X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שריפת הענק בכרמל המחישה שוב את התופעה הישראלית של האחריות המיניסטריאלית המתגלגלת האחריות המיניסטריאלית נולדה באנגליה של המאה ה-19; שם שרים התפטרו על כישלון בנושא שבאחריותם. אצלנו לוקחים הפוליטיקאים מהדמוקרטיה האנגלית רק מה שנוח להם...
▪  ▪  ▪
משחקים משחקי מילים כילדים שנתפסו בקלקלתם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אליהו ישי [צילום: פלאש 90]

אחת התופעות המרגיזות יותר אצל הפוליטיקאים הישראלים היא חוסר ההבנה של משמעות האחריות המיניסטריאלית. הדבר בלט יותר מכל כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לפני כחודש בעניין שריפת הענק בכרמל, ותירץ את הכישלון הקולוסאלי בהתמודדות איתה ועם השלכותיה - כ"נכס" שאותו ירש מקודמיו בממשלות השונות.
נתחיל מהסוף - זה באמת מזכיר משחקי ילדים - "הוא אמר...", או "זה לא אני, זה הוא...". מה עוד אנחנו צריכים לעשות כדי שפוליטיקאי יבין שאם התרחשה קטסטרופה במשמרת שלו - הוא ולא אחר אחראי לכך?! הוא ולא אחר חייב להתפטר, ללא כל קשר להקמת ועדת חקירה.
אז נכון; אנחנו דמוקרטיה צעירה מאוד. מקורו של מושג האחריות המיניסטריאלית בפוליטיקה הדמוקרטית המערבית הוא באנגליה של המאה ה-19. יותר ממאה שנים "התבשלו" הבריטים בצורך לקבוע נורמות אחריות אישית. ואכן, בממשלות שונות בכל משך ההיסטוריה של הדמוקרטיה הזו, כיבדו שרים - אחד אחרי השני - את העיקרון של האחריות המיניסטריאלית האישית. הם התפטרו מתפקידיהם משנוכחו שכישלונם בטיפול בנושאים שבאחריותם עלול היה לגרום לממשלתם לקרוס, ולראש הממשלה להתפטר.
מדוע אנחנו מעתיקים מאבות אבותיה של הדמוקרטיה - הבריטים, רק חלק מעסקת החבילה? מה הסיבה שהפוליטיקאים הישראלים לוקחים משם רק את מה שנוח להם?
מדוע הם חסרים את החינוך הערכי לקבל אחריות אישית? הבנו כבר שבאחריות לדיווחים על הנעשה במשרדם הם מוכנים לשאת. אלא שזה אינו פוטר אותם מאחריות אישית!
האם בכל אירוע המצוי בתחום אחריות המשרד חייב השר להתפטר? התשובה היא כמובן לא. שהרי לא הגיוני שעל כל "פאשלה" של אחד הפקידים, גם אם הוא רם-דרג, ייתן השר את ראשו. אבל על שריפה ענקית שגרמה למותם של עשרות אזרחים, ולנזקים של מאות מיליוני שקלים, על קטסטרופה כזו שיש להניח שהדור הזה לא יספיק עוד לחזות בתיקונם - לא מתקבל על הדעת ששר אחראי לא יתפטר מתפקידו. זה ממש לא מספק אותנו, האזרחים, לשמוע שאין ו/או לא היו תקציבים לרכוש ציוד מתקדם לכיבוי שריפות מהאוויר ומהיבשה, מה גם שהנושא קשור ישירות לביטחון פנים. זה עוד יותר מכעיס לשמוע שהשר האחראי לנושא הכיבוי וראש הממשלה - משחקים משחקי מילים כילדים שנתפסו בקלקלתם. ומה הם אומרים? — זה לא אני, זה הם!
שר הפנים יודע שהוא אחראי. הציבור ראה זאת על פניו בצילומים שהגיעו ממרפסת אוניברסיטת חיפה. אבל הוא שמע שהבוס שלו "מחייב" את קודמיו בחשבון האחריות המתגלגלת, ואז כבוד השר אליהו ישי הרשה לעצמו לנהוג כמותו. וכך נוצרת השרשרת... בדיוק הפוך מדמוקרטיה אמיתית!
ואם כך פני הדברים, מדוע שמנכ"ל משרד, רשות, או מנהל אגף או מחלקה - ישלם על כשלים שלו ויתפטר?!
במקרה הטוב, יטפלו כתמיד בש"ג.

תאריך:  04/01/2011   |   עודכן:  04/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא אני, זה הם...
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין כשלון אין מחדל ואין אשמים
גדעון אמיר  |  4/01/11 21:57
2
טוב שלקרבנות השלום של אוסלו -
פאשיסט אדום  |  4/01/11 22:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל כהנא
לא סביר שהמציאות בה הצבא מנהל את חייהם של מאות אלפים תימשך לנצח כאילו אין לה תחליף. יש לה. באין נוסחה מדינית - ומה גם שזו המדוברת מסוכנת - הפתרון למצב הוא סיום הממשל הצבאי
פנחס (פיני) פישלר
יושב לו באולפן חדשות ערוץ 2 "מאסטר שף", ניצב יואב סגלוביץ', ראש אח"ם, ומשוויץ בשידור חי כי "בתוך 5 דקות ידעתי שהנשיא קצב שקרן"    זאת, בעוד מודע הוא לכך שהרשעת הנשיא לשעבר בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אינה חלוטה
צבי כסה
הפעם נבדוק את נושא הביטחון וההגנה    בארץ השתבשה ההבחנה בין ביטחון אסטרטגי להגנה    נבחן את מרכיבי הביטחון האסטרטגי, ונבדילם מהטרור    בערבובם, המדיניות הופכת לבת ערובה של הטרור, והממשלה מאבדת את חופש הפעולה
אלישע פורת
בתוך אווירת הייאוש ואי הבהירות שלאחר תום הקרבות במלחמת יום הכיפורים, מתבלטת ידיעת העתיד וניחוש הבאות של מחבר הרשימה. החברים הלוחמים קשה להם מאד עם הנבואה, והם ממש "סוקלים" את נביא הזעם בקופסאות שימורים...
אורן קאשי
'מבחן בוזגלו ללא חנינה' זעקה כותרת אחת בעיתון, ובאחת הזכירה לנו כי מבחינת הקליקה המתנשאת קצב היה ונשאר בוזגלו, אולי אפילו מבחינתו; ובכן, מיהו בוזגלו? מדוע מורמי העם, שופטים ועיתונאים לא חדלים להשתמש במושג?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il