X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע ערעור המשטר המצרי משפיע על בורסת סין וגורם לירידות בבורסת ארה"ב? האם כלכלתה היציבה של ישראל עלולה להיפגע כתוצאה מהמצב במצרים? ומה הקשר בין ההפיכה במצרים ובין מצבן הכלכלי של החברות במשק?
▪  ▪  ▪
הבורסה בתל אביב. מושפעת מאירועי העולם [צילום: איתמר לוין]

בורסה נועדה לכאורה לגיוס כספים עבור חברות ותאגידים לצורך פעילות עסקית. במסגרת המסחר בבורסה יכול כל אזרח להשקיע מכספו בחברות הנראות לו, בתקווה שהחברה שבחר בה תרוויח, מחיר המנייה יעלה, ובין לבין גם תחלק רווחים (דוידנים) למשקיעים. זוהי פחות או יותר מהות ההתעסקות הכלכלית בבורסה, בישראל או בכלל.
אבל במציאות בשטח, העניינים מתנהלים אחרת לגמריי. אם לדוגמה ניקח מצב נתון של ההפיכה במצרים - מיד נראה את הבורסות בעולם קורסות, ות"א אינה חריגה בנדון.
למה? מדוע? הכיצד?
פרשנים כלכליים האוהבים לתפוס כותרות יידעו לספר לנו שערעור המשטר המצרי עלול להשליך על הכלכלה המצרית. לכאורה, טיעון נכון. אך אם נכון הדבר (שזה כמובן לא תמיד נכון), מדוע אם כך נופלת בורסת סין?, מדוע יורדת בורסת ארה"ב?, מדוע קורסת בורסת ישראל?. יבואו הפרשנים הכלכליים ויסבירו: "הרי כל העולם הינו כפר גלובלי אחד. אם נפלה שלהבת אי שם, מיד תתפשט האש על כל אזובי קיר הכלכלות בעולם".
האמנם?!
האם כלכלת סין המושתתת על מיליארד וחצי בני אדם, עם פוטנציאל מוכח של צמיחה אדירה העשויה לגבור בעתיד על כלכלת ארה"ב - עלולה לקרוס מההפיכה במצרים?!. האם 50 המדינות בארה"ב חוששות מההשלכות הכלכליות של ההפיכה במצרים?!, האם הכלכלה החזקה בעולם (שבין היתר מחזיקה על הרגליים גם את כלכלת מצרים) רועדת חו"ח ממה שקורה במצרים?.
האם ישראל שכלכלתה הוכחה כאחת היציבות בעולם גם בתקופת המפולת העולמית, עלולה להפגע כתוצאה מהמצב הרעוע במצרים?!. התשובות לכל השאלות: "אין קשר בין העליות והירידות בבורסות העולם ובין המצב הכלכלי האמיתי, ולא כלום.
בורסות העולם, עם כל הכבוד לחברות המבוססות ברובן הנמצאות בהן, נוהגות בדיוק כמו פצייאנט בבואו לבדיקת לחץ דם בקופת חולים. כשיש סימנים לאי בהירות אי שם ביקום (אפילו יתקרב מטאוריט לכדור הארץ...), מיד יעלה לחץ הדם של המשקיעים ויירדו מחירי המניות בבורסות.
נעבור לדיון קרוב יותר - לבורסת ת"א.
בכל יום פתיחת מסחר בבורסת ת"א, כאשר קרה הדבר בפתחה של מלחמה או מבצע צבאי רציני - יהיו מסכי המסחר אדומים עד אדומים כהים. הפחד משתק את המשקיעים, ורובם מוכרים מכל הבא ליד.
התוצאה המיידית היא מחד נפילת שערים רבתי, ומאידך... הוראות קנייה של גופים ויחידים שהכסף המזומן באותו רגע נזיל בכיסם או בבנק שלהם. וראו מה זה "פלא". בד"כ, כבר למחרת היום, אחרי ערב עקוב מדם אודם הבורסה על מסכי מהדורות החדשות בטלוויזיה ייצבעו למחרת כל מסכי הבורסה בירוק. לכאורה, לא קרה דבר. המניות נשארו פחות או יותר בערכן מיום קודם וימימה.
אבל מתחת לשטח, היכן שישנם בני אדם עם לבבות פועמים - המצב שונה לחלוטין. בצד אחד יהיו כאלה שהפסידו הון, ולפעמים כתהליך בלתי הפיך, ומצד שני, גורמים חזקים שהתעשרו שוב על חשבון לחץ הדם הפחדני של הבורחים ברגע מטורף. נשאלת השאלה: "מה הקשר בין ההפיכה במצריים ובין מצבן הכלכלי של החברות במשק, בייחוד לאור תשקיפיהן בדבר רווחים ענקיים בלתי נגמרים?".
נחדד את השאלה בצורה פרטנית יותר: "אם נכון הדבר שכלכלת ישראל נמצאת בסכנה מוחשית לנוכח ההפיכה במצרים, ואם נכון הדבר שלפחות חברות הנפט הגדולות כנראה ייהנו מכך לאחר ניתוק המגע בנושא הגז ממצרים - אז מדוע גם מניות חברות הדלק והגז הללו שעלו בתחילת היום - סגרו גם הן בירידות?!".
התשובה הייתה רשומה על הקיר עוד בתחילת כתיבת שורות אלו: "מד לחץ הדם של המשקיעים הוא זה שנותן את הכיוון לעליות או ירידות בבורסה. בין לבין יש את התנודתיות של המשקיעים הנכנסים והיוצאים מזירת המסחר, כאשר כמו תמיד - החזקים מנצחים".

תאריך:  31/01/2011   |   עודכן:  31/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבורסה - מד לחץ הדם הציבורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כעת ברגיעה דבריי מתורגמים
נסים גבאי  |  2/02/11 11:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
הפרשנים מרחפים להם כסומים בארובה שאינם מבחינים בין ימינם לשמאלם בדברם על האירועים מבית העבדים במצרים    אומרים הכל ולא כלום בנשימה מקרטעת אחת כשהמושיע האפשרי, כתמיד, הוא ההסתמכות על הזיכרון הקצר של צרכני התקשורת    שריד פרשנות?
צבי כסה
ברק בגד? כך דיין וכך פרס וכך שרון. ביצועיסטים. אמיצים במלחמות, והססנים ואופורטוניסטים במנהיגות מדינית וחברתית. פרס אישר לגוש אמונים את חטא העגל בסבסטיה; ודיין הסביר שכל דור חייב להרחיב גבולות; וברק כראש ממשלה בנה יותר התנחלויות מכל האחרים
יורם הר-לב
אל תענישו אותנו בזריקת מפקדים מנוסים וטובים מהצבא, או מניעת מפכ"לות מאדם שיכול לטלטל את המשטרה. העיסוק הזה בטפל מטשטש את העיקר. העיקר הוא הצורך בבחירת האדם הטוב ביותר לעמוד בראש הצבא והמשטרה לנוכח הסכנות הגדולות האמיתיות
אסף (שבי) גטניו
לא רק ההנהגה במצרים נופלת השבוע, גם ההנהגה בישראל נמצאת בתהליך נפילה מואץ. אלה שהובילו אותנו בעיוורונם לא יוכלו להוציאנו משם. בואו נשאיר את ז'בוטינסקי, בן-גוריון, סוציאליזם, קומוניזם וקפיטליזם בעבר. יש להשתחרר מכל אלה ולצייר אופקים חדשים
איתן קלינסקי
שלוש שנים עברו מאז הלכה לעולמה אירנה סנדלר, חסידת אומות העולם בימים של השריפה הגדולה - שואת העם היהודי    תזכורת לאישה השברירית, שבסיכון חייה ובעוז שאין דומה לו, נתנה חיים ל-2,506 ילדים יהודים    מעשים מאירים בימים אפלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il