X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא היעדר הסימטריה בהתייחסות לדברי יהורם גאון מוכיח שאין עדיין שוויון בשיח התרבותי - אין עדיין שני צדדים בוגרים, בוטחים בעצמם, שווים. זו נקודה שצריכה להטריד אותנו, את כולנו, שוחרי השוויון האמיתיים. כי כל עוד לא יהיו שוויון והוגנות בשיח התרבותי לא יהיה שוויון אמיתי, אלא מדומה
▪  ▪  ▪
יהורם גאון. היעדר סימטריה בשיח התרבותי [צילום: פלאש 90]

דבריו של יהורם גאון בגנות רמתם הנמוכה של חלק מהתמלילים בזמר המזרחי גרמו לסערה של ממש. סערות דומות פרצו ועדיין פורצות כל אימת שנאמרים דברים בגנות היבט כל שהוא הנוגע בהוויה "המזרחית". זה עוד איך שהוא בסדר. מה שלא בסדר זו העובדה שבדרך כלל במקום להתדיין, לסתור, לתמוך, יש בעיקר מסע מתוזמן של "עליהום" כנגד הדובר.
כך למשל הני זובידה באתר "העוקץ" בעריכת ד"ר איציק ספורטא וד"ר יוסי דהן (אתר המייצג את נקודת המבט המזרחית), מכנה את דברי גאון "דברי בלע" וקורא: "לצאת בכול הכוח נגד אותה אמירה מסוכנת, נגד אותם גזענים מטומטמים אטומי מוח וצרי אופקים! ויש להוקיע באופן ציבורי את כל אותם בלעמים. ככל שנמהר להקיא שיח זה מקרבנו כן ייטב לנו כחברה".
אמנם הזמר והיוצר אביהו מדינה הביע עמדה חריגה והסכים עם דברי גאון, אך הוסיף: "וכל הכבוד שהוא אומר זאת באומץ". מדוע צריך להידרש "אומץ" כנגד כל אמירה, בלי קשר לתוכנה, שיש בה נימת ביקורת על היבט כל שהוא בהוויה המזרחית?
מנגד, דברי ביקורת ממש נוראיים ומופרכים כנגד הצד השני, ה"אשכנזי", לא זוכים להד, ולו הקלוש ביותר. לדוגמה, בשיר "הזעקה - לא עוד" של קלריס חרבון (הכיוון מזרח גיליון 18 עמ' 17-20, 2009) מוטחת בפני "האשכנזים" כולם, מקופחים ומקפחים, האשמה מפורשת ונוראה: "איך הובלתם אותנו כצאן לטבח......מכחישי שואה שכמותכם/מתי גם לסבתא שלי יהיה מספר על היד". זו האשמה בלתי נסלחת כלפי חלק גדול בעם, מבלי שהפרטים המשתייכים אליו יבינו על מה ולמה? וכי איזה טבח או שואה הם חוללו? ההקשר הפואטי, הנותן לכאורה חופש ומרחב, מוכר וידוע.
אך בכל זאת יש כאן הטחה בוטה בגוף שני כלפי חצי עם, שפרטים רבים בו, מה לעשות, הם ניצולי שואה בעצמם, או כאלה שקרוביהם נספו בשואה. ובעצם גם אם לא, אין זה משנה כלל. מה גם שלא נלוותה לשיר הסתייגות עריכתית כל שהיא. הרי התגובה הטבעית, האמיתית, המיידית, של כל מי שעיניו בראשו, לנוכח הדברים האלה היא: "האם מישהו הוביל אתכם כצאן לטבח? אתם השתגעתם?"
שיר זה הוא הרי "כתב פלסתר" המכיל דברי דיבה. שערו בנפשכם מה הייתה התגובה אילו היה הכיוון הפוך? באמצע שנות השישים נכתב כתב פלסתר נגד עדות המזרח - הארץ רעשה, ובצדק. כתוצאה מכך הייתה הודעת ממשלה ודיון בכנסת. גם מאמרו של אמנון דנקנר "אין לי אחות", או דבריו של נתן זך, שכללו דברים מתונים לאין שיעור מאלה, גרמו לסערת רוחות נכרת. ואילו כאן דממה מוחלטת.
וזו הנקודה שברצוני להדגיש. דווקא העדר הסימטריה בהתייחסות לדברים מוכיח שאין עדיין שוויון בשיח התרבותי - אין עדיין שני צדדים בוגרים, בוטחים בעצמם, שווים. זו נקודה שצריכה להטריד אותנו, את כולנו, שוחרי השוויון האמיתיים. כי כל עוד לא יהיו שוויון והוגנות בשיח התרבותי לא יהיה שוויון אמיתי, אלא מדומה. כך שבאופן לכאורה פרדוקסאלי דווקא מתקפה "פבלובית" על כל אמירה שמתפרשת "כנגד המזרחיות", ללא קשר לתוכן הדברים, וללא התייחסות עניינית אליהם, מרחיקה את אותו שוויון מיוחל.
דוגמה לכך ניתן למצוא גם ביחסי לבנים-שחורים בארה"ב. כשיהיה זה לא "תקין פוליטית" להשמיץ את הלבנים ללא מעצור, כפי שהשחורים עושים תדיר, יהיה זה אות שהשוויון בפתח. אך למה להרחיק עדותנו, נקוה שזה יקרה גם אצלנו, כאן בארצנו הקטנה והשברירית. דומני שכבר הגיע הזמן לכך.

הכותב הוא מהנדס רפואי. ספר שיריו "סקיצות לתמונה בלתי שלמה" יופיע בקרוב בהוצאת "אבן חושן".
תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשמיץ "אשכנזים" - מותר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין שוויון בים תרבויות=צודק!
susumi  |  16/03/11 20:57
2
השתיקה רועמת? ל"ת
הניה  |  16/03/11 21:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי עבדי
בעוד אבו מאזן מגנה את רצח משפחת פוגל, הוא עתיד להעניק הטבות כלכליות למבצע הרצח הנורא. על כן: אבו מאזן - אל תגנה; שנה את החוק הפלשתיני המעניק הטבות לרוצחים. בכך, תעשה הרבה יותר מכל גינוי
ד"ר צ'לו רוזנברג
שר הביטחון חוזה צונאמי בינלאומי על ישראל אם לא תיעשה פעולה מדינית ממשית מצידה של ישראל. הקביעה מפחידה. השאלה היא, האם מר ברק הוא שר ביטחון מטעם האו"ם או שמא שר הביטחון של מדינת ישראל, שבין יתר תפקידיו הרבים, חייב לדאוג שפעילות דיפלומטית רבת היקף תצא לדרך מירושלים?
דניאל גיגי
הגשת כתב האישום החמור נגד אולמרט בפרשת הולילנד מסמלת יותר מכל את המשבר התרבותי בו נמצאת החברה הישראלית    השחיתות הפוליטית, כמו מחלה ממארת, מתפשטת לכל מוסדות השלטון, ואין מי שיעצור אותה או יילחם בה    עברו למעלה מ-10 שנים מאז ביצע אולמרט את המעשים המיוחסים לו, ורק היום, לאחר שתיפקד כראש ממשלה, הוא מועמד לדין    רק שינוי תרבותי עמוק יביא לשינוי
דרור אטקס
העקרונות המובילים את מדיניות ההתנחלות היו ונותרו שניים: צריך לנשל את הפלסטינים מכמה שיותר אדמות, ולא משנה מה קורה בפועל, העיקר הוא הדימוי. לעזאזל החוק והצדק, העיקר שניראה כאילו ישראל היא מדינת חוק המכבדת זכויות אדם
יוסי צור
מ-1920 ועד 2011 לא השתנה אצל הערבים הרבה - תאוות הרצח והרצון של הערבים להילחם ביישוב היהודי חזקים מאי פעם    מדינת ישראל אינה חזקה מספיק להפסיק את רצח ילדיה ואזרחיה - רצח שמתבצע באיתמר, בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובכל מקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il