X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הייחוד באמנות היהודית העכשווית הוא מתן פרשנות (או ביקורת) לתרבות ולמקורות היהודיים, המושפעת מהתקופה החדשה בה אנו חיים. יוצר החי כיום והרואה את המתרחש בעשורים האחרונים בעולם, והאירועים המשפיעים על העם היהודי, יכול לתת פרשנות אחרת לעומת כל פרשן שהיה חי לפני מאות שנים
▪  ▪  ▪
המקורות והתרבות היהודיים שייכים לכל אחד מאיתנו

בעשור האחרון מסתמנת פריחה עצומה באמנות היהודית העכשווית, אליה נחשף הקהל במיוחד בתחום המוזיקה. יוצרים כגון אהוד בנאי, שולי רנד, ארז לב-ארי ורבים אחרים יוצרים מוזיקה המתקשרת עם המקורות. ההוויה הישראלית העכשווית והמקורות היהודיים הם ההשראה ליצירותיהם.
תהליך דומה מתחולל בתחום האמנות הפלסטית. יש להדגיש כי אמנות יהודית עכשווית הינה קודם כל אמנות, המתייחדת בהתמקדותה ב"יהודית העכשווית". כשהתחלתי ליצור בנישה זו, לפני כשתים עשרה שנה, התבטאויות כגון "מה את מתעסקת עם הדברים של הדוסים" היו דבר שכיח.
יש, ראשית חכמה, להבין מהם הרבדים המקופלים מאחורי המושגים אמנות יהודית ו- "עכשווית". לא פשוט להגדיר "אומנת יהודית". חלק מהחוקרים סבורים שלא ניתן להגדיר "אומנות יהודית" כפי שלא ניתן להגדיר "אומנות אנגלית".
אחרים סוברים כי אומנות יהודית היא כל אומנות שנוצרה ע"י יהודי. ההסבר שניתן להגדרה זו הוא שכל יוצר אינו יכול "להתנתק" מהרקע התרבותי שלו ולכן יש השפעות יהודיות שונות ביצירה של אותו אומן.
הגדרה נוספת היא שכל יצירה שהינה בתחום התרבותי יהודי, ללא קשר למוצאו של היוצר, הינה אומנות יהודית. לדידי, השיוך של יצירה לאמנות יהודית הינה כל יצירה המתכתבת עם המקורות והתרבות היהודית, ואשר נוצרה על-ידי אדם הרואה את עצמו כחלק מן המעגל התרבותי היהודי ושואב משם את השראתו ועולם המושגים שלו.
מהי אמנות יהודית עכשווית?
האמנות היהודית לבשה ופשטה צורה למן העת העתיקה ועד לימינו אלה. במשך שנים רבות לא נוצרה בעולם התרבות היהודי אמנות פלסטית בשל האיסור המפורש בעשרת הדברות "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" (שמות כ', ג' וכן דברים ה', ז').
ההבנה בעולם העתיק - הפגני, הייתה כי יצירה של פסל או תמונה תמשוך את הלבבות לעבוד אותו. כיום עקב ההתחדשות הפילוסופית ברור כי תמונה ופסל נותרו בגדר מטאפורה בלבד ולא יוכרו כ"אלהים". לכן, בעבר, התרכזו היוצרים בעיקר בעיטור והידור חפצים שימושיים הקשורים לתרבות היהודית (יודאיקה). איננו עובדים היום תמונות ופסלים. לאור כך, ישנה התחדשות עצומה של יצירה אמנותית אמיתית וטהורה בתחום.
הייחוד באמנות היהודית העכשווית הוא מתן פרשנות (או ביקורת) לתרבות והמקורות היהודיים, המושפעת מהתקופה החדשה בה אנו חיים. יוצר החי כיום והרואה את המתרחש בעשורים האחרונים בעולם, והאירועים המשפיעים על העם היהודי, יכול לתת פרשנות אחרת לעומת כל פרשן שהיה חי לפני מאות שנים. יוצר עכשווי אינו מעטר ספרי קודש באורנמנטיקה (סדרה של קישוטים שיוצרים ביחד "משטח" או "רצועה" קישוטית) אסטטית, אלא מנהל דו-שיח עם הטקסט.
בנוסף, ישנם יוצרים עכשוויים מוכשרים מאוד המתעסקים גם במתן פרשנות חדשה גם לחפצים הקשורים לתרבות היהודית. גם הם נכללים באמנות יהודית עכשווית.
חשוב להבהיר לאומרים לי שאני "מתעסקת עם דברים של דוסים במקום ליצור אומנות", כי המקורות והתרבות היהודיים שייכים לכל אחד מאיתנו ואין לאורתודוכסיה כל מונופול עליהם. יתר על כן, לטעמי עלינו להוציא מידי אותו ממסד דתי, שניכס לעצמו את התרבות היהודית ובכך הבריח ציבור גדול מן הנושא, את ההגמוניה על תרבותנו, ולפרסם ולהטמיע את תובנותינו אנו לטקסטים אלה.
תובנות אלה לא זו בלבד שאינן נופלות מן הפרשנות המסורתית, אלא אף עולות עליה במקרים מסוימים. דברים אלו אינם נאמרים בהתנשאות, אלא מתוך הבנה כי יוצר החי בתקופתנו חשוף למימדים נוספים של הטקסטים הקדומים המתייחסים לזמננו אנו.
גלריה תמר מסר בחיפה, הממוקמת בעיר העתיקה מול המפרץ, ידועה היטב בקרב חובבי האמנות והיודאיקה בתפוצות ומוכרת את יצירותיה המרהיבות בארץ וברחבי העולם. עבודותיה המגוונות של תמר - הכוללות: ציורים, ספרים, גלויות, לוחות שנה, ברכות, יודאיקה, עבודות פסיפס ופיסול בחומרים שונים - מאופיינות באיכות יצירה והפקה גבוהים במיוחד.

תאריך:  15/03/2011   |   עודכן:  15/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול רזניק
הפזמונאים המודרניים, בין אם מדובר בז'אנר המזרחי או ברוק כבד, הם בסך-הכל ילדים מסכנים שלא נחשפו לעושר הלשוני של נתן אלתרמן, אברהם שלונסקי, לאה גולדברג ואלכסנדר פן
נתנאל אלישיב
מול מצבור האסונות הפוקדים אותנו ומאיימים להביא אותנו לידי שיתוק, יש להציב את השאיפה לחיות חיים משמעותיים, אותם לא ניתן לחיות מבלי ליטול אי-אלו סיכונים    נתנאל אלישיב במבט אישי ומיוחד על טבח חמישה מבני משפחת פוגל
דניאל גיגי
הפיגוע הקשה באיתמר אמור היה לזכות לסימפטיה עולמית, אך בשל התנהלות אימפולסיבית ולא שקולה של הממשלה הוא הוביל רק לגינוי נוסף נגד ההתנחלויות    הממשלה שכחה שערך החיים וכבוד המתים הם שני ערכים שאמורים לגבור על כל ערך או אינטרס פוליטי אחר, ועשתה שימוש בפיגוע כדי לקדם אג'נדה פוליטית
אליקים העצני
איש כנתניהו אינו מסוגל לתפוש שהענקת ריבונות לרשות הפלשתינית היא כהשתלת שיני ארס לנחש? והוא אינו יודע, את מי הנחש הזה יכיש? ויועציו, האם הסתתרה בינתם? על כך הם עונים, שראש הממשלה אינו צועד לעבר הסכנות האלה מרצון. הוא בורח מפני סכנה גדולה יותר: הכרה כל-עולמית במדינה פלשתינית בגבולות 67'
אריק בכר
התועבה הגלומה בפרסום תמונות הזוועה מאיתמר ממחישה עד כמה משתדלים בישראל לסגור את הפער המוסרי שהחיינו וקיימנו במזרח התיכון עד היום הזה. אבל מה יהיה מחר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il