X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"גדולים השלמים שהם עושים שלום בין ישראל לאביהם שבשמים" מהו הקשר בין הכרת התודה להשכנת השלום הנרמזת במילה שלמים? "זובח תודה יכבדנני" - על שום מה שני נוני"ן? על מה צריך האדם להודות לבוראו? האם גם על הרעה וגם על הטובה?
▪  ▪  ▪
בית המקדש הראשון, איור מהמאה ה-19

פרשת השבוע, פרשת "צו", מתייחדת במספר היבטים שחלקם טכניים וחלקם תוכניים, ואכמ"ל. ברם, נזכיר היבט טכני חשוב, כמו גם, ובמיוחד היבט תוכני חשוב ביותר הנלמד מפרשתנו ובו ידון עיקר המאמר, כדלקמן: השנה [=התשע"א] בשבת זו תחול "שבת זכור", השבת שלפני חג הפורים. ואולי אין זה "יד המקרה" שהפיגוע הרצחני ביישוב "איתמר" אירע דווקא בליל שבת קודש פרשת "ויקרא" ובסמיכות לחג הפורים בידיהם של צאצאי עמלק והמן יש"ו. פיגוע שגבה מחיר דמים נוראי של חמישה מבני משפחת פוגל הי"ד רק מפאת היותם יהודים ו"הם הועלו כקרבנות עולה על מזבח הארץ, העם ותורתנו הקדושה" [מדרש גם].
אחד מסוגי הקרבנות שהיו מוקרבים במשכן ובבתי המקדש והמובא בפרשתנו כ"תורת זבח השלמים" ואחד מסוגיו הוא "זבח/קרבן תודה". את המילה שלמים חז"ל פירשו במספר אופנים, כשאחד מהם הוא במשמעות: שלום כדברי ר' יהודה [תורת כוהנים, פרק ט"ז, א'-ב']: "כל המביא שלמים מביא שלום לעולם" והדבר מתבטא בכך שזבח השלמים היה מעין סעודה משותפת הן לבעלים המקריב, הן למזבח המסמל את הקב"ה והן לכוהנים משרתי האל כקביעתם של חז"ל [ספרא]: "ונמצא משכין שלום בין המקריב, הקב"ה והכוהן ובמדרש תנחומא: גדולים השלמים שהם עושים שלום בין ישראל לאביהם שבשמים".
רש"י בעקבות התלמוד [ברכות נ"ד:] מביא את ארבעת סוגי האנשים אשר צריכים להודות ולהקריב זבח תודה, והם: יורדי הים, הולכי המדבריות, חבושי בית האסורים וחולים שנתרפאו. מדוע נקט התלמוד לשון צריכים ולא חייבים? אלא, משום שכל אחד מהם צריך קודם להרגיש בעצמו, מתוך פנימיותו, את הצורך להודות לה' על החסד ו/או הישועה ו/או ההצלה שנעשו עימו ולאחר מכן יביא את הקרבן. האם רק בארבעת המקרים הללו צריך האדם להודות לה' או שגם במקרים אחרים? - הרמב"ן קובע להלכה שהאדם צריך להודות על כל דבר שקורה לו, גם אם היו אלה מקרים שהאדם חושבם לדברים יוצאי-דופן, או/ו דברים יומיומיים טבעיים ושגרתיים, כגון: קימת הבוקר משינה נעימה וקסומה ועוד. וגם אומנה, חכמים תיקנו בנוסח התפילה: "על נסיך שבכל יום עמנו".
כמו-כן, חז"ל דרשו [מדרש רבה]: "מדוע נאמר 'זובח תודה יכבדנני', בשני נוני"ן? - כבוד אחר כבוד". בעל ה"כתב סופר" מסביר מדרש זה: "כבוד אחד כבוד", עניינו הוא: שעל האדם להודות לא רק על היחלצות מצרה שאליה הוא נקלע, אלא גם על היותו בצרה. אדם חייב להודות לה' כפליים: הן על הרעה והן על הטובה, שהרי: 'כל (מה) דעביד רחמנא, לטב עביד'. גם "הרעה", שלכאורה, הקב"ה מביא על האדם, לטובה היא! ודו"ק.
ברכת ההודאה בתפילת שמונה-עשרה כוללת שני סוגי הודאות: מודים אנו לך "ש..." ומודים אנו לך "על" (למשל: חיינו המסורים בידך). האדם שמודה בדבר מסוים, מודה במציאות עובדתית מסוימת. אבל, האדם שמודה על דבר מסוים מביע הכרת תודה, לפיכך נאמר בפרשתנו "אם על תודה יקריבנו", כלומר: הקרבן הוא הודיה ולא הודאה.
אם כן, מהו הקשר בין הכרת התודה להשכנת השלום הנרמזת במילה שלמים? - נראה לנו לטעון שכשהאדם מביע תודה לזולת על דבר, אמירת התודה משכינה שלום בין מביע התודה למקבל התודה ומקרבת ביניהם בדיוק כמו שזבח השלמים מקרב ועושה שלום לכל. ואם נוסיף לכך את ההסבר השני של המילה "שלמים" במשמעות "שלם", קרי: שלמות, נבוא בקול גדול ונטען שהאדם המקריב את קרבן התודה מציין בכך שהוא נמצא במצב של שלמות או שהוא מבקש להביע בכך את רצונו שה' יקיים אותו שלם. אף בתפילת שמונה-עשרה מצאו חז"ל מקום להסמיך את ברכת "מודים" ו"הטוב שמך ולך נאה להודות" לברכת "שים שלום" הבאה מיד אחריה וחותמת את התפילה, ללמדך: הכרת התודה סופה מביאה שלום.
מכל האמור לעיל ייראה לנו לסכם כהאיי לישנא: יכולת האדם להודות לזולת על טובה אשר נגמלה עימו וקל וחומר להקב"ה, גורמת לשלמות גדולה יותר של האני-עצמי שלו וסיפורו של גדעון השופט, לאחר ש"ניצל ממות", מוכיח זאת בעליל, כעדות המקרא [שופטים ו', כ"ג-כ"ד]: "...ויאמר לו י-ה-ו-ה: שלום לך, אל תירא, לא תמות (!). ויבן גדעון מזבח... ויקרא לו י-ה-ו-ה שלום", ויפים הם דברי חז"ל [מדרש רבה] שמצאו לנכון לקשור בין זבח השלמים שעליו נמנה גם קרבן התודה לחשיבותו וכוחו של השלום עד כדי "שלעתיד לבוא, כל הקרבנות בטלים וקרבן התודה אינו בטל".

תאריך:  17/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם על תודה יקריבנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח על מאמר מחכים ומרתק
אוהבת תורת ה'  |  27/03/11 14:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
העם היהודי מחזיק במסורת של דאגה לשלום העולם. יהודים הקריבו בבית המקדש קורבנות לשלומן, רווחתן והצלחתן של כל אומות העולם    יהודים דתיים ושאינם כאלה, אבל מאמינים בכוח התפילה, ראוי שיישאו תפילה מיוחדת להצלת היפנים מהקטסטרופה שהתרגשה עליהם
ראובן לייב
אחרי שנים של התנצחויות-אינסוף החליטה עיריית הרצליה לקרוא רחוב על שמו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' השנוי במחלוקת והייתה בכך הרשות המקומית הראשונה בארץ שעשתה זאת חרף דעותיו הקיצוניות והפרובוקטיביות
עו"ד אברהם פכטר
איזו גבורה, איזה מן אומץ לב לרצוח ילדים ותינוקת בשנתם, על הוריהם ולהתפאר בעולם על גבורת ה"שאהידים". זו פעם שנייה שהיישוב איתמר משלם בדם ילדים על ישיבתם ביש"ע, באישור ובהסכמת ממשלות ישראל. זו לא הפעם האחרונה שהפרטנר שלנו יוציא פיגוע, ישירות או בהשראתו, ובכך ירמוז לאן פניו מועדות בעתיד. חיות פרא -זאת מחמאה עצובה
חיים מנור
כדי לפנות אשפה, לטפל בביוב ולדאוג לתאורה ולגינון אין צורך בראש עיר נבחר. מספיק מנהל טוב, בעל ניסיון ניהולי שיודע לנהל תקציבים ולהפעיל את המערכת שמתחתיו. צריך להפסיק את מערכות הבחירות המטורפות לראשות העיר, ולעבור לשיטה של מינוי ראש עיר עם ועדות ניהול של מנהלים מקצועיים
יוסי צור
הגעתי לצומת ושם נעמדתי, לא כי רציתי אלא כי מישהו לפני החליט עבורי שאני אעצור ולא אסע. כאן הפסיק המפגן של הסולידריות להיות נחמד והפך להיות מפגן דיקטטורי של אנשים שכופים את רצונם על אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il