו רק שבריר של קצה קרחון היכולות של מדיה זו.
בסקרים המפורסמים מעת לעת עולה כי פייסבוק כבש את המקום שני בפופולריות הגולשים עם 68% מסך הגולשים.
המשמעות היא אחת: פייסבוק שולט ביד רמה בצמרת האינטרנט ולמעשה אנו דואגים להזינו מיד יום ושעה בתכנים שלנו - תמונות, טקסטים, הגיגים, רחשי ליבנו ומה לא בעצם.
מי רואה את כל מה שאנו מעלים לעמוד שלנו, מי יכול ועושה בכך שימוש לא נאות.
לצערי הרב, לא מעט אנשים אשר טרום עידן הפייסבוק "הסתתרו" בצ'אטים, פורומים, חדרו באותה תחפושת גם לפייסבוק הפרטי שלנו. רגע האם הוא באמת פרטי שלנו?
התשובה היא לא!. אין אנו יכולים לצפות כי אתר כלשהו יתן לנו במה אדירה שכזו לשימוש בחינם וללא כל אג'נדה נסתרת. העובדה כי עד לכתיבת שורות אלו הנושא הכי מדובר ברשת הינו "הגנת הפרטיות" ובייחוד בזירת הפייסבוק מעידה יותר מהכל כי אין פרטיות בזירה זו, היא קלה ונגישה לכל אדם שיחפש את שמכם, התכנים שלכם, פרטי מקום העבודה, מייל, וכל סיפור חיינו רשום ומתועד. למעשה, הפכנו את עצמנו נגישים ופתוחים לכל דורש. גם אם נחפוץ להגן על פרטיותנו פייסבוק לא יאפשר לנו לעשות זאת בצורה יעילה, שכן נהרוס להם את כל מהות הרשת החברתית והעניין בה ידעך. את מקומה תתפוס רשת חברתית אחרת. כאשר שום דבר לא השתנה פרט לכתובת WWW אליה נגלוש.
אז מה בעצם אנו עושים עם כל המידע הזה ואיך אנו שומרים על הפרטיות שלנו?
ראשית, מתחילים מהקטן לגדול (בטווח גילאי הילדים). מסבירים להם על הסכנות האורבות ברשת, על-כך שכל אחד יכול להתחזות לאדם אחר לגמרי, לא למסור שום פרט מזהה ולו הקטן ביותר, אפילו לא באיזה בית ספר לומדים או באיזו עיר גרים. לבדוק כי הם לא משוטטים בכרטיסי מבוגרים וההיפך.
להקפיד כי ילדים מתחת לגיל 13 לא ינהלו כרטיס בכלל, ואם כן לסגור אותו מיידית.
להקפיד להיכנס אליהם לפרופיל כל כמה ימים ולבדוק פוסטים ישנים ותגובות של החברים שלהם. להיכנס לעמודי החברים ולקרוא שם תוכן. בקיצור, להפוך לצערנו הרב לבלש גשש אחרי הילדים.
גם פייסבוק אנגליה החליטו לשתף פעולה עם ההורים עקב מחאה ציבורית גדולה והקימו
עמוד לטובת בטיחות הגלישה.
ברמה העסקית הבעיה הרבה יותר סבוכה, שכן אנו רוצים ליצור קשרים עסקים ככל הניתן. ואיך נעשה זאת אם נגביל את המידע אודות העסק?
גם לכך יש פתרון. ראשית, הקפד כי פרטי העסק הינם אלו המפורסמים באמצעים אחרים, אל תיתן את כתובת המייל הפרטית שלך בעסק אלא את המייל הכללי info@....
אל תעלה תמונות אישיות שלך פרט לתמונה או שתיים וגם אז הקפד להופיע לבד בתמונה ובלבוש הולם את עיסוקך. אל תנדב מידע לכל דורש, קרי: מישהו פנה אליך בקיר(וול) בשאלה מקצועית. אל תעניק תשובה מעמיקה ומלאה, אלא ענה בראשי פרקים ובקש ממנו ליצור קשר ישיר עימך או בקש את פרטיו ליצירת קשר. זכרו כי המידע אותו אתה מעניק על הוול בחינם אספת והרווחת ביושר ושנים של התמקצעות בעבודתך.
הקפד לעלות לוול(קיר) עבודות אחרונות של העסק, המלצות של לקוחות, פיתוחים או כל דבר המתחדש בעסק ורצוי שהציבור הרחב ישמע על כך.
אל תתבטא בנושאים פוליטים למינהם, זה לא המקום או הקהל להביע דעה פוליטית או אישית. חשובה ככל שתהיה שמור על העמוד עסקי ומקצועי.
גם כאן הקפד לברור את החברים, ואל תאשר מבלי לקרוא את תוכן מבקש החברות. היה ולא תמצא אותו מתאים או את חוג חבריו, אל תאשר ואף חסום אותו במידה ותמצא אותו פוגעני ברמה כלשהי.
הקפד לשמור על שפה נאותה ותרבות דיון, היה עינייני ולא מתלהם, הבע דעה מקצועית וגבה אותה במחקרים/הוכחות. רק כך תוכל לפתח עמוד עסקי מקצועי ומעניין אשר יהווה עוד קשר של העסק עם הלקוחות הקיימים ולקוחות פוטנציאלים. הקפד לפחות פעם בשנה להעניק לחברים הטבה/מתנה אפילו ברמת "טיפ" מקצועי.
אל תסכים לכל הצעה שתקבל כי הרשת מלאה בהצעות הזויות ושקריות.
אל תצרף קבוצות מחאה,מועדוני מעריצים, משחקי רשת, ואפליקציות אחרות מבלי לבדוק האם רלוונטי לעסק.
דאג כי בעמוד תהיה גישה נוחה לסרטי הוידיאו, תמונות, מצגות וכו'.
כאן תוכלו למצוא אפליקציות חינמיות מדליקות ושימושיות לעסק שלכם אותם תוכלו לעלות לבד וללא עזרת מתכנת או מעצב.
יש עוד הרבה מה לכתוב, נמשיך במאמר הבא.