X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים זועם: התבטאותו של המתמודד אלעד צפני בתוכנית "האח הגדול" ביחס לרצונו להשתמש בסמים מזיקה ויש למנוע את שידורה דורש להגביל התבטאויות בטלוויזיה איך ייתכן שדמוקרט נוקט גישה טוטליטרית כזאת? התשובה: "שיחדש"
▪  ▪  ▪
יאיר גלר. לא דמוקרט? [צילום: יח"צ]

למרבה הצער, לא רבים מבין צופי תוכנית הריאליטי "האח הגדול" יודעים מהו מקור שמה של התוכנית - דמות הדיקטטור הגדול מספרו הקאלטי של ג'ורג' אורוול - 1984. מכל מקום, אותו "אח גדול" ספרותי הנהיג במדינתו שלטון אימים, שחלק ממאפייניו הבולטים היה הצבת מצלמות מעקב ("טלסקרין" בלשון אורוול) בכל מקום בתחום המדינה, לרבות בבתי האזרחים. מטרת המצלמות ברורה – מרגע שנצפה מעשה שעשוי היה (ולו בדוחק) לערער את יציבות השלטון, מיד הופיעו אנשי השירות החשאי ("משטרת המחשבות") ולקחו את העבריין המועד ל"חינוך מחדש", מה שהסתיים, לרוב, ברציחת ה"חניך". מוכר, נכון?
אחד הכלים המבריקים ביותר שהגתה ויישמה מפלגתו של "האח הגדול" למניעת תרחיש מהפכני, היה ה"שיחדש" (הכלאה של המילים "שיח" ו"חדש"), דיאלקט שנועד להחליף את השפה הקודמת. בבסיס הרעיון עמדה התובנה שאם רוצים למנוע מצב דברים מסוים - מהפכה למשל - יש למנוע מהציבור להכיר את המושג שמהתממשותו חושש השלטון. כך, לדוגמה, אם רצה השלטון למנוע הפיכה שלטונית, הוא עקר מהשפה את המילה "מהפכה". העיקרון ברור: אם המושג אינו קיים – אין משיכה אליו ואין סיכוי להתממשותו. מרכיב חשוב נוסף בשיח החדש היה עיקור וריקון מושגים ומילים מתוכנם המתבקש (אובייקטיבית) ונתינת משמעות חדשה למושגים ולמילים – משמעות שמשרתת את צרכי השלטון. רק כך, כאשר עולם המושגים של הנתינים צומצם (כשהוצאו כל המושגים "הרעים") וכאשר השלטון קבע – שרירותית ממש – פירוש "הולם" לכל מילה וערך – הובטחה למפלגה אחיזת נצח במוסרות השלטון. רק כך, באמצעות "שיחדש", הצליח "האח הגדול" לטעון דבר והיפוכו בנשימה אחת, בלי שתהיה בכך שום סתירה, ולגרוס כי "עבדות היא חירות", "מלחמה היא שלום" ו"בערות היא כוח". מפחיד!
ב-1949, בזמן המלחמה הקרה, יצא הספר 1984 לאור. ממשלות המערב, שכמובן לא זיהו ב"אח הגדול" תכונה מתכונותיהן, עודדו את קריאתו וראו בו מניפסט-אנטי-קומוניסטי. האמת – הם צדקו: הם, בניגוד לאדומים ממוסקבה, לא דמו כלל לאותו אח גדול מטיל-אימה. הדמוקרטיה המודרנית של אותם הימים לא הייתה אומנם השלטון המושלם; עדיין היו לה הבעיות שלה (שקיימות עד היום): רוב שמבטל את זכויות היחיד; גיוסי חובה לצבא (מה שעומד בסתירה לגישה הליברלית שהאדם אינו כלי שרת של הכלל) ועוד. אבל בדבר אחד (לכל הפחות) שבו חטא "האח הגדול" לא חטאו הדמוקרטיות: הן לא צמצמו את עולם המושגים של האזרחים. המושגים והערכים היו ידועים לכולם, והציבור הצביע עבור ערכים שהכיר וידע. נכון – ערכים המשיכו להירמס. כך, לדוגמה, עד היום הרוב כופה על מיעוט צרכני הסמים לא להשתמש בהם. אפשר להתווכח על האם יש או אין לרוב זכות להחליט עבור המיעוט בנושא זה ובכל נושא אחר. אבל, לכל הפחות, כולנו, צרכני ומתנגדי הסם, ידענו על מה מדובר בהתנגדותנו או תמיכתנו בליטיגציה. אבל עכשיו, ובמידה לא מבוטלת של אירוניה, עקב תוכנית "האח הגדול" בארץ, יש מי מפקידי הממשל שקוראים למחיקת מושגים והוצאתם מהשיח הציבורי.

"בוא נעשה סמים"

"בוא נעשה סמים", אמר המתמודד בתוכנית "האח הגדול", אלעד צפני, למתמודד אחר. ברור לכל שהוא לא עמד להשתמש בסמים באותו הרגע, שהרי אין סמים ב"בית האח". מה שכן, אלעד, כאזרח במדינה דמוקרטית, ביטא, כמקובל במדינה דמוקרטית – מעל במה ציבורית – את תשוקותיו. ניתן לחלוק על תשוקותיו, ואכן, רוב הציבור בארץ חולק, כנראה, על רצון זה – והסמים אינם חוקיים.
כל זה לא מוצא חן בעיני עובד הציבור יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים. לדברי פקיד ממשלתי זה - שאין לו, כלכל פקיד אחר, כלום משל עצמו ושכל מה שיש לו נובע מסמכויות הכנסת והממשלה שאנחנו בחרנו בבחירות דמוקרטיות - יש לאסור שידור דיבורים מעין אלה. כך הוא אומר: "הכוח שיש לטלוויזיה הוא גדול בהרבה מלשאר כלי המדיה האחרים. לכן, אני בטוח שהגיע הזמן לפעול שם ולדאוג שדברים מהסוג הזה לא יקבלו זמן מסך... אם לא (אם לא יפסיקו לשדר אמירות מעין אלה. מ.ה), אז חקיקה תהיה ערוץ שנתחיל לפעול בו במידה ולא נגיע להבנות".
שמעתם דברים כאלה? הבחור מתנגד לסמים, שזה בסדר. הוא לבד בזה. אז מה הוא עושה - מעודד הסברה בדבר נזקי הסם? מנסה להחמיר עם "עברייני סמים"? לא - הוא פשוט מאיים לקבע בחקיקה שיהיה אסור להביע רצון לשימוש בסמים. היש חוצפה וביטוי לשלטון טוטליטרי גדולים מזה?! הרי במדינה דמוקרטית צפים ועולים כל המושגים, והחברה בוררת מבין המושגים אלו לגיטימיים ואלו לא. אבל לבוא ולעקור מושג, ביטוי של רצון, זה כבר מוגזם. זה כבר אקט דיקטטורי, בסגנון "האח הגדול". זה להפוך את כולנו לדבילים שיודעים רק מושגים שהשלטון רוצה שנדע עליהם, ועליהם, ורק עליהם, הוא מרשה לנו להצביע בבחירות... חופשיות...
ויש לתמוה: הרי מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים חי בחברה דמוקרטית, מינויו נובע מבחירות דמוקרטיות, ומשכך, אני מניח ומקווה, הוא מחזיק בהשקפה דמוקרטית. אז איך ייתכן שדמוקרט נוקט גישה טוטליטרית כזאת? תשובה: אלה הם פלאי ה"שיחדש" – השתקה היא חופש ביטוי, הגבלת מושגים היא ידע וקומוניזם ועריצות שלטונית היא דמוקרטיה בסגנון ג'פרסון.
הגיע הזמן לחזור לקצת דמוקרטיה אמיתית. זכותו של אלעד, ככל אזרח אחר, לומר ככל העולה על רוחו. איננו מפחדים מדעותיו – הן תובאנה למבחן הבוחר. מאידך-גיסא, אין זו זכותו של פקיד ציבורי, כמר גלר, לומר את כל העולה על רוחו. כמי שמונה על-ידי ממשלה הפועלת מכוח הכנסת הוא מוסמך לפעול אך ורק על-פי כללי הטקס הדמוקרטי. הוא יכול להסביר ולסתור בטיעונים כל אחד, לרבות את אלעד, אבל בשום פנים ואופן לא לפעול להשתקה ולהפחדה.
ועוד משהו למר גלר, עצה אישית, לא משהו מחייב: קח את החיים קצת יותר בקלות. זאת רק תוכנית בידור, למען השם...

תאריך:  03/03/2011   |   עודכן:  04/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האח הגדול האמיתי נגד האח הגדול הווירטואלי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
סמים אינם לגיטימיים אבל...
סמי סמי  |  4/03/11 11:44
 
- מי אתה שתחליט מה לגיטימי ל"ת
נשמה  |  5/03/11 10:56
2
שלטון טוטאליטרי בכסות דמוקרטית
אח קטן  |  4/03/11 15:04
3
גם פרידה אמרה שבא לה הרואין
לידאל  |  4/03/11 17:13
4
קנאביס רפואי
חולה מודאג  |  4/03/11 17:34
5
תפסיקו להתייפייף
ורדה  |  4/03/11 20:11
6
צביעות זו מחלה קשה
קליר  |  5/03/11 09:50
7
יש גם שיחדש הפוך
עומר להט  |  8/03/11 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן גרף
מָה עִם צִיּוֹנוּת דָּתִית / שֶׁמִתְגַּדְרָה כְּמוּסָרִית?! בָּהּ רַבָּנִים שֶׁמּוֹלִיכִים / אֵל הַמֻּקְצוֹת שֶׁבַּדְּרָכִים, שְׁבִירָה שֶׁל יַחֲסֵי שְׁכֵנוּת, / שֶׁל הֲסָתָה לְרַצְחָנוּת, שֶׁל נְקִיטַת מוּסָר כָּפוּל / וְגִזְעָנוּת שֶׁאֵין לָהּ גְּבוּל
דודו אלהרר
"לא ברור לי הנושא של 'אל-קאעידה'. אנחנו כל הזמן שומעים ש'אל-קאעידה' זה כמה תאים... זה לא מספרים גדולים של אנשים..."    מה זה בכלל 'אל-קאעידה'?    מדוע הארגון הזה שונה במהותו מכל ארגון טרור אחר שהיה אי-פעם בעולם?
ד"ר מוטי גולן
הכנת ועשיית חלות הלחם - מצוות עשה מדאורייתא    האם כל בני ובנות ישראל אכן בנו ועשו את המשכן?    אור החיים הקדוש: "והגם שלא עשו, אלא בצלאל וחכמי הלב, 'שלוחו של אדם כמותו'. וכאילו, כל ישראל עשו"
יוסף נוימן
משה דיין, לפני מלחמת יום הכיפורים, העדיף על פני שלום את שארם א-שייח'. פרופסור עוזי ארד - בימינו! - מעדיף על פני שלום - נוף ויין!    אז אני רוצה לברך את היועץ בברכת "ברוך ההולך"
עו"ד ויוה סיון
שוק הנדל"ן בישראל רותח, וכולם מדברים על הצורך בהורדת מחירי הדירות. אולם, בחינה מדוקדקת מגלה כי עליית מחירי הנדל"ן בישראל היא תוצאה של כשלים מצטברים במדיניות הממשלתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il