X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלו כוחות אדירים מנהלים את חיינו? מה משעבד אותנו? איך משתחררים מהשיעבוד ויוצאים לחירות?
▪  ▪  ▪
זיכרון רגשי בעייתי [צילום: יח"צ]

בתחומים מסויימים אנחנו מצליחים ובטוחים בעצמינו. באחרים אנחנו מתקשים וחשים שנגזר עלינו להתמודד עם אותם קשיים שוב ושוב. כאילו שזו גזירת גורל. כשנחקור לעומק נגלה שיש קשר הדוק בין הקשיים העכשוויים שלנו ובין הקשיים עימם התמודדנו בילדותנו. הקשיים שלנו אינם מקריים.
המערכת האמיתית רבת העוצמה שמנהלת את חיינו זו המערכת הלא מודעת. היא מנתבת אותנו באמצעות רגשותינו לפעול על-פי הזיכרון הלא מודע שמוטמע בנו. היות שרגשותינו פועלים על פיו, הזיכרון הזה נקרא גם הזיכרון הרגשי הלא מודע שלנו. הרגשות משפיעים באופן מכריע על כל ההוויה שלנו, על החלטותינו ומחשבותינו. ראו למשל עד כמה האהבה מעוורת ומשפיעה על הערכותיו ומחשבותיו של האדם המאוהב... או עד כמה אידיאולוגיה פוליטית משפיעה באופן מכריע על ההגיון של האדם... אידיאולוגיה היא כמובן זיכרון רגשי לא מודע. איננו יכולים "לקרוא" אותה, אך אנו מודעים לכך שהיא קיימת בנו ומשפיעה על האופן בו אנו תופסים את המציאות.
הבעיה היא שבתחומים שבהם הטמענו זיכרון רגשי בעייתי, ננותב באופן בעייתי על-ידי רגשותינו. את עיקר הזיכרון הרגשי הטמענו בילדות שלנו ובמיוחד בינקות. להורים רגשות מורכבים וייחודיים לכל אחד מילדיהם. רגשותיהם מושפעים מאוד ממשפחת המוצא שלהם. יתכן שחשו שתינוק אחד מוצלח במיוחד וחשו רגשות בעייתיים כלפי תינוק אחר שלהם. המערכת הרגשית שלנו, היא המראה לרגשותיהם האמיתיים של הורינו כלפינו. הם ממשיכים למעשה לנהל אותנו באמצעותה לכל אורך חיינו.
ילד שהוריו התקשו ליצור עבורו תחושת ביטחון ויציבות, יחוש כך כל חייו. יתכן שיצליח בתחום המקצועי והחברתי, אבל לא יוכל ליצור לעצמו סביבה משפחתית חמה ויציבה. הוא לא יאמין בכך. גם אם ינסה לעשות זאת, יתעוררו בו רגשות שיכשילו אותו.
ילד שהוריו האמינו בו וחשו שהוא מוצלח ומיוחד יחוש כך כל חייו. הוא יתמלא מוטיבציה וישפע קסם אישי (קסם אישי הוא ביטוי לשדרים רגשיים לא מודעים שמעוררים אצל האחרים תחושת הערכה).
ילד שהוריו חשו שהוא כישלון ולא האמינו בו, יחוש רגשות כאובים כל חייו. כאשר ינסה למצוא עבודה יתעוררו בו רגשות כאובים שיכשילו אותו שוב ושוב. מי יצליח יותר בעבודה? אדם בעל מוטיבציה אדירה או אדם מוכשר יותר חסר הערכה עצמית ומוטיבציה שרגשותיו מכשילים אותו?
ילדה שאמא חשה חרדות של ממש שיקרה לה משהו ומנעה ממנה לצאת מהבית, תתקשה גם בבגרותה לנהל חיים נורמליים. רגשותיה יגרמו לה להסתגר בביתה ולחוש חרדה של ממש מלצאת.
ילדה שהשפילו אותה ופגעו בה, תחוש חסרת ערך גם בבגרותה. היא תיטה להינשא לאדם אלים שיפגע בה. רגשותיה יקשרו אותה אליו למרות שהיא תהיה מודעת לכך שהוא פוגע בה.
מערכת היחסים שלנו אינה מקרית! נסתכל על מה שעיצב את עולמינו הרגשי הלא מודע. על יחסם האמיתי של הורינו אלינו. (מי האח הדומה לנו במשפחת המוצא שלהם במיוחד של הורה הדומיננטי, כולל הוא עצמו? עד כמה אנו דומים לו/ה? עד כמה מערכת היחסים שלנו דומה לשלו/ה? עד כמה מערכת היחסים שלנו הושפעה ממערכת היחסים של הורינו? מהבית שגדלנו בו?
ההצלחות והקשיים שלנו בתחומים השונים אינם מקריים!
הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו הוא הקוד שמפעיל אותנו. הרי לא סתם אנו נקשרים לאנשים מסויימים ולא לאחרים. זה נכון לגבי הזוגיות שלנו וגם לגבי הקשרים המקצועיים והחברתיים שלנו. אנחנו מקבלים החלטות מסויימות שלאו-דווקא ממקסמות את ההצלחה והאושר שלנו. ועוד ועוד. מסלול חיינו מוטמע בזיכרון הרגשי הלא מודע שלנו. אנחנו כבולים למה שמוטמע בנו ומשועבדים לכך!
לא נוכל לפעול בניגוד לזיכרון הרגשי שמוטמע בנו. כל מסלול חיינו אינו מקרי. הכל מוטמע בנו... נוכל לשנות באמת רק שנשנה את הזיכרון הרגשי הלא מודע ששולט בנו!
המיומנויות "האוטומטיות" שלנו גם הן תוצר של הזיכרון רגשי הלא מודע שמוטמע בנו. התפקוד שלנו בנוי על המיומנויות הלו. חישבו אפילו על שיחה עם אדם אחר - אנחנו מודעים לשיחה, אך איננו מנהלים אותה בצורה מודעת! אם ננסה לעשות זאת ייקח לנו זמן ממושך מאוד לומר ולו משפט אחד.... התפקוד שלנו בתחומים נרחבים מאוד תלוי ביכולות הרגשיות שהטמענו. היכולות המשפחתיות, החברתיות, המקצועיות, המוטוריות הן כולן תוצאה של זיכרון רגשי שהטמענו. בתחומים בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מספק.... לא נוכל לתפקד ביעילות. נהיה כבולים לכך והדבר יגרום לקשיים שנחוש בהם היטב.
איך מטמיעים ומשנים זיכרון רגשי לא מודע? איך משנים את הניתוב הרגשי בתחומים שבהם אנו מתקשים? איך מטמיעים יכולות רגשיות? יש לכך מספר דרכים: שינון, תירגול, אימון, התנסויות מבוקרות. אך הדרך העוצמתית ביותר היא תהליך החקר העצמי במהלכו מעוררים רגשות בעייתיים ומעדכנים ומשנים את הזיכרון הרגשי הלא מודע העומד מאחוריהם. ספרי "העוצמה הרגשית" מכיל כלים רבי עוצמה לכך.
חג חירות שמח!

הכותבת היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  16/04/2011   |   עודכן:  17/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
איפה ארגוני זכויות האדם בישראל? אין שומעים מהם לא זעקה ולא לחישה. הם עסוקים בתיעוד מטעי עצים שלא נעקרו, בהכפשת חיילים מוסריים המגינים על חייהם שלהם, בהסרת מחסומים ומכשולים שהוצבו נגד רוצחי תינוקות שפלים
אריה פרי
כאזרח במדינת ישראל אני משתומם כל פעם מחדש עד כמה חדרה הפוליטיזציה השמאלנית לצה"ל, אני נדהם כיצד זה שוב ושוב ממשיכים קציני צה"ל הבכירים להאמין בנאיביות אירופאית מערבית וליברלית טיפוסית להבטחות ולתירוצי הסרק של הרשות הפלשתינית ושל החמאס
יעקב איציקוביץ
"היכונו היכונו" - תושבי כפר סבא, חברי קיבוץ/קהילת ניר אליהו, הוד השרון, תושבי רעננה, אבן יהודה, אלפי מנשה, לקראת חזרה לגבולות 67'. היכונו לביקור הנשיא. האם אז יעלה הטיעון של נסיגה לגבולות 48'?
היום אנו נמצאים כמה ימים לפני חג החירות    אסור לנו לשכוח שיש חייל שלנו שיושב בשבי החמאס ללא כל חופש כבר 5 שנים
אברהם בן-עזרא
יוזמה מדינית היא מסווה למדיניות של ויתורים, והוויתורים - הם לטובת הגברת הטרור והתעצמותו, לגיטימציה למנהיגיו ותמיכה בתומכיו. אומנם מדובר במטבע לשון השגורה אצל מובילי התקשורת בישראל, אולם לא ברור איך יוזמה מדינית בכיוון של מליצי היושר שלה תיטיב עם מדינת ישראל במצב בו הצד הנגדי ליוזמה שאיתו צריך לנהלה הוא שוחר רצח ושקר, שלטונו עריץ, עמו נרדף ושאיפתו המוצהרת היא השמדת ישראל, דבר הניכר מדרכי החינוך של פעוטיו, מגיל המעון וגן הילדים המתאבדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il