X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האומנם דרושה ואפשרית "יוזמה מדינית" חדשה? חייבים להשלים עם העובדה שלסכסוך הקיים בינינו לפלשתינים, אין פתרון בשלב זה 63 שנים ישראל מתקיימת, מתפתחת, מתעצמת ושורדת, תוך כדי מאבקים בטרור ובמלחמות שהיו. מצב זה, כנראה, יימשך
▪  ▪  ▪
אין כעת מקום או פתח ליוזמה מדינית חדשה

כל אלה בזירה המפלגתית בישראל ובזירה המדינית בעולם, התובעים מממשלת ישראל לצאת ביוזמה מדינית חדשה, כדי לצאת מהקיפאון ולחדש את השיחות עם הפלשתינים, מנפחים אשליה מחודשת. הם תובעים מישראל להעלות "רעיונות חדשים", להפיק "תוכניות חדשות", לנסח "קווי מתאר" מקוריים, ליזום "צעדים בוני אמון", לפתוח "חלון הזדמנויות", לקחת "סיכונים מחושבים", להציג "אופק מדיני מקורי", לתת "צ'אנס קבוע" אחרי כל פיגוע, ולהסכים ל"ויתורים כואבים". מהצד הפלשתיני הם לא תובעים מאומה!
נשאלות השאלות - מה עוד אפשר לחדש? איזה רעיון מקורי חדשני ניתן להפיק? האומנם אין גבול לדמיון של אופטימיות דיפלומטית מגויסת?
הגיע הזמן לערוך ספירת מלאי של כל היוזמות המדיניות הרבות, מאז אוסלו ועד אנפוליס, שהיו ונכשלו. 17 שנים של יוזמות, רעיונות, שיחות, ועידות, הסכמות, הבנות, חתימות, הבטחות, תקוות וכישלונות. מה עוד ניתן לחדש? איזו "יוזמה מדינית"?
מאחר שלדעת רבים מאוד, מקרב המנהיגים, היועצים והמומחים שהיו מעורבים בכל המשאים-ומתנים במהלך השנים, אין סיכוי להגיע לפתרון מוסכם וסופי, ישראל הציעה פתרונות חלופיים כמו: "הסכם רב-שנתי". "הסכם בשלבים". "הסכם מדורג". "הסכם פונקציונלי". "הסכם של גבולות זמניים". ראוי להזכיר תוכניות ישנות כמו: "תוכנית אלון", "האופציה הירדנית", "התוכנית המשולבת" בין מצרים, ירדן וישראל של האלוף גיורא איילנד. כל הרעיונות הללו גם הם נדחו.
כל אותם אישים וחוגים פוליטיים מבית ומבחוץ, התובעים מישראל "יוזמה מדינית" חדשה, מסתירים את כוונותיהם האמיתיות. הם לא מתכוונים לרעיונות ולתוכניות חדשות. במילת הקוד שלהם "יוזמה מדינית", הם מתכוונים שישראל תיכנע לתביעה לנסיגה לקווי 67', לפינוי ההתנחלויות, לחלוקת ירושלים ולפתרון הומני לבעיית הפליטים. זו המשמעות של יוזמה חדשה.
כדי לרָכֶּך את התביעה האולטמטיבית הם מוסיפים אמירות וניסוחים מעורפלים של הקלות מטעות ובלתי מחייבות כמו: גבולות 67' עם "תיקונים קלים" - איזה, היכן, כמה? פינוי ההתנחלויות עם "שינויים קלים" - היכן, כמה, על איזה בסיס? פתרון הומני לפליטים - "איחוד משפחות בהסכמה"?
במהלך כל השיחות והוועידות של היוזמות המדיניות, שהתנהלו ב-17 השנים שחלפו מאז אוסלו, ישראל העלתה רשימת דרישות מצידה שכולן נדחו על-ידי הפלשתינים, ולא זכו לתמיכת כל המתווכים למיניהם. תביעות בתמורה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלשתינית והיענות לחלק מתביעותיהם.
ספירת מלאי של התביעות הישראליות האלה שנדחו כוללת: הסכמת הפלשתינים לקץ הסכסוך; קץ התביעות; קץ ההסתה; ויתור על זכות השיבה; סידורי ביטחון; פלשתין מפורזת; שליטה במרחב האווירי; שליטה במעברי הירדן בבקעה.
כדי להיות ריאלים, חייבים להשלים עם העובדה שלסכסוך הקיים בינינו לפלשתינים, אין פתרון בשלב זה. שום רעיון חדש של "יוזמה מדינת" נוספת לא יוביל להסכם של שלום וביטחון והקמת מדינה פלשתינית. מסתבר סופית, בשלב זה, שהמקסימום שישראל מוכנה לוותר ולתת, קטן מהמינימום שהפלשתינים מוכנים להסכים לקבל.

הברירה היחידה העומדת בפני ישראל

לישראל אין ברירה אלא להתגונן ולהמשיך להילחם בטרור הפלשתיני הקיצוני וה"מתון", ולהמתין לשינוי בצד השני. הסבל, הדם והייאוש הפלשתיני ייפסקו רק כשתקום אצלם הנהגה אמיצה וריאלית שתסכים לפשרה. זה לא יקרה בעתיד הקרוב, גם אם יתחדש "תהליך השלום". גם אם וכאשר ואולי נגיע לסוג מסוים של הסכם עם הרשות הפלשתינית, איזה ערך ותוקף מעשי יהיה לו כאשר מחצית מהפלשתינים, בהנהגת החמאס, יתנגדו ויילחמו בו?
למרות התמיכה של מדינות ומנהיגים בעולם, ולמרות תמיכתה של ממשלת ישראל, ולמרות שהדבר נראה כהכרחי - מדינה פלשתינית לא תקום בטווח הנראה לעין, בגלל סיבות שלא ניתנות לפתרון בשלב זה, ובעיקר לאור הזעזועים של המהפכות המתחוללות בימים אלה בכל מדינות ערב, הגורמות לחוסר יציבות ולחוסר ודאות לגבי הצפוי.
המסקנה הריאלית מכל האמור לעיל היא שהמשך המצב הקיים, בין ישראל לפלשתינים, הוא אפשרי, הכרחי והפחות גרוע מבין כל החלופות האחרות של יוזמות מדיניות חדשות, לאור כל היוזמות המדיניות הישנות שנכשלו. במילים אחרות, יש לומר ולהודות כי הסטטוס קוו הנוכחי הוא הפתרון האפשרי היחידי. 63 שנים ישראל מתקיימת, מתפתחת, מתעצמת ושורדת, תוך כדי מאבקים בטרור ובמלחמות שהיו. מצב זה כנראה גם יימשך.
לכל אלה בתוכנו שאומרים שאי-אפשר להמשיך במצב הקיים, ראוי להזכיר ולומר: עובדה היא שזה אפשרי! מאז מלחמת ששת הימים חלפו למעלה מארבעים שנה, שבהן התחלפו בישראל 19 ממשלות ובארצות הברית התחלפו שבעה נשיאים. ישראל מתפתחת, מתעצמת ושורדת. זה אפשרי, למרות שזה בניגוד לדעתם של עיתונאים ופוליטיקאים מסוימים בישראל ובעולם.
גם הכרזה פלשתינית על הקמת מדינה בתמיכת האו"ם לקראת סוף השנה, לא תשנה את נתוני היסוד בשטח. ערפאת הכריז כבר בזמנו בתוניס, במועצה הלאומית, על מדינה פלשתינית. קיימת גם האפשרות שאיסמעיל הנייה יכריז על "מדינת חמאסטן" בעזה, ואבו מאזן יכריז על מדינת "פתחלנד" בגדה המערבית. כל הכרזות עצמאות שכאלה לא ישנו את תמונת המצב בשטח, כל עוד ההנהגה הפלשתינית היא יצור דו-ראשי שאינו יכול ואינו רוצה להגיע לפשרה טריטוריאלית, ולהכרה בזכות קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית.
תעשיית השלום מנפיקה ללא הפסקה יוזמות מדיניות עם כוונות טובות, אך ללא שום סיכוי להשגת תוצאות, לקץ הסכסוך המתמשך עם הפלשתינים, על-רקע נתוני יסוד של עמדות שלא ניתנות לפתרון בשלב זה.

תאריך:  30/03/2011   |   עודכן:  30/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גיורא איילנד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוזמה מדינית חדשה? אשליה חדשה!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מתי דוד צודק בכל מלה,בכל תג! ל"ת
יוסלביץ  |  31/03/11 10:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
לו ישאלוהו האם עליהם לחיות בארץ ישראל דווקא, ישיב לונדון לנכדיו כי אין להם חובה לחיות כאן דווקא, וגם לא להיאחז באדמת הארץ    אני, סבא גרוסמן, לעומתו, אשיב לנכדיי: "מדינת ישראל היא המקום היחידי בעולם בו אתם יכולים לעמוד על נפשכם"
עמוס גבירץ
כל מדינה המחזיקה "כורים גרעיניים למען השלום" יוצרת קאדר של מדענים, מהנדסים וטכנאים שמתמחים בתחום הגרעיני. הרבה יותר קל להעבירם לתחום של ייצור פצצות אטום, מאשר ליצור תשתית גרעינית יש מאין
רותי אברהם
לרומנטיקה יש מקום כסטארטר לנישואין, אך חשוב לדעת כי אורך חייה קצר, בין מספר חודשים לכשנתיים. יש דרך אחרת, והיא כרוכה בוויתור על השיעבוד לרומנטיקה ובהפנמה כי אינה אלא קביים זמניים עד להתפתחותה של האהבה הצומחת במסגרת הנישואין. עוד נדרשת ההבנה כי אין בכלל בן זוג מתאים אלא רק בן זוג שרוצה להתאים
מנחם רהט
הכנסת הנוכחית הגיעה לחציון ימיה    למרות היותה של הקואליציה הנוכחית בעלת מאפיינים לאומיים, לא תמיד יכול הימין הלאומי-אידיאולוגי לרוות נחת ממנה    האם תשרוד עד תום הקדנציה?    סוף עידן: כנסת ללא שמוצ'ניקים
איתן קלינסקי
מצער שרגע כה משמעותי בחייה של כל אישה, רגע מאושר של נתינת חיים חדשים, מתקשר עם מילה כמו טומאה    מקוממים עוד יותר טווחי הזמן של הטומאה ביחס למין הילוד: שבעה ימים לבן ושבעים ימים לבת    ביזוי האישה בספר האידיאלים הנשגבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il