X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אתה תחת מעצר, יש לך את הזכות לשמור על שתיקה. כל מה שתגיד, או תעלה לפייסבוק, יכול שיהיה בשימוש נגדך בבית המשפט" כולנו מכירים את המשפט הזה מסרטים אמריקניים. זה נקרא "אזהרת מירנדה" שהתקבלה בפסק-דין תקדימי על-ידי בית המשפט העליון של ארה"ב ביוני 1966 האם צריך להוסיף אזהרה כזו גם בפתיחת פרופיל בפייסבוק?
▪  ▪  ▪
הזהירות נדרשת [צילום: AP]

מדי פעם אנחנו נזכרים כמה מוזר העולם שאנחנו חיים בו וכמה מטושטש נהיה הקו שבין המציאותי לווירטואלי. המעמד החוקי של רכוש וירטואלי עדיין לא ברור, ישנם חוקרי חוק שטוענים שיש לחלק או לפצות על רכוש "וירטואלי" בתהליכי פירוד או גירושין. אבל האם ידעתם שפוסטים והודעות בפייסבוק יכולים לשמש כראיה נגדכם בבית משפט?
אפשר לומר שבעולם המודרני החיים שלנו מתקיימים בשני מישורים או ממדים. האחד הוא העולם הגשמי והשני הוא העולם הווירטואלי. איפה עובר הגבול ביניהם? מי יודע, והאמת – זה רק הולך ומיטשטש. דברים שאתם עושים בעולם הווירטואלי משפיעים גם על העולם הגשמי ואנשים מתחילים להבין את זה. דוגמה מצוינת לכך התפרסמה לאחרונה בארה"ב, בה אישה טענה שהפכה מרותקת למיטה לאחר שנפלה מכיסא פגום. עורך הדין של ההגנה הציג בפני השופט תמונות שהיא העלתה לפרופיל הפייסבוק שלה שהיא עומדת, שמחה ומחייכת מחוץ לביתה, בזמן שהיא הייתה אמורה להיות "מרותקת למיטה". דוגמה נוספת התפרסמה לאחרונה בישראל. נהג שצילם את עצמו נוהג במהירות 260 קמ"ש נעצר ורישיונו נשלל עד תום ההליכים נגדו, אחרי שפרסם את הסרטון ברשת החברתית.
לא רק הודעות ה"קיר" שלכם חשופות כשמדובר בתביעה משפטית. גם הודעות פרטיות יכולות להיחשף באמצעות צו של בית משפט. יותר ויותר בתי משפט בארה"ב מאפשרים גישה למידע הזה ומדינות אחרות עוקבות אחרי המגמה.
דבר זה מעלה שוב את שאלת הפרטיות: האם מותר למדינה או לתביעה להשתמש במידע שאספו מרשתות חברתיות בבית המשפט? למעשה, התשובה היא כן.
כלל הברזל במקרים האלה הוא: כל דבר שאתם מעלים לאינטרנט הופך למידע ציבורי. דבר זה כולל גם את התמונות שלכם, הסרטונים שלכם ובמקרים מסוימים גם ההודעות הפרטיות שלכם ברשתות החברתיות. אז בפעם הבאה שאתם מעלים תמונה לפייסבוק, חישבו רגע לפני שאתם לוחצים על ה-share.

"אינך מסוגל לשכור עו"ד? נמנה לך את מארק צוקרברג"
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק [צילום: AP]

אזהרת מירנדה המוזכרת לעיל כוללת גם את זכותו של החשוד לייצוג משפטי. וגם כאן מגיעה פייסבוק לדוכן העדים בניסיון לענות על השאלה מתי הרכוש הוירטואלי שלנו הופך לרכוש ממשי? נניח שפתחת עסק יחד עם חבר. פתחתם לעסק עמוד תוסס בפייסבוק עם מאות מעריצים. אך עקב הנסיבות, אתה והחבר החלטתם לפצל את החברה ולא להמשיך בדרך המשותפת. למי הולכים מאות המעריצים מהפייסבוק?
שאלה זו נלקחה ברצינות על-ידי עורכת-הדין וחוקרת החוק סאלי בראון. במאמר שפרסמה בראון בחודש ינואר, היא מעלה את הצורך העולה בחקיקה שמסדירה את הבעלות על רכוש וירטואלי. "האם החברים שלי בפייסבוק נחשבים לרכוש או לרווח? האם הם מעלים את ערך החברה שלי במונחים של רווחים או מוניטין?" - אלו חלק מהסוגיות שמעלה בראון. ללא ספק סוגייה שצריך לקחת בחשבון ככל שהתחום הזה מתפתח וחוקי המשחק משתנים.
"חשיבות הרכוש הווירטואלי, או אותו הרכוש שקיים רק בעולם המקוון, עולה בהתמדה", טוענת בראון. "מיליוני אנשים בכל העולם עושים שימוש בצורה כזו או אחרת ברכוש או קניין וירטואלי מדי יום. בין אם זה חשבון אימייל, בלוג או פרופיל בפייסבוק. היקף ההשקעות בעולם הווירטואלי מגיע למיליארדים וההשפעה של זה על הכלכלה העולמית ועל החברה בכלל תגדל במהירות האור".
ככל שחשיבות הרכוש הווירטואלי ממשיכה לעלות, כך גם החקיקה בנושא צריכה לעלות ולהתפתח. עם זאת, הבעיה שמציגה בראון במאמר שלה, היא הקושי לקבוע כמה חבר בפייסבוק שווה או מה הערך שלו כשמדובר על חלוקת רכוש או פיצויים. ואם חלק מהחברים שלי הם מובילי דעה או סלבריטאים, הם כנראה "שווים" יותר מחברים מן השורה. זה אולי נשמע טיפשי במקצת, אך כבר היום עסקים רבים מאמינים שעמוד הפייסבוק שלהם שווה יותר מהאתר הרשמי של החברה, מה שהופך את טענותיה של בראון לרלוונטיות מאי פעם.
המדיה החברתית משנה את פני החברה ובכלל זה מציבה סוגיות משפטיות וחוקיות חדשות שאנשי החוק כבר מתמודדים עם מורכבותן. אין ספק ששאלות מוסריות, כמו גם נושאי שמירה על פרטיות, צנעת הפרט, קניין רוחני ועוד יעסיקו אותנו יותר ויותר בתקופה הקרובה. אנו עדים היום למגמה המונית גוברת של נרקסיזם, שבאה לידי ביטוי בדחף של גולשים לצייץ או להגיב על כל צעד ושעל, ולכן חשוב להבין שמידע שעולה לרשת נשאר שם לעד, גם אם התחרטתם ומחקתם פריט מידע מסוים – תמיד אפשר יהיה להתחקות אחריו. כדברי חכמים נסכם שסוף מעשה במחשב תחילה.

הכותב הוא דובר חברת קומסקיור, נציגת ESET בישראל, מזה שלוש שנים.
תאריך:  16/02/2011   |   עודכן:  17/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף מעשה - במחשב תחילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ב"ש העליון אינו סוף הדרך-חדש.
משפטן  |  17/02/11 18:12
 
- קידום למצהירי תצהירי-שקר
עידן סובול  |  17/02/11 19:18
 
- אמת לאמיתה, מובהקת ומוחלטת
הנ"ל  |  18/02/11 12:16
2
האינטרנט גוזר גורל השפטים לדין
גם כן משפטן  |  17/02/11 18:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הצעירים שהובילו את המהפכה במצרים התאגדו וייתכן שיקימו מפלגה או תנועה פוליטית חדשה    שרידי המשטר של מובארק עדיין מושכים בחוטי השלטון ובמצרים יש הסבורים שמובארק ממשיך לשלוט במדינה מאחורי הקלעים
מנחם רבוי
חרף הפחתת מחירי הבנזין, רוב ההקלות המובטחות נשארו ברמת ההצהרות    רה"מ הצטייר כקשוב לרחשי הלב של הציבור, וגם הצליח להוציא את הרוח ממפרשי צעדי המחאה    הצלחתו תישמר לאורך זמן? לא בטוח, סימני התסיסה הציבורית לא נעלמו!
איתן קלינסקי
כמו אשת פוטיפר בימים רחוקים, שהתאימה את לחן הדברים לאוזן השומעת, כך אביגדור ליברמן היום משתמש במטבעות לשון של פטריוטיות ונאמנות למולדת    האיש הצליח "לעשות בית ספר" לתקשורת הישראלית, כשהוא גורר אותה להתקפה אישית נגדו ונגד מפלגתו, ומכל התקפה צומח לו לפחות מנדט אחד בדרך
נסים גבאי
מכורסת "התרבות המערבית" בביתי אני מוריד את הכובע להתקוממות האירנית שרבים מבניה יפלו למענה על חרבם, שהרי המפגינים באירן, העומדים לפני ביצוע מהפכה היסטורית, רבים מהם לא יזכו לראות אותה במימושה
דודו אלהרר
הכְוונה של טילים נגד מדינת ישראל, על-ידי אזרח ישראלי, חבר-כנסת ישראל, עזמי בשארה שמו, היא עבירת בגידה חמורה, אבל היא מתגמדת מול הכְוונה של טילי שנאה וזעם, חרמות ונידויים כלפי מדינת-היהודים    תזכורת לאחמד טיבי: יהודי במדינה ערבית יכול רק לחלום על מציאות שבה הוא יכהן כחבר פרלמנט ערבי...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il