X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם גג המוקף במעקה נחשב כמפרסת לצורך חישוב תשלום האגרה? מהי ההגדרה של מרפסת-גג בתקנות התכנון והבנייה לצורך חישוב שטחים ואחוזי בנייה בתוכניות ובהיתרים? וכיצד מתייחס לסוגייה בית המשפט העליון?
▪  ▪  ▪
כיצד להתייחס למרפסת-גג? [צילום: בני נול – רב נוי]

אני מתגורר בישוב בדרום הארץ. הגשתי בקשה להיתר בניה של בית פרטי עם גג בטון שטוח, ועם חדר מדרגות העולה אל הגג. את הגג שרצפתו בטון ומותקנים בו דודי שמש ומזגנים - הקפתי במעקה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה דורשת ממני לכלול את שטח הגג בחישוב אחוזי הבניה והאגרות כאילו מדובר במרפסת. האם הדרישה מוצדקת?
תשובה:
בהחלט לא; הגג בו מדובר אינו מרפסת ואף אינו בבחינת מרפסת-גג.
ראה הגדרת מרפסת-גג בתקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתוכניות ובהיתרים) תשנ"ב - 1992:
"מרפסת גג" - חלק ממישור גג שטוח המופרד באמצעות קיר משאר הגג והמוקף מעקה, אשר רצפתו מחוברת לרצפת דירה או אולם הנמצאים על הגג האמור ודלת מעבר ביניהם;"
ראה גם פסק דין של בית המשפט העליון בעניין ההבדל בין גג לבין מרפסת גג, ולהלן ציטוט:
"בענייננו מדובר בגגות הצמודים לנכס, אבל לא על מישור אופקי אחד, ורצפת הגג אינה מחוברת לרצפת הדירה - אלא מדובר בגגות, הנמצאים מעל לדירה, כשגרם מדרגות מוביל מהדירה לגג. המערערים סבורים, כי גרם המדרגות הוא שיוצר את חיבור רצפת הגג לרצפת הדירה, ומכיוון שכך שטח הגג הוא חלק משטח הדירה, ולא היא.
ההגדרות הנ"ל מתאימות לאותם גגות, הנמצאים במישור אחד עם הדירות עצמן, כך שבאמת רצפת הגג ורצפת הדירה הן בהמשך אחד ובאותו מישור אופקי. אין ההגדרות הנ"ל הולמות מקרה כמקרה דנן, כאשר הגג מנותק מהדירה, והחיבור הוא רק באמצעות מדרגות, המובילות מהדירה אל הגג."
[ע"א 620/82 מועצת עיריית הרצליה נ' שמחה וורדה רשף, 18/09/1983, פורסם בפדאור].
מהאמור לעיל נובעות המסקנות:
  • הגגות אשר עולים אליהם באמצעות מדרגות והם אינם במפלס הדירה - אינן בחזקת מרפסות או מרפסות-גג.
  • המעקה הקיים בגגות אלו מחויב מהבחינה הבטיחותית ואינו הופך את הגג למרפסת גג, זאת ועוד, לו היה הגג נבנה ללא המעקה, הייתה על הוועדה המקומית מוטלת חובה לחייב את המבקשים להקיפו במעקה תקני, בשל אי התאמה ברורה לתקנות החלות ולתקן החל.
  • הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה - אמורה לעודד תכנון העלייה אל מפלסי הגגות באמצעות מהלכי מדרגות + מבנה עילי המגן על הדירה - על פני סולם או אמצעים נחותים אחרים, מסיבות של איכות הבניה, לה דואגת הוועדה ומסיבות של בטיחות ונוחות.
  • הגגות בהם מדובר הם גגות הרחוקים ממרפסות וממרפסות גג, גם בשימושיהם ובאפיונם - על סמך גימורם בביטון להבדיל מריצוף, מתקני אוגר וקולטי אנרגיית שמש, צלחות טלוויזיה, קולטני איוור, צנרת ניקוז (נקזים), ויתר המתקנים הנהוגים להימצא בגגות ולא נמצאם במרפסות.
  • גם אם הגגות ירוצפו - עדיין אינם הופכים למרפסות, כי התנאי של מפלס אחיד למרפסת הגג ולדירה הוא תנאי הכרחי - שאינו מתקיים במקרים המתוארים. רק במצב בו תנאי זה מתקיים, לאמור, הגג הוא במפלס הדירה, ייבחנו גם האיפיונים.

תאריך:  14/05/2011   |   עודכן:  14/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגייה בחישוב שטחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ארנונה
שאלה למחבר המאמר  |  15/05/11 06:24
 
- ארנונה - תשובה
אב"ע  |  15/05/11 23:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר גלבוע
מספרים על שלושה סטטיסטיקאים שיוצאים לציד שועלים. הסטטיסטיקאי הראשון יורה בשועל אך מחטיא במטר ימינה. הסטטיסטיקאי השני יורה בשועל אך מחטיא במטר שמאלה. הסטטיסטיקאי השלישי אינו יורה, אך צועק בהתלהבות: "בממוצע פגענו בו". גם המשטרה לא תמיד פוגעת, אך מפרסמת סטטיסטיקות שונות, לפיהן היא מצליחה להוריד את הפשיעה
יהונתן דחוח-הלוי
אין כל הוכחה שבן-לאדן ביצע את פיגועי ה-11 בספטמבר והוא נרצח בידי ארה"ב בדם קר    כך טוען פרופ' נועם חומסקי, האב הרוחני של ארגוני השמאל הרדיקליים, אשר זוכה להערצתו של גדעון לוי הרואה בו "ענק רוח" שראוי להקשיב לדבריו
אורי נטע
"כצאן לטבח" - משמעות הביטוי הוא שעם ישראל הלך להשמדה ללא כל ידיעה שהולכים לרצוח אותו, ממש כפי שהצאן לא מבין ואין לו כל תחושת סכנה בדרכו לבית מטבחיים
צבי גיל
"אלטנוילנד" - רב מכר אצל הפלשתינים, ה"נכבה" - אצל הישראלים    זה קורה בדרך כלל בקרב הבריות, שאנשים - מבוגרים ותלמידים - במקום ללכת לחנות ולקנות או להחליף ספרים, עושים זאת בעצמם    כאן מדובר בספרי היסטוריה ובשני ראשי ממשלות    עם זאת, בעצם, הם לא החליפו ממש ספרים, אך נראה כי כל אחד מהם דווקא למד ופועל לפי משנתו של האחר
אברהם הללי
כיבוש היצר ועזרה לזולת שלא על-מנת לקבל שכר הם עיקר בתורה    בפרשה זו בהר סיני למדנו לדעת עוד כי הארץ לא הובטחה לישראל אלא כדי לקיים את המצוות הקשורות בה: שמיטת הקניין והחובות ומתן חרות לאדם בישראל וכבוד זכויותיו כעובד ולא כעבד    כך גם עלינו לנהוג באדמה עליה מקריבים קרבנות בנינו ובנותינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il