X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
באיחור של עשרות שנים, לאחר שרבים כבר הלכו לעולמם, נזעק משרד הבריאות להקים ועדות להכרה בנפגעי ההקרנות ולפצות אותם או את שאריהם בין סבלותיהם הקשים של החולים: צלקות בקרקפת ובגוף, עקרות, נשירת שיער וגם סרטן אלים לסוגיו
▪  ▪  ▪
צלקות לעד, בגוף ובנפש [צילום אילוסטרציה]
בראשיהם של הילדים בוצעו באותם ימים הקרנות רדיואקטיביות. הייתה זו תקופה שבה לא הייתה כל מודעות רפואית לסכנות הטמונות בביצוען. במסגרת הטיפול במחלה גולחו שערות-ראשיהם של הילדים, שרידיהם נתלשו בשעווה חמה ושורשיהם חוסלו בהקרנות-רנטגן

גם ביוגוסלביה הוקרנו 50,000 ילדים נגד מחלת הגזזת
יפעת גדות
חוקרים גילו קבוצה לא ידועה של 50,000 ילדים (רובם סרבים, לא יהודים) שהוקרנו נגד מחלת הגזזת ביוגוסלביה בשנות החמישים בחסות ארגון יוניצף העולמי * מבצע הגזזת היוגוסלבי נערך במקביל למבצע הגזזת הישראלי בתקופת העלייה הגדולה
לרשימה המלאה

גם בחלוף עשרות שנים עדיין מסרבת לגווע שערוריית רבבות נפגעי מחלת הגזזת, מן המחצית הראשונה של המאה החולפת, שרבים מהם כבר אינם בין החיים. רק עכשיו החליט משרד הבריאות להפעיל, הלכה למעשה, את החוק לפיצוי נפגעי המחלה, שהוחק עוד בשנת 1994, ולאפשר לנפגעים ולשאריהם לזכות בפיצויים על המחדל הנורא.
המדובר בעשרות-אלפי ילדים, מרביתם עולי ארצות ערב, שעברו, בעת הגיעם ארצה, סדרה של הקרנות רדיואקטיביות במינון גבוה. את מבצע ההקרנות הממלכתי להדברת המחלה יזם בשעתו הממסד הרפואי בישראל ורק במאוחר, לאחר שהוכח כי גרם לנזק בלתי הפיך, הכירה המדינה באחריותה ליחסה ההרסני לאותם עולים, רובם ילדים, שלימים חלו, בין היתר, בגידולים סרטניים ושפירים.
גזזת היא מחלת-עור פטרייתית מדבקת, המופיעה על העור, הקרקפת, השיער, ולעתים גם בציפורניים. התסמין העיקרי שלה הוא הופעת כתמים אדומים, דמויי טבעת, הגורמים לעקצוצים.
ביישוב היהודי, בארץ ישראל של שנות העליות הגדולות, הייתה הגזזת אחת המחלות הזיהומיות הנפוצות ביותר. בעקבות התפרצות המחלה החל, בשלהי שנות הארבעים של המאה החולפת, מבצע-הקרנות ממלכתי, ביוזמת משרד הבריאות וחיל הרפואה של צה"ל. מרבית הנפגעים היו ילדים, עד גיל 15, שעלו ממדינות צפון-אפריקה, שחיו בצפיפות נוראה ובתנאי היגיינה קשים ביותר. בראשיהם של הילדים בוצעו באותם ימים הקרנות רדיואקטיביות. הייתה זו תקופה שבה לא הייתה כל מודעות רפואית לסכנות הטמונות בביצוען. במסגרת הטיפול במחלה גולחו שערות-ראשיהם של הילדים, שרידיהם נתלשו בשעווה חמה ושורשיהם חוסלו בהקרנות-רנטגן.

הקרנות מיותרות

הממסד הרפואי של שנות ה-50 הוא זה שגרם לשואת ילדי הגזזת. לפחות בעיני אקטיביסטים מזרחיים נחשב הטיפול בילדים האלה כדוגמה הבולטת ביותר לעוול שנגרם לעולי שנות החמישים, והכל בגלל רשלנות, פטרונות וחוסר-אחריות

רק בחלוף השנים התברר, מעבר לכל ספק, כי לא רק שההקרנות היו מיותרות - הן גם גרמו לנזקים בריאותיים בלתי-הפיכים. לרבים מהחולים נגרמו צלקות נפשיות קשות, צלקות גדולות ומכוערות בעור הקרקפת ובחלקים אחרים בגוף, לעקרות, לנשירת שיער, והגרוע מכל - לסוגים שונים של סרטן אלים.
בדיעבד התברר, כי הממסד הרפואי של שנות ה-50 הוא זה שגרם לשואת ילדי הגזזת. לפחות בעיני אקטיביסטים מזרחיים נחשב הטיפול בילדים האלה כדוגמה הבולטת ביותר לעוול שנגרם לעולי שנות החמישים, והכל בגלל רשלנות, פטרונות וחוסר-אחריות משווע של הרשויות.
הטיפול ההמוני בגזזת בישראל הסתמך על טיפול מקביל, שבוצע עוד עשרות שנים קודם לכן, בין השנים 1938-1921, ביהודי מזרח-אירופה, בעיקר ב-27 אלף ילדיהם. המבצע שנערך בילדי הארץ התבסס על המבצע הזה, ומבצעיו היו משוכנעים בהצלחתו. מכאן הייתה הדרך קצרה להגיע למסקנה שצריך להחיל אותו גם על יהודי מרוקו שעלו ארצה. מאחר שרוב היהודים האירופיים, שטופלו בהקרנות, נרצחו בשואה, לא הייתה, כביכול, דרך לדעת שהן אכן היו מזיקות. לכן הוחלט להחיל אותן על אותם עולים מצפון-אפריקה.
אלא שהנורא מכל היה בכך שהשימוש בהקרנות לטיפול רפואי לא הצטמצם רק למחלת הגזזת. הוא שימש באופן נרחב לטיפול גם בילדים שחלו בדלקות-גרון ובלוטות-תריס מוגדלות, שסבלו מפצעי בגרות, מחלות-עור ובעיות-פוריות.
פרופ' ברוך מודן, לימים מנכ"ל משרד הבריאות, קבע, בזמנו, חד-משמעית, שקיים קשר סיבתי בין טיפולי ההקרנה לחולי הגזזת לבין הופעת גידולים בראש ובצוואר. בעקבות הגילוי חוקק, עוד בשנת 1994, החוק לפיצוי נפגעי הגזזת, שעל-פיו אמורים להיות מפוצים החולים שטופלו, בין השנים 1946 ו-1960, בהקרנות, כמו גם שארי-בשרם.
באיחור של עשרות שנים הגיע עכשיו משרד הבריאות להכרה שיש לפצות את כל הנפגעים. אתמול הוא פרסם באמצעי התקשורת מודעה מאירת-עיניים, שבה הוא קורא לכל הנפגעים, או לשארי-בשרם, לפנות לוועדות ההכרה בנפגעי הקרנות, כדי שיוכלו, סוף-סוף, לממש את זכותם לפיצויים.

תאריך:  16/02/2011   |   עודכן:  16/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שערוריית הגזזת שמסרבת לגווע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה דמגוגית.
רופא  |  16/02/11 15:48
2
פרופסור שיבא אלוהים ישרוף אותו
בגיהנום  |  16/02/11 20:08
3
מתי התקשורת ה"דמוקרטית"תרשה לש
קורןנאוה טבריה  |  17/02/11 04:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא חזן
המשברים שפקדו את השווקים הפיננסים לכל אורך הסייקל החיובי הפוקד את הבורסות בעולם    בר סטרנט, ליהמן ברדרס, משבר חובות, משבר יוון, משבר אירופה ומשבר מצרים    הגל החיובי שריר וקיים. עדיין...
גלעד אלשרפי
"אתה תחת מעצר, יש לך את הזכות לשמור על שתיקה. כל מה שתגיד, או תעלה לפייסבוק, יכול שיהיה בשימוש נגדך בבית המשפט"    כולנו מכירים את המשפט הזה מסרטים אמריקניים. זה נקרא "אזהרת מירנדה" שהתקבלה בפסק-דין תקדימי על-ידי בית המשפט העליון של ארה"ב ביוני 1966    האם צריך להוסיף אזהרה כזו גם בפתיחת פרופיל בפייסבוק?
יוני בן-מנחם
הצעירים שהובילו את המהפכה במצרים התאגדו וייתכן שיקימו מפלגה או תנועה פוליטית חדשה    שרידי המשטר של מובארק עדיין מושכים בחוטי השלטון ובמצרים יש הסבורים שמובארק ממשיך לשלוט במדינה מאחורי הקלעים
מנחם רבוי
חרף הפחתת מחירי הבנזין, רוב ההקלות המובטחות נשארו ברמת ההצהרות    רה"מ הצטייר כקשוב לרחשי הלב של הציבור, וגם הצליח להוציא את הרוח ממפרשי צעדי המחאה    הצלחתו תישמר לאורך זמן? לא בטוח, סימני התסיסה הציבורית לא נעלמו!
איתן קלינסקי
כמו אשת פוטיפר בימים רחוקים, שהתאימה את לחן הדברים לאוזן השומעת, כך אביגדור ליברמן היום משתמש במטבעות לשון של פטריוטיות ונאמנות למולדת    האיש הצליח "לעשות בית ספר" לתקשורת הישראלית, כשהוא גורר אותה להתקפה אישית נגדו ונגד מפלגתו, ומכל התקפה צומח לו לפחות מנדט אחד בדרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il