X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"הקו הירוק" מעולם לא נקבע כקו גבול ותביעותיהם של הפלשתינים בעניין הפליטים הן חסרת בסיס, גם חוקית וגם היסטורית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
בעוד שהערבים שוללים את זכותם של היהודים שהוריהם נרצחו בחברון ב-1929 מלשוב לבתיהם, הם דורשים כי צאצאיהם של הפליטים הערבים שברחו בגלל מלחמת התוקפנות הערבית ב-1948 ישובו לשטח שהוא כיום מדינת ישראל

מרבית הדיפלומטים והעיתונאים חוזרים שוב ושוב על כך שעל-מנת להשיג הסדר שלום, על ישראל והפלשתינים לדון ב"נושאי הליבה" כמו גבולות ופליטים. אך בשני הנושאים, השקרים - ההיסטוריים והמשפטיים - הפכו לאמיתות מוסכמות.
בסוגיית הגבולות, האמת המוסכמת היא שעל ישראל "לשוב לגבולות 1967". יתר על כן, הרשות הפלשתינית מבקשת מן העולם להכיר במדינה פלשתינית "בגבולות 1967". אלא ש"גבולות 1967" מעולם לא היו קיימים. ב-1949 יצרו הסכמי רודוס את קווי שביתת הנשק בין ישראל ובין ירדן, שעל-פי דרישתה של ירדן הוגדרו כ"זמניים", וחסרי משמעות פוליטית או חוקית, וזאת כדי שלא תהיה להם השפעה על מו"מ עתידי בעניין הגבולות. קווי שביתת הנשק לא ייצגו אלא את הקווים של התפרסות הכוחות שהיו מעורבים בעימות ביום שהוכרזה הפסקת האש. הקו סומן על המפות שהוצמדו להסכמי רודוס בעט ירוק, ומכאן שמו "הקו הירוק".
החלטה 62 של מועצת הביטחון של האו"ם (מה-16 בנובמבר, 1948) הדגישה את זמניותם של קווי שביתת הנשק שהושגו "בתקופת המעבר לשלום קבע בארץ ישראל". משמעות הדברים הייתה אז, כפי שהיא כיום, כי גבולות הקבע העתידיים יידונו במסגרת הסכם שלום, וכי אלה יהיו שונים מקווי שביתת הנשק. כפי שהסביר השופט סטיבן שווֶבֶּל (בעבר נשיא ביה"ד הבינ"ל): "הסכמי שביתת הנשק מ-1949 שימרו במפורש את תביעותיהם הטריטוריאליות של כל הצדדים, ולא התיימרו לקבוע גבולות סופיים ביניהם". זוהי הסיבה שהחלטת מועצת הביטחון 242 (מה-22 בנובמבר, 1967) קוראת לנסיגת ישראל "משטחים" לגבולות מוכרים ובני הגנה, ולא לקווי שביתת הנשק הזמניים מ-1949 שאינם בני הגנה.
בנושא הפליטים, הדעה המוסכמת היא כי תביעותיהם של הפלשתינים מוצדקות חוקית והיסטורית, אך יישומן המעשי עלול לטרפד את פתרון שתי המדינות. אלא שהאמת היא כי תביעותיהם של הפלשתינים בעניין הפליטים הן חסרת בסיס, גם חוקית וגם היסטורית.
הגדרות כפולות ומוסר כפול
הפלשתינים טוענים כי לפי החלטות האו"ם זכאים פליטים פלשתינים "לשוב" לישראל. זה לא נכון. להחלטת האסיפה הכללית של האו"ם מס' 194 (מה-11 בדצמבר, 1948), כמו לכל החלטותיה של האסיפה הכללית, אין על-פי המשפט הבינ"ל תוקף מחייב. החלטות אלה הן בגדר המלצות בלבד. בהחלטה 194 נאמר בין היתר כי "לאלה מהפליטים המבקשים לחזור לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם, יתאפשר לעשות כן". כיצד ייתכן כי "פליטים" כאלה יחיו כיום בשלום עם שכניהם, יותר מ-60 שנה אחרי שהוריהם והורי הוריהם עזבו? כמו שאמר אבא אבן, "מאות אלפי אנשים יוכנסו למדינה אשר לקיומה הם מתנגדים ולהשמדתה הם שואפים ומחויבים".
תביעותיהם של הפלשתינים בנושא הפליטים אינן רק חסרות בסיס חוקי. הן מהוות גם אבסורד היסטורי. התוקפנות הערבית נגד ישראל של 1948 יצרה בעיית פליטים כפולה. כ-900 אלף יהודים גורשו ממדינות ערביות ומוסלמיות, בעוד ש-600 אלף ערבים ברחו מן המנדט הבריטי. טרגיות ככל שתהיינה, שתי הבעיות הללו היוו אז כ-3 אחוזים מכלל אוכלוסיית הפליטים בעולם. אך בעוד שבשאר הפליטים בעולם טיפלה נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR), הרי שלמען הפלשתינים הוקמה סוכנות מיוחדת - אונר"א. נציבות האו"ם לפליטים מגדירה פליט כמי שנמצא מחוץ למדינת הלאום שלו כתוצאה מגירוש, אך אונר"א מרחיבה הגדרה זו גם לצאצאיו של פליט. זו הסיבה שמספר הפליטים ברחבי העולם התמעט מ-60 מיליון בשנת 1948 ל-17 מיליון כיום, בעוד שמספרם של ה"פליטים" הפלשתינים עלה מכ-600 אלף ב-1948 לכ-7 מיליון כיום.
אילו ויתר האו"ם על הסטנדרטים הכפולים שלו, "בעיית הפליטים הפלשתינים" הייתה נפתרת בקלות. מ-600 אלף פליטי 1948חיים כיום כ-100 אלף, ומרביתם - זקנים, ולישראל לא הייתה שום בעיה לשלבם בתחומיה. זאת, בעוד שאילו יושמה ההגדרה של אונר"א על 25 מיליוני הפליטים שנוצרו מחלוקת הודו ב-1947, על 15 מיליון הפליטים הגרמנים שנמלטו ממזרח אירופה ב-1945, או על מיליון וחצי הפליטים של הסכסוך בין יוון וטורקיה מ-1922, הרי שעשרות מיליוני "פליטים" גרמנים היו אמורים "לשוב" לפולין והיה על מאות מיליוני "פליטים" לחצות את הגבול בין הודו ובין פקיסטן.
הפלשתינים מבקשים לפלוש לישראל עם צאצאיהם (או כאלה הטוענים שהם צאצאים) של הפליטים הערבים מ-1948, אך הם מסרבים לקלוט אפילו פליט יהודי אחד למדינה הפלשתינית שהם מעוניינים להקים. דורות של יהודים התגוררו בשלום ובאין מפריע בחברון. הפוגרום שעשו הערבים ב-1929 רוקן את חברון מיהודיה. אך בעוד שהערבים שוללים את זכותם של היהודים שהוריהם נרצחו ב-1929 מלשוב לבתיהם, הם דורשים כי צאצאיהם של הפליטים הערבים שברחו בגלל מלחמת התוקפנות הערבית ב-1948 ישובו לאזור שהוא כיום מדינת ישראל.
מצב אבסורדי ובלתי מוסרי זה מעורר את השאלה של מיעוטים במסגרת "פתרון שתי המדינות". מדוע שיהיה מיעוט ערבי במדינה היהודית ולא יהיה מיעוט יהודי במדינה הערבית? הרי יש הינדים בפקיסטן, ומוסלמים - בהודו. כ-20 אחוז מאזרחי ישראל הם ערבים, אך הפלשתינים אינם מוכנים להשלים עם קיומו של מיעוט יהודי כלשהו. יתר על כן, ב-25 בדצמבר הצהיר יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בפני עיתונאים, כי לא יהיה מקום לישראלים במדינה פלשתינית.
על דיפלומטים ועיתונאים מערביים לשאול את עצמם מדוע הם סובלים חוסר סובלנות ערבית זו. כמו-כן עליהם לתת דין וחשבון על כך שהם "מכבסים" את התעמולה הפלשתינית. כי שום סוגייה מ"סוגיות הליבה" לא תיפתר, כל עוד היא מבוססת על סילופים היסטוריים ומשפטיים.

ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה בתוכנית ללימודי דיפלומטיה ע"ש אבא אבן באוניברסיטת תל אביב ושותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ
תאריך:  01/01/2011   |   עודכן:  02/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סילופי הליבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נמצאו לנו רווח והצלה!
אבנר צפוני  |  2/01/11 03:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני בן-ישי
מיתוס הסכסוך נועד לפעול על תודעת היהודים כדי להופכם למעין משקיפים חסרי פניות במאבקם עם הערבים. כי בעוד שמלחמה מחייבת פטריוטיות ואנוכיות-לאומית למען הניצחון, הרי שסכסוך מחייב אובייקטיביות וגדלות נפש למען הפיוס
אברהם פכטר
בעיית המסתננים מאפריקה הופכת לסוגייה סבוכה וקשה, במיוחד כשהזרם הולך ומתגבר    מדי חודש, לפי הערכה גסה, מסתננים דרך מצרים כ-1,500 איש ואישה, ומספרם כבר מגיע ל-40,000    הבעיה העיקרית - אין מדיניות ממשלתית
עופר רז
ארבע אחה"צ. מקבל טלפון מהעורך שלי בצעקה: "עופר, יש גראס חוקי. שמו 'מיסטר נייס גאי'"    "גראס חוקי?" - התסריט חוזר בראשי כחגיגת והשטויות מהפיצוציות. "היינו כבר בסרט הזה, לא?"    הוא צועק: "תשכח מפיצוציות, לא בסתר ולא נעליים, אין תחקיר של רפי גינת ושום סלמונלה או פיפי בחומוס! פתחו חנות בשכונה"
ניסן ג'רבי
התקשורת המגויסת היא זו שדחפה למעשה את כתב האישום עוד בטרם נולד כזה    התקשורת הבורגנית האשכנזית המערב-אירופאית הכינה ובישלה את כתב האישום עוד הרבה-הרבה לפני שמישהו בפרקליטות חשב ברצינות להכין אחד שכזה    היום זה הנשיא קצב, מחר זה אתה?
ירון זכאי
בתום מחיאות הכפיים לאומץ המתלוננות ולאי-תלות השופטים להכריע, ניוותר עם פסק-דין שהציבור כולו יודע כי אינו אמת    מערכות המשטרה, התביעה והמשפט יידרדרו לשלב נמוך עוד יותר באובדן האמון הציבורי המועט שעוד נותר להן בדרך לפירוקן בהסכמת הציבור והרכבתן מחדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il